Klasszikus

Bitang jó volt!

2004.03.26. 00:00
Ajánlom
Fejrángatás jobbra, balra, lábhimbálás fel, le, hirtelen mozdulatok. Tűzpiros ruha, tűsarkú cipő, neccharisnya. Ez mind nem a tangó, mint kiderült számomra március 24-én, szerdán este a Thália Színházban.

Az argentin tangó valami nagyon érzékeny, érzelmes és érzéki dolog. Végletes. Rezignált és lángoló, szenvedélyes és sebezhető; finom rezdülései egy pillanat alatt átcsaphatnak mindent elnyelő hullámzásba. Éppen ezért egy kicsit szűkösen fért el a Thália színpadán, tágabb tere lett volna kis asztalok és nagy kancsó borok mellett.

Az Arriaga Quartet tagjai, Michaël Guttman, Ivo Lintermans, Marc és Luc Tooten komolyzenei művészdiplomával a kezükben alapították meg vonósnégyesüket 1980-ban. Ezt nem tagadhatják le, mert a kottista múlt és a fölényes hangszertudás hallatszik játékukon. A szerda esti koncerten egy zongorista és egy nagybőgős hölgy, Edda Erlendsdottir és Isabelle D’Auzac (aki látta, nem felejti!), valamint egy harmonikás férfi, Olivier Manoury lépett még színpadra. Hangszere neve pontosabban bandoneon. Németországból származik s egyfajta kromatikus harmonika.

Az eredeti argentin tangó párizsi közvetítéssel lett népszerű Európában, számunkra mostanára legjellegzetesebbé vált hangszere német örökség, a hozzá kapcsolódó táncot pedig Londonban alakították át olyanra, amilyennek ma a versenyeken láthatjuk. Március 24-én pedig egy belga együttes adott elő műzenei tangókat, itt Magyarországon. Szóval abszolút uniós jellege van a dolognak. A műfaj egyre növekvő népszerűsége azonban valószínűleg nem ebben keresendő, hanem érzelmi túlfűtöttségében, amelyet napjaink embere egyedül nem mer vállalni. Tangóval kettesben – esetleg.

Az előbb emlegetett érzelmi túlfűtöttségre a vonósok zsíros glissandókkal, nagy amplitúdójú vibrátókkal segítettek rá, a bandoneon pedig – nos, ez a hangszer önmagában is nosztalgiát ébreszt. A megjelenésével, a puszta hangszínével. Mindenfélét felidéz, olyasmit is, ami meg se történt, csak éppen szeretnénk rá emlékezni.

„Az én tangóim kissé mazochisták. Zeném önkínzás, mert kedvemet lelem a szomorúságban” – mondta muzsikájáról Astor Piazzola, akinek szerzeményei a műsor gerincét alkották. Ha egy zene nem vidám, attól még nem biztos, hogy nagy mű, de a nagy művek túlnyomó része szomorú. Hát igen, meghatni könnyebb az embereket, mint megnevettetni. A koncerten mindkettőre volt példa.

A humoros darabok az üveghangok és a híd alatti regiszterek kiaknázására épültek. Valamint nagy strettákra, feszes ritmusokra. Sajnáltam is, hogy vonós ismerőseim nem hallják a koncertet, a belga együttestől ugyanis lehetett tanulni tempótartást, végletekig kiélezett és mégis pontos ritmusjátékot. Tudták, meddig feszíthetik a húrt. A bőgő- vagy a csellótesten néha dobszólam is társult a többihez. Nem hiába volt a tangó eredetileg dél-amerikai ünnepi zene dobszólóval! Neve is a „tambor” (dob) szóból származik.

A tangó korai szakaszában a tánc célja „a stricik és a prostituáltak közötti szexuális kapcsolat ábrázolása volt, a bordélyház látogatói táncolták.” (Magyar Tangó honlap) A muzsikusokat kiegészítő táncos pár nem ebben a szellemben lejtett a színpadon. Könnyen lehet, hogy a hiba az én készülékemben van, mivel elsősorban muzsika befogadására van hangolva, a tánc frekvenciáját nehezebben találja, de Pedro Andrade és Cristina Riccardi előadásában nem éreztem azt a vitalitást és beleélést, ami a zenészek játékából az első perctől sugárzott. Volt, hogy nem is néztem a koreográfiát, inkább csak hallgattam, mi megy alatta.

De nem vesztettem semmit, mert a szünetben kárpótoltak az önképzőkörös tangóguruk, akik a Thália büféjében heves csípőlengetések között mutatták férjeiknek, feleségeiknek, milyen is az autentikus pesti tangó.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Itt követheti élőben Martha Argerich koncertjét, ha már nem kapott jegyet!

December 12-én este fél 8-kor a Liszt Ferenc Kamarazenekarral lép fel Martha Argerich. A hangverseny teltházas, de a Medici TV közvetíti. Mutatjuk, hol.
Színház

Megszavazta a Parlament az új színháztörvényt

115 igen szavazattal elfogadta az Országgyűlés a kulturális törvénycsomagról szóló törvényjavaslatot, amely miatt hétfőn ezrek tüntettek a Madách téren.
Zenés színház

Kiderült, mit gondol a Metropolitan Opera főigazgatója az énekesekről

Tizenhárom éve áll a New York-i operaház élén, Peter Gelb mindennel találkozott már.
Klasszikus

A 13 éves Rozsonits Ildikó sikere a grazi ifjúsági zongoraversenyen

Rozsonits Ildikó megnyerte a 13-15 évesek korosztályát, de a többi csoportban is akadnak magyar befutók a VI. Nemzetközi Ifjúsági Bartók Zongoraversenyen.
Vizuál

Illusztrátoroktól kérhetsz személyre szóló rajzot karácsonyra

A legviccesebb kérésekről vagy a legemlékezetesebb kliensekről kérdeztük az illusztrátorokat a Pagony lassan hagyományosnak számító karácsony előtti jótékony rajzolása kapcsán.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Klasszikus hír

Kecskés D. Balázs Istvánffy Benedek-díjat kapott

A fiatal zeneszerző Három románc című alkotása nyerte el a Magyar Zeneszerzők Egyesületének díját.
Klasszikus fidelio klasszik

Rost Andrea a Fidelio Klasszik vendége

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása december 14-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Elek Ányossal, ifj. Harangozó Gyulával és Rost Andreával.
Klasszikus konferencia

Mi a helyzet a nőkkel a zenében?

Január 8-án és 9-én, az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál keretében szimpóziumot rendeznek a fenti kérdés megvitatására.
Klasszikus zongora

A 13 éves Rozsonits Ildikó sikere a grazi ifjúsági zongoraversenyen

Rozsonits Ildikó megnyerte a 13-15 évesek korosztályát, de a többi csoportban is akadnak magyar befutók a VI. Nemzetközi Ifjúsági Bartók Zongoraversenyen.