Klasszikus

Bis 240

2014.05.23. 07:18
Ajánlom
Bis hundert und zwanzig - eképp szokás boldog születésnapot kívánni. Az Amadinda azonban (ha a négy taggal megszorozzuk az elmúlt harminc évet) - épp most lépte túl a százhúszat. Mi mást kívánhatnánk - nekik, magunknak - tehát: még százhúsz közös évet. KRITIKA

Harminc éve, gimnazistaként nemcsak engem hozott lázba az Amadinda, hanem osztálytársaim egy részét, olyanokat is, akik amúgy nem gyakran fordultak meg a Zeneakadémián. Nem tudom, az első koncerten ott voltunk-e, de mondjuk, hogy igen, arra viszont biztosan emlékszem, hogy arról beszélgettünk, mennyire nem illik az öltöny-nyakkendő egy Amadinda-hangversenyhez. Első lemezüket nagyjából rongyosra hallgattuk, és ez az „imprinting" alighanem szerepet játszik abban, hogy Rácz Zoltánékkal nem tudok igazán kritikus lenni (nem is kell), cserébe mindig szeretettel gondolok rájuk. Csak amikor e recenziót írom, most veszem észre, hogy csaknem napra pontosan tíz éve írtam róluk első kritikámat, és arra is emlékszem, hogy ugyanolyan zavarban voltam akkor is, mint most, mert mit lehet itt kritizálni? Vagy mit kell, kell-e egyáltalán?

Persze az ember a szokásai rabja (nem úgy, mint harminc éve): szépen felvettem az öltönyt, szépen megírom a kritikát. Mert ha az Amadinda játékában aligha is van mit kritizálnom, a koncert egésze mégsem úgy sikerült, mint a zenélés. Holott igen színvonalas volt a konferansz: épp azt a Batta Andrást hallhattuk, akit ha nem is harminc, de húsz éve épp emiatt tisztelek leginkább: a szellemes, egyszersmind mély, sose fárasztó ismeretterjesztésért, ami előadásait vagy konferálásait egyaránt jellemzi. És egy ilyen rendhagyó koncerthez kell is mediátor, aki átvezet a műfajok tengerén. Hiszen az Amadinda népszerűségének nyitja talán épp ebben áll: hogy felülemelkedik a műfaji határokon, hogy mondjuk nem válik világzenei együttessé, miközben a legprofibb módon játszik világzenét.

A baj inkább az arányokkal van. Mert ha van konferansz, muszáj-e beszédeket is tartani? És ha muszáj, mert ez a protokoll, kell-e ilyen hosszú műsor? A folytonosság jegyében hétéves fiamat is magammal vittem, mert évek óta úgy gondolom (lemezről tapasztalom is), az Amadinda nekik, a kisiskolásoknak (sőt az ovisoknak) is szól. Nem volt jó döntés: az utolsó hivatalos szám előtt, ¾ 11-kor hazamentünk, pedig a lényeg alighanem ekkor jött. Addigra hallhattunk kortársat (Reichet és Holló Aurélt, de mondjuk Cage-et nem), hallhattunk gamelánt, bár- lássuk be -az Amadinda nem erről híres, valamint átiratot is (hát, nem is erről). Ja, meg vagy háromnegyed óra könnyűzenét, ahol a kétségkívül világhírű és még mindig virtuóz, ám önmagát előtérbe tolni sem rest Bob Becker a kelleténél egy csipettel keményebb ütőjével uralta a színpadot, hogy az ünnepelt akkordokkal édeleghessen a háttérben. Talán ezt kellett volna a végére hagyni. A közönség egy része mindenesetre már a szünetben hazament aludni.

Azért örülök, mert fiam is láthatta, hogy hangszer a biciklikerék vagy a lefolyócső, hogy nemcsak a dob ütős, meg hát azt is, hogy az a négy bácsi harminc éve nemcsak elviseli egymást, hanem ma is képes a csodákra. Melyek közül talán a legmaradandóbb az, hogy a hazai közönség másképp közelít a kortárs zenéhez, amióta Amadinda (UMZE stb.) van, és - Bartók ide vagy oda - alighanem másképp állunk a balinéz népzenéhez is. A minap késő este a Bartókot hallgattam, és valami ismerős zene ment - alig pár másodperc után rávágtam: Márta István: Babaházi történet. És nem a nosztalgia mondatja velem, hogy most is élvezettel hallgattam ezt a zenét, melyet az Amadinda nélkül aligha vettem volna észre. Remélem, a következő harminc évben is annyi mindent tanulhatok tőlük.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Keresztes Tamás és Sodró Eliza is beugrik a nagybőgőbe – rendhagyó operettgála készül Veresegyházon!

Milyen bonviván Nagy Ervin? Vajon Sodró Elizának is délibábos a Hortobágy? A szokatlan kérdésekre a Mézesvölgyi Nyár ad majd válaszokat augusztus 13-án, érkezik ugyanis Peller Károly rendhagyó operettgálája.
Plusz

Egy csipetnyi Párizs Budapesten – ingyenes utcabál a Francia Intézet előtt

Anaïs Rosso francia művész, valamint Lakatos Mónika és FolkTriója is fellép július 12-én a Francia Intézet által szervezett ingyenes eseményen, ahol kulturális és gasztronómiai programokkal várják az érdeklődőket.
Klasszikus

Bach a falumúzeumban – zalai orgonán készült felvétel a barokk mester műveiből

Mátyás István orgonaművész a jelenleg a zalacsébi templomban található, hányattatott sors után megmentett hangszeren rögzítette Johann Sebastian Bach olyan műveit, amelyek kisebb méretű orgonán is játszhatók.
Könyv

Igazi művész a hamis próféták világában – új életrajzi könyv jelenik meg David Lynchről

Októberben vehetik kézbe a magyar olvasók Ian Nathan könyvét, amely részletesen mutatja be az idén januárban elhunyt filmrendező, festő, fényképész, David Lynch munkásságát és életét. A kötet a Troubadour Books gondozásában jelenik meg, Illés Róbert fordításában.
Vizuál

Attól még egy mese sem válik igazsággá, hogy nincs benne hazug állítás – kritika a Bodkin című sorozatról

A Netflix hétrészes minisorozata épp úgy játszik az igazsággal, ahogy mi játszunk a valóság illúziójával. Jez Scharf alkotása egyszerre okos médiareflexió, groteszk ír népmese és csípős humorú bűnügyi történet. Bodkin kritika.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

„A klasszikus zene által jobb hellyé válhat a világ” – 50 kistelepülésen ad koncertet a Concerto Budapest

A Concerto Budapest idén év végéig összesen ötven településre viszi el a klasszikus zene élményét a Petőfi Kulturális Program részeként, a Mozart Planet címet viselő koncertsorozat keretében.
Klasszikus hír

Ismeretlen Satie-műveket rögzítettek lemezre

Az éppen száz éve elhunyt francia zeneszerző huszonhét sosem hallott alkotása került elő könyvtárakból és magángyűjteményekből. A műveket most bárki meghallgathatja Alexandre Tharaud zongorista és Nemanja Radulović hegedűművész lemezén.
Klasszikus hír

Bach a falumúzeumban – zalai orgonán készült felvétel a barokk mester műveiből

Mátyás István orgonaművész a jelenleg a zalacsébi templomban található, hányattatott sors után megmentett hangszeren rögzítette Johann Sebastian Bach olyan műveit, amelyek kisebb méretű orgonán is játszhatók.
Klasszikus hír

Indul a 3. Kodály Zoltán Nemzetközi Zenei Verseny

Három kontinens 26 országából összesen 110 jelentkezés érkezett a debreceni Kodály Zoltán Nemzetközi Zenei Versenyre, melynek keretében ezúttal a fiatal kürt-, trombita- és harsonaművészek mérhetik össze tudásukat.
Klasszikus ajánló

Elérhetőek a jegyek az MRME koncertjeire

A Magyar Rádió Művészeti Együttesei a különleges, tiszta hangzás mellett a hazai, valamint nemzetközi karmesterek és szólisták legjobbjait hozza el, továbbá az ígéretét annak, hogy minden koncert a zene varázsát nyújtja majd a közönségnek.