Klasszikus

Bruckner üres teremben

2005.02.26. 00:00
Ajánlom
Koncerten ennyire üresnek még nem láttam a Nemzeti Hangversenytermet. Holott azt gondolnám, Bruckner 9. szimfóniája önmagában is elég ritka műsorszám ahhoz, hogy többeket érdekeljen. A Rádiózenekar Mahlerben már bizonyított a tél elején – Szimonovot meg a nagy formák dirigensének ismerjük. A két Mendelssohn-darab pedig kimondottan népszerű zene. A jegyeladási kudarc hosszútávon sokak számára figyelmeztető lehet – én azonban most csak a zenével szeretnék foglalkozni.

A Hebridák-nyitány első felében mélyen egyetértettem azokkal, akik inkább otthon maradtak. Az előadás unalmas volt, s a zenekar sem szólt elég szépen ahhoz, hogy belefeledkezhessünk a gyönyörködésbe. Különösen a rezek piano állásai voltak csúnyák, a trombiták ilyenkor rendre berekedtek, a vonóskari hangzás pedig nem volt elég puha párna a fúvóskar alatt. Többen leírták már, hogy a terem a mélyebb szólamoknak inkább kedvez, én viszont sokadszorra is úgy találom, nem mossa össze a hangokat a mély fekvésben sem. Hogy a csellók szebben szóltak, mint hegedűk, az talán inkább azzal függhet össze, hogy szigorúbban betartották a vonásnemeket – nem egyszer figyeltem a prímre, ahol olykor össze-vissza kaszálás volt látható és hallható is; kár lenne az ilyesmit a teremre kenni. A nyitány második felében aztán Szimonov kellő lendületet diktált (igaz, kissé váratlanul, minden átmenet nélkül), így a darab íve végső soron megvalósult, és a fortékban a zenekar is szebb összképet mutatott.

Mendelssohn Hegedűversenyében Szabadi Vilmos volt a szólista. Ismét az akusztikával vagyok kénytelen foglalkozni, de ezúttal felmentőleg: nem szabad csodálkoznunk azon, hogy a Nemzeti Hangversenyteremben többször tapasztaljuk, hogy a szólisták eleinte inkább biztonsági játékra, tempókra törekszenek, igazán csak a versenyművek harmadik tételében mernek játszani – meg kell ugyanis szokniuk a hangzást, és egy ilyen érzékeny teremben ez csak a közönség jelenlétében lehetséges. Szabadi is kissé iskolásan muzsikált az első tételben. Szimonov minden apró részletre figyelt, igazán mestermunka volt, ahogy vezényelt, látványra. A kiemelt apró részletek, a megrajzolt belső dallamok azonban inkább koreográfiaként hatottak, zeneileg sokkal kevésbé volt meggyőző a megvalósításuk, pláne indokoltságuk. Különböző karmesteri iskolák vannak, Szimonov mindent mutat, de keveset, olykor túl keveset bíz a zenészre – hozzám közelebb áll a kevésbé szájbarágós vezénylés. Így el-elvesztünk a részletekben, minden túl eltervezettnek hatott – és ha a Hegedűverseny második-harmadik tétele Szabadi kezében meggyőzőbben is szólt, mint az első, a sok csipkétől a mű jelentéktelenebbé vált, mint amilyen valójában.

A szünet után következett a Bruckner-mű. Ezúttal is kiderült, milyen irdatlanul nehéz előadni e három tételes torzót, pláne ilyen első rész után. Nehéz: fizikailag is. A második tétel triójában határozottan a fáradtság jelei mutatkoztak. A 9. szimfónia hosszútávfutás. Aki tíz kilométert fut, nem árt, ha olykor Maratonnal edz – ennek a hiányát éreztem a zenekarnál. Az első tételben ugyanis olykor csodaszép megszólalásoknak voltunk tanúi, s ha a nagy ívek itt sem igazán álltak össze, az nem annyira a zenekar, mint az összefogottságra talán nem eléggé ösztönző karmester hibája volt. Az első tétel mégis magában hordozta a nagy, méltó előadás ígéretét, különösen az áttetszően sokszólamú hangzásnak, a helyes szólamarányoknak, a jól kiemelt részleteknek köszönhetően. Szimonovra igazán sokmindent lehet mondani, de azt az ellenségei sem állíthatják, hogy nehéz lenne a kezére játszani – a második tétel elején a klarinétoknak mégis sikerült. És innentől egyre több volt a kisebb-nagyobb baki, a vonóskari összevissza játék. Bruckner mellbevágó modernsége így is érvényesült – az átütő erő jobban, a fájdalmas szépség jóval kevésbé. Bevallom: így aztán magam is elfáradtam a mű és a hangverseny végére.

A számos szép részlet, megvalósult előadói ötlet ellenére tehát inkább csalódás volt a Rádiózenekar hangversenye. Épp azért, mert úgy éreztem: kicsivel több munkával igazán nagy hangversenyt adhattak volna. „Az az átkozott kapufa” - szokták mondani a focisták. De nem ők a példaképeink.

(2005. február 23. 19:30 Nemzeti Hangversenyterem; A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának koncertje; Mendelssohn: Hebridák - nyitány; e-moll hegedűverseny; Bruckner: IX. szimfónia; km.: Szabadi Vilmos (hegedű); vez.: Jurij Szimonov)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

VIDEÓ: Baráth Emőke korai Mozart-áriát énekel

Szerelemi riválisáról énekel és csendben szenved Mozart operahőse, Sifare. A „Soffre il mio cor con pace” című áriát Baráth Emőke előadásában halljuk egy tavalyi, pécsi koncertről.
Könyv

Vámos Miklós: Prűd lelkűek legyenek óvatosak ezzel a könyvvel

Az új évben is folytatódik a Fidelio.hu-n Vámos Miklós sorozata, amelyben a népszerű író megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal Bakos Gyöngyi Nyolcszáz utca gyalog című első kötetét ajánlja. Gondolataira a könyv szerzője reagál.
Színház

100 éve született Foxi Maxi és Frédi magyar hangja, Csákányi László

1921. január 13-án született Csákányi László, Jászai Mari-díjas, érdemes és kiváló művész, aki a papi hivatást feladva vált a magyar színjátszás kiemelkedő alakjává.
Színház

Elhunyt Vass Gábor színész

Évtizedekig dolgozott színházban, a legtöbben viszont orgánumát ismerik: ő volt Sean Connery és Bruce Willis magyar hangja. Hatvannégy éves volt.
Színház

Rangos nemzetközi fesztiválon látható Székely Kriszta Nóra-rendezése

A Katona József Színház előadása a Lessingtage Digital online fesztiválon szerepel. A közvetítés – az eseményre meghívott többi produkcióhoz hasonlóan – bárki számára ingyenesen követhető lesz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Megszűnhet a Duna Szimfonikus Zenekar

Egy december 23-i hivatalos értesítést szerint legkésőbb 2021. május 31-én megszűnhet a Duna Szimfonikus Zenekar – tudta meg a Zene-Kar.hu. A levél szerint az ügy mögött Kásler Miklós, az emberi erőforrások miniszterének döntése áll, aki Alapítói Határozatában ezt a dátumot jelölte meg.
Klasszikus zenehallgatás

VIDEÓ: Baráth Emőke korai Mozart-áriát énekel

Szerelemi riválisáról énekel és csendben szenved Mozart operahőse, Sifare. A „Soffre il mio cor con pace” című áriát Baráth Emőke előadásában halljuk egy tavalyi, pécsi koncertről.
Klasszikus hír

Sir Simon Rattle otthagyja Londont

Személyes okokkal indokolja, hogy 2023-ban távozik a Londoni Szimfonikusok éléről, és a müncheni Bajor Rádiózenekarnál folytatja a neves brit karmester.
Klasszikus ajánló

A Goldberg-variációkkal lép színpadra a fiatal Berecz Mihály

Berecz Mihály zongoraművész ad szólóestet január 12-én az MVM Koncertek - A Zongora sorozatban. Az online követhető esten Johann Sebastian Bach Goldberg-variációk című műve hangzik el.
Klasszikus ajánló

Idén is folytatódnak a Müpa ingyenes online közvetítései

A nehézségek ellenére a Müpa számtalan digitális fejlesztést, új programokat valósított meg a 2020-as évben - mondta Káel Csaba vezérigazgató. Koncertjeik továbbra is élőben, ingyenesen követhetők az intézmény online platformjain.