Klasszikus

BummBummCsatt

2014.03.28. 12:24
Ajánlom
„Ez az!” – tört elő az izgatott kiáltás egy hölgyből, mikor Martin Grubinger hosszas trillázás után megütötte a záróhangot. Óriási ováció, hatalmas jókedv, frenetikus ráadás: március 25-én az osztrák ütőművész és a BBC Filharmonikusok a Művészetek Palotájában koncertezett. KRITIKA

A koncertnek két hagyományos zenekari mű adott keretet, ám a helyes megfogalmazás inkább az, hogy a hangverseny magját két, ütőhangszeres szólóra írt darab képezte. Muszáj szót ejteni a látványról. Az angolosan kimért zenekart még a spanyol temperamentumú Juanjo Mena karmester sem tudta felélénkíteni. S hogy mennyire befolyásolta az együttes teljesítményét a zenéhez való semlegesség? Hamarosan erre is kitérek,

de épp most robban be a színpadra egy kölyök! Fekete trikójának ujja feltűrve, csuklóján karóra, szája fülig ér...

Martin Grubinger az első pillanattól a közönség kedvence lett. Állítgatta kicsit a marimba magasságát, megtörölte kezét, és

felnéz a karmesterre: kezében verők, szemében csillogás... Ez a srác élvezi, amit csinál! Minden egyes hangot megszívlel, simogatja azokat a hangszereket. Ezek nem ütőhangszerek, hanem Grubinger lágy érintésre muzsikáló partnerei. Minden impulzusnak előzménye és kicsengése van: kerek mozdulatok kísérik a hangokat. Gyönyörűen kong az a marimba...

Grubinger magyarországi debütálása H. K. Gruber Rough Music című darabjával kezdődött. A „zajongás", a „durva ricsaj" valóban megvolt, a kompozíció igencsak kaotikus. A produkció kevésbé nyújtott zenei élményt, sokkal inkább az ifjú osztrák kísérőzenével ellátott hangszerbemutatójának tűnt. A marimbán, a dobon, a cintányérokon és az üstdobon kívül kolompok, vibraflexek és sípok is megszólaltak.

Nicsak, mint egy gyerek, akit beengedtek a dobok mögé játszadozni! Vigyorogva rázza a fejét, néz ide-oda, csapkod, amerre lát. De jó fele lát... Változatos hangzást produkál, kihasználja a hangszerek minden porcikáját. Hopp, most eltorzul az arca; tud komoly is lenni. Szenvedély, élvezet, professzionalizmus...

A nagydob grandiózus pontot tett a darab végére. A kicsit vicces, felettébb szórakoztató, virtuóz attrakció szemvillanás alatt veszedelmes, sokkoló, elkeseredett (és még sorolhatnám), de legfőképp extatikus dobolásba váltott át. Grubinger átfordult az üstdoboktól a nagydob felé, és

vicsorogva üti azt az óriást. Zeng a terem, izzik a levegő. Széles, egyre szélesebb mozdulatok. Tátámm-tátámm... A lélegzet eláll, a pulzus felpörög. Tátámm-tátámm... Katarzis. Feledtet és felülír mindent, ami eddig történt!

A szünet előtt a japán Keiko Abe marimbára és zenekarra írt Prism Rhapsody című műve hangzott el. Grubinger bemutatta, milyen érzéki hangszer a marimba. És hogy milyen ritmikus... meg zengő... no meg erőteljes... A lehelet-lágyan megkondított hangoktól az egykezes-háromverős hármashangzatokig mindent prezentált. Mindezt egy harmonikus és melodikus mű keretében. Ügyesen felépített darab: elérzékenyültünk egy ütőhangszer hangjától, majd olyan virtuozitást kaptunk, melynek hatására kitört a már említett „Ez az!

A közönség nem is sejtette, hogy amire jegyet váltott, az igazán csak ezután következik. Grubinger negyedszer is visszajött meghajolni, és

hozat egy kisdobot. Jó Ég! Ez egy cirkuszi mutatvány! A háta mögött dobol, ráejti a verőt a membránra, ahonnan visszapattan, eszelős gyorsan perget. Ne... leguggol, úgy üti a vállára támasztott verőt. Örülök, hogy a hangverseny nem csupán effélékből állt, de feledhetetlen élmény!

Természetesen a ráadás lenyűgözte a közönséget. Azt a közönséget, amelynek egy része a virtuózt jött meghallgatni, és fogalma sem volt a klasszikus koncertélet „szabályairól", a tételek közti tapstilalomról... De eljött, hogy meghallgassa Grubingert, és csatolmányként egy Dvořák-szimfóniát is kapott. A helytelen taps bosszantó, de a tény, hogy hozzájuk is eljut Rossini és Dvořák, ennél sokkal fontosabb.

Nem beszéltünk még a zenekarról; nem véletlenül. A Rossini-nyitányt tisztességesen, de emlékezetes pillanat nélkül játszották. Grubinger mellett - logikus lenne - nem rájuk terelődött a figyelem. Ám a koncert második felében lett volna alkalmuk kibontakozni, mégsem tették. Savanyú játékuk még csak technikailag sem mondható tökéletesnek: sorozatos belépési pontatlanságok, alulintonált fúvósok, lagymatag, érzéketlen hegedűvonások. A csellisták és a rezek kitűntek az együttesből, de számomra ők sem tudták megmenteni a produkciót. Igaz, a VII. szimfónia talán nem a legizgalmasabb választás, de ennél azért érdekfeszítőbben is el lehet muzsikálni... A szűnni nem akaró tapsban jómagam Grubingert ünnepeltem.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.
Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.
Klasszikus ajánló

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát június 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.