Klasszikus

Borítékolható siker

2014.02.28. 09:00
Ajánlom
Melodikus, hatásos, virtuóz. Édesen halk, eget rengetően hangos. Pregnáns ritmusok, fülbemászó dallamok, látványos futamok és trillák. Ez mind romantika! A Keller András vezette Concerto Budapest ezen az úton indult el, mikor legutóbbi hangversenyük műsorára Grieg és Dvořák művét, valamint a hangvételével a 20. században egyedülálló Sosztakovics kompozícióját tűzte.

 Február 22-én és 23-án tapsvihartól zengett a Zeneakadémia nagyterme. Hogyne zengett volna... Grieg Zongoraversenye és Dvořák 8. szimfóniája egyaránt olyan remekmű, mely a maga bombasztikus erejével automatikusan tapsra kényszeríti a kezet - tulajdonképpen előadástól függetlenül. A siker tehát biztosított, a koncert elemzésekor a közönség visszhangjából nem érdemes kiindulni. Lássuk, hogyan is sikerült megbirkózni ezekkel a művekkel, melyeknek számos remek előadásuk van.

Az első félidő első részében az együttes vonóskara bizonyíthatott. Sosztakovics (8. vonósnégyeséből keletkezett) c-moll kamaraszimfóniája hangzott fel. Az öttételes, egybekomponált alkotás a 2. világháború borús hangulatát, a kiábrándultságot hordozza magán. Az egész estén brillírozó csellisták már itt elkápráztatóan játszottak: komoly, fájdalommal teli kifejezőerő jellemezte őket. Az első tétellel a zenekar biztosította az elmélyülés lehetőségét; a sötét, komor harmóniák megadták a szükséges alaphangulatot. Bár a második tétel unisonója könyörtelenül söpört végig, sajnos pontatlanság jelei mutatkoztak a vonósokon. A gúnyos keringő utáni negyedik tételben újabb belépési problémák jelentkeztek. A zeneileg vékony felvezető ütemeket követő fortissimo kopogtatások az apró bizonytalanságok miatt vesztettek erejükből, így hatásukból is. A szélsőséges váltások megkritizálható kivitelezését a zárótétel pozitív értelemben lehangoló előadása követte. Keller, hosszú ideig levegőben tartott kezével, megteremtette a borús mű nélkülözhetetlen pillanatát: az utolsó hang kicsengését követő csendet.

A szünet előtt hangzott el Grieg a-moll zongoraversenye a grúz Khatia Buniatishvili közreműködésével. A művésznő játékáról alkotott véleményem ütemről ütemre változott. A legfeltűnőbb és megkérdőjelezhetetlen tulajdonsága a páratlan virtuozitás. A darab ideálisan gyors tempóban indult. Már ha beszélhetünk egyetlen tempóról... Buniatishvili nem könnyítette meg a zenekar dolgát, mikor a hangos virtuóz részekbe belegyorsított, a lassú lírai szakaszokat pedig lassabbra vette. Akárhogy próbálkozott is Keller, lehetetlen volt mindig precízen követni a szólistát. A tempóingadozás önkényessé tette a virtuozitást, ráadásul mikor a hangok mennyisége miatt a művésznő lassítani kényszerült, korábban még csak-csak megmagyarázható tempóbeli játéka hiteltelenné és indokolatlanná vált. A lírai pillanatok felemásra sikerültek; Buniatishvili néhol megihletődött, máskor nem tudott szabadulni korábbi attraktív játékstílusától. A fortissimo szakaszok lehengerlőek voltak, ám gyakran magasról ütött, erőszakos hangok rontották az összhatást. A számomra megosztó produkció hangos közönségsikert aratott.

A hangverseny második felében negyven perc örömzene, Dvořák 8. (G-dúr) szimfóniája következett. Az együttes fényévekkel összeszedettebb volt az első részben nyújtott teljesítményénél. A csellisták maradandó emléket szereztek a nyitótémával, illetve a későbbi melódiákkal. A rézfúvós szekció is kiválóan muzsikált: a harsonák fanfárjai és a kürtök trillái hatalmas összhangzást eredményeztek. Elérzékenyültünk, mosolyogtunk, táncoltunk a lábunkkal... A zene irányított minket. A remekmű és az előadás egyaránt megérdemelte a vastapsot, a közönség pedig a ráadást. Nagy élvezettel hallgattuk meg újra a zárótétel végét.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Atyaúristen” – Ilyen volt nekem idén Kaposfest

„Atyaúristen” – nyögte a templomi csöndben egy hölgy két tétel között. Ugyanis jó zenét hallott, meg én is, sokat. Naplószerűség Kaposfest első két napjáról.
Plusz

Összeköt és feszültséget teremt – Dejcsics Konrád bencés szerzetes az Arcus Temporum csendjéről 

Egy pillanatnyi csendre hív meg a művészet és az élet forgatagában az Arcus Temporum művészeti fesztivál augusztus 23. és 25. között Pannonhalmán. Dejcsics Konrád fesztiváligazgatóval beszélgettünk a Főapátság és a kortárs kultúra kapcsolatáról, és a fesztivál eszmeiségéről.
Vizuál

Nézze meg Tasnádi István új filmjét otthon!

Reinkarnációval foglalkozó cégről és klienseiről készített filmet az Aranyélet írója. Tasnádi István második rendezését augusztus 29-én vetíti a Duna TV.
Klasszikus

Hangversenyek hegyek között – Börzsöny Barokk Napok

Tizenhatodik alkalommal csendül fel augusztusban a régi korok muzsikája a Börzsöny és a Dunakanyar hegyei között. A Börzsöny Barokk Napok idén is különleges, több évszázad zenéjét bemutató műsorral és a szokásos gyönyörű helyszínekkel várja visszatérő és új vendégeit.
Színház

Tompos Kátya énekli a Színházak Éjszakája „himnuszát” - Klippremier

Tompos Kátya dalos játékra hívta kollégáit, többek közt Udvaros Dorottyát, Vecsei H. Miklóst és Mucsi Zoltánt. Hangulatos videoklip készült a Színházak Éjszakája idei „himnuszához”, melyet Hrutka Róbert és a népszerű színésznő közösen jegyeznek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Nagyon dübörög a zongorapiac Kínában

Mintegy 40-50 millió kínai gyerek tanul zongorázni, az országban gyártott hangszerek alig tíz százaléka kerül exportra. Kínában van kiknek zongorát gyártani.
Klasszikus évad

Köszönjük, hogy velünk töltötték a nyári estéket!

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is számos programmal várta az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje a vendégeket. Július 1. és augusztus 5. között klasszikus és könnyűzenei koncertek, zenei stand up, opera és színházi előadás közül válogathattak az érdeklődők.
Klasszikus ajánló

Hangversenyek hegyek között – Börzsöny Barokk Napok

Tizenhatodik alkalommal csendül fel augusztusban a régi korok muzsikája a Börzsöny és a Dunakanyar hegyei között. A Börzsöny Barokk Napok idén is különleges, több évszázad zenéjét bemutató műsorral és a szokásos gyönyörű helyszínekkel várja visszatérő és új vendégeit.
Klasszikus beszámoló

„Atyaúristen” – Ilyen volt nekem idén Kaposfest

„Atyaúristen” – nyögte a templomi csöndben egy hölgy két tétel között. Ugyanis jó zenét hallott, meg én is, sokat. Naplószerűség Kaposfest első két napjáról.
Klasszikus érdekesség

Mégis, hogy írjuk Sztravinszkij nevét? Akarom mondani, Stravinskyét...

Fél hajkoronámat elvesztettem már a kérdés felett töprengve, és a legrosszabb, hogy a másik fele beleőszül. Szerencsére Bárdos Lajos kisegít.