Klasszikus

Bretz Gábor: Nem lehet megunni a Kékszakállút

2020.09.16. 10:05
Ajánlom
Szeptember 26-án Bartók Béla műveiből ad koncertet a Concerto Budapest. A műsorban egyetlen operája, A kékszakállú herceg vára is elhangzik. Vörös Szilvia énekli Juditot, a várurat pedig Bretz Gábor. A basszusénekest telefonon értük el, hogy az operáról kérdezzük.

Számolja még, hogy hányadik előadása lesz ez Bartók Kékszakállújából?

Nem tartom nyilván ilyen pontossággal, de össze tudnám számolni. Az biztos, hogy ezt az operát énekeltem a legtöbbször az összes többi közül.

Mikor énekelte először?

Nem szokványos körülmények között, az aggteleki cseppkőbarlangban, 2006-ban, a miskolci operafesztiválon. A barlangban nagy a páratartalom, 11 Celsius fok a hőmérséklet, nem volt könnyű dolgunk. Egy évvel később, szintén az operafesztiválon debütáltam színpadon a szerepben, 2008-ban pedig már a milánói Scala színpadán énekeltem.

Egy ilyen sokszor énekelt szerepet veszélyeztet az, hogy rutinná válik az előadása?

A rutin nem csak rosszat jelent, arra szükség van.

Ha ennyi éven keresztül énekel valamit az ember, az beül a torkába, még akkor is, ha természetesen semmit nem lehet kétszer elénekelni ugyanúgy.

Hiszen mindig más a környezet, legyen az cseppkőbarlang, a Scala színpada, Jekatyerinburg vagy Budapest, és más zenekar játszik más karmesterrel, más énekli Juditot. És azt hiszem, én is máshogy éneklem a Kékszakállút tizennégy évvel azután, hogy a repertoáromra tettem.

Blaubart_55-100226.jpg

A kékszakállú herceg vára - Nora Gubisch és Bretz Gábor (Fotó/Forrás: Bernd Uhlig / Wiener Festwochen)

Miben változott?

Az embernek az izomzata, a torka, a hangszálai is megérnek a szerepre. Biztosabbá váltam, és remélem, egyre jobbá. Szokták kérdezni, hogy nem unom-e. A válasz röviden: nem. Egyik szerepemet sem untam még meg, igaz, vigyázok, hogy ne énekeljem őket túl sokat.

A Kékszakállú története annyiféle értelmezésre ad lehetőséget, és mindenkinek mond valamit. Önnek miről szól ez az opera?

Gyakran úgy képzelik el a Kékszakállút, mint egy öreg férfit, aki a várába viszi a fiatal, tapasztalatlan Juditot, aki aztán túl sokat visong és kérdezősködik. És akkor megesik, hogy ilyen lesz a karakter is, öreges lesz a jelmeze, az arca, a mozgása.

Nem szabad ennyire leegyszerűsíteni a történetet. Szerencsés vagyok, hogy először Kovalik Balázs rendezésében adtuk elő az operát színpadon, aki alapos karakterelemzéssel kezdte a próbákat.

Abban az előadásban egy fiatal párt alakítottunk Mester Viktóriával, még egy 7-8 éves gyerek is volt a színpadon (ő mondta a Prológot), aki kettőnk jövőbeli gyereke volt, és aki a végén eltűnt, jelezve, hogy a kapcsolat nem virágozhatott ki a Kékszakállú és Judit között. Ez is egy érvényes értelmezés volt, és a sokféle értelmezés révén sem lehet megunni ezt az operát.

Korábban azt mondta az operáról, hogy koncertszerű előadásban is kiválóan működik. Miért?

Pontosan azért, mert ez egy szimbolikus történet. Gyakran gondolkodom, amikor külföldön lépek fel benne, hogy a Prológot, amit magyarul is ezerféleképpen lehet értelmezni, miként fordítják le más nyelvekre. És vajon értik-e, ha magyarul is annyiféleképpen lehet magyarázni?

Bretz_Gabor_creditLaszloEmmer_k-100450.jpg

Bretz Gábor (Fotó/Forrás: Emmer László)

A Concerto Budapest koncertjén Vörös Szilvia énekli Juditot. Dolgoztak már együtt?

Igen, az Operaház Faust-előadásában, de ebben az operában még nem.

Mire számít a zenekarral és Keller Andrással való közös munkában?

Egyáltalán nem könnyű darabról van szó, megpróbálja a zenekart és az énekeseket is. De a Concerto Budapest nagyszerű zenekar, és biztos vagyok benne, hogy kiválóan adják majd elő A kékszakállú herceg várát. Az egy érdekes kérdés lesz, hogy Keller András milyen tempókat választ majd.

Van az, amit Bartók pontosan, metronómszámokkal beleírt a kottába, és van, amit hagyományosan alkalmazni szoktak.

Emlékszem, Kocsis Zoltán pontosan tartotta magát a bartóki tempókhoz. De az a csodálatos ebben az operában, hogy mindkét módon nagyszerűen működik.

 

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Bretz Gábor (fotó: Emmer László)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Egy vezető távozása és figyelmeztetés lett a következménye a Katonában egy színházjegy-akciónak

Két munkatársat figyelmeztetésben részesítettek, egy vezető beosztású dolgozó pedig elhagyja a színházat, miután kiderült, hogy DK-tagok kaphattak kedvezményes jegyeket.
Vizuál

Ridley Scott filmjében Napóleon csak egy díszlet a saját életében

Hiába lett rendkívül látványos Ridley Scott Napóleonja, az európai történelem egyik legnagyobb hatású alakjáról végső soron csak egy sekélyes, koncepciótlan filmet sikerült rendeznie, amely ráadásul hemzseg a tárgyi tévedésektől.
Plusz

Prima Primissima Díjat kapott Tarr Béla, Gőz László és Sapszon Ferenc

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott gálaesten. 
Jazz/World

Kenny Garrett, a jazz-szaxofonosok élő ikonja tudja, mit kell hallgatni

A Fidelio és a JazzFest Budapest közös sorozatában a hazai, valamint a nemzetközi jazz és világzenei színtér egy-egy kiemelkedő alakja osztja meg olvasóinkkal, milyen zenéket hallgat szívesen. A sorozat legújabb részében a világhírű altszaxofonos, Kenny Garrett kedvenceibe hallgathatunk bele.
Könyv

Soha nem látott fényképek Habsburg Ottóról egy újonnan megjelent kötetben

A különleges fotókönyvvel Habsburg Ottó születésének 111. évfordulóját ünnepli az egykori trónörökös, parlamenti képviselő szellemi és tárgyi hagyatékát gondozó Habsburg Ottó Alapítvány.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Dél-Afrikában rendezett kortárs fesztiválon szerepel az UMZE

Az új és legújabb zenére specializálódott együttes a Nemzetközi Kortárszenei Társaság éves fesztiválján működik közre, Johannesburgban és Fokvárosban.
Klasszikus hír

Karácsonyi ráadáskoncertet is ad a Concerto Budapest a hagyományos adventi ajándékkoncertek mellett

Koncertekkel ajándékozza meg a zeneszeretőket az adventi időszakban a Concerto Budapest. A kórházi kezelés idején családjukat nélkülözni kényszerülő betegekhez, idősekhez idén is kamaraprodukciókkal látogatnak el a zenekar tagjai.
Klasszikus interjú

„Nagyon boldoggá tesz, ha én vezethetek el valakit a dalokhoz” – interjú Helmut Deutschcsal

Helmut Deutsch zongorakísérőként nem csupán kevesekhez fogható népszerűségre tett szert szakmájában, de tanárként is rendkívüli énekesnagyságokat vezetett el a dalműfajhoz. A művész nemrég Piotr Beczałával adott szláv estet az Operaházban.
Klasszikus ajánló

Haydneum-koncertek: ajándék a léleknek – december 23-ig 15 százalékos karácsonyi kedvezménnyel

A Haydneum bérleti estjei a 2023–24-es koncertévad második felében is kikezdhetetlen remekműveket és avatott előadókat ígérnek.
Klasszikus interjú

„Ha az ember elébe megy a lehetőségeknek, a szerencse is könnyebben érkezik” – beszélgetés Balog Alexandrával

Fiatal kora ellenére már igen jelentős zenei sikerekkel, ráadásul fesztiválalapítói és -szervezői tapasztalatokkal rendelkezik az MVM Zrt. által támogatott Junior Prima Díjjal idén kitüntetett zongoraművész, Balog Alexandra.