Klasszikus

Bőgőmajom

2006.07.04. 00:00
Ajánlom
Bartók: 4. és 5. vonósnégyes, Microcosmos vonósnégyes, Bartók Emlékház Ha a nyolcvanas években lennénk, az egész ország összeszaladt volna a hírre, hogy Microcosmos vonósnégyes és első koncert. Amolyan szupergrup, Papp Sándor és Tuska Zoltán, Takács-Nagy Gábor és Perényi Miklós, nagymenők és kismenők.

Bizonyos szempontból nem új szerveződés, hiszen évek óta játszanak már, de ezen a néven most léptek föl először, és pontosan nem tudni még, hogy a régi igazságnak megfelelően ez még nem vonósnégyes, csak négy zenész, szóval, hogy négy muzsikus nyilvános kedvtelése, vagy valaminek a kezdete. De tulajdonképpen mindegy is, ahhoz képest, hogy Takács-Nagy Gábor újra vonósnégyesben prímás, és főleg: Perényi Miklós végre Bartókot játszhat, hiszen annyira kézenfekvő a párosítás, és mégis anynyira lehetetlen, az utóbbi hibájából.

Azért jó volna, ha ez volna a kezdet. Egyrészt, mert nyűg volt buszozni az összebombázott városban, hőségben, bűzben, izzadtan kiküszködni Pasarétre a Bartók Emlékházba, kicsit azzal a reménnyel, hogy elmondhatjuk, ott voltunk, ahol kevesen, amúgy a helyszínhez képest annyira nem kevesen, nyitott ablakoknál ájuldozva, másrészt pedig a vonósnégyes egyik lényege az egyensúly. És a Microcosmos szépen egyensúlyoz. Kettő a kettő ellen, vagyis nem ellen, együtt. Két elszállt lélek és két józan muzsikus, a föld s az ég fiai. Mindannyian szépen játszanak, mert Papp Sándor is úgy brácsázik, hogy csuda, Tuska Zoltán is olyan második hegedűs, hogy folyton provokálja a prímást. Perényit ültetik középre, nagyon markánsnak hangzik a gordonka, de a 4. Bartók-vonósnégyesben ez így tökéletes, a harmadik tétel csellómonológját így még soha, de soha nem hallottam, annyira komor, magányos és mégis természetes, annyira mély és közben mégis annyira egyszerűen zenei a pillanat.

A hangzásról egyébként nehéz lenne határozott véleményt mondani, a tér sem alkalmas erre, közel ülök és oldalt, a nyitott ablakon gyereksírás és autópüfögés hallatszik be, inkább az az érdekes, hogy ez egy pillanatra sem zökkenti ki a hallgatót vagy az előadót. Azt érzem, nem is hallgatunk, hanem nézünk, eleven arcokat, grimaszokat, egymást kereső pillantásokat, egy elhúzott szájat, egy ráncolt homlokot. Az 5. vonósnégyes első tétele után még egy mobiltelefon is közbesípol, és, ó, borzalom, Beethovent játszik. Ki érti, hogy most sincs se pisszegés, se agyvérzés, nevetés az igen, de csak könnyedén, röviden, és mehetünk tovább. Az a vonósnégyes szól, amit Bartók ebben a házban írt, a muzsikusok feje fölött pár méterre ott van a saruja, amit viselt, a ceruzái, tolla, a tinta törléséhez használt levágott ingujj, de nem ettől él a zene, és nem is azt a megilletődöttséget érzi az ember, ami a nagy zeneszerzőnek jár, hanem csak azt a fájdalmas boldogságot, ami a nagy mű hatása. Nevetségességet, megalázottságot, reményt.

Délután voltam a Rembrandt-kiállításon a Szépművészeti Múzeumban. Egy ember ült a rézkarcok előtt a padon, és sírt. Nyilván nem bírja mindenki közönyös arccal nézni, hogy valami ennyire szép is lehet. Ha mondjuk félannyi bátorságom lenne, mint annak az embernek, akkor ez a papír most hullámos lenne a sok sós létől.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Klasszikus

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Vizuál

Minden, amit tudni lehet Wes Anderson új filmjéről

Kézigránátok, abszurd karakterek, orgyilkosok, szimmetriák és persze sztárparádé. Május 29-étől látható a magyar mozikban napjaink egyik legnépszerűbb rendezőjének új, A föníciai séma című filmje. Összegyűjtöttük, mi mindent lehet tudni Wes Anderson új alkotásáról. 
Klasszikus

A klasszikus zene és a jazz kiválóságai vehettek át Bartók Rádió Zenei Díjat

Másodszor adta át a Bartók Rádió az előző év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseként díjait a hazai klasszikus zene kiválóságainak. A május 14-én, a Budapest Music Centerben rendezett díjátadón mások mellett elismerésben részesült Medveczky Ádám, Sümegi Eszter, Kelemen Barnabás és Dresch Mihály is.
Színház

Venyige Sándor a Mézesvölgyi Nyárról: „Meg tudjuk teremteni a Pesti Broadway hangulatát”

2014-ben hozta létre a Veres 1 Színházat, mely tíz év alatt az agglomeráció egyik legkedveltebb teátruma lett, ráadásul független fenntartású, a Mézesvölgyi Nyár is ennek a termékeny konstrukciónak a részeként jött létre. Venyige Sándort kérdeztük.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Ősi rítust idéző Eötvös darab is elhangzik a MIKAMO koncertjén

A MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar legújabb programjában az emberi létezés különböző állapotait, az identitást és az érzékelést helyezi középpontba: az erre reflektáló darabokból összeállított műsorukat május 17-én a BMC-ben mutatják be.
Klasszikus ajánló

Filmzenétől balettig – amerikai zenei különlegességek hallhatók az Opera koncertjén

A Csillagok háborúja főcímzenéje, az Egy amerikai Párizsban, valamint Bernstein Candide című operettjének részletei is elhangzanak az Operaház Aranykor: Amerikai szépség című hangversenyén, május 18-án.
Klasszikus hír

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Klasszikus hír

A klasszikus zene és a jazz kiválóságai vehettek át Bartók Rádió Zenei Díjat

Másodszor adta át a Bartók Rádió az előző év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseként díjait a hazai klasszikus zene kiválóságainak. A május 14-én, a Budapest Music Centerben rendezett díjátadón mások mellett elismerésben részesült Medveczky Ádám, Sümegi Eszter, Kelemen Barnabás és Dresch Mihály is.
Klasszikus ajánló

Az amerikai zene dékánjától Spielberg zeneszerzőjéig – az Újvilágba kalauzol a Danubia Zenekar

Az amerikai klasszikus és igényes könnyűzene világába vezet el a Danubia Zenekar június 1-ji koncertje a Budapesti Kongresszusi Központban, ahol Copland 1943-as fanfárjától a jelen amerikai ihletéésű muzsikájáig utazhatunk.