Klasszikus

Bis 240

2014.05.23. 07:18
Ajánlom
Bis hundert und zwanzig - eképp szokás boldog születésnapot kívánni. Az Amadinda azonban (ha a négy taggal megszorozzuk az elmúlt harminc évet) - épp most lépte túl a százhúszat. Mi mást kívánhatnánk - nekik, magunknak - tehát: még százhúsz közös évet. KRITIKA

Harminc éve, gimnazistaként nemcsak engem hozott lázba az Amadinda, hanem osztálytársaim egy részét, olyanokat is, akik amúgy nem gyakran fordultak meg a Zeneakadémián. Nem tudom, az első koncerten ott voltunk-e, de mondjuk, hogy igen, arra viszont biztosan emlékszem, hogy arról beszélgettünk, mennyire nem illik az öltöny-nyakkendő egy Amadinda-hangversenyhez. Első lemezüket nagyjából rongyosra hallgattuk, és ez az „imprinting" alighanem szerepet játszik abban, hogy Rácz Zoltánékkal nem tudok igazán kritikus lenni (nem is kell), cserébe mindig szeretettel gondolok rájuk. Csak amikor e recenziót írom, most veszem észre, hogy csaknem napra pontosan tíz éve írtam róluk első kritikámat, és arra is emlékszem, hogy ugyanolyan zavarban voltam akkor is, mint most, mert mit lehet itt kritizálni? Vagy mit kell, kell-e egyáltalán?

Persze az ember a szokásai rabja (nem úgy, mint harminc éve): szépen felvettem az öltönyt, szépen megírom a kritikát. Mert ha az Amadinda játékában aligha is van mit kritizálnom, a koncert egésze mégsem úgy sikerült, mint a zenélés. Holott igen színvonalas volt a konferansz: épp azt a Batta Andrást hallhattuk, akit ha nem is harminc, de húsz éve épp emiatt tisztelek leginkább: a szellemes, egyszersmind mély, sose fárasztó ismeretterjesztésért, ami előadásait vagy konferálásait egyaránt jellemzi. És egy ilyen rendhagyó koncerthez kell is mediátor, aki átvezet a műfajok tengerén. Hiszen az Amadinda népszerűségének nyitja talán épp ebben áll: hogy felülemelkedik a műfaji határokon, hogy mondjuk nem válik világzenei együttessé, miközben a legprofibb módon játszik világzenét.

A baj inkább az arányokkal van. Mert ha van konferansz, muszáj-e beszédeket is tartani? És ha muszáj, mert ez a protokoll, kell-e ilyen hosszú műsor? A folytonosság jegyében hétéves fiamat is magammal vittem, mert évek óta úgy gondolom (lemezről tapasztalom is), az Amadinda nekik, a kisiskolásoknak (sőt az ovisoknak) is szól. Nem volt jó döntés: az utolsó hivatalos szám előtt, ¾ 11-kor hazamentünk, pedig a lényeg alighanem ekkor jött. Addigra hallhattunk kortársat (Reichet és Holló Aurélt, de mondjuk Cage-et nem), hallhattunk gamelánt, bár- lássuk be -az Amadinda nem erről híres, valamint átiratot is (hát, nem is erről). Ja, meg vagy háromnegyed óra könnyűzenét, ahol a kétségkívül világhírű és még mindig virtuóz, ám önmagát előtérbe tolni sem rest Bob Becker a kelleténél egy csipettel keményebb ütőjével uralta a színpadot, hogy az ünnepelt akkordokkal édeleghessen a háttérben. Talán ezt kellett volna a végére hagyni. A közönség egy része mindenesetre már a szünetben hazament aludni.

Azért örülök, mert fiam is láthatta, hogy hangszer a biciklikerék vagy a lefolyócső, hogy nemcsak a dob ütős, meg hát azt is, hogy az a négy bácsi harminc éve nemcsak elviseli egymást, hanem ma is képes a csodákra. Melyek közül talán a legmaradandóbb az, hogy a hazai közönség másképp közelít a kortárs zenéhez, amióta Amadinda (UMZE stb.) van, és - Bartók ide vagy oda - alighanem másképp állunk a balinéz népzenéhez is. A minap késő este a Bartókot hallgattam, és valami ismerős zene ment - alig pár másodperc után rávágtam: Márta István: Babaházi történet. És nem a nosztalgia mondatja velem, hogy most is élvezettel hallgattam ezt a zenét, melyet az Amadinda nélkül aligha vettem volna észre. Remélem, a következő harminc évben is annyi mindent tanulhatok tőlük.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Elhunyt Vadász Zsolt, az Operettszínház művésze

A Budapesti Operettszínház egyik legfoglalkoztatottabb művészét 51 éves korában érte a halál június 21-én, adta hírül a Szinház Online.
Vizuál

Öt Donald Sutherland-film, amit látni kell

Filozofikus sci-fi, háborús szatíra, feszült kémjátszma vagy éppen sokkoló erejű horrordráma: Donald Sutherland számtalan műfajban bizonyította rendkívüli tehetségét. Kedvenc filmjeinkkel emlékezünk a kanadai színészlegendára.
Zenés színház

„Brünnhilde szerepe olyan, mintha maratont futnánk” – villáminterjú Iréne Theorinnal

A kiváló svéd szoprán a Budapesti Wagner-napok rendszeresen visszatérő vendége, akit a magyar közönség különösen érzékeny, lelki finomságokra kihegyezett szerepformálása miatt zárt a szívébe. Iréne Theorin egy nappal színpadra lépése előtt válaszolt kérdéseinkre.
Zenés színház

Ami szembejön, nem biztos, hogy akadály – interjú Béres Attilával a szegedi Rebecca-bemutató kapcsán

Pont ilyennek képzeltem: elfoglalt, egymást érik a beérkező hívásai, többször kér fél percet, mire leül és belehelyezkedik az interjúszituációba. Béres Attilával, a Miskolci Nemzeti Színház igazgatójával beszélgettünk, aki a Szegedi Szabadtéri Játékokon rendezi a Rebecca musicalt.
Klasszikus

Ifjú versenygyőztesek hangversenye a Pesti Vigadóban

Június 25-én este a Szent István Filharmonikusok fiatal tehetségei mutatkozhatnak be a Pesti Vigadóban. Az eseményen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Ifjú versenygyőztesek hangversenye a Pesti Vigadóban

Június 25-én este a Szent István Filharmonikusok fiatal tehetségei mutatkozhatnak be a Pesti Vigadóban. Az eseményen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. 
Klasszikus interjú

„A művek mélyebb megértését tartom a legfontosabbnak” – beszélgetés Szalai Molli zongoraművésszel

Külföldön értük utol a friss Junior Prima-díjas zongoraművészt, aki jövőre már második mesterdiplomáját szerzi. Az MVM Zrt. jóvoltából idén megemelt, hárommillió forinttal járó elismerést ezért felkészülésre, új hangszerre és megszakítás nélküli, folyamatos munkára fordítja majd.
Klasszikus hír

Balogh Máté olasz zeneszerzőversenyen nyert első díjat

A trieszti Friedrich Schiller Kulturális Társaság által kiírt dalversenyen a nagy német költő szövegeit kellett megzenésíteni. A megmérettetést az első alkalommal rendezték meg, Jörg Widmann fővédnöksége alatt.
Klasszikus ajánló

Stradivari, Guadagnini és Guarneri hangszerei varázsolnak el az idén tizenöt éves Kaposfesten

Tizenötödik alkalommal, augusztus 12-18. között rendezik meg idén az ország egyik legjelentősebb komolyzenei eseményét, a Kaposfestet. Most is számos meglepetéssel készülnek a rendezők a kaposvári fesztiválra.
Klasszikus interjú

„Emberi kapcsolat nélkül nem lehet tanítani” – interjú Szecsődi Ferenccel

Kortárs vonóshangszer-kiállítással nyílik meg A magyar hegedű ünnepe június 22-én délelőtt az MMA székházában, a Pesti Vigadóban. A kétnapos összművészeti esemény idén összekapcsolódik Szecsődi Ferenc hetvenedik születésnapi ünneplésével.