Klasszikus

Bűnbakok nyomában

2002.10.31. 00:00
Ajánlom
Azt könnyű megmondani, hogy miért sikeres Miskolcon az Evita, miért a nagy taps, ünneplés, hajlongás. Nem azok hajlonganak, akik megérdemlik, de láttunk már ilyet az életben. Tudniillik a darab a jó, a cselekmény, a zene, a szöveg, bár megítélésem szerint nem a legjobb verzióját használják Miklós Tibor fordításának. Az est hősei mindenesetre Andrew Lloyd Webber és Tim Rice.

A negatív hősök között már válogatni kell, kissé túl sokan vannak. Gajdos József, a koreográfus, aki ócska mozdulatkészletből ócska táncokat hozott össze, és Götz Béla díszlettervező ezzel az áldíszlettel, ami elsőre meglepően jól hat, ipari, rideg, mozgatható, modern, minden, ami kell. Csak éppen teleszerelték neon fénycsövekkel mintegy a ragyogást szimbolizálandó meg a nagyvárosi fényeket, ez azonban olyan jól sikerült, hogy a színpad világíthatatlanná vált, a nézői szem hosszan tévelyeghet a szereplőkön, míg rájön, hogy ki az, aki énekel. Nem mozdította elő az Evita ügyét Várkonyi Mátyás karmester sem, akinek vezénylete alatt sokszor vált kétfelé a zenekar és az énekesek útja, még szerencse, hogy nem olyan bonyolult ez a zene, mindig van lehetőség az egyeztetésre.

És a szereplők? Miller Zoltán, aki kedves, buta fiatalembert formált Che Guevarából, Perón szerepében a beteges külsejű és betegesen hamisan éneklő Bardóczy Attila vagy Koós Réka a nagy, személyes csalódás. Koós Rékát magamnak a Piccolo Színház Rent előadásában fedeztem föl, vagány csaj, erős, jó és jellegzetes hang, ráadásul minden előadáson kicsit más, igazi tehetség, szó sincs arról, hogy a papa leánya, azért megy neki. És akkor itt a nagy szerep, és Koós Réka valahogy értékcsökkentett változatban hozza az Evitát, megcsinálja az alakot, bemutatja innét és onnét, a kórusgörlt és az elnöknét, de nem megy el a szélsőségekig, nem tudni, miért ő a választott, mi van benne, amiért mindenkinek ő kell a tucatnyi hasonlóból. Legjobb pillanataiban Koós Réka legalább érdekes, a nagy áriát a balkonon például nem ünnepi beszédként énekli, hanem szinte belső monológként – de hogy miért, azt elképzelni sem tudom. Viszont meg sem mozdul a színpadon, vagy rossz a mozgása, vagy sikerül ezt a benyomást kelteni, az utóbbi esetben viszont nem tudom, mi lehet a cél.

Az a szokás, hogy ha túl sok közreműködő teljesít alul egy előadásban, akkor a rendező a hibás, ráadásul Nagy Viktor biztosan hibás, mert nemcsak a táncok, a világítás, a színészek játéka aggályos, hanem a szorosabban vett rendezői munka is. Nincsenek kidolgozva a jelenetek, nem tiszta a szereplők egymáshoz való viszonyulása, Evita és Perón első találkozásakor rossz a helyszín, a jótékonysági esten a színfalak mögött kellene lennünk, mert olyan helyzet még a musicalben sem gyakori, hogy a fellépő művész epés megjegyzéseket küld a nézőtéren üldögélő hírességek felé, mint ahogy az is viszonylag ritka, hogy valaki a saját temetésén ott üldögéljen a földön. Tele van az előadás álcselekvésekkel, Che a második felvonásban a dala alatt behozza az egyenruháját, és azzal vacakol, összehajtja, kihúzza a nadrágszíjat belőle, átköti, aztán fölakasztja a falra, és ott is felejti, hogy aztán a finálé után, a nagy hatású teljes elsötétítés alatt még ott bóklásszon a színpadon, és magával vigye a semmilyen további funkcióval nem bíró ruhadarabokat. Ami még ennél is megdöbbentőbb: Nagy Viktor most már önmagától idéz, nem világos, hogy kínjában, mert semmi nem jut az eszébe, vagy mert klasszikusoktól nem szégyen, mindenesetre a lobogtatott piros lepedőket már a Sztárcsinálókban ellőtte, a színpadra oldalról belógatott vashidakat pedig a Wagner-tetralógiában használta. Életműnek kicsit kevés, de a jelek szerint egy Lloyd Webbert ilyesmivel még nem lehet kicsinálni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Könyv

Depressziós? Olvasson krimit!

Természetesen senkit nem arra buzdítunk, hogy a szakember segítsége vagy esetleg a gyógyszeres kezelés helyett essen neki az Agatha Christie-összesnek, mert mire a végére ér, kutya baj. Annyit azonban kutatások nélkül is állíthatunk, hogy egy jó könyv fel tudja dobni az ember napját.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.
Vizuál

Már biztos: mozifilm lesz a Downton Abbey-ből

Hosszú találgatás után most megerősítették, hogy filmváltozat készül az angol sorozatból. A hírek szerint az eredeti szereplőgárda tagjai is visszatérnek.
Zenés színház

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus Szentendrei Ister Napok

Szentendrei Ister Napok – a Duna ünnepe

Szentendrén 2018. július 21-22-én kerül sor az immár több mint egy évtizede megrendezendő Ister Napokra, azaz a Duna ünnepére. A város helyi hagyományaira és népzenére épülő fesztivál az egyik legkedveltebb ingyenes, családi rendezvény. A hagyományos szombat esti zenés gyertyaúsztatás mellett számtalan, a Duna köré szerveződő játék, táncház, koncert - többek között a Muzsikás, Vujicsics Együttes, Zuboly, Guca Partyzans, Dalabai, Herczku Ágnes és Nikola Parov Quartet - várja a Szentendrére látogatókat.
Klasszikus vicces

Bolhás kutyus vette el a színpadot a hegedűművész Quentin Tarantinótól

A szégyentelen Blöki dörgölőzött, hempergőzött, vakarózott, és a füle botját sem mozdította a zenére. Most ez a szakasza van az évnek.
Klasszikus vagyim holodenko

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Klasszikus hír

Gödöllőn megfér egymás mellett Bach és Django Reinhardt

Klasszikus műveket és crossover produkciókat is bemutat a Barokk Randevú elnevezésű zenei fesztivál augusztus 10-én és 12-én a Gödöllői Királyi Kastélyban.
Klasszikus Beatrice Rana

Piknik Beethovennel a kastélyparkban, a zene szárnyán Párizsba és Londonba

Július 21-én szombaton este és július 22-én vasárnap délelőtt újra piknikkoncertek a kismartoni Esterházy-kastély parkjában.