Klasszikus

Boulez életműve az Eötvös Péter Alapítvány mesterkurzusán

2015.06.06. 11:57
Ajánlom
Az idén 90 éves Pierre Boulez életműve áll az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány június 10-16. között Budapesten megrendezendő nemzetközi mesterkurzusának középpontjában.

Eötvös Péter elmondta: maga Boulez egészségi állapota miatt sajnos nem lehet jelen, de két neves munkatársát, a francia Philippe Manouryt és a német Matthias Pintschert sikerült elhívni a Budapest Music Centerben tartott kurzusra.

"Matthias Pintscher az Ensemble Intercontemporain zeneigazgatója, azé az együttesé, amelyet az 1980-as években én vezettem. A New York-i Juilliard School zeneszerzés professzora, emellett világhírű karmester, aki az egész világon dirigál, komponál és tanít. Azért is kértük fel, mert esztétikailag és emberileg is nagyon közel áll Boulezhez. Sok újat is hoz, de a gyökerei nála vannak" - fogalmazott a világhírű magyar zeneszerző-karmester. A mesterkurzus másik kiemelt vendége Philippe Manoury, aki évtizedeken át dolgozott a Boulez által alapított párizsi zenei központban (Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique), majd a San Diegó-i Egyetem zeneszerzés-professzora lett. Eötvös Péter elmondása szerint Manoury az elektronikus zene egyik legfontosabb mesterének számít világszerte.

"Pintscher és Manoury révén a kurzus résztvevőinek két aspektusból is be tudjuk mutatni a boulezi zenét és annak fejleményeit" - hangsúlyozta a komponista. Úgy vélte, a kurzusra azért is szükség van, mert Boulez a magyar zenei köztudatban elsősorban karmesterként van jelen - járt is Budapesten vezényelni -, de a zenéjét lényegében nem játsszák Magyarországon. "A magyar zenekarok repertoárja inkább a tradícióra épül, és ha újabb zenét játszanak, akkor is inkább a fiatal magyar komponisták műveit tűzik műsorra. Ez egyrészről nagyon fontos és nagyon jó, másrészt viszont hiányzik az a fajta információ az új zene állapotáról, amely a nyugati országokban mindennapos" - fejtette ki, hozzátéve, hogy kortárszenei alapítványával évente 2-3 hasonló mesterkurzust tartanak Budapesten.

A mostani kurzuson 16 ország 36 fiatal karmestere és zeneszerzője vehet részt. A jellemzően a 20-30 éves korosztályból kikerülő hallgatók közt a magyarok mellett ázsiaiak, amerikaiak, európaiak is vannak. A résztvevőknek az első napon - még zenekar nélkül - végig kell dirigálniuk a kurzus zárókoncertjén majdan elhangzó négy művet -  Manoury: Passacaille pour Tokyo, Pintscher: Occultation, Boulez: Dérive I. és Hindemith: Kammermusik Nr.1 -, és ez alapján beosztják őket "aktív", azaz zenekarral dolgozó, és "passzív", azaz zenekar elé nem kerülő csoportokra - magyarázta Eötvös Péter, aki maga a passzív csoporttal foglalkozik majd.

Rajta kívül a kurzus oktatói Vajda Gergely karmester, zeneszerző, a Huntsville Symphony Orchestra vezető karmestere, valamint Jean-Philippe Wurtz, az Ensemble Linea vezetője, a Párizsi Konzervatórium professzora lesznek. "Mindketten a tanítványaim voltak, tehát lényegében ugyanazt az esztétikát és technikát képviselik, mint én. Természetesen ma már mindketten a szakma mesterei" - mondta.

A "Német és francia kortárs művek - Pierre Boulez 90 éves" mottóval meghirdetett nemzetközi mesterkurzus zárókoncertje június 16-án lesz a BMC koncerttermében, az elhangzó négy darabközül a két meghívott zeneszerző műve magyarországi bemutató. A Bartók Rádió által élőben közvetített hangversenyen a magyar THReNSeMBle együttest a kurzus legtehetségesebb hallgatói vezénylik. Egy nappal korábban, június 15-én este a nagyközönség is megismerkedhet Philippe Manouryval és Matthias Pintscherrel a BMC Zenei Információs Központban rendezett közönségtalálkozón, amelyen a beszélgetést vezető Vajda Gergely mellett Eötvös Péter is részt vesz.


A mesterkurzus a BMC, a Goethe Intézet, a Francia Intézet, az Art Mentor Foundation, a Francia-Német Kulturális Alap és az NKA támogatásával valósul meg.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

„Mindig ott van a Callas, akinek meg kell felelnem”

Itthon is vetítik a Maria Callasról szóló dokumentumfilmet. Kiderül, hogy a díva közelebbről is díva, a végzetnél pedig nincs hatalmasabb.
Jazz/World

Kvíz: Mennyit tudsz a jazzről?

Összeállítottunk egy kérdéssort, hogy letesztelhesd, mennyire vagy otthon az amerikai, európai és magyar jazz múltjában és jelenében! A kérdések többségére megtalálod a választ a Fidelio cikkeiben.
Klasszikus

Ha ez így marad, nehezebbé válik az ELTE Zenei Tanszék működése

Le kellett építeni az oktatói létszám egyharmadát a tanszéken, miután 250 millió forintot von el a BTK-tól a kormány. FRISSÍTVE!
Tánc

Gyárépületből lett a tánc új otthona – Bejártuk a Nemzeti Táncszínház frissen átadott épületét

A Nemzeti Táncszínház Millenárison található új épületének exkluzív sajtóbejárásán azt is megtudtuk, hogyan lesz valami szupermodern és korszerű annak ellenére, hogy „régi”.
Könyv

Kötött sapka – Tandori Dezső emlékére

A 80 éves korában elhunyt költőre Fáy Miklós emlékezik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Indul a Cziffra Fesztivál

Filmvetítéssel kezdődik vasárnap a Cziffra György Fesztivál, amely február 25-ig klasszikus zenei koncertekkel, improvizációs esttel, hangszerbemutatóval és báresttel is várja a közönséget.
Klasszikus szerelem

Meglepetés lánykérés volt a pécsi koncerten

Filmekbe illő romantikus jelenet zajlott le a Pannon Filharmonikusok koncertjén Valentin-napon a Kodály Központban.
Klasszikus koktélparti

Mi van, ha a Tavaszi áldozat botrányos premierje meg sem történt?

Lehet, hogy a bemutató karmestere terjesztette el, hogy összeverekedtek Sztravinszkij balettje közben a nézők? Úgy tűnik, a Sacre botránya csak egy jól csengő reklámszöveg.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Mi inspirálja Harcsa Veronikát?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának február 16-i adásában vendégünk lesz Harcsa Veronika énekesnő, Sümegi Eszter opera-énekesnő, Juhász Anna irodalmár és Oberfrank Pál, a Veszprémi Petőfi Színház igazgatója.
Klasszikus hír

Ha ez így marad, nehezebbé válik az ELTE Zenei Tanszék működése

Le kellett építeni az oktatói létszám egyharmadát a tanszéken, miután 250 millió forintot von el a BTK-tól a kormány. FRISSÍTVE!