Klasszikus

"Budapest varázslatos hely – ez ilyen egyszerű"

2015.08.31. 13:06
Ajánlom
Henry Kallan, az Aria Hotel tulajdonosának életútja még az Egyesült Államokban is sikersztorinak számít.

1968-ban, alig 21 évesen emigrált Csehszlovákiából, hogy egy rövid ausztriai kitérő után pénz, kapcsolatok és nyelvtudás nélkül szerencsét próbáljon New Yorkban. Hét évvel később már ő a metropolisz legfiatalabb szállodaigazgatója, 1993-ban pedig Manhattan szívében átadja a nagyközönségnek a Library Hotel Collection első szállodáját, majd alig hét év alatt további három New York-i butikhotelt – valamennyi sorra nyerte el a szakmai és a közönségdíjakat. 2003-ban megnyílt az Aria Hotel Prága – idén tavasszal pedig a Bazilika mellett az Aria Hotel Budapest. A különleges szálloda nemcsak a zenerajongó turisták számára élmény, hanem a Tripadvisor - a szállóvendégek visszajelzései alapján készülő - ranglistája máris a legjobb budapesti hotelként tartja számon.

- Miért pont Budapesten építette meg az Aria Hotelt?

- Úgy láttam, hogy ebben a kétmilliós nagyvárosban még nincs igazán csúcskategóriás butikhotel – pedig nagyon megérdemelné. Tizenévesen a szüleim nagyon sokszor elvittek magukkal Budapestre és a város mindannyiszor lenyűgözött. Én egy kis faluban nőttem fel Pozsony mellett, amihez képest Budapest az épületeivel, a nyüzsgésével maga volt a csoda. Így amikor évtizedekkel később visszatértem ide, már azzal a szemmel néztem körbe, hol és hogyan lehetne itt is egy hotelt nyitni. Szeretek itt lenni, ismerős a kultúra, az emberek mentalitása, és persze az is sokat segít, hogy értem a nyelvet – bátran mondhatjuk, hogy meglehetősen otthon érzem magam Budapesten.

Henry Kallan (Aria Hotel)

Henry Kallan (Aria Hotel) (Fotó/Forrás: Adrián Zoltán)

- De azért szállodát üzemeltetni Manhattanben és Budapesten nem feltétlenül ugyanaz.

- Nyilván az USA piaca sokkal érettebb, a megoldások kiforrottabbak, ott olyan komoly és erős hagyományai vannak az üzleti mechanizmusoknak, amelyekhez a kelet-európai országoknak még akad felzárkóznivalójuk – de én optimista vagyok. Nagyon sokat kaptam ettől a szabad piactól – lehetőséget és szerencsét, amellyel élni tudtam –, és most szeretnék belőle visszaadni, amennyit lehet: munkahelyeket teremtünk és lehetőséget adunk a tehetséges fiataloknak a tanulásra, fejlődésre. Mert tehetségben itt nincs hiány – a körülmények pedig előbb-utóbb javulni fognak. Ahhoz, hogy bizonyos üzleti reflexek megteremtődjenek, akár egy-két generációnyi idő is kell, de Magyarország még a kommunizmus alatt is a keleti blokk bátrabb, nyitottabb országai közé tartozott.

Stradivari Restaurant (Aria Hotel)

Stradivari Restaurant (Aria Hotel) (Fotó/Forrás: D1 Fotostudio)

- Van esélye a magyar fővárosnak Prága és Bécs árnyékában?

- Budapestben elképesztő turisztikai potenciál rejtőzik, és ezt egy átgondolt és hatékonyan megvalósított turizmusfejlesztési stratégiával ki is lehetne aknázni. Jóval nagyobb város Prágánál, a fekvése és szépsége pedig lélegzetelállító, ezen a téren az egész világon sincs sok vetélytársa – de nagyon sok munkát kellene még tenni abba, hogy ezek a csodálatos épületek tényleg a régi, valódi pompájukban ragyogjanak. Nagyon szeretem Bécset és Prágát is, de Budapestet mindkettőnél jobban – és ha a kormányzat megteszi a megfelelő lépéseket, ennek a városnak komoly esélye van arra, hogy turisztikai szempontból megelőzze riválisait. Budapest varázslatos hely, ez ilyen egyszerű.

- Hogyan jött a zenei tematika ötlete?

- Az első tematikus szállodám, a Library Hotel koncepciója a könyvekre épült, annak idején több mint hatezer különleges könyvet vásároltunk hozzá, minden szobának van egy kis saját könyvtára – és ez óriási siker lett, úgyhogy amikor Prágában terveztük a szállodát, elgondolkodtam, miért ne lehetne most a zene a téma? A Habsburg-birodalomhoz, illetve az Osztrák-Magyar Monarchiához hihetetlenül gazdag zenei hagyományok kapcsolódnak, olyan nagyságok, mint Mozart, Dvorák, Beethoven vagy Liszt, és mellettük még számtalan kiváló osztrák, cseh és magyar zenész, akik ráadásul folyamatosan vándoroltak városról városra.

High Note Skybar (Aria Hotel)

High Note Skybar (Aria Hotel)

A szálloda zenei tematikája négy műfajra épül: opera, jazz, klasszikus és kortárs – ezek köszönnek vissza a szobákban és az emeleteken, a vendégek pedig kifejezetten szeretik, ha a személyes preferenciájuknak megfelelően foglalhatnak szobát. A mai napig hihetetlenül élvezem azt a kreatív munkát, amit egy-egy új hotel megteremtése jelent. És persze komoly megerősítést, visszacsatolást jelent, ha a vendégek arcán látom azt a fajta megelégedettséget, ami elárulja, hogy sikerült meglepni őket és olyan élményt nyújtani, ami várakozásaikon felüli volt. Ez egy különleges épület: az a célunk, hogy olyan egyedi építészeti és design-megoldásokat alkalmazzunk, amely elvarázsolja a vendéget és emlékezetessé teszi az itt töltött időt – ez fontos része a filozófiánknak.

Az Aria Hotel vendégeinek 30-40%-a kifejezetten kulturális turisztikai céllal látogat Budapestre. Őket is ellátja tanácsokkal Magyar Kornél, az Aria zeneigazgatója, akinek feladata, hogy mindent tudjon a magyar kulturális életről, ami csak érdekelheti a vendégeket. "Először is a lobbiból nyíló zenei audiovizuális gyűjtemény könyvtárosa vagyok, amelyből a vendégeink kedvükre válogathatnak. Ha ez unalmasnak tűnik, akkor belép a képbe a DJ-státusz: a szálló közösségi helyiségeiben egy 13 zónából álló mátrix biztosítja a háttérzenét: ez több ezer egyedi felvételt jelent a klasszikus kamara- és szimfonikus zene, az opera, a jazz és pop-rockzene műfajában, amelyek kiválogatása, listákba szerkesztése, időzítése csak elsőre tűnik egyszerű és gyors feladatnak. Aztán ott van a koncertszervezés, a Music Garden ugyanis koncertterem, társalgó, étterem és táncparkett is együtt. A legszebbek azok a pillanatok, amikor a vendégek a muzsika hallatán leteszik az evőeszközt, odagyűlnek a hangszer köré, elkezdenek együtt lélegezni a zenésszel. Aki ezután kap kedvet a folytatáshoz, az ismét engem talál meg – a máshol lehetetlennek tűnő küldetések, például egy teltházas koncertre történő bejutás, egy zenei luxushotel számára szinte rutinfeladatnak számítanak."

- Mi lesz a következő szálloda-projekt?

- Minden korábbinál nagyobb fába vágtam a fejszémet. Torontóban, közvetlenül az Ontario-tó mellett egy sport- és szórakoztató centrummal közös beruházásba kezdtünk – nagyon izgalmas feladat, ha minden jól alakul, egy év múlva ki tudunk nyitni. Emellett három komoly tervet vizsgálunk olyan amerikai városokban, ahol még nincs szállodánk – folyamatosan keresem az újabb lehetőségeket, nem tervezem a visszavonulást, épp ellenkezőleg: élvezem az aktivitást, és azt hogy újabb és újabb lehetőség van az alkotásra. Amikor fejlesztés alatt van egy projekt, minden munkafolyamat, minden apró részlet érdekel. Amikor viszont már készen van egy szálloda, akkor a menedzsmentre bízok mindent.

Liszt Studio (Aria Hotel)

Liszt Studio (Aria Hotel) (Fotó/Forrás: Darabos György)

- Az amerikai álommal idehaza is sokan álmodnak: ha az egykori önmagához, friss bevándorlóhoz hasonló fiatalnak a mai eszével tanácsot adna, mi lenne az?

- Soha ne féljen kíváncsi lenni, bátran próbáljon ki új dolgokat és keresse a lehetőségeket: legyenek azok odahaza, vagy az országhatáron kívül. Én mindig lázadó típus voltam, ezért nem is volt kérdés számomra, hogy el kell mennem – de az emigráció nem való mindenkinek. Akkoriban persze nagyon más volt a helyzet, mint most: ha az ember elment, nem térhetett vissza. Bár rengeteget dolgoztam, nagyon szerencsés is voltam – és most elérkezett az idő arra, hogy visszaadjak valamit abból, amit az élet nekem juttatott. Van egy alapítványom, amely tehetséges középiskolásoknak nyújt olyan nyári képzéseket, amely ugródeszka lehet számukra valamelyik az amerikai egyetemre. Odakint az a szokás, hogy ha szerencsés vagy, vagyont szereztél, akkor kötelességed visszaadni ebből a társadalom, a köz javára. Itt, ahol az állami újraelosztás nagyon magas az USA-hoz képest, csak kevesen tudják, hogy Amerikában a legtöbb kórházat, múzeumokat, zenekarokat pedig kivétel nélkül magánadományokból finanszírozzák – igaz, ezt az állam komoly adókedvezményekkel támogatja. Nagyon remélem, hogy eljön az idő, amikor itt is természetes lesz ugyanez.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Keller András: A zenekar a kedvenc hangszerem

Vonósnégyesével, a Keller Quartettel elért világsikerek után Keller András karmesterként építi és irányítja tizenhárom éve a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekart. Úgy véli, jobban kellene figyelnünk saját, hazai kincseinkre, a kortárs zenére és egyáltalán – a zenére.
Fidelio Tours

Tudod, hol áll Petőfi, Erkel és Anne Frank fája?

Naponta sétálunk el óriási törzsű, sokat megélt fák mellett, ám szinte sosem gondolunk bele, hogy mennyi történetet, mennyi legendát hordozhatnak magukban. Ha a fák mesélni tudnának, talán többet mondanának, mint a legtöbbet megélt nagyszülők. Most összegyűjtöttünk 8 híres fát, amelyeknek érdemes megismerni a történetét.
Zenés színház

Csábító francia dallamok a Benczúr Kertben

Három fiatal, de a startvonalon már túl járó művész, madarak kórusától kísért estjét élvezhetik augusztus 16-án a lombok alatt. Offenbachtól Delibes-ig, a zenés színházi irodalom legjavából válogatva tíz népszerű operaária, illetve duett szólal meg Horti Lilla és Lusine Sahakyan előadásában.
Plusz

Fáy Miklós: Férfias erények

Fáy Miklós kritikus ezúttal a Robert Capa Központ új kiállításával, a Zeneakadémia szeptemberi Bartók-hangversenyével, Az öreg halász és a tenger új kiadásával, valamint egy Maria João Pires összkiadással foglalkozik.
Klasszikus

A koronavírus ellen harcol, most koncertet ad a Medikus Zenekar

A koronavírus-járvány kezdete óta először lép színpadra teljes létszámmal a Medikus Zenekar augusztus 18-án a Pesti Vármegyeháza Díszudvarában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

A koronavírus ellen harcol, most koncertet ad a Medikus Zenekar

A koronavírus-járvány kezdete óta először lép színpadra teljes létszámmal a Medikus Zenekar augusztus 18-án a Pesti Vármegyeháza Díszudvarában.
Klasszikus interjú

Keller András: A zenekar a kedvenc hangszerem

Vonósnégyesével, a Keller Quartettel elért világsikerek után Keller András karmesterként építi és irányítja tizenhárom éve a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekart. Úgy véli, jobban kellene figyelnünk saját, hazai kincseinkre, a kortárs zenére és egyáltalán – a zenére.
Klasszikus hír

A Balatonon is koncerteznek a BFZ zenészei

Bár az augusztus még nem az aktív koncertszezon hónapja, a Budapesti Fesztiválzenekar több nyári programmal is készül közönségének Budapesten, a Balatonon és a Dunakanyarban.
Klasszikus hír

Különleges koncertpárral indítja új évadát a Zeneakadémia

A Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar közös hangversenyén a Kossuth-díjas Balázs János szólójával hallható Rahmanyinov összes zongoraversenye és a virtuóz Paganini-variációk augusztus 18-án és 19-én a Nagyteremben. A vendégkarmester a kanadai Charles Olivieri-Munroe lesz.
Klasszikus ajánló

Fesztivál egy nappali szobában – Kezdődik az Altalena Zenei Fesztivál

Szerdától hamisítatlan szalonhangulattal és a klasszikus zenei élet legkiválóbb előadóival várja közönségét az Altalena Zenei Fesztivál. A kamarazenéé és a szólóhangszereké a főszerep, de a programban néptáncos-népzenés est és zenés beszélgetések is helyet kapnak.