Klasszikus

Búvárkodás Debussyben

2006.06.05. 00:00
Ajánlom
Persze, az ember szinte biztos lehet benne, hogy nem csalódik, ha a világ egyik legjobb zenekara korunk egyik legizgalmasabb karmesterével felvételt készít a szimfonikus irodalom legszínesebb zenéiből.

Arra azonban nem számítottam, hogy Sir Simon Rattle és a Berlini Filharmonikusok 2004-es Debussy-lemeze képes lesz elhitetni velem, hogy például a Faun délutánját soha korábban nem hallottam.

A titok nyitja nyilvánvalóan a helyes tempóválasztás. Rattle rendkívül nyugodt tempót vesz a Faunban, a très modéré jelentése számára valóban „nagyon visszafogott”. Ez rendkívül kockázatos ugyan, de a Berlini Filharmonikusok zenészei számára nincs lehetetlen. Elképesztő, hogy miként képesek például a fúvósok a lassú tempó következtében olykor hatalmasra nyúló íveket összefogni, és lenyűgöző, hogy Rattle pontosan érzi, meddig mehet el a zenészek képességének kiaknázásában. Mert addig a pontig könyörtelenül elmegy, de azt soha nem lépi túl. A felvételen egyetlen hanghiba, egyetlen akárcsak bizonytalannak tűnő szólambelépés nincsen – amelyektől pedig még Boulez sokszorosan és méltán díjnyertes Debussy-felvételei sem mentesek –, Rattle egész egyszerűen mintaszerű munkát végez.

Mélytengeri búvárként haladunk előre a zenében, Rattle kezében hatalmas reflektorok, a legapróbb zugba is bevilágít, nincs az a különös zenei képződmény vagy jelentéktelennek tűnő hangjegy, amelyre ne hívná fel a figyelmet. A nyugodt tempónak köszönhetően mindenre van időnk; a különböző hangszínek, és az egyes szólamok egymáshoz viszonyított hangereje tökéletesen van kikeverve, ismert zenei anyagok új színeket kapnak, és felszínre kerül a mű néhány kevéssé ismert rétege is. Rattle tisztában van azzal, hogy mit jelent Debussy számára a polifónia, hogy Palestrina és Bach nem véletlenül voltak Debussy kedvencei, hogy ez a zene nem puszta színkavalkád, hanem rendkívüli tudatossággal, kivételes zeneszerzői fortélyokkal megkonstruált forma – és mégsem szorul egy pillanatra sem a háttérbe az a letaglózóan intenzív érzékiség, ami a Faun délutánja szinte minden ütemét áthatja.

Rattle a Tengerben is folytatja a búvárkodást, és a zenekar is tovább remekel, ezt a felvételt azonban kevésbé éreztem revelatívnak. Még akkor sem, ha számos kivételes pillanata van az előadásnak: a nyitótétel cselló-kvartettje egész különleges színnel szól, a harmadik tétel végi rézfúvós korál pedig rendesen próbára teszi a hangszórókat. A lemezen a két slágerdarab mellett megtalálható a kései Debussy mesejátéka, a Játékdoboz is, illetve egy kortárs angol szerző, Colin Matthews három Debussy-hangszerelése a Prelűdök sorozatából. A két művet összekapcsolja, hogy egyiket sem Debussy ültette át zenekarra – a Játékdoboz hangszerelését André Caplet fejezte be, Debussy alig a mű harmadával készült el a világháború kitörése előtt –, mégis mindkettő nagyszerűen szól szimfonikus ruhába öltöztetve. Hogy az efféle hangszereléseket ki hogyan ítéli meg, ízlés kérdése, Debussynek mindenestre nem hiszem, hogy ártana, különösen nem ilyen előadásban.

Az pedig igazán örömteli, hogy a lemezen a Játékdoboz ott szerepel a szimfonikus repertoár két legnagyobb slágerének számító Debussy-mű mellett. A két jól ismert darab Rattle-éknek köszönhetően talán átad valamit a népszerűségéből ennek a nagyszerű s alig-alig ismert zenének.

(Simon Rattle, Berliner Philharmoniker – Debussy: La Mer, La Boite a joujoux, Préludes a l’apres-midi d’un faune; Debussy/Matthews: Three Preludes. EMI Classics, 2005.)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Aki eljátszott mindent, amit magyar színművész eljátszhat – 85 éves Törőcsik Mari

1935. november 23-án született Törőcsik Mari Kossuth-nagydíjas, kétszeres Kossuth-díjas színművész, a Nemzet Színésze, aki egy Heves megyei községből, Pélyről indulva vált a hazai színjátszás egyik legnagyobb alakjává.
Klasszikus

Levelei bizonyíthatják Chopin homoszexualitását

Több férfihoz is szerelem fűzte a nagy lengyel zeneszerzőt, Frédéric Chopint. Mindezt olyan levelek bizonyítják, amelyeket eddig szándékosan rejtettek el, fordítottak vagy magyaráztak félre.
Színház

Elhunyt Böröndi Tamás, a Vidám Színpad igazgatója

Az ismert és sokak által szeretett színész, színházigazgató 65 éves volt.
Színház

Otthonában köszöntötte Törőcsik Marit a Nemzeti társulata

A művészek a járványhelyzetben is teljesítették Törőcsik Mari tavalyi kívánságát, mely szerint nem kér mást, csak hogy idén is eljöjjön hozzá az ő drága Nemzetije.
Színház

„Csönd, zokogás, fájdalom” – Böröndi Tamásra emlékezik Bodrogi Gyula

Rövid, versnek is beillő nekrológot közölt kollégájáról a Kossuth-díjas, Nemzet Művésze címmel kitüntetett Bodrogi Gyula. Az éjjel elhunyt Böröndi Tamásra emlékezik,

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Olasz világsztárral és adventi koncerttel folytatódik a Müpa Home műsora

Olasz világsztárral és adventi koncerttel folytatódik a Müpa Home közvetítéssorozat: szerdán Mario Biondi baritont, szombaton a Budafoki Dohnányi Zenekart, vasárnap az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus adventi koncertjét hallhatja a közönség.
Klasszikus interjú

Karmester negyven év alatt – interjú Rajna Martinnal

Úgy véli, ilyen nincsen: karmester negyven alatt. Ő ennél még fiatalabb, viszont egyre gyakrabban halljuk a nevét. Rajna Martin a legfiatalabb dirigens volt, aki Junior Príma-díjat kapott, számos hazai zenekarral dolgozott már együtt. Azt mondja, ehhez a szakmához nem lehet eleget tudni, és éppen ez benne a jó.
Klasszikus magazin

Levelei bizonyíthatják Chopin homoszexualitását

Több férfihoz is szerelem fűzte a nagy lengyel zeneszerzőt, Frédéric Chopint. Mindezt olyan levelek bizonyítják, amelyeket eddig szándékosan rejtettek el, fordítottak vagy magyaráztak félre.
Klasszikus ajánló

Nagy dobásra készül a Virtuózok – Indul a hatodik évad!

November 20-án, péntek este egy felvezető adással veszi kezdetét a népszerű komolyzenei tehetségkutató műsor legújabb évada, amely idén átlépi az ország határait.
Klasszikus hír

Újabb nemzetközi díjat hozott el a Concerto Budapest, Keller András és Szabó Stein Imre koncertfilmje

A Bronz Lovie Award és egyben a nemzetközi közönségszavazás nyertese lett a Concerto Budapest és Keller András, Szabó Stein Imre által rendezett koncertfilmje.