Klasszikus

Byzantine Spirit

2006.03.25. 00:00
Ajánlom
Ezzel a címmel kerül a boltokba a Szent Efrém Bizánci Férfikar új lemeze április 28-án. A felvétel bemutató koncertjére március 28-án 20 órától kerül sor a Mátyás-templomban, a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében.

Magyarország a keleti és a nyugati kereszténység érintkezési pontján jött létre. A Magyar Királyságban a latin rítus terjedt el, de a történetírás újabb eredményei egyértelműen bizonyítják, hogy az ország ezeréves történelme során mindvégig jelen volt a bizánci rítus és az ehhez kapcsolódó liturgikus kultúra és egyházi zene is. A 14. századtól Magyarország észak-keleti területein – a mai Kárpátalján – ez a kultúra meghatározója lett a ruszin nép mindennapi lelki és hitéletének. A Szent Efrém Férfikar legfőbb célja az, hogy a zeneszerető világgal megismertesse a hazai bizánci zenekultúra értékeit, valamint Magyarországon is szélesebb körben ismertté tegye és terjessze a Keleti Egyház liturgikus zenéjének lenyűgöző alkotásait.

Az első két kompozíció: két részlet a görög-bizánci zenei hagyomány hatalmas tárházából. Ez a zenei tradíció volt alapja a hazai liturgikus énekkultúrának is. A kórus Nektarios püspök Istenszülőhöz írt himnuszával vonul be, majd egy feltámadási tropárt énekel. A koncert folytatásaként a magyarországi bizánci rítusú zenére döntő hatást gyakorló szláv egyházi énekkultúra alkotásai következnek: elsőként Izaiás próféta éneke Dmitrij Bortnyanszkij feldolgozásában.

A Szent Efrém Férfikar tagjainak többsége szólista erényekkel is bíró énekes, ezért a repertoárban szerepelnek szólistára és kórusra írott művek is. Ilyen a bolgár Dobri Hrisztov és az ukrán Sztaniszlav Ljudkevics egy-egy nagy hatású kompozíciója. Két klasszikus mű zárja a hangverseny első felét: Bortnyanszkij Te Deuma és Rachmaninov: Vesperás című kórusciklusának egy részlete, a Kelet „Ave Maria”-jának férfikari átdolgozása.

A koncertfelvétel második része igazi ritkasággal, Liszt Ferenc egyetlen szláv nyelvű egyházi kompozíciója indul, amelyet a szerző a szlávok apostolai, Szent Cirill és Metód tiszteletére írt 1863-ban Rómában, a két szent pannóniai és morvaországi működésének 1000 éves évfordulójára. Ezt követi az orosz mester, Pavel Csesznokov Esti áldozat című műve basszus szólóval, majd az ukrán kortárs zeneszerző, Leszja Dicsko szoprán szólóra és férfikarra írt liturgiájából (1991) hangzik föl az ősi Háromszorszent ének, a Triszagion.

Boksay János, a neves kárpátaljai ruszin pap és egyházzenész kéziratban fönnmaradt liturgiáját (1921) a Szent Efrém Bizánci Férfikar előadásában a Hungaroton Classic 2004-ben már kiadta (HCD 32315). Most a zárórész hangzik el e műből, liturgikus formában, a papi és a diakonusi fennhangokkal együtt.

A hangverseny utolsó perceit Bubnó Tamás művészeti vezető gyermekkori élményein alapuló paraliturgikus darabja vezeti be, amelyben a szerző a szülőföld, az észak-magyarországi Abaúj megye ruszin, cigány és magyar lakosságának karácsonyi folklórjából merít. Befejezésül a száműzetés híres zsoltárának sorai hangzanak fel Szergej Jekimov szentpétervári kortárs komponista nagy hatású művében: Babilon folyóvizei mellett ültünk és sírtunk…

A Szent Efrém Férfikar ráadásként gyakran énekli Bubnó László feldolgozásában az agg Simeon próféta énekét: Most bocsátod el Uram a te szolgádat, a te igéd szerint, békességben. Ezzel az ősi himnusszal búcsúzik a kórus közönségétől.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus fesztivál

A zene mellett a tánc és a képzőművészet is megjelenik a Zempléni Fesztiválon

A 10 napos rendezvény 37 helyszínen 60 programmal várja látogatókat augusztus 10. és 19. között.
Klasszikus humor

Molto scherzando: Ilyen, ha a karmester szelfibotra cseréli a pálcát

Persze csak a Photoshop segítségével, egy komoly karmester soha nem tenne ilyet!
Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.