Klasszikus

Bitang jó volt!

2004.03.26. 00:00
Ajánlom
Fejrángatás jobbra, balra, lábhimbálás fel, le, hirtelen mozdulatok. Tűzpiros ruha, tűsarkú cipő, neccharisnya. Ez mind nem a tangó, mint kiderült számomra március 24-én, szerdán este a Thália Színházban.

Az argentin tangó valami nagyon érzékeny, érzelmes és érzéki dolog. Végletes. Rezignált és lángoló, szenvedélyes és sebezhető; finom rezdülései egy pillanat alatt átcsaphatnak mindent elnyelő hullámzásba. Éppen ezért egy kicsit szűkösen fért el a Thália színpadán, tágabb tere lett volna kis asztalok és nagy kancsó borok mellett.

Az Arriaga Quartet tagjai, Michaël Guttman, Ivo Lintermans, Marc és Luc Tooten komolyzenei művészdiplomával a kezükben alapították meg vonósnégyesüket 1980-ban. Ezt nem tagadhatják le, mert a kottista múlt és a fölényes hangszertudás hallatszik játékukon. A szerda esti koncerten egy zongorista és egy nagybőgős hölgy, Edda Erlendsdottir és Isabelle D’Auzac (aki látta, nem felejti!), valamint egy harmonikás férfi, Olivier Manoury lépett még színpadra. Hangszere neve pontosabban bandoneon. Németországból származik s egyfajta kromatikus harmonika.

Az eredeti argentin tangó párizsi közvetítéssel lett népszerű Európában, számunkra mostanára legjellegzetesebbé vált hangszere német örökség, a hozzá kapcsolódó táncot pedig Londonban alakították át olyanra, amilyennek ma a versenyeken láthatjuk. Március 24-én pedig egy belga együttes adott elő műzenei tangókat, itt Magyarországon. Szóval abszolút uniós jellege van a dolognak. A műfaj egyre növekvő népszerűsége azonban valószínűleg nem ebben keresendő, hanem érzelmi túlfűtöttségében, amelyet napjaink embere egyedül nem mer vállalni. Tangóval kettesben – esetleg.

Az előbb emlegetett érzelmi túlfűtöttségre a vonósok zsíros glissandókkal, nagy amplitúdójú vibrátókkal segítettek rá, a bandoneon pedig – nos, ez a hangszer önmagában is nosztalgiát ébreszt. A megjelenésével, a puszta hangszínével. Mindenfélét felidéz, olyasmit is, ami meg se történt, csak éppen szeretnénk rá emlékezni.

„Az én tangóim kissé mazochisták. Zeném önkínzás, mert kedvemet lelem a szomorúságban” – mondta muzsikájáról Astor Piazzola, akinek szerzeményei a műsor gerincét alkották. Ha egy zene nem vidám, attól még nem biztos, hogy nagy mű, de a nagy művek túlnyomó része szomorú. Hát igen, meghatni könnyebb az embereket, mint megnevettetni. A koncerten mindkettőre volt példa.

A humoros darabok az üveghangok és a híd alatti regiszterek kiaknázására épültek. Valamint nagy strettákra, feszes ritmusokra. Sajnáltam is, hogy vonós ismerőseim nem hallják a koncertet, a belga együttestől ugyanis lehetett tanulni tempótartást, végletekig kiélezett és mégis pontos ritmusjátékot. Tudták, meddig feszíthetik a húrt. A bőgő- vagy a csellótesten néha dobszólam is társult a többihez. Nem hiába volt a tangó eredetileg dél-amerikai ünnepi zene dobszólóval! Neve is a „tambor” (dob) szóból származik.

A tangó korai szakaszában a tánc célja „a stricik és a prostituáltak közötti szexuális kapcsolat ábrázolása volt, a bordélyház látogatói táncolták.” (Magyar Tangó honlap) A muzsikusokat kiegészítő táncos pár nem ebben a szellemben lejtett a színpadon. Könnyen lehet, hogy a hiba az én készülékemben van, mivel elsősorban muzsika befogadására van hangolva, a tánc frekvenciáját nehezebben találja, de Pedro Andrade és Cristina Riccardi előadásában nem éreztem azt a vitalitást és beleélést, ami a zenészek játékából az első perctől sugárzott. Volt, hogy nem is néztem a koreográfiát, inkább csak hallgattam, mi megy alatta.

De nem vesztettem semmit, mert a szünetben kárpótoltak az önképzőkörös tangóguruk, akik a Thália büféjében heves csípőlengetések között mutatták férjeiknek, feleségeiknek, milyen is az autentikus pesti tangó.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Megértés és tolerancia a középpontban – évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Don Giovanni-minifesztivál, A kékszakállú herceg vára, Wagner, Mahler, Mozart, világhírű énekes szólisták és hegedűművészek sora várja a BFZ közönségét a 2025–26-os évadban.
Klasszikus

15 sor klasszikus: Tenor-Passió

A Fidelio 15 sor címmel futó rovatát azért indítottuk el, hogy szubjektív módon mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás Orosz Balázs énekművész diplomahangversenyéről szól. 15 sor klasszikus zene.
Színház

„Meghallja-e a színház a segélykiáltásokat?” – itt a színházi világnapi üzenet

„Működhet-e a színház a különbözőségek együttélésének műhelyeként vérző traumáink figyelembevétele nélkül?” – Theodórosz Terzopulosz görög rendező sorai a színházi világnap kapcsán.
Színház

Kazári András: „Még nem találtunk föl a színháznál jobbat”

Kazári András már kamaszként közel került a színházhoz, rajong a szakmájáért a mai napig. Az Újszínház művészét legfrissebb bemutatójuk, A hóhér kötele kapcsán a szerep kihívásairól, egy mesekastélyszerű színházépületről és a TikTok-generációról kérdeztük.
Zenés színház

Operaversenyt hirdet a Magyar Állami Operaház

A Magyar Állami Operaház 2025-ben első alkalommal rendezi meg az Országos Operaversenyt, amely elsősorban a magyarországi és határon túli intézmények énekesnövendékeit célozza meg.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.
Klasszikus hír

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Klasszikus ajánló

Megértés és tolerancia a középpontban – évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Don Giovanni-minifesztivál, A kékszakállú herceg vára, Wagner, Mahler, Mozart, világhírű énekes szólisták és hegedűművészek sora várja a BFZ közönségét a 2025–26-os évadban.
Klasszikus ajánló

Tavaszi tobzódás a romantikában – Farkas Gábor lép fel a Budapesti Vonósokkal

A koncerten egy korai, de meglepően érett Mendelssohn-darab mellett Anton Arenszkij és Anton Webern romantikus ihletésű művei hangoznak el, április 4-én a Zeneakadémia Solti Termében.
Klasszikus beszámoló

15 sor klasszikus: Tenor-Passió

A Fidelio 15 sor címmel futó rovatát azért indítottuk el, hogy szubjektív módon mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás Orosz Balázs énekművész diplomahangversenyéről szól. 15 sor klasszikus zene.