Klasszikus

Boldog lelkek hangszerei – beszélgetés Illés Eszterrel és Bábel Klárával

2021.08.12. 10:20
Ajánlom
Női hangszer a fuvola és a hárfa? Nem feltétlenül, de az biztos, hogy jól kiegészítik egymást. Augusztus 13-án a keszthelyi Magyarok Nagyasszonya-templomban ad közös koncertet Illés Eszter és Bábel Klára, rövid beszélgetésünkben szóba került II. Frigyes és a hangszerszállítás megfelelő metodikája is.

Mióta ismeritek egymást?

IE: Többször muzsikáltunk együtt, legelőször a diplomakoncertemen a Zeneakadémián, amikor Klári megtisztelt azzal, hogy ketten eljátszottunk egy tételt Mozart C-dúr fuvola-hárfa kettősversenyét. Azóta is megesett, hogy kamarazenéltünk, és most, a Klassz a pARTon! fesztiválon újra együtt állhatunk színpadra.

A fuvola és a hárfa egymást jól kiegészítő hangszerek.

BK: Mindkettő más előnyökkel bír. A fuvola dallamhangszer, a hárfa viszont akkordikus, telt és dús hangzást biztosít. Sok eredeti mű született erre a duóra, de a zongora-fuvola irodalomból is táplálkozhatunk. Mindkettőre akad példa keszthelyi műsorunkban.

Mit emelnétek ki a programból?

BK: Bach zenéjével kezdjük a koncertet, amely eredetileg nem hárfára, hanem csembalóra készült. Helyet kap a programban Satie, aki a francia impresszionistákkal rokon alkotó, az impresszionizmus pedig sok hárfásnak szíve csücske, mivel akkoriban kiváló alkotások születettek a hangszerre. Különlegesség lesz Nino Rota műve, akit bizonyára mindenki a Keresztapa-filmek Oscar-díjas zeneszerzőjeként ismert, ezúttal egy szonátája hangzik el.

IE: Számomra nincsen nyári koncert Mozart zenéje nélkül. Mozart minden emberi lélekhez  megtalálja az utat. Most az E-dúr Adagiót adjuk elő, amely boldogságot sugárzó muzsika és amelynek érdekessége, hogy a K. 219-es A-dúr hegedűverseny „alternatív”  második tétele kívánt lenni, hiszen Brunetti túl hosszúnak találta az elsőként megírt második tételt. Muszáj megemlítenem II. Frigyest, aki felvilágosult uralkodóként páratlanul színes udvart – afféle „második Versailles-t” – teremtett a potsdami Sanssouciban, ahol a kultúrának és a művészetnek kitüntetett szerepe volt. Amellett ragyogó fuvolaműveket komponált, még ha az udvarában működő zeneszerzők, Johann Joachim  Quantz , valamint a Benda és Graun fivérek segítették, támogatták zeneszerzői ambícióit.

218333893_4250449478324772_6831913486306768700_n-092853.jpg

Bábel Klára hárfaművész és Illés Eszter fuvolaművész a Klassz a pARTon koncertjén, Balatonalmádiban (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka / Klassz a pARTon)

Ahhoz, hogy két ember együtt muzsikáljon, a zenén kívül is meg kell értsék egymást.

BK: Egyetértek ezzel, amit mondasz. A próbákon viszont nem kell mindenben egyetérteni, sőt jót tesz, ha különböző elképzeléseket kipróbálhatunk. A rugalmasság rendkívül fontos, mert anélkül nem jön létre összhang.

IE:

Szerencsés, ha olyan kamarapartnerre bukkan az ember, aki hozzá hasonló zenei ízlésben, habitusban. De ha elsőre mégsem alakulna ki az összhang, fontos, hogy türelemmel és tisztelettel forduljunk kamarapartnerünkhöz.  Klárival nagyon jól megértjük egymást, azt hiszem, , harmonikus zenei párost alkotunk.

Eszter, olvasom, hogy számodra milyen fontos zenei előkép volt Végh Sándor hegedűművész alakja, akihez rokoni szálak is fűznek. Mennyiben?

IE: Végh Sándor, édesanyám nagybátyja volt, és külföldre távozása után  haláláig levelezést folytatott az itthoniakkal. Életem első hangszerét is tőle kaptam, és megfogott, hogy karmesterként, hegedűsként és brácsásként is olyan finoman tudott Mozart zenéjéhez nyúlni, amihez foghatót kevésszer hallottam. A Camerata Salzburg felvételein is hallható ez a manírmentes, egyszerű, mégis magával ragadó hangzás.

Egyik kedves idézetem is tőle származik : „A zene minden kaput megnyit.”

Most, a pandémiás időszak után sok visszajelzést kaptam a közönség tagjaitól, akiket feltöltöttek a koncertek, s ha csak egy kis időre  is, de egy-egy hallgatót a hangversenyek talán kiemeltek a nehéz időszakból Számomra most derült ki igazán, hogy mennyire szükségünk van - koncertlátogatóknak és nekünk előadó-művészeknek is - a zenére és a közösségi élményekre.

A hárfa különleges hangszer. Lenyűgöző a mérete, nagyon sokat kell hangolni, és azonnal megragadja a szemet és a fület.

BK:

Gyerekkoromban történt, hogy kapcsolgattam a tévét, és megláttam a hárfát. Nem csoda, hogy rögtön megtetszett, a hangszer íve, díszítései, az éteri hang és a játékosok gyönyörű öltözéke sok kislányt magával ragad, így engem is.

Viszont kisbusz kell a szállításához.

BK: Egy kombiautó is elég!

217874181_4250485654987821_2624390022917602866_n-092853.jpg

Bábel Klára hárfaművész a Klassz a pARTon koncertjén, Balatonalmádiban (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka / Klassz a pARTon)

Mindkettőtök hangszeréhez kapcsolódik egy sztereotípia – talán a hárfához kicsit jobban –, hogy nők játszanak rajta. Mit gondoltok erről?

BK: Itthon pár évtizedes jelenség, hogy szinte eltűntek a férfi hárfások, pedig a múlt század meghatározó egyéniségei, Mosshammer Román és Ottó, Rékai Miklós, Rohmann Henrik mind férfiak voltak. Ahogy most külföldön is: Emmanuel Ceysson vagy Xavier de Maistre. De kis hazánkban is van néhány tehetséges fiatal férfi, akik ezen a hangszeren játszanak. Ha belehallgatsz a játékukba, eszedbe sem jut, hogy bármi furcsaság lenne ebben.

IE: A fuvolával kapcsolatban is hasonlóan tudok nyilatkozni. A zeneiskolákban valóban úgy tűnik, hogy sokkal több lány választja, de bízom abban, hogy  újra egyre több fiú szeretne majd megismerkedni a fuvolával. Mi nők, talán a zenét is elsősorban érzelmi oldalról közelítjük meg, a férfiak viszont szeretik a technikai kihívásokat, újításokat. Tanulmányaim során a zeneiskolai tanárom nő volt, majd azt követően férfi tanároktól, művészektől tanulhattam. A nemzetközi művészvilágban  is sok férfit találunk. Egy-egy korszakot fantasztikus egyéniségek, mesterek határoztak meg: Marcel Moyse, Jean-Pierre Rampal, Peter-Lucas Graf, James Galway,  Emmanuel Pahud vagy épp korunk kiváló fiatal művésze Matvey Demin.

217778957_4250456284990758_467195195719247531_n-092853.jpg

Illés Eszter fuvolaművész a Klassz a pARTon koncertjén, Balatonalmádiban (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka / Klassz a pARTon)

A hárfa és a fuvola is freskókon megfestett, angyali hangszer, az angyaloknak pedig legjobb tudomásom szerint nincsen neme.

IE: Nekem is hasonló jutott eszembe. Az biztos, hogy bátran választhatja őket férfi és nő is.

A keszthelyi koncert a Magyarok Nagyasszonya-templomban kap helyet. Azt hiszem, nincs is jobb egy meleg nyári napon, mint beülni a templomi hűvösbe és nagyszerű zenét hallgatni.

IE: A templomi környezet olyan hangulatot teremt, amit meg kell becsülni azzal is, hogy ennek megfelelő műveket játsszunk. Egészen más, mint egy koncertterem vagy egy szabadtéri helyszín. A jó akusztika mellett olyan varázsa van, ami máshoz nem hasonlítható.

szerző: Csabai Máté

Illés Eszter és Bábel Klára augusztus 13-án 20 órakor lép fel a keszthelyi Magyarok Nagyasszonya-templomban. A hangverseny, ahogy a Klassz a pARTon összes eseménye, ingyenes.

A rendezvény főtámogatója a Szerencsejáték Zrt.

Szerencsejatek_Zrt-131644.jpg

Szerencsejáték Zrt.

Támogatott tartalom.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

15 sor film: Queer

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a Queer című filmről szól. 15 sor film.
Plusz

„Sokszor próba előtt is tempózott a medencében” – Kállai Ferenc emléktáblát kapott egykori kabinjára a Lukács fürdőben

Kállai Ferenc születésének 100. évfordulója alkalmából emléktábla került kedvenc kabinjára a Szent Lukács Gyógyfürdőben. Az eseményen Őze Áron színművész is megosztotta emlékeit atyai mesteréről, Kállai Ferencről.
Színház

15 sor színház: Cyrano de Bergerac

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a Budaörsi Latinovits Színház Cyrano de Bergerac című előadásáról szól. 15 sor színház.
Plusz

Arvo Pärtet köszöntik kilencvenedik születésnapján a Liszt Ünnepen

Alig zárult le a Bartók Tavasz, máris újabb felfedezések elé nézhet a közönség: nyilvánosak a Müpa szervezésében megvalósuló Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál első programjai.
Könyv

„Ha elkészülök egy művel, akkor az nekem véget ér” – Bognár Péter a Lírástudók vendége

A Magvető Kiadó szerzőjével beszélgettünk új regényéről, amely lezárja a polgárőrkrimi-trilógiáját. A műsorvezető ezúttal is Grisnik Petra, aki írásról, fikcióról, felelősségről és megoldatlan bűnügyekről faggatta Bognár Pétert.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Szathmáry Zsigmond bűvöletében – az orgona határait feszegeti Fassang László koncertje

Fassang László május 25-én a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarával karöltve tiszteleg az orgonaművészet egyik legmeghatározóbb magyar alakja előtt.
Klasszikus hír

A Tetris játék zenéjére írt orgonadarabbal nyert a magyar művészhallgató

A rangos nemzetközi Rachel Laurin Zeneszerzői Versenyen a győri Széchenyi István Egyetem Művészeti Karának klasszikus orgonaművész-hallgatója, Májer Zoltán lett az első helyezett. A pályázatra többek között ausztrál, német és egyesült államokbeli alkotók nyújtottak be műveket.
Klasszikus ajánló

A Concerto Budapest mutatja be jövő évadban Kurtág György operáját

Tematikus fesztiválokkal, világhírű szólistákkal és sokszínű koncertprogrammal várja a közönséget a Concerto Budapest 2025/26-os évada. Keller András főzeneigazgató kezdeményezésére Bartók művészete kerül fókuszba a szerző halálának 80. évfordulóján.
Klasszikus interjú

Georg Zeppenfeld: „Szeretem látni az arcokat”

Nemrég Magyarországon adott dalestet a kiváló német basszus, Bayreuth sztárja, aki idén nyáron Hans Sachs szerepében tér vissza a Zöld Dombra. Georg Zeppenfeldet budapesti koncertje kapcsán kérdeztük.
Klasszikus ajánló

Német requiem és kortárs kórusművek – a MÁV Szimfonikus Zenekar hangversenye a Zeneakadémián

A MÁV Szimfonikus Zenekar következő hangversenyére május 29-én, 19 órakor kerül sor a Zeneakadémián. Az est fő műsorszáma Johannes Brahms mélyen spirituális, emberközpontú gyászműve, az Ein deutsches Requiem, azaz a Német requiem.