Klasszikus

Boltívek – Misztyiszlav és Johann Sebastian találkozása Franciaországban

2004.04.06. 00:00
Ajánlom
Templomkülső: román stílusú béletes kapuzat, magas homlokzat. Madarak. Templombelső: csend, végtelen tér, keresztboltozat, a szerkezetet kiemelő szobrok, Krisztus, és Keresztelő János. Pislákoló gyertyák sora. Mellettük mikrofonok. A legmegfelelőbb hely arra, hogy az ember elmerüljön az áhítatban, elmerüljön Bachban. Így gondolhatta ezt Misztyiszlav Rosztropovics is, aki 1991-ben a franciaországi Sainte Madeleine Bazilikában vette fel Johann Sebastian Bach hat csellószvitjét.

A gordonkaművész ekkor 63 éves volt. Pályafutása során ezt megelőzően kétszer játszott fel Bach-szvitet lemezre. Először az ötvenes évek elején Moszkvában a d-mollt, másodszor pedig 1960-ban New Yorkban az ötödiket, a c-mollt. „Mindkettőt túl gyorsan – ezt soha nem bocsátom meg magamnak!” – mondja az idén megjelent DVD elején.

Rosztropovics nem csak gordonkán, hanem szavakkal is bemutat minden szvitet. Oroszul. De ijedtségre semmi ok: a menüsorból angol, német, francia és spanyol felirat is választható az ismertető szövegekhez. Ül a zongora mellett, játszik és beszél, előveszi a kottát, zenetörténeti, művészettörténeti párhuzamokat keres. Így lehetséges például, hogy a G-dúr szvit elemzésekor annak bizonyítására, hogy aranymetszésre épülő arányok mennyire korszakoktól függetlenek, természetesek és elevenek, elzongorázik egy Chopin-Impromtu részletet – nem is akárhogy! Vagy a c-moll Sarabande hangjaiból modern hangsort állít össze. Vagy késő este a bencés templom orgonája mellett üldögél a sötétben és hidegben, hogy komolyodó és bonyolódó rendben egymás mellé helyezze a hat szvit Allemande tételeit. Hol az oltár előtt játszik, hol a székesegyház más részeiben, néha kottából, többször kotta nélkül. De szép is lehet egyetlen gordonka társaságában Bachon gondolkodni egy gyönyörű román/koragótikus templom közepén! A képek olyan fennkölt nyugalmat árasztanak, hogy a DVD-t nézve, hallgatva hajlamosak vagyunk elfelejtkezni az előadót láthatatlanul körbefonó mikrofonok és kamerák garmadájáról.

Könnyedség, Bánat és erő, Ragyogás, Méltóság, Sötétség, Napfény. Ezek a címek, noha önkényesek, jól tükrözik a gordonkaművész hozzáállását az egyes darabokhoz. Általános ars poétikája pedig a bevezető szövegből hallható ki. Nagyon szereti és tiszteli Casalsot, a szvitek valódi értékeinek felfedezőjét, de soha nem akarta leutánozni. S azt tanácsolja minden előadónak, hogy akármennyire is rajong valakinek az interpretációjáért, semmiképpen ne próbálja meg kopírozni azt. Mert akkor játéka olyanná válik, akár egy gyönyörű palack üresen, bor nélkül. Inkább arra kell törekedni, hogy megfejtsük, miért is játssza a darabot így az a művész, akit annyira szeretünk hallgatni.

Mivel a csellószvitekből eredeti kézirat nem maradt fenn, Rosztropovics az Anna Magdalena Bach-féle másolatot veszi alapul. Ennek az is az eredménye, hogy a felvételen sajnos néhol olyan hangot is játszik, ami lehetséges, hogy csak véletlen elírás miatt került Bach feleségének a kottafüzetébe. Az egyik legfeltűnőbb a G-dúr Menüett zárlati szekvenciájának eltérése a megszokottól. Ez az egy-két hangnyi különbség azonban nem zavarja az összhatást, csak meglepő az általános gyakorlattal szembeállítva.

A másolat tanulmányozása közben a gordonkaművész úgy érezte, újabb rétegekkel gazdagodtak a szvitek, amelyek egyébként mindig is nagyon közel álltak hozzá. S valóban, a felvételen az előadó minden mondatából, gesztusából, egyáltalán: az egész játékmódjából sugárzik valami mély, örök és megmásíthatatlan szeretet, ami ezekhez a darabokhoz köti. De Rosztopovics nem csak a művek érzelmi, indulati oldalát mutatja meg, játékában ugyanilyen átütő erővel érvényesül elemző, értő, mindent részeire bontó hozzáállása is. És ahogy ez az igazán nagy művek és művészek találkozásánál néha előfordul, az elemire bontott és újra összerakott zene egyszer csak, mint valami jelenés, túlnő önmagán, túl a muzsikuson és a hallgatón. Talán még magán Johann Sebastianon is. Mert akkor az építőkövek boltívvé magasztosulnak, átívelve nem csak háromszáz éven, hanem végtelen tereken és időkön, összekötve az egymástól ilyenkor talán nem is annyira távoli dimenziókat: az eget és a földet.

(Rosztropovics 599159 9)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Átadták a legjobb magyar filmelőzetesnek járó díjakat

Az idei Arany Blende a zsűri szavazatai szerint A létezés eufóriája-trailerhez került, míg a közönségdíj az Apró mesék előzeteséé lett. Mutatjuk a nyertes videókat!
Vizuál

Angyallal a vállán – Hajduk Károly a Kult50-ben

Hisz benne Hajduk Károly, hogy a színész, amikor valami igazán lényegit érez meg szerepében, akkortól az a nehezen megmagyarázható „valami” kisangyalként ül a vállán, és játéka minden egyes pillanatában a fülébe sugdos. Hajduk Károly alakítását látva, minden bizonnyal ezt a segítséget is megkapta, amikor az Akik maradtak című, számtalan rangos elismerést begyűjtő film főszerepét forgatta.
Vizuál

Akár telefonról is bejárhatóak a Nyitott Műhelyek az idei Budapest Design Weeken

Online cukorvirág-készítés, környezettudatos esőkabát előállítás, vicces kerámiák vagy kézműves cipők műhelytitkai. Az idei Design Hét félig a netre költözött, így a nyitott műhelyekbe akár otthonról is bepillanthatunk! Mutatjuk, hogyan!
Színház

Kiosztották a MOST FESZT díjait

A legjobb monodrámát, stúdiószínházi előadást és a legjobb alakítást ismerte el a zsűri, de a közönségzsűri is osztott ki díjat.
Klasszikus

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Kocsis Zoltán Emlékházat hoznak létre Budafokon

A 2016-ban elhunyt zongoraművész-karmester egykori lakóhelyén, a XXII. kerületben jön létre az emlékház több mint félmilliárd forintból.
Klasszikus hír

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.
Klasszikus hír

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Klasszikus magazin

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.