Klasszikus

Britten-kampány katarzissal

2013.11.28. 12:04
Ajánlom
A 200 éve született Verdi és Wagner mellett egész évben szinte észre se vettük, hogy a 20. század legnagyobb angol zeneszerzője, Benjamin Britten száz évvel később jött világra, ami szintén kerek évforduló. KRITIKA

Szerencsére a születésnaphoz (november 22.) közeledve, szinte kampányszerűen, több magyar együttes és zenei intézmény is kivette részét az ünneplésből, így az elmúlt néhány hónapban magyar hangversenypódiumokon elhangzottak Britten-dalok, a gyerekműsorokon az évfordulón kívül isgyakran előkerülő A Young Person's Guide to the Orchestra, azaz Változatok és fúga egy Purcell-témára, nemrég pedig Mark Padmore is itt járt a Britten Sinfoniával, és a komponista több művét is előadták. A születésnap előestéjén a Magyarországon utoljára 1992-ben műsorra tűzött egyik opus magnum, a Háborús requiem hangzott el a Művészetek Palotájában. Az előadás-technikailag és zeneileg is igen bonyolult kompozíciót a Nemzeti Filharmonikusok, a Nemzeti Énekkar (karigazgató: Antal Mátyás) és az ifj. Sapszon Ferenc vezette Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola Gyermekkara adta elő Szabóki Tünde (szoprán), Timothy Bentch (tenor) és Stephen Loges (bariton) szólójával. A hangversenyen a magyar közönség számára sem ismeretlen angol karmester, Howard Williams vezényelt, aki tizenegy évig volt a Pécsi Szimfonikus Zenekar művészeti vezetője és vezető dirigense, és aki a legutóbbi, huszonegy évvel ezelőtti itthoni előadást is vezényelte.

Hamar megbizonyosodhattunk arról - és ezt aláhúzta a színvonalas interpretáció -, hogy egy kiváló zeneszerző nagy és megrendítő művével van dolgunk. Britten zenéje nem avantgárd, a Háborús requeimből bizonyos értelemben hiányoznak a zsigerileg is érzékelhető csúcspontok, kulminációk. Hangulatában gyakran nyomasztó, de sohasem unalmas, hiszen drámaisága folyamatosan érezhető, és megköveteli a figyelmet, sőt katarzis-közeli élményt okoz.  

Az 1962-ben bemutatott oratorikus mű a latin gyászmise-szövegeken kívül az első világháborúban fiatalon elhunyt angol költő, Wilfred Owen verseire íródott. Ez a kettősség a mű apparátusában is elkülönül, mert egy kisebb kamaraegyüttes szólal meg, amikor a tenor és/vagy bariton szólista Owen verseinek részleteit énekli, a szoprán szólista, az énekkar és a zenekar (tutti) pedig a latin requiem-szövegnél hallható. A Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben ez látványban is megmutatkozott, hiszen míg Timothy Bentch és Stephen Loges a karmesteri pulpitus mellett foglaltak helyet, addig Szabóki Tünde az orgonakarzat szélén, a kórus mellett állt, vagyis jóval messzebb, mint a másik két szólista, de hangja még így is átütő erővel szólt. Szabóki mondhatni a tőle megszokott módon természetesen, érzékenyen formálta szólóit, mindenféle megjátszott pátosztól mentesen, így neki köszönhettük az est legszebb perceit.

Az Owen-verseket tolmácsoló szólisták, Bentch és Loges kiválóan megbirkóztak Britten nehéz passzusaival, bár főképp az előbbinél éreztem azt, hogy karaktere inkább lírai, semmint drámai, és gyakran mindkét művészből hiányzott az az elementáris erő, amit a mű megkövetelt volna. A tenor szólistánál az Agnus Dei tételben lehetett leginkább érezni a drámai karaktert, de még itt is hiányzott némi fény a hangjából. Formálás tekintetében szép, kifejező szakaszokat lehetett hallani, de például az Offertorium duettjének átszellemült előadása nem sikerült kellően megrázóra.  

A darabot eredetileg két karmesterrel mutatták be annak idején: Britten vezényelte a kamaraegyüttest, Meredith Davies pedig a nagyzenekart. Most mindkettőt Howard Williams dirigálta, magabiztosan, precízen jelezve a műről alkotott elképzeléseit. A karnagyi feladatok ennek ellenére más módon ugyan, de megoszlottak, mivel az orgonakarzaton, ahol a gyermekkórus foglalt helyet, ifj. Sapszon Ferenc is dirigált saját énekkarának, ezzel elősegítve az együttmuzsikálás zökkenőmentességét. A Nemzeti Filharmonikusok pontos játékából kiemelhetjük a vonósok telt pianóit, pasztellszíneit kiváltképp a Requiem aeternam tételben, valamint azt a feszes ritmikát, aminek részben a drámai feszültség is köszönhető volt. Ezt a ritmikusságot, amely a kifejezést erősítette, a kórus előadásában is megfigyelhettük, leginkább az említett nyitótételben, valamint a Dies irae-ben, de hihetetlen erők törtek elő az Offertorium Quam olim Abrahae kezdetű szakaszában is.

A közel másfél órás mű utolsó akkordja után szinte megfagyott a levegő. Hosszú másodpercekig nem törte meg taps a csendet. Teljesebb lett volna az élmény, ha ez így is marad. A következő előadásra remélhetőleg nem kell újabb huszonegy évet várnunk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

„Írás és olvasás ikrek” - Vámos Miklós a Lírástudókban

A könyvesboltok újdonságai között segít eligazodni a Líra Könyv és a Fidelio május 12-én, szerda este fél 8-kor jelentkező irodalmi podcastja. A friss könyvajánlókat és tartalmas beszélgetéseket kínáló műsor házigazdája Szabó T. Anna, az adás vendége Vámos Miklós író.
Színház

Gyabronka József, Háy János és Alföldi Róbert az újranyitó Átrium színpadán

Május 21-től újra élő előadásokat tart az Átrium. A budai intézmény első produkciója a Fehér nyuszi, vörös nyuszi című darab Gyabronka József előadásában, ezt követően egy Háy János-premierrel, valamint a Mefisztó című kortárs zenés kabaréval várják a közönséget.
Színház

Eredeti Örkény-egypercessel köszöntötték Mácsai Pált a jubileumi Azt meséld el Pista! után

Május 12-én különleges évfordulót ünnepelt az Örkény Színház, ugyanis 700. alkalommal tűzték műsorra Mácsai Pál egyszemélyes előadását, az Azt meséld el, Pista!-t.
Klasszikus

A Budapesti Fesztiválzenekar emlékkoncertet tart a koronavírus áldozatainak emlékére

A május 26-i ingyenes emlékkoncertet a Budapest Kongresszusi Központban rendezik meg, ahol a Budapesti Fesztiválzenekar és egy erre az alkalomra összeálló kórus, Fischer Iván vezényletével Mozart Requiemjét adja elő. A koncertet aznap az RTL Klub-on is meg lehet tekinteni.
Vizuál

Paul Almásy válogatott fotográfiáiból rendezett tárlatot a Mai Manó Ház

A Mai Manó Ház A képírás mestere – Paul Almásy címmel rendezett kiállítást a világhírű franciaországi magyar fotóriporter munkáiból, mely május 11. és június 6. között látogatható.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Cziffra és Liszt műveket játszik a két zongoravirtuóz, Boris Berezovsky és Balázs János

Június 9-én Liszt Ferenc és Cziffra György szólózongora művei és négykezes átiratai hangoznak el Boris Berezovsky és Balázs János zongoraestjén. A Cziffra György-emlékév kiemelt eseményét a MOMkultban rendezik meg, melyet a közönség már élőben élvezhet.
Klasszikus hír

Magyar népdalt énekel Emma Kirkby a Kórusok Éjszakája jóvoltából

A Kórusok Éjszakája kórusfesztivál megálmodói a Csíkszerda Egyesület tagjai, akik a világhírű angol szopránnal, Emma Kirkbyvel készítenek közös videót, melyben a Csillagok, csillagok kezdetű magyar népdalt éneklik közösen.
Klasszikus gyász

Elhunyt Balassa Sándor zeneszerző, a nemzet művésze

Életének 87. évében, hosszan tartó betegség után elhunyt Balassa Sándor Erkel Ferenc- és Kossuth-díjas zeneszerző, a nemzet művésze, a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) egyik alapítója és rendes tagja – közölte az MTI-vel az MMA.
Klasszikus hír

A Budapesti Fesztiválzenekar emlékkoncertet tart a koronavírus áldozatainak emlékére

A május 26-i ingyenes emlékkoncertet a Budapest Kongresszusi Központban rendezik meg, ahol a Budapesti Fesztiválzenekar és egy erre az alkalomra összeálló kórus, Fischer Iván vezényletével Mozart Requiemjét adja elő. A koncertet aznap az RTL Klub-on is meg lehet tekinteni.
Klasszikus hír

Haydn és magyar nóta az Óbudai Danubia Zenekar online kínálatában

Az Óbudai Danubia Zenekar május 15-én a Best of BMC sorozat keretében Haydn műveit szólaltatja meg, míg május 22-én a magyar nóta értékeit felvillantva, Liszt Ferenc valamint Brahms művei mellett, Ott Rezső kifejezetten erre az alkalomra írt szimfonikus magyar nótacsokrát játssza.