Klasszikus

Buja érzékiség, örmény ritmusok

2003.05.13. 00:00
Ajánlom
Perényi Miklós és a MÁV-zenészek bérletes estje

Ha összeszámolnánk, hogy egy évadban hány alkalommal hangzik el hangversenyek nyitódarabjaként Mihail Glinkától, az oroszok Erkeljétől a Ruszlán és Ludmilla nyitánya, a mű bizonyára dobogós lenne. A közkedveltség oka érthető: a koncerthangulat megteremtésére ideális a fergeteges, melódiadús opusz, ráadásul hamar túl is lehet lenni rajta, és jöhet egy versenymű – ez történt a Gál Tamás vezető karmester dirigálta MÁV Szimfonikusok hangversenyén is, amelyet az Erdélyi Miklós-bérlet utolsó koncertjeként rendeztek csütörtökön.
A „lényeg” ezúttal Aram Hacsaturján születésének századik évfordulója alkalmából csendült fel: a tbiliszi születésű örmény komponista delejes hatású nagy műve, az 1946-ban készült Gordonkaverseny. Gazdag fantáziával megírt, szép alapmű; ősi és modern motívumok vegyülnek benne könnyedén, rafinált eleganciával. Mindvégig magas fokú érzelmi tobzódás, feszültségteremtő, várakozásokat keltő és azoknak feleletet nyújtó, érzékien sejtelmes, rabul ejtő muzsika. Változatos ritmusai egy percre sem hagyják lankadni a figyelmet. A különleges, virtuóz darabot Perényi Miklós tolmácsolásában hallhattuk. Perényi nevéhez lehet jelzőket illeszteni – én nem tudok. Mester ő, jó tudni, hogy van, itt, közöttünk. Egy egész hangversenyt elvisz a vállán, az ő titka, hogyan csinálja, mi sosem jövünk rá. Megszólaltatásában testet öltött a hacsaturjáni zene, tekergett, kígyózott, s mi kábán feledkeztünk bele e buja, pazar mintás keleti csodavilágba. A csellószólamot egymagát is teljes értékű produkcióként foghattuk fel, de azért jól esett hozzá a zenekari körítés. Az élvezetet nem zavarta az sem, ami a műsor második felében teljesen nyilvánvalóan megmutatkozott: a nem mindig azonos hullámhossz karmester és zenekar között.
Gál Tamás kissé túl mozgékonyan vezényelt; ez nem baj, neki ilyen a stílusa, szabályos koreográfiája van – baj akkor van, ha a zenészek időnként zavarba jönnek, kizökkennek a ritmusból, és már azt sem tudják, hol jár a darab. Mindvégig nagyon nehezményeztem, hogy az idősebb zenészek fürgébben forgatták vonójukat, mint a fiatalabb, láthatóan jó erőben levő hölgyek a prímben. Az említettek miatt is jó benyomást keltett az első brácsapult és a gordonka-szólamvezető.
Nem rejthetem véka alá, hogy a második részben elmuzsikált Bizet–Scsedrin-szvit, a Carmen, nem kedvenceim egyike. A jó Rogyion elkövette azt a szörnyűséget, hogy 1967-ben balettzenét kreált Bizet népszerű operájából, s tette ezt úgy, hogy az általa kiválasztott részleteket áthangszerelte. A vonósok + ütőhangszerek konfigurációból született meg ez a vegyes saláta; gyakorlatilag a kordivattól vezéreltetve elesztrádosította a remekművet. Így az, hogy terjengősre, unalmasra sikeredett a koncert fele, Scsedrinnek róható fel. Az viszont tény, hogy a derék muzsikusok többet tehettek volna azért, hogy a szvitben ábrázolt „két világ harca” valamiképpen megjelenhessék lelki szemeink előtt. Az igyekezet látszott – de nem bizonyult elegendőnek. Az ütősök a „helyükön voltak”, a vonósok ritmusgazdag anyaga azonban kiaknázatlan maradt. Az est mérlege: megmaradt egy igéző Hacsaturján.
(A MÁV Szimfonikusok koncertje Gál Tamás vezényletével, Zeneakadémia, május 8.)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Átadták a Magyar Filmakadémia Aranyérmeit

A filmszakmai egyesület a magyar kultúra napján adta át a Filmakadémia Aranyérmeket közössége azon tagjainak, akik kiemelkedő tevékenységükkel vagy akár életművükkel szolgálták a hazai mozgóképkultúrát. Márta Istvánt, Mikulás Ferencet és Novák Jánost is kitüntették.
Könyv

Digitalizált formában elérhetőek Petőfi Sándor fiának, a fiatalon elhunyt Zoltánnak versei és levelei

Immár online hozzáférhető Petőfi Sándor és Szendrey Júlia gyermeke, Petőfi Zoltán (1848–1870) 135 verse, valamint 95 darabból álló levelezése az Országos Széchényi Könyvtár Kézirattárában őrzött Petőfi-hagyatékból.
Klasszikus

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Vizuál

Pataki Éva: „Mészáros Márta filmjei univerzálisak”

Mészáros Márta állandó alkotótársa Pataki Éva Balázs Béla-díjas író, forgatókönyvíró. A Fidelio őt kérte meg, hogy reagáljon arra a kivételes hírre, miszerint a francia Coproduction Office Mészáros Márta 14 filmjét, köztük az Örökbefogadást, a Kilenc hónapot és a Napló-trilógiát megvásárolta világforgalmazásra.
Vizuál

Magyar siker: Jancsó Dávid Oscar-esélyes A brutalista vágásáért

Bejelentették az idei, 97. Oscar-díj jelöltjeit. Idén ismét van magyar jelölt: A brutalista című film vágója, Jancsó Dávid is esélyes az aranyszoborra. A legtöbb jelölést Jacques Audiard Emilia Pérez című, spanyol nyelvű musicalje kapta.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Mitológiai zeneművekkel kezdődik a Pastorale ifjúsági sorozat

Orfeuszt, a zene varázserejét jelképező csodás dalnokot is megidézi más görög mitológiai figurák mellett az idei Pastorale családi sorozat nyitóhangversenye február 1-én és 2-án a Pesti Vigadóban.
Klasszikus interjú

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Klasszikus hír

Jubileumi évaddal érkezik a Virtuózok

Az évad különlegességét nemcsak az évforduló és az izgalmas újdonságok adják, hanem a határon túli magyar tehetségek felkutatására helyezett kiemelt figyelem is, amely tovább erősíti a nemzeti és nemzetközi összefogást.
Klasszikus ajánló

Visszanézhető a Concerto Budapest Hegedűgálája

Nagy sikert aratott január 18-án a Zeneakadémián a Keller András karmester és neves hegedűművészek közreműködésével tartott koncert, amely tíz napig online is megtekinthető a közvetítés különböző felületein.
Klasszikus ajánló

Négy művész, négy műfaj – egy koncerten a Cziffra Fesztiválon

A 10. jubileumi Cziffra Fesztivál Világok találkozása című koncertjére négy kivételes művész négy különböző zenei műfajjal érkezik február 20-án a MOMKultba: Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Gubik Petra és Balázs János.