Klasszikus

Bis 240

2014.05.23. 07:18
Ajánlom
Bis hundert und zwanzig - eképp szokás boldog születésnapot kívánni. Az Amadinda azonban (ha a négy taggal megszorozzuk az elmúlt harminc évet) - épp most lépte túl a százhúszat. Mi mást kívánhatnánk - nekik, magunknak - tehát: még százhúsz közös évet. KRITIKA

Harminc éve, gimnazistaként nemcsak engem hozott lázba az Amadinda, hanem osztálytársaim egy részét, olyanokat is, akik amúgy nem gyakran fordultak meg a Zeneakadémián. Nem tudom, az első koncerten ott voltunk-e, de mondjuk, hogy igen, arra viszont biztosan emlékszem, hogy arról beszélgettünk, mennyire nem illik az öltöny-nyakkendő egy Amadinda-hangversenyhez. Első lemezüket nagyjából rongyosra hallgattuk, és ez az „imprinting" alighanem szerepet játszik abban, hogy Rácz Zoltánékkal nem tudok igazán kritikus lenni (nem is kell), cserébe mindig szeretettel gondolok rájuk. Csak amikor e recenziót írom, most veszem észre, hogy csaknem napra pontosan tíz éve írtam róluk első kritikámat, és arra is emlékszem, hogy ugyanolyan zavarban voltam akkor is, mint most, mert mit lehet itt kritizálni? Vagy mit kell, kell-e egyáltalán?

Persze az ember a szokásai rabja (nem úgy, mint harminc éve): szépen felvettem az öltönyt, szépen megírom a kritikát. Mert ha az Amadinda játékában aligha is van mit kritizálnom, a koncert egésze mégsem úgy sikerült, mint a zenélés. Holott igen színvonalas volt a konferansz: épp azt a Batta Andrást hallhattuk, akit ha nem is harminc, de húsz éve épp emiatt tisztelek leginkább: a szellemes, egyszersmind mély, sose fárasztó ismeretterjesztésért, ami előadásait vagy konferálásait egyaránt jellemzi. És egy ilyen rendhagyó koncerthez kell is mediátor, aki átvezet a műfajok tengerén. Hiszen az Amadinda népszerűségének nyitja talán épp ebben áll: hogy felülemelkedik a műfaji határokon, hogy mondjuk nem válik világzenei együttessé, miközben a legprofibb módon játszik világzenét.

A baj inkább az arányokkal van. Mert ha van konferansz, muszáj-e beszédeket is tartani? És ha muszáj, mert ez a protokoll, kell-e ilyen hosszú műsor? A folytonosság jegyében hétéves fiamat is magammal vittem, mert évek óta úgy gondolom (lemezről tapasztalom is), az Amadinda nekik, a kisiskolásoknak (sőt az ovisoknak) is szól. Nem volt jó döntés: az utolsó hivatalos szám előtt, ¾ 11-kor hazamentünk, pedig a lényeg alighanem ekkor jött. Addigra hallhattunk kortársat (Reichet és Holló Aurélt, de mondjuk Cage-et nem), hallhattunk gamelánt, bár- lássuk be -az Amadinda nem erről híres, valamint átiratot is (hát, nem is erről). Ja, meg vagy háromnegyed óra könnyűzenét, ahol a kétségkívül világhírű és még mindig virtuóz, ám önmagát előtérbe tolni sem rest Bob Becker a kelleténél egy csipettel keményebb ütőjével uralta a színpadot, hogy az ünnepelt akkordokkal édeleghessen a háttérben. Talán ezt kellett volna a végére hagyni. A közönség egy része mindenesetre már a szünetben hazament aludni.

Azért örülök, mert fiam is láthatta, hogy hangszer a biciklikerék vagy a lefolyócső, hogy nemcsak a dob ütős, meg hát azt is, hogy az a négy bácsi harminc éve nemcsak elviseli egymást, hanem ma is képes a csodákra. Melyek közül talán a legmaradandóbb az, hogy a hazai közönség másképp közelít a kortárs zenéhez, amióta Amadinda (UMZE stb.) van, és - Bartók ide vagy oda - alighanem másképp állunk a balinéz népzenéhez is. A minap késő este a Bartókot hallgattam, és valami ismerős zene ment - alig pár másodperc után rávágtam: Márta István: Babaházi történet. És nem a nosztalgia mondatja velem, hogy most is élvezettel hallgattam ezt a zenét, melyet az Amadinda nélkül aligha vettem volna észre. Remélem, a következő harminc évben is annyi mindent tanulhatok tőlük.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Klasszikus

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Magyar Valentin: „Minél szélesebb repertoár kiépítése a célom”

Az ifjú zongoraművész neve nemcsak a szakmabeliek, de a zenerajongók körében is egyre ismerősebben cseng. Rendszeres szereplője a hazai és külföldi koncertéletnek, feltűnt a Virtuózok televíziós tehetségkutatóban is, nemrég pedig weimari versenyeredményétől volt hangos a sajtó. Most az MVM Zrt. jóvoltából frissen átadott Junior Prima díja kapcsán beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Koncerttel és parfümmel ünnepli 210 éves jubileumát a Pannon Filharmonikusok

A december 9-én a Kodály Központban és december 10-én a Müpában elhangzó est programján a zenekar alapítójának, Lickl Györgynek egy ősbemutatója is szerepel.
Klasszikus hír

Próbaéneklést hirdet a Magyar Rádió Énekkara

A Magyar Rádió Énekkara próbaéneklést hirdet határozott idejű munkaszerződéssel foglalkoztatott tenor és basszus énekművész állásra. Jelentkezési határidő: 2022. január 6.
Klasszikus magazin

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.