Klasszikus

Budapest két hétig a kortárs kultúrát ünnepelte

2015.10.22. 09:02
Ajánlom
Vasárnap Jojo Mayer és Lajkó Félix teltházas koncertjével ért véget a 24. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál. A térség legnagyobb összművészeti kortárs eseménysorozatának 17 napja alatt 47 helyszínen 130 program zajlott a főváros legfontosabb kulturális intézményeiben.

A Müpa, a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ, továbbá a Magyar Turizmus Zrt. közös szervezésében megvalósult fesztiválról idén is elismerően számoltak be a hazai és külföldi sajtóorgánumok. Több mint két hét alatt 10 hazánkban még sosem látott produkciót tekinthetett meg a közönség, 18 ősbemutató és 5 lemezbemutató részesei lehettek a nézők.

Bogányi Gergely, Bogányi Bence és a Münchener Kammerorchester

Bogányi Gergely, Bogányi Bence és a Münchener Kammerorchester (Fotó/Forrás: Felvegi Andrea)

Számos világsztárt és a hazai zenei élet kiemelkedő alkotóit látta vendégül a főváros. A világhírű orosz hegedűművész, Szergej Krilov több ízben is kiemelte, mennyire szereti Magyarországot és a magyar közönséget, ahogy a Sosztakovics operaszatíráját Bécs után a Müpában bemutató Neue Oper Wien társulata is sokszor szeretne még visszatérni a magyar fővárosba. A Pink Martini a színpadon táncoltatta a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem közönségét, a Millenárison mulatott a Fanfare Ciocarlia, de lelkes taps köszöntötte a London Contemporary Orchestra szólistáit és a végtelenül szerény, de annál zseniálisabb Jonny Greenwoodot, ahogy a két virtuózt, Lajkó Félixet és Jojo Mayert is.

Jonny Greenwood és a London Contemporary Orchestra

Jonny Greenwood és a London Contemporary Orchestra (Fotó/Forrás: Colorlab)

A CAFe kiemelt figyelmet szentel a magyar zenetörténet meghatározó szereplőjének, Bartók Bélának, és az idei évtől kezdve rendszeresen megidézi majd a XX. század világhírű magyar komponistájának életművét. A 2016-os Bartók-év felvezető eseményeként a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál több programja is szorosan kapcsolódott Bartókhoz és örökségéhez.A szerző előtt tisztelegve állította össze műsorát koncertjére többek között a Söndörgő zenekara Kelemen-kvartettel, valamint a Magyar Nemzeti Táncegyüttes és a Budafoki Dohnányi Zenekar, valamint a Mini-Fesztivál és az Új Zenei Fórum Zeneszerzőversenyének inspirálója is Bartók volt.

A fesztivál másik fókusza az idén 80 éves Arvo Pärt volt, akinek munkásságát szakavatott előadók által ismerhette meg a magyar közönség. Az észt sztárkarmester, Erki Pehk az Óbudai Danubia Zenekarral együtt bravúrosan ugrott be a fellépést technikai okokból lemondani kényszerült Tallinni Kamarazenekar helyett, és adott pazar válogatást Pärt mester műveiből.

Az orr

Az orr (Fotó/Forrás: Posztós János)

Óriási sikerrel mutatta be legújabb darabját a Recirquel Újcirkusz Társulat és az Artus Goda Gábor Társulat. Akik esetleg lemaradtak róla, azoknak sem kell szomorkodniuk, hiszen mindkét előadás repertoáron marad és hamarosan visszatért a Müpa színpadára. A kortárs tánc iránt érdeklődők a rangos dán társulat, a Black Boksz Dance Company nemrégiben debütált Push című előadása mellett Budapesten láthatták a bodylotionco-dance és a Livescape közös futurisztikus, vibráló világát Bodyscape: Dar Winners címmel, és a Philippe Saire Társulat Black Out című, a térben különlegesen elrendezett produkcióját. A fesztiválra készült el a Trivia – kóruscirkusz, az Á la cARTe kamarakórus műfajában és előadói stílusában is meglepő összeállítása, amely méltán aratott fergeteges sikert.

A CAFe Budapesten mutatta be legújabb lemezét Sárik Péter, Matana Roberts, OUM és a The Soft Moon is, de itt hallhatta először a közönség a legújabb, sorrendben második Rájátszás CD anyagát is. Több ősbemutatónak is szem- és fültanúi lehetettek az érdeklődők: negyedik operája, a Kodolányi János drámája nyomán komponált Földindulás is a CAFe-n debütált. A BMC-ben hangzott fel először Eötvös Péter kifejezetten Lukács Miklós számára komponált cimbalomdarabja, és a Zeneakadémián mutatta be Bogányi Bence Bella Máté fagottversenyét. A CAFe-n nyitotta meg a Ludwig Múzeum a pop art legnagyobb válogatását felvonultató kiállítását, ahol a műfaj amerikai klasszikusai mellett a hazai művészek alkotásai is láthatóak. A Ludwig Goes Pop január 3-ig látogatható.

A fővárosi színházak is a fesztivál idejére időzítették legújabb bemutatóikat, amik továbbra is műsoron maradnak. A Budapest Bábszínház felkérésére készült a brit Beatrix Potter meséiből a Nyúl Péter, az Örkény Színház Kovács Márton, a Mohácsi fivérek és Parti Nagy Lajos Köd utánam című zenés játékát mutatta be. A Katona József Színházban a Harper Regan magyarországi, a Kamrában Az olaszliszkai ősbemutatója zajlott, az Átrium Film-Színházban pedig a Trojka Színházi Társulás előadása volt látható Dr. címmel.

Django Lassi 

Django Lassi  (Fotó/Forrás: Posztos János)

Új helyszínként mutatkozott be az Erzsébet téri Akvárium Klub, ahol a gypsy-swing nagymestere, a Django Lassi perdítette táncra a közönséget, és a budafoki Art Quarter, ahol a látogatók a 4DSOUND különleges hangtér élményével találkozhattak. A kortárs képzőművészet legteljesebb seregszemléje volt a fesztivál, a Magyar Festészet Napján a Bálnában illetve a város neves galériáiban találkozhattak az érdeklődők a legfrissebb alkotásokkal. Idén is a CAFe társrendezvényeként nyitotta meg kapuit a szakma és az érdeklődők előtt az Art Market Budapest és a Mercedes Benz Fashion Week Central Euorpe. A Street Art Project Performances és a Hello Wood jóvoltából a koncerttermek falai közül a főváros utcáira is kiköltözött a kortárs művészet.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.