Klasszikus

Britten-kampány katarzissal

2013.11.28. 12:04
Ajánlom
A 200 éve született Verdi és Wagner mellett egész évben szinte észre se vettük, hogy a 20. század legnagyobb angol zeneszerzője, Benjamin Britten száz évvel később jött világra, ami szintén kerek évforduló. KRITIKA

Szerencsére a születésnaphoz (november 22.) közeledve, szinte kampányszerűen, több magyar együttes és zenei intézmény is kivette részét az ünneplésből, így az elmúlt néhány hónapban magyar hangversenypódiumokon elhangzottak Britten-dalok, a gyerekműsorokon az évfordulón kívül isgyakran előkerülő A Young Person's Guide to the Orchestra, azaz Változatok és fúga egy Purcell-témára, nemrég pedig Mark Padmore is itt járt a Britten Sinfoniával, és a komponista több művét is előadták. A születésnap előestéjén a Magyarországon utoljára 1992-ben műsorra tűzött egyik opus magnum, a Háborús requiem hangzott el a Művészetek Palotájában. Az előadás-technikailag és zeneileg is igen bonyolult kompozíciót a Nemzeti Filharmonikusok, a Nemzeti Énekkar (karigazgató: Antal Mátyás) és az ifj. Sapszon Ferenc vezette Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola Gyermekkara adta elő Szabóki Tünde (szoprán), Timothy Bentch (tenor) és Stephen Loges (bariton) szólójával. A hangversenyen a magyar közönség számára sem ismeretlen angol karmester, Howard Williams vezényelt, aki tizenegy évig volt a Pécsi Szimfonikus Zenekar művészeti vezetője és vezető dirigense, és aki a legutóbbi, huszonegy évvel ezelőtti itthoni előadást is vezényelte.

Hamar megbizonyosodhattunk arról - és ezt aláhúzta a színvonalas interpretáció -, hogy egy kiváló zeneszerző nagy és megrendítő művével van dolgunk. Britten zenéje nem avantgárd, a Háborús requeimből bizonyos értelemben hiányoznak a zsigerileg is érzékelhető csúcspontok, kulminációk. Hangulatában gyakran nyomasztó, de sohasem unalmas, hiszen drámaisága folyamatosan érezhető, és megköveteli a figyelmet, sőt katarzis-közeli élményt okoz.  

Az 1962-ben bemutatott oratorikus mű a latin gyászmise-szövegeken kívül az első világháborúban fiatalon elhunyt angol költő, Wilfred Owen verseire íródott. Ez a kettősség a mű apparátusában is elkülönül, mert egy kisebb kamaraegyüttes szólal meg, amikor a tenor és/vagy bariton szólista Owen verseinek részleteit énekli, a szoprán szólista, az énekkar és a zenekar (tutti) pedig a latin requiem-szövegnél hallható. A Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben ez látványban is megmutatkozott, hiszen míg Timothy Bentch és Stephen Loges a karmesteri pulpitus mellett foglaltak helyet, addig Szabóki Tünde az orgonakarzat szélén, a kórus mellett állt, vagyis jóval messzebb, mint a másik két szólista, de hangja még így is átütő erővel szólt. Szabóki mondhatni a tőle megszokott módon természetesen, érzékenyen formálta szólóit, mindenféle megjátszott pátosztól mentesen, így neki köszönhettük az est legszebb perceit.

Az Owen-verseket tolmácsoló szólisták, Bentch és Loges kiválóan megbirkóztak Britten nehéz passzusaival, bár főképp az előbbinél éreztem azt, hogy karaktere inkább lírai, semmint drámai, és gyakran mindkét művészből hiányzott az az elementáris erő, amit a mű megkövetelt volna. A tenor szólistánál az Agnus Dei tételben lehetett leginkább érezni a drámai karaktert, de még itt is hiányzott némi fény a hangjából. Formálás tekintetében szép, kifejező szakaszokat lehetett hallani, de például az Offertorium duettjének átszellemült előadása nem sikerült kellően megrázóra.  

A darabot eredetileg két karmesterrel mutatták be annak idején: Britten vezényelte a kamaraegyüttest, Meredith Davies pedig a nagyzenekart. Most mindkettőt Howard Williams dirigálta, magabiztosan, precízen jelezve a műről alkotott elképzeléseit. A karnagyi feladatok ennek ellenére más módon ugyan, de megoszlottak, mivel az orgonakarzaton, ahol a gyermekkórus foglalt helyet, ifj. Sapszon Ferenc is dirigált saját énekkarának, ezzel elősegítve az együttmuzsikálás zökkenőmentességét. A Nemzeti Filharmonikusok pontos játékából kiemelhetjük a vonósok telt pianóit, pasztellszíneit kiváltképp a Requiem aeternam tételben, valamint azt a feszes ritmikát, aminek részben a drámai feszültség is köszönhető volt. Ezt a ritmikusságot, amely a kifejezést erősítette, a kórus előadásában is megfigyelhettük, leginkább az említett nyitótételben, valamint a Dies irae-ben, de hihetetlen erők törtek elő az Offertorium Quam olim Abrahae kezdetű szakaszában is.

A közel másfél órás mű utolsó akkordja után szinte megfagyott a levegő. Hosszú másodpercekig nem törte meg taps a csendet. Teljesebb lett volna az élmény, ha ez így is marad. A következő előadásra remélhetőleg nem kell újabb huszonegy évet várnunk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

5 zongoraművész, aki megmutatta, mit jelent a női energia a színpadon

Tudta, hogy Schumann felesége egymaga is zenetörténetet csinált? És hogy Fischer Annie véreskezű diktátorral is szóba állt, hogy megmentse egy ismerősét? Összeszedtünk néhányat a legvagányabb és legbátrabb zongoraművésznők közül.
Vizuál

Online térképen böngészhetőek híres emberek egykori otthonai

Mindig is érdekelt egy utadba eső épület története? Esetleg az izgatott, hogy hol éltek a magyar kultúra ismert alakjai? A Lechner Tudásközpont két online térképével órákra le fogod foglalni magad.
Vizuál

Ingyen nézhetőek a Cirko filmjei online

A négyzet, a Táncterápia, a Férfiak fecskében, vagy személyes kedvencünk, a Tű, cérna, szerelem is bekerültek a Cirko Film új online videotékájába, ahol március 30-ig az is kényelmesen mozizhat, aki valami miatt nem jut el a moziba.
Klasszikus

Szombaton újra Bach zenéje szól a metró peronja mellett

Idén is lemerészkednek az Operaház zenészei a metróba, Bach műveiből nyújtanak ízelítőt a zeneszerző születésének 334. évfordulóján. Élmény lesz a tömegközlekedés!
Klasszikus

Lépjen fel a Google-re, és komponáljon valamit Bach stílusában

Bach születésénak 334. évfordulóján a Google mesterséges intelligenciája egysoros zeneművet komponál az Ön dallamából is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Az isonzói csata emlékére koncertezik Szlovéniában a magyar zenekar

Ősbemutatóra készült a BFT zenekara Ljubjanában: mintegy 250 fős zenekar játszik a "Nagy Háború" áldozatainak emlékére.
Klasszikus podcast

Itt hallgathatod vissza Bősze Ádám Varázsboltjának előző adásait

Tíz rész már felkerült podcastként a netre, mutatjuk, ha esetleg nem találta volna!
Klasszikus bach

Szombaton újra Bach zenéje szól a metró peronja mellett

Idén is lemerészkednek az Operaház zenészei a metróba, Bach műveiből nyújtanak ízelítőt a zeneszerző születésének 334. évfordulóján. Élmény lesz a tömegközlekedés!
Klasszikus Nők a zenében

5 zongoraművész, aki megmutatta, mit jelent a női energia a színpadon

Tudta, hogy Schumann felesége egymaga is zenetörténetet csinált? És hogy Fischer Annie véreskezű diktátorral is szóba állt, hogy megmentse egy ismerősét? Összeszedtünk néhányat a legvagányabb és legbátrabb zongoraművésznők közül.
Klasszikus bach

Lépjen fel a Google-re, és komponáljon valamit Bach stílusában

Bach születésénak 334. évfordulóján a Google mesterséges intelligenciája egysoros zeneművet komponál az Ön dallamából is.