Klasszikus

„Biztos vagyok benne, hogy kiváló együttműködés fog kialakulni köztünk”

2016.12.29. 08:42
Ajánlom
Matuz István 70 éves. Mi mással ünnepelhetnénk ezt meg stílusosabban, mint hogy ellátogatunk január 7-én a Pesti Vigadóba, ahol a magyar fuvolaverseny-irodalom négy kiváló darabját hallgathatjuk meg az ő és a Rácz Zoltán vezényelte Concerto Budapest előadásában? A születésnapos fuvolaművészt a művekkel, a szerzőkkel és a zenész partnerekkel való viszonyáról kérdeztük.

- A koncerten négy modern magyar fuvolaverseny vagy fuvolaversenyszerű darab lesz hallható. Mióta ennyire elszánt tolmácsolója a hazai fuvolairodalomnak?

- Harmincéves korom óta minden tíz évben szervezek magyar művekből álló koncerteket. Ez tehát az ötödik alkalom, és nagyon hálás vagyok a Concerto Budapestnek, hogy eljátszhatok velük négy magyar fuvolaversenyt egy olyan rangos helyen, mint a Vigadó. Méghozzá Bozay Attila nagyon ritkán játszott művét, a Pezzo concertatót, aztán Kocsár Miklós kétfuvolás versenyét, amelyben Kaczander Orsolya, a zenekar kiváló szólistája működik majd közre.

Matuz István

Matuz István

Elhangzik továbbá Dubrovay László Fuvolaversenye, amelyet – ha jól emlékszem – még a '70-es évek végén írt, rádiófelvétel is készült belőle, hangversenyen azonban még nem hangzott el. Ez a mű a fuvola újszerű hangzási lehetőségeit dolgozza fel. Végül Petrovics Emil már-már klasszikusnak számító versenyművével zárjuk a koncertet.

- Mely szerzőkkel állt személyes kapcsolatban? Mesélne ezekről a kapcsolatokról?

- Kivétel nélkül mindegyikőjükkel személyes kapcsolatban voltam. Bozay Attila a tanárom volt: szegedi szakközépiskolásként fakultatív zeneszerzésre és zeneelméletre jártam hozzá. Természetesen később is megőriztük a kapcsolatot. Ezt a művet 1990 körül írta, és még konzultáltunk is akkoriban a darabbal kapcsolatban, de zenekarral most játszom először.

Természetesen Kocsár Miklóssal is személyes kapcsolatban vagyok hosszú évtizedek óta. Repliche című nagysikerű fuvola-cimbalomdarabját például Fábián Mártának és nekem írta. Részt is vett az akkori próbákon. A darabot aztán itthon és külföldön is sokszor játszottuk. Petrovics Emil is többször hallotta előadásomban a saját fuvolaversenyét. Dubrovay Lászlóval is sokat konzultáltunk annak idején, amikor a fuvola újszerű hangzásait felhasználó műveit alkotta.

Matuz István - fuvola, EAR Együttes

Matuz István - fuvola, EAR Együttes (Fotó/Forrás: Óbuidai Társaskör)

- A hangversenyen Rácz Zoltán vezényli majd a Concerto Budapestet. Milyen élményei vannak velük?

- Kíváncsian várom a január 2-i első közös próbánkat. Rácz Zoltánt ismerem személyesen, többször dolgoztam már vele mint ütőhangszeres művésszel. Figyelemmel kísérem az ő Amadinda Ütőegyüttessel való ragyogó pályáját. Mint karmesterrel még nem dolgoztam vele, de teljesen biztos vagyok benne, hogy kiváló együttműködés fog kialakulni köztünk.

- Pályafutása során mi volt a legmeghatározóbb élménye a fuvolával?

- Kiemelkedő például, hogy elég gyakran játszhattam Pierre Boulez vezényletével egy francia kortárs szerző művét, mellyel az egyik nemzetközi fuvolaversenyen első díjat nyertem. A rákövetkező években is játszottam Boulez és Eötvös Péter vezényletével is. Emlékezetes koncertek voltak azok is, mikor Benkő Zoltán nemrég elhunyt zongoraművésszel adhattam elő Bach összes fuvola-zongoraszonátáját, valamint Boulez Szonatínáját – itthon és külföldön egyaránt. Szép emlékem még a már említett, nagyjából tíz évenként ismétlődő, magyar szerzők műveiből összeállított öt koncertsorozatom is, amelyeken összesen, a mostanival együtt, mintegy négyszáz mű került, illetve kerül előadásra különböző itthoni városokban.

- Ha írna egy fuvoladarabot a saját 70 évéről, milyen lenne zeneileg, formailag az a mű?

- Írogatok ún. stúdiumokat, hogy azokon keresztül megmutassam a zeneszerzőknek, milyen újfajta hangzások vannak a hangszeren. Azt hiszem, ha valami újat írnék, az egy humoros, vicces darab lenne, amely olyan effektusokat használna a hangszeren, amelyeket eddig nem nagyon használtak sem a szerzők, sem én magam. Olyat találnék tehát ki, ami könnyed, érthető, humoros, jó hangzású, de azért újszerű.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Így újult meg a Magyar Színház

Új néven, új arculattal folytatja a munkát az erzsébetvárosi teátrum, amely infrastrukturális és művészi átalakulást tűzött ki céljául. Az épület egy innovatív, fenntarthatósági koncepció jegyében újul meg. Cikkünkben galéria is található.
Jazz/World

Szívbemarkoló énekléssel mondott végleg búcsút a színpadnak a 93 éves kubai ikon, Omara Portuondo Budapesten – VIDEÓ

A kubai zene élő legendája, a 93 éves Omara Portuondo az előzetes tervek szerint Budapesten adta volna élete utolsó koncertjét október 6-án a Papp László Sportarénában, ám egészségügyi állapota miatt erre végül nem kerülhetett sor.
Vizuál

„A mozgókép megőriz egy sajátos energiamintázatot” – Enyedi Ildikó laudációja Wim Wenders FIAF-díjához

Wim Wenders a Budapesti Klasszikus Film Maraton díszvendégeként vehette át az Uránia Nemzeti Filmszínházban a Filmarchívumok Nemzetközi Szövetségének (FIAF) díját. Az eseményen Enyedi Ildikó méltatta a díjazottat, laudációját a Fidelio felületén olvashatják először.
Zenés színház

„Megéri jónak lenni” – interjú a Budapesti Operettszínház készülő operettmusicaljének szereplőivel

Pejtsik Péter és Orbán János Dénes Hamupipőke című operettmusicaljét november 15., 16. és 17-én mutatja be a Budapesti Operettszínház, Bozsik Yvette Kossuth-díjas balettművész, koreográfus rendezésében.
Vizuál

Világsztárok alakjában látható Mucsi Zoltán a közelmúltban megnyílt ingyenes kiállításon

Ingyenes kiállítás nyílt a Freyler Art Galériában, amelyben a Mucsi Zoltánról korábban naptárként megjelent fotósorozat további képei láthatók. A színművész ismert emberek és fiktív karakterek bőrébe bújva látható.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Világsztárok sorakoznak fel a magyar muzsikusnövendékek továbbképzése mögött – újra Concerto Mesteriskola

Szűcs Máté és Takács-Nagy Gábor, a kamarazenei élet két kiválósága október 15-én és 16-án ingyenes, nyilvános mesterkurzust tart a Concerto Budapest Páva utcai székházában.
Klasszikus ajánló

Maxim Rysanovval koncertezik a Budapesti Vonósok

A neves brácsaművész Schubert Arpeggione szonátáját adja elő a Zeneakadémián. A műsor második felében egy Mendelssohn-átirat hangzik el.
Klasszikus hír

Kínai és dél-koreai győzelemmel zárult a IV. Liszt Ferenc Nemzetközi Zongoraverseny

A döntőt a New York-i Carnegie Hall nagytermében tartották. A szervezők szerint a verseny idén újabb mérföldkőhöz ért el, és minden korábbinál nagyobb közönségnek sikerült átadni Liszt Ferenc zenéjét.
Klasszikus magazin

Öt nem operai mű Vajda János születésnapjára

Vajda János Kossuth-díjas zeneszerző 1949. október 8-án született Miskolcon. A kerek évforduló alkalmából az operáival nagy népszerűségre szert tevő komponista további művei közül ajánlunk néhány különösen szépet.
Klasszikus interjú

„Kurtág és Beckett küzdelme a szavakért általános érvényű” – Ajtony Csaba karmester, a MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar művészeti vezetője

Október 12-én ismét Budapesten lép fel a három Duna-menti főváros, Bécs, Pozsony és Budapest kiváló fiatal muzsikusait egyesítő MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar: legújabb programjuk az emberi kultúra alapkövét, a beszédet, a szavakat veszi górcső alá a BMC-ben.