Klasszikus

Brahmsot szeretnék játszani

2016.11.02. 08:05
Ajánlom
Kocsis Krisztián alig töltötte be a tizenkilencedik életévét, de a zongorajátékot máris édesapjához, Kocsis Zoltán zongoraművész-karmesterhez hasonlóan magas szinten műveli. Első nemzetközi megmérettetésére szeptemberben került sor Budapesten, a Liszt Ferenc Nemzetközi Zongoraversenyen. A Fidelio Fortissimo programba is bekerült tehetséggel zeneszerzői tevékenységéről is beszélgettünk.
Kocsis Krisztián a beszélgetésünk után vehette át a minden évben tíz fiatal tehetségnek járó Junior Prima-díjat. A részletekért kattintson ide!
Íme a zeneművészet Junior Primái

Kapcsolódó

Íme a zeneművészet Junior Primái

Kilencedik alkalommal, idén is tíz fiatal zeneművész vehette át a Junior Prima Díjat október 27-én, csütörtök este a Müpában tartott gálaesten. A díjazottak között ott van Boros Misi, a Virtuózok ifjú tehetsége.

- Mennyire volt egyértelmű, hogy a zongora lesz a te hangszered?

- Hároméves korom óta tudom, hogy a zenével szeretnék foglalkozni. Eleinte ütőhangszeres szerettem volna lenni, aztán volt egy korszakom, amikor a hegedűsöket utánoztam, végül felismertem, hogy a zongora az, amin szinte mindent el lehet játszani. Ebben persze édesapám hatása is benne van. Minden nap hallottam, ahogy gyakorolt, és ezen keresztül nemcsak a vonzalom alakult ki, de a repertoár jelentős részét is megismerhettem.

- Mi az első zenei élmény, amire vissza tudsz emlékezni?

- A zenetanulást Becht Erika irányításával kezdtem, akit ma is mentoromnak tekintek. Amikor először eljött hozzánk, négyéves voltam csak, kitettem Stravinsky Tavaszi áldozatának partitúráját és azt mondtam, hogy ezt szeretném lejátszani. Nem voltak kétségei, nem nevetett ki. Azt mondta: tessék, kezdjem el. A zenét nagyjából innentől érzem mindennapi kötelességemnek, van egyfajta belső késztetésem, hogy naponta leüljek a zongorához. Örülök, hogy soha senki sem erőltetett rám semmit, egyet azonban megtanultam, hogy mindig a maximumra kell törekednem és rendre egy kicsit többet kell elvárnom magamtól. Ilyen volt a Liszt-verseny is.

Kocsis Krisztián

Kocsis Krisztián

- Milyen tapasztalatokat szereztél a nemzetközi mezőny legfiatalabb indulójaként?

- Másfél évet készültem, hogy végre megtapasztaljam, milyen nemzetközi porondon szerepelni. Nem vagyok versenyző típus és egyelőre rutinom sincs benne. Az elmúlt időszak nagyon hasznos volt, főleg a repertoárnak örülök, amit már a magaménak tudhatok.

Liszt egyik legnehezebb versenyművével lép színpadra Kocsis Krisztián

Kapcsolódó

Liszt egyik legnehezebb versenyművével lép színpadra Kocsis Krisztián

Újra felcsendülnek régi klasszikusok a Müpában október 9-én. A Szent István Király Szimfonikus Zenekar koncertjén Schubert és Liszt művei mellett egy egészen új zenedarabot is hallhatunk a Zuglói Filharmónia előadásában. A koncerten vezényel Ménesi Gergely a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem egyik oktatója.

- Liszt végigkísérte pályád indulását, és a Zeneakadémián is szakavatott kezekbe kerültél.

- Közel áll hozzám Liszt, ő a modern zongoraművészet megalapítója, nyelvezetével minden zongoristának tisztában kellene lennie. Az idén diplomázom Dráfi Kálmán vezetésével, aki nagy egyéniség, és ha mondhatom így, hatalmas figura, a kisujjában van az egész magyar zongoraiskola. Személyes ismerője volt Cziffra Györgynek, így ő is annak a liszti zongorázásnak a művelője, amit egyszer a sajátomnak szeretnék érezni.

Kocsis Krisztián

Kocsis Krisztián

- Mi az, amit a repertoárbővítés során elsődlegesnek tartasz?

- Vannak hiányosságaim, Brahms, Schubert és furcsa mód Bach is. Brahms az egyik kedvenc zeneszerzőm, de még nem igazán játszottam. Eltérő a tanulási folyamat is, Bachnál sok idő kell a memorizálásra, Lisztnél a zenei szövet feletti uralom a döntő. Sokszor előfordul, hogy egy kiváló előadás miatt megtetszik egy darab, amit aztán meg akarok tanulni. Így volt ez Rachmaninov Karneváljával, de például Liszt h-moll szonátáját többször halottam modorosan, helytelen beidegződésekkel – ilyenkor ez az „élmény” sarkall, hogy megmutassam az én elképzelésemet. Édesapám, ha egy darab már majdnem kész, örömmel ad tanácsot, hozzáteszi azokat a pluszokat, amelyek felteszik az i-re a pontot és megtérülnek a koncertszínpadon.

- Nemcsak a zongorajáték, a komponálás is szerves része az életednek. Mi az, ami vonz a zeneszerzésben?

- Kisgyermekként sokat bíbelődtem kottaíró programokkal, számos befejezetlen művet írtam, de egészen a tavalyi év elejéig nem éreztem valódi késztetést, hogy alkotói tevékenységet végezzek. Végül a zongora mellett jelentkeztem Barta Gergely osztályába a Zeneakadémiára. A felvételire el is készítettem egy zongoraszonátát f-mollban. Van, hogy hajnali háromkor vagy akár ebéd közben jut eszembe egy ötlet, amit azonnal le kell írnom, de ugyanilyen kiszámíthatatlan, hogy mikor vagyok olyan szellemi fázisokban, hogy gyakorolni tudjak. A zeneszerzés az egyéniség legközvetlenebb leképezése. Kurtág György jut eszembe, aki azt mondta, hogy a mai zeneszerzők vagy leporolják a régi formákat és kerekítenek belőle valami újat, vagy teljesen más irányt vesznek. Én nem tudok azonosulni a mai nyugati zeneszerzés szemléletével, de azt sem mondom, hogy konzervatív vagyok. Egy újfajta, kortárs szellemiséget, egy alternatívát szeretnék látni, ami persze nagyban alakulhat a régi zeneművek újragondolásán, de mindenképpen az esztétikumot tekinti irányelvnek.

Nemzetközi Kurtág-Ligeti mesterkurzus a Zeneakadémián

Kapcsolódó

Nemzetközi Kurtág-Ligeti mesterkurzus a Zeneakadémián

A nagyközönség számára is nyilvános kurzust a Zeneakadémia két zongoraművész professzora, Csalog Gábor és Kemenes András tartja, vendégelőadóként Horváth Balázs zeneszerző is részt vesz a 2016. július 11-15. között megrendezendő ötnapos programon.

- A Liszt-verseny kapcsán számos különdíjban részesültél. Mik az újabb kihívások a közeljövőben?

- Jelenleg szükségem van a pihenőre, a repertoárt fogom építeni és új szerzőket megismerni. Már annak is nagyon fogok örülni, ha az említett hiányosságokat be tudom pótolni. A feltöltődés időszaka következik, a következő koncertem is csak márciusban lesz.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

A 94 éves Kurtág György Mozartot játszik – VIDEÓ

Feleségének, Mártának tett ígéretét teljesíti be azzal, hogy február 19-én előadja Mozart F-dúr szonátáját a BMC-ben.
Zenés színház

Az operavilág Angelina Jolie-ja az Erkel Színház színpadán

Először lép fel Magyarországon a világhírű grúz szoprán 2020. február 22-én, az Opera ünnepi műsorának sztárvendégeként. Az est programjában, amely több műrészlettel is utal az intézmény aktuális Keresztény Évadának tematikájára, az Opera együttesei és szólistái is közreműködnek.
Klasszikus

Zaklatási botrány rázza meg a finn Sibelius Akadémiát

Egy finn lap szerint a helsinki zeneművészeti akadémia működéséhez tartozik a szexuális zaklatás és a növendékek megalázása.
Klasszikus

Az univerzum titkát tárja fel a Pannon Filharmonikusok

A pécsi zenekar Müpában adott sorozatának negyedik koncertjén Kelemen Barnabás egy finn csemegét játszik, majd csillagközi utazásra csábít Bogányi Tibor vezető karmesterrel március 6-án.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus bűnügy

Börtönbe megy a nyugdíjas, aki túl hangosan hallgatott komolyzenét

A liverpooli nyugdíjas, aki túl hangosan hallgatta a ClassicFM-et, azt mondta a bírónak, verjék csak láncra. Huszonnégy hétre tették hűvösre.
Klasszikus mozart

Egész nap Mozart zenéje szól a tavasz első napján

Egy nap, tíz koncert a Concerto Budapesttel! Március 1. vasárnap délelőtt 11-től este 10-ig kizárólag Mozart zenéje tölti meg a Zeneakadémia koncerttermeit.
Klasszikus hír

Zaklatási botrány rázza meg a finn Sibelius Akadémiát

Egy finn lap szerint a helsinki zeneművészeti akadémia működéséhez tartozik a szexuális zaklatás és a növendékek megalázása.
Klasszikus videó

A 94 éves Kurtág György Mozartot játszik – VIDEÓ

Feleségének, Mártának tett ígéretét teljesíti be azzal, hogy február 19-én előadja Mozart F-dúr szonátáját a BMC-ben.