Klasszikus

Britten-centenárium a Nemzeti Filharmonikusokkal

2013.11.18. 13:01
Ajánlom
A 20. század legnagyobb brit zeneszerzője, Benjamin Britten 100. születésnapjának előestéjén a szerző egyik főműve, a Háborús requiem szólal meg a Nemzeti Filharmonikusok előadásában a magyar zenei élethez erős szálakkal kötődő brit dirigens, Howard Williams vezényletével. Az esten a zenekar mellett Szabóki Tünde, Timothy Bentch, Stephan Loges, a Nemzeti Énekkar és a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola Gyermekkara lép fel.

A gyászmise, amely zenetörténeti jelentősége ellenére a hazai koncerttermekben ritkán hallható, az angliai Coventry második világháborúban lebombázott gótikus katedrálisának újraszentelésére íródott, létrejöttében azonban szerepet játszottak a szerzőt ért háborús traumák is - Britten két világháborút is átélt, és hosszú időn át egy harmadik fenyegetésének árnyékában töltötte mindennapjait Anglia keleti partján, egy amerikai légi bázis közelében.

A november 21-i este karmestere, Howard Williams úgy véli, hogy a kompozíció befogadása nem igényel különösebb előzetes felkészülést. Annak megértését azonban a karmester rendkívül  fontosnak tartja, hogy az alkotás egy ízig-vérig pacifista művész szerzeménye. „Britten művét összehasonlítva például Verdi Requiemjével - Verdi munkásságának Britten őszinte csodálója volt - egyértelművé válik, hogy az angol zeneszerző alkotása nem kínál semmilyen vigaszt. Jó, ha a közönség ráérez, hogy ez a mű nem vigaszt nyújt, hanem elmélkedésre ösztönöz" - mondta a dirigens.

A darab érdekessége, hogy a latin gyászmise hagyományos tételeit az első világháborús verseiről ismert Wilfred Owen költeményei tagolják. A kétféle textust a komponista következetesen két különböző hangzási síkon zenésítette meg: a miseszöveget mindig a szoprán szólista és a vegyeskar énekli szimfonikus zenekari alátámasztással, Owen költeményeit pedig a tenor és a bariton egy 12 tagú kamarazenekar kíséretével. Időnként egy harmadik sík, egy távoli, misztikus hangzás, a kis orgonával kísért fiúkórus is megjelenik.

A karmester szerint a mű megformálása nem könnyű a feladat, mivel két együttessel kell doglozni: a nagy szimfonikus zenekar mellett egy sokszínűen hangszerelt kamarazenekart is irányítani kell. 1962-ben, az ősbemutatón két karmester dirigált: Britten a kamarazenekart, Meredith Davies pedig a nagy apparátust vezényelte. Howard Willams pályafutása alatt mindkét verzióban, az eredeti szereposztást megtartó változatban, illetve önállóan is dirigálta már ezt a nagyszabású, körülbelül másfél órás, gyönyörű, ugyanakkor megrázó művet.

Howard Williams zongorázni és hegedülni tanult, és az oxfordi valamint liverpooli egyetemeken szerzett zenei diplomát. Felsőfokú karmesteri tanulmányait a londoni Guildhall School of Music and Drama intézményében folytatta. Az Angol Nemzeti Operában vállalt korrepetitori állást, majd az ottani kórus igazgatója lett. Ezzel egy időben vezényelt a londoni Opera Factory nyitó évadjaiban. Repertoárján mára több mint 70 opera szerepel. Nagy-Britannia szinte összes jelentős zenekarát vezényelte, és sokat dolgozik külföldön is. Magyarországhoz szoros szálak fűzik, hiszen 1989-től 2000-ig a Pécsi Szimfonikus Zenekar művészeti vezetője és vezető karmestere volt. Ez alatt sok időt töltött más jelentős magyar szimfonikus zenekarokkal is. A magyar kortárs zene érdekében végzett tevékenységéért Artisjus-díjjal tüntették ki, és 1997-ben a magyar zene külföldi népszerűsítésért Bartók-érmet kapott. Jelenleg a Cambridge-i Sinfonia és a londoni székhelyű Choir of the 21st Century (a XXI. Század Kórusa) vezető karmestere. Repertoárja középpontjában Rossini, Verdi és Puccini művei állnak, de otthonosan mozog a barokk művek és az új alkotások világában is.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

„Istennek egy törvénye van: a szeretet”

A Hegedűs a háztetőn 1964-ben, a New York-i Broadwayn kezdte világraszóló karrierjét, 1966-ban mutatták be európai színpadon (Anatevka címen), 1971-ben film is készült belőle. Magyarországon 1973-ban, Vámos László emlékezetes rendezésével, Bessenyei Ferenc legendás főszereplésével debütált. Legújabb változatát július 31-én a Margitszigeti Szabadtéri Színházban, Bozsik Yvette rendezésében láthatja a közönség.
Tánc

Elhunyt Axt Lászlóné Ibolya artistaművész

71. életévében elhunyt Axt Lászlóné Ibolya világhírű artistaművész, akit a Fővárosi Nagycirkusz társulata fájó szívvel búcsúztat.
Klasszikus

Zenei utazás Mozarttól Josef Sukig

Álmodozó nyári éjjel címmel július 29-én szabadtéri koncertet az Anima Musicae Kamarazenekar, az Óbudai Társaskör kertjében. A műsorban elhangzanak Mendelssohn, Mozart, Hugo Wolf és Josef Suk művei is, valamint vendégművészként fellép Horgas Eszter és Polónyi Ágnes.
Jazz/World

Jazz, punk attitűddel: itt a Barabás Lőrinc Quartet új lemeze!

A világ nyitott tér a játékra a Barabás Lőrinc Quartet új lemezén, amelyet nem utolsósorban Miles Davis fúziós hangja ihletett. Hallgassa meg az Open című album dalait!
Plusz

A felújított Rumbach utcai zsinagóga a Zsidó Kulturális Fesztivál új helyszíne

„Éljük át újra!” - mottóval öt helyszínen, több mint húsz programot kínál a Zsidó Kulturális Fesztivál augusztus 22. és 30. között Budapesten. A fesztivál új helyszíne a felújított Rumbach Sebestyén utcai zsinagóga lesz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

A szaxofon ismeretlen hangja – interjú Szepesi Bencével

A Budapest Saxophone Quartet alapítója úgy véli, van a szaxofonnak egy klasszikus hangja, amelyet alig ismerünk, de szépséggel kecsegtet. Beszélgetésünkben annak eredetéről és komolyzenei szerepéről mesélt, aztán kiderült, hogy még a szaxofonnál is jobban szereti másik hangszerét.
Klasszikus hír

Olasz, spanyol turnén járt a Fesztiválzenekar

Olaszországban és Spanyolországban játszott óriási sikerrel a Budapesti Fesztiválzenekar július végén. A turné utolsó állomásán, az újabb lezárások előtti utolsó pillanatban, Kodály zenéje szólt az Adán Martín Auditórium fantasztikus épületében.
Klasszikus klassz a parton

Klasszikus zene szólt „a magyar Salzburgban” - Beszámoló Tatáról

Egy hete ért véget Tatán a Klassz a pARTon fesztivál, a Cimbora Alapítvány rendezvényét támogatta és második alkalommal fogadta be a város. A szervezőket nemcsak a kisváros festői Öreg-tavának szépsége vonzotta Tatára, hanem a város múltja is, hiszen itt is, mint minden Esterházy-birtokon a zenének is fontos szerepe volt. A tatai Esterházyak is igen sokat tettek a helyi zenei élet fellendüléséért, a kastély történeti múltja és a kortárs zenei élet így mára összeért.
Klasszikus ajánló

Zenei utazás Mozarttól Josef Sukig

Álmodozó nyári éjjel címmel július 29-én szabadtéri koncertet az Anima Musicae Kamarazenekar, az Óbudai Társaskör kertjében. A műsorban elhangzanak Mendelssohn, Mozart, Hugo Wolf és Josef Suk művei is, valamint vendégművészként fellép Horgas Eszter és Polónyi Ágnes.
Klasszikus arcus temporum

Középpontban Liszt Ferenc és Dukay Barnabás munkássága Pannonhalmán

Augusztus 27-29. között rendezik meg az Arcus Temporum Pannonhalmi Kortárs Művészeti Fesztivált, amelynek zenei gerincét idén Liszt Ferenc és Dukay Barnabás munkássága adja. A programot Klukon Edit és Ránki Dezső művészházaspár állított össze.