Klasszikus

Bukott királyok

2009.01.22. 00:00
Ajánlom
A Budafoki Dohnányi Zenekar valamint a Honvéd Férfikar, a Budapesti Akadémiai Kórustársaság és az MR Gyermekkórusa által útjára indított, Vox Fortissima című négyrészes koncertsorozat nem titkolt célja, hogy hatalmas apparátust megmozgató, az énekegyüttesek számára komoly kihívást jelentő vokális művekkel kedveskedjen a budapesti koncertlátogató közönségnek. Nos, a kórusok felkészültségét és megszólalását a mai estén csak dicséret érheti. Csak hát, nem mindig ők voltak reflektorfényben.

A műsorra tűzött két mű, Muszorgszkij Borisz Godunovjának és Stravinsky Oedipus Rexének mindenkori megszólaltatásakor (mindkét esetben koncertszerű előadásról van szó) ugyanis a szólistákra és a zenekarra legalább akkora feladat és – felelősség hárul. A Stravinsky-mű esetében mindjárt ott van a címszerep. A komponista a történet előrehaladtával mesterien ábrázolja a merész díszítései révén eleinte még hivalkodónak és magabiztosnak tetsző király hanyatlásának stációit, egészen a teljes legyőzöttségig és kiszolgáltatottságig. A negatív átlényegülés e, a Szophoklész eredetijét átdolgozó Cocteau-i libretto és a Stravinsky-i zene által egyaránt sugallt drámai útját azonban az utóbbi tíz esztendő egyik legavatottabb Oidipuszaként felkonferált brit tenornak, Martyn Hillnek ezúttal kevéssé sikerült híréhez méltó módon megformálnia. Már a "Gyermekeim, megszabadítlak benneteket, megszabadítlak benneteket a pestistől, én, a nagy hírű Oedipus" kezdetű entrée némileg erélytelennek és fakónak hatott. S érdekes, ez a kezdeti bizonytalanság egy időre mintha a zenekarra és karmesterére is átterjedt volna; az első "felvonást" több ízben zavarta meg néhány pontatlanság, de a zeneszerzői kívánalmaknak megfelelően "előre tolt" réz- és fafúvóskar sem állt mindig helyzete magaslatán. Az előadás e szakaszának legüdébb színfoltját a másik külhoni előadó, a Teiresziászt alakító Evert Sooster színre lépése jelentette. Méltóságteljes basszusa hallatán a programfüzetbe pillantó nézők bizakodóan dörzsölhették tenyerüket annak tudatában, hogy éppen a "leendő" Borisz cárt láthatják.

De elébb még fültanúi lehettek annak, amint Wiedemann Bernadett, aki tavaly ősszel a Thália Színházban A róka és A katona története társaságában, Vidnyánszy Attila igencsak felemás fogadtatású rendezésében színre vitt Mavrában a Szomszédasszonyt játszotta (egyébként igen kitűnően), ezúttal Iokaszté híres áriáját énekelve (Nonne erubeskite, reges, clamare’) bizonyítja újfent: elmélyült viszonyt ápol az orosz mester vokális művészetével.

Megjelenésével Wiedemann egyértelműen felrázta az addig kissé álmatag előadást, s ez nemcsak a közelgő drámai tetőpont miatt volt "időszerű". Innentől kezdve a zenekar és maga Hill is fokozatosan magára talált, így az epilógusra valóban monumentálissá teljesedhetett a férfikar, a hangszeresek és szólisták összjátéka.

A szünet után lassanként gyűltek az előadók a színpadra, ami nem is csoda, tudván, milyen zenegépezetet igényel Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij Borisz Godunov című operája, bármelyik változatában adassék is elő, s bármely részletét emeljék is ki a műnek.

Hűnek maradván a Vox Fortissima elsődleges célkitűzéséhez, a rendezők a kórusok szerepét leginkább kidomborító prológus és negyedik felvonás koncertszerű bemutatása mellett döntöttek. A koncert első felében foglalkoztatott Honvéd Férfikar, valamint a már fentebb említett Budapesti Akadémiai Kórustársaság mellé a szolnoki illetőségű Bartók Kamarakórus és a Magnificat Gyermekkar sorakozott fel, hogy összefogásuk gyümölcseként felcsendülhessen e hányattatott sorsú, két szerzői változatban, de Rimszkij-Korszakov és Sosztakovics átdolgozásában is létező mestermű néhány részlete.

Az egyrészről megsüvegelendő kezdeményezés a "közbülső" tételek kimetszésével persze ártalmasnak is bizonyult, hiszen látvány és feliratozás hiányában szinte teljesen ellehetetlenítette a mű egyébként is rendkívül szövevényes cselekményének a megismerését, megértését.

A műsor megálmodói előtt talán a Boriszt illetően is hasonló koncepció lebegett, mint amit az Oedipus Rex-szel kapcsolatban hangoztattak: a koncertet felvezető hölgy Stravinsky operájának kiválasztását részben azzal indokolta, hogy a hallgatók többsége – a latin nyelv értése híján – könnyebben képes a történésektől elvonatkoztatni, és "tisztán" a zenére koncentrálni…

S hogy az egy tatár herceg leszármazottjaként cárrá lett, majd "királygyilkossággal" vádolt Borisz Godunov (ur. 1598-1605) sorsa iránt érdeklődők mégse maradjanak teljeséggel kielégítetlenül, röplap formájában hozzáférhetővé tették az opera bemutatásra kerülő felvonásainak rövid összefoglalóját.

A rezümé mellett a tájékozódást nagyban segítette továbbá a szerepét szemmel láthatóan nagyra becsülő Evert Sooster játéka, aki hatalmas átéléssel jelenítette meg az előbb őrjöngő majd haldokló uralkodó alakját. Orosz származásúként Sooster alighanem tökéletesen tisztában volt azzal, hogy az általa megtestesített karakter miféle hagyományokkal büszkélkedhet: Borisznak lenni a kezdetektől (1896) fogva, s bármilyen körülmények közt hatalmas megtiszteltetés; a szerepet egykoron alakító világhírű művészek, Saljapintól Boris Hrisztov-on át Jevgenyij Nyeszterenko-ig terjedő névsora ugyanakkor nemcsak tartósan magas rangot kölcsönöz Muszorgszkij operahősének, de nagy kihívás elé is állítja a mindenkori énekest. Az est basszistája, néhány, mellékszerepben feltűnő szólistatársával ellentétben, csaknem végig felnőtt a mű által támasztott igényekhez, s csak azt sajnálhatjuk, hogy a töredékes előadás okán csupán rövid ideig ismerkedhettünk hangjával.

Mire Borisz leköszönésével (halálával) tényleg a kórusok kerültek a hallgatói figyelem középpontjába, s felhangzott többek közt a darabból talán legtöbbször kiragadott, önállóan is népszerűvé vált Forradalmi kórus, talán már kevesen emlékeztek az Oedipus apróbb botlásaira, s többekben megérlelődött a gondolat, hogy jegyet váltsanak a sorozat következő, s egyben utolsó koncertjére, ahol Berlioz Reqiuem című darabjának apropóján találkozhatnak újból a most közreműködő színvonalas hazai énekkarokkal.

(2009. január 18. 19:30 Művészetek Palotája – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) - Budafoki Dohnányi Zenekar; km.: Martyn Hill (tenor), Evert Sooster (basszus), Honvéd Férfikar (karig.: Drucker Péter), Budapesti Akadémiai Kórustársaság (karig.: Balassa Ildikó), MR Énekkar és Gyermekkórus; vez.: Dian Tchobanov; Stravinsky: Oedipus Rex; Muszorgszkij: Borisz Godunov - Prológ, IV. felvonás)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Színház

Egyre több premier marad el, nem kockáztatnak a színházak

A járványhelyzet folyamatos kihívás elé állítja a kulturális intézményeket és produkciós irodákat, nem elég, hogy csak az online térben közvetíthetik előadásaikat, a próbák és a streamelt bemutatók is el-elmaradoznak az egészségügyi kockázat miatt. FRISSÍTVE!
Klasszikus

Bartók nevét viseli a Müpa új fesztiválja

Online zajlik a Bartók Tavasz Művészeti Hetek április 2. és 18. között. Nemcsak a Müpából, hanem Európa neves hangversenytermeiből is közvetítenek koncerteket, amelyeket a közönség ingyenesen láthat a képernyőkön. Mutatjuk, milyen programok lesznek.
Plusz

Megvan a Budapesti Tavaszi Fesztivál időpontja

Április 9-18. között rendezi meg a főváros a 40 éves fesztivált, amelyet idén először egyedül, a kormányzat anyagi segítsége nélkül kénytelen megszervezni.
Vizuál

Bemutatták a Természetes fényt a Berlinalén – A sajtóvisszhangokból válogattunk

Kedden, a Berlinale második napján mutatták be Nagy Dénes Természetes fény című nagyjátékfilmjét. A magyar alkotást méltató külföldi kritikákból válogattunk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Egy egész nap Mozart bűvöletében – Íme a Mozart-nap teljes programja!

A Concerto Budapest élőben közvetíti a 3+1 koncertből és egy exkluzív körkapcsolásból álló nagyszabású Mozart-napját. A nap sztárszólistája Angela Hewitt. Egy újonnan felfedezett mű, a D-dúr Allegro is elhangzik.
Klasszikus interjú

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Klasszikus hír

Bartók nevét viseli a Müpa új fesztiválja

Online zajlik a Bartók Tavasz Művészeti Hetek április 2. és 18. között. Nemcsak a Müpából, hanem Európa neves hangversenytermeiből is közvetítenek koncerteket, amelyeket a közönség ingyenesen láthat a képernyőkön. Mutatjuk, milyen programok lesznek.
Klasszikus ajánló

Csajkovszkij legnépszerűbb zongoraversenyével lép fel Farkas Gábor

Farkas Gábor zongoraművész közreműködésével ad online hangversenyt a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Nánási Henrik vezényletével csütörtökön a Zeneakadémiáról.
Klasszikus online közvetítés

Feledkezzünk bele a klasszikus zene dallamaiba!

A Filharmónia Magyarország novemberben nyitotta meg virtuális koncerttermét, így a vírushelyzethez alkalmazkodva folytatják missziójukat és népszerűsítik a klasszikus zenét. Az élő közvetítések a Filharmónia közösségi oldalain követhetőek. Márciusban közel húsz koncerten hallhatja a közönség hazánk legkiválóbb zenekarait, művészeit.