Klasszikus

Bretz Gábor: Nem lehet megunni a Kékszakállút

2020.09.16. 10:05
Ajánlom
Szeptember 26-án Bartók Béla műveiből ad koncertet a Concerto Budapest. A műsorban egyetlen operája, A kékszakállú herceg vára is elhangzik. Vörös Szilvia énekli Juditot, a várurat pedig Bretz Gábor. A basszusénekest telefonon értük el, hogy az operáról kérdezzük.

Számolja még, hogy hányadik előadása lesz ez Bartók Kékszakállújából?

Nem tartom nyilván ilyen pontossággal, de össze tudnám számolni. Az biztos, hogy ezt az operát énekeltem a legtöbbször az összes többi közül.

Mikor énekelte először?

Nem szokványos körülmények között, az aggteleki cseppkőbarlangban, 2006-ban, a miskolci operafesztiválon. A barlangban nagy a páratartalom, 11 Celsius fok a hőmérséklet, nem volt könnyű dolgunk. Egy évvel később, szintén az operafesztiválon debütáltam színpadon a szerepben, 2008-ban pedig már a milánói Scala színpadán énekeltem.

Egy ilyen sokszor énekelt szerepet veszélyeztet az, hogy rutinná válik az előadása?

A rutin nem csak rosszat jelent, arra szükség van.

Ha ennyi éven keresztül énekel valamit az ember, az beül a torkába, még akkor is, ha természetesen semmit nem lehet kétszer elénekelni ugyanúgy.

Hiszen mindig más a környezet, legyen az cseppkőbarlang, a Scala színpada, Jekatyerinburg vagy Budapest, és más zenekar játszik más karmesterrel, más énekli Juditot. És azt hiszem, én is máshogy éneklem a Kékszakállút tizennégy évvel azután, hogy a repertoáromra tettem.

Blaubart_55-100226.jpg

A kékszakállú herceg vára - Nora Gubisch és Bretz Gábor (Fotó/Forrás: Bernd Uhlig / Wiener Festwochen)

Miben változott?

Az embernek az izomzata, a torka, a hangszálai is megérnek a szerepre. Biztosabbá váltam, és remélem, egyre jobbá. Szokták kérdezni, hogy nem unom-e. A válasz röviden: nem. Egyik szerepemet sem untam még meg, igaz, vigyázok, hogy ne énekeljem őket túl sokat.

A Kékszakállú története annyiféle értelmezésre ad lehetőséget, és mindenkinek mond valamit. Önnek miről szól ez az opera?

Gyakran úgy képzelik el a Kékszakállút, mint egy öreg férfit, aki a várába viszi a fiatal, tapasztalatlan Juditot, aki aztán túl sokat visong és kérdezősködik. És akkor megesik, hogy ilyen lesz a karakter is, öreges lesz a jelmeze, az arca, a mozgása.

Nem szabad ennyire leegyszerűsíteni a történetet. Szerencsés vagyok, hogy először Kovalik Balázs rendezésében adtuk elő az operát színpadon, aki alapos karakterelemzéssel kezdte a próbákat.

Abban az előadásban egy fiatal párt alakítottunk Mester Viktóriával, még egy 7-8 éves gyerek is volt a színpadon (ő mondta a Prológot), aki kettőnk jövőbeli gyereke volt, és aki a végén eltűnt, jelezve, hogy a kapcsolat nem virágozhatott ki a Kékszakállú és Judit között. Ez is egy érvényes értelmezés volt, és a sokféle értelmezés révén sem lehet megunni ezt az operát.

Korábban azt mondta az operáról, hogy koncertszerű előadásban is kiválóan működik. Miért?

Pontosan azért, mert ez egy szimbolikus történet. Gyakran gondolkodom, amikor külföldön lépek fel benne, hogy a Prológot, amit magyarul is ezerféleképpen lehet értelmezni, miként fordítják le más nyelvekre. És vajon értik-e, ha magyarul is annyiféleképpen lehet magyarázni?

Bretz_Gabor_creditLaszloEmmer_k-100450.jpg

Bretz Gábor (Fotó/Forrás: Emmer László)

A Concerto Budapest koncertjén Vörös Szilvia énekli Juditot. Dolgoztak már együtt?

Igen, az Operaház Faust-előadásában, de ebben az operában még nem.

Mire számít a zenekarral és Keller Andrással való közös munkában?

Egyáltalán nem könnyű darabról van szó, megpróbálja a zenekart és az énekeseket is. De a Concerto Budapest nagyszerű zenekar, és biztos vagyok benne, hogy kiválóan adják majd elő A kékszakállú herceg várát. Az egy érdekes kérdés lesz, hogy Keller András milyen tempókat választ majd.

Van az, amit Bartók pontosan, metronómszámokkal beleírt a kottába, és van, amit hagyományosan alkalmazni szoktak.

Emlékszem, Kocsis Zoltán pontosan tartotta magát a bartóki tempókhoz. De az a csodálatos ebben az operában, hogy mindkét módon nagyszerűen működik.

 

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Bretz Gábor (fotó: Emmer László)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„A hagyományos koncerteknek egyszer csak vége lesz” – Beszélgetés Tihanyi László és Horváth Balázs zeneszerzőkkel

Mindketten régóta részt vesznek az UMZE Kamaraegyüttes és Egyesület munkájában, a jövő évadban ismét játssza is darabjaikat a zenekar. Tihanyi László és Horváth Balázs a jövő évi koncertek mellett a kortárs zene népszerűsítéséről is mesélt, és arról, hogyan vezényli egy komponista a saját művét.
Színház

Bezárja kapuit az Átrium

A színház a Facebook-oldalán jelentette be, hogy a támogatások hiánya olyan helyzetbe sodorta őket, amelyben az intézmény fenntartását nem tudják megoldani.
Színház

Feminista tragikomédiából a náci Németországba

A kisvárdai tartózkodásom harmadik napjára elárasztottak az olyan „elintézésre váró”, kulturális tevékenységhez csak lazán kapcsolódó ügyek, mint a másnap hajnali taxi intézése, vagy a megfelelő mennyiségű és hőmérsékletű víz beszerzése. Erőfeszítéseimet ugyan csak részben koronázta siker, de legalább maradt időm lélekben felkészülni az esti két előadásra.
Vizuál

Gondolán érkezik Kolodko Mihály legújabb miniszobra

Nem példanélküli, hogy a gerillaszobrász miniatűr alkotásai külföldön bukkannak fel – ezúttal egészen az olaszországi Velencéig kell utaznunk az új szoborért.
Plusz

Több mint 440 ezer látogató után újabb különleges koncertekkel vár a Magyar Zene Háza

Januári megnyitása óta nagy érdeklődés kísérte a Magyar Zene Háza programjait, koncertjeit, műfaji korlátokat lebontó zenei eseményeit. Ősszel újabb látványos kiállítással, határokat feszegető koncertekkel, valamint különleges programokkal várja a látogatókat a Ház.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„A hagyományos koncerteknek egyszer csak vége lesz” – Beszélgetés Tihanyi László és Horváth Balázs zeneszerzőkkel

Mindketten régóta részt vesznek az UMZE Kamaraegyüttes és Egyesület munkájában, a jövő évadban ismét játssza is darabjaikat a zenekar. Tihanyi László és Horváth Balázs a jövő évi koncertek mellett a kortárs zene népszerűsítéséről is mesélt, és arról, hogyan vezényli egy komponista a saját művét.
Klasszikus ajánló

Nyáresti Mozart-élmény a Vármegyeházán

A nyár közepén, július 14-én este nyolc órától szabadtéri koncertre várja a közönséget a Concerto Budapest a Pesti Vármegyeháza Díszudvarán. Egyike lesz ez azon ritka alkalmaknak, amikor a nyüzsgő főváros szívében, ám mégis nyugodt, hangulatos környezetben, a szabad ég alatt lehet elmerülni Mozart muzsikájában.
Klasszikus ajánló

Július 2-án kezdődik a Régi Zenei Napok

Július 2. és 9. között ismét Vác szolgál helyszínül a 38. Régi Zenei Napoknak, amely során a fiatal zeneművészek számára francia barokk stílusra épülő mesterkurzusokat szerveznek, a hallgatóságot pedig ismeretlen zenei csemegék várják.
Klasszikus ajánló

Auer Fesztivált tartanak Veszprémben

Nemzetközi zenei fesztivállal tiszteleg Auer Lipót (1845–1930) hegedűművész emléke előtt az Európa Kulturális Fővárosa 2023 címet elnyerő Veszprém. Az augusztus 2. és 7. között megrendezett esemény szervezője a Mendelssohn Kamarazenekar.
Klasszikus hír

Fiatal muzsikusokat vár az Echo Nyári Akadémia

Hetedik alkalommal rendezik meg Fehérvárcsurgón az Echo Nyári Akadémiát, mely fiatal művészek számára kínál mesterkurzusokat, akik koncerteken is megmutathatják tudásukat. A július 17. és 24. között megrendezett esemény művészeti vezetője Fülei Balázs.