Klasszikus

Camerata Kaposvár

2012.08.15. 17:47
Ajánlom
Ha a somogyi megyeszékhelyre idesereglett nemzetközi hírű muzsikusokból együttes alakulna, egy csapásra meghódítanák a legnevesebb koncerttermeket. Alapító-székfoglaló beszédre ugyan nem került sor, ellenben a világszínvonal most sem maradt el a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztivál nyitókoncertjén.

Háromnegyed hét előtt pár perccel mintha kihalt volna Kaposvár főtere. Néhány andalgó pár sétálgatott fagylalttal a kezükben, magányosan csobogott egy szökőkút és az esti slukkra összekoccant néhány lokál-klikk a templom előtti padoknál. Kérdésemre, hogy merre találom az esti hangverseny helyszínét, fátylas-ködös tekinteteket kaptam válaszként, pedig nem messze tőlük díszes-népes társaság sereglett össze a szivárványos üvegablakú kultúrpalota előtt. Méghozzá akkora, hogy egy pillanatra még meg is ijedtem, ha nem szedem a lábam, még az is előfordulhat, hogy ülőhely nélkül maradok a nyitókoncerten. Aggodalmam nem volt alaptalan: néhány perccel a kezdés előtt már minden helyet elfoglaltak, ahol csak ülni lehetett. A pótszékeken, fél vállal a falnak dőlve, végig a lépcsőkön párnákon, de még a színpadon is két sorban, az egymás elé állított két versenyzongora közvetlen közelében is. Itt volt szinte a fél város és kíváncsian várta a sokat ígérő est nyitószámát, José Gallardo és Shai Wozner előadásában Ravel két zongorára adaptált La Valse-parafrázisát.

A bécsi szalonok keringővilágát nem kevés iróniával felidéző kompozíció eredetileg Gyagilevnek íródott, a balettzene zenekari változata azonban nem nyerte el a tetszését az orosz táncfejedelemnek, így Ravel végül kétzongorás változatot készített belőle. A teljes művet meghallgatva nekem is az volt a benyomásom, hogy a keringő-szatíra nem a legjobban koreografálható alapanyag, hanem, ahogyan azt az ifjú pianisták is bebizonyították, sokkal inkább megállja a helyét hangszeres bravúrdarabként. Az argentin és német kötődésű Gallardo és az izraeli származású zongorista-zeneszerző Wosner játékát két teljesen eltérő habitus jellemezte. Gallardo túlfűtött és szenvelgő stílusát jól ellenpontozta Wosner szolid és kimért billentése, a darabválasztás pedig virtuóz magabiztosságuknak köszönhetően jól eltalált felütése volt az estének.

Produkciójukat két generáció örömteli találkozása követte Tokody Ilona és Anna Laakso finn zongoraművésznő személyében. Tokody már színpadra lépésének első pillanatában bearanyozta a teret. Szuggesztív előadásmódjában és áradó zeneiségében megmutatkozott világkarrierjének miértje. (A levegővezetésben éreztem itt-ott hajszálnyi bizonytalanságokat, de játékuk expresszivitása feledtetni tudta ezt.) A Massenet-dalok tolmácsolása közben a művésznők mindvégig érzékeny dialógusban álltak egymással. Ezt követően Kocsis Zoltán lépett a színpadra, aki ezúttal a zongorát választotta kamarapartnerének: Schubert A-dúr zongoraszonátáját a legmélyebb megértéssel, az ottani versenyzongora lehetőségeihez mérten a legtökéletesebb kivitelezésben mutatta be. A szünet előtt utolsóként mindenki legnagyobb meglepetésére az Auer-féle orosz iskola harmadgenerációs neveltje, az egy évtized híján évszázados korú Ivry Gitlis lépett a színpadra. A huszadik század nagyjai közé sorolt Gitlisnek nem a hegedűjátéka (hangszerét igazából egyetlen egészséges hang sem hagyta el), hanem a tekintetéből sugárzó nosztalgikus öröm volt az, amivel boldog pillanatokat szerzett a hallgatóságnak.

A szünetet követően a házigazda Kelemen Kvartett nem akármilyen teljesítménnyel fogadta a közönséget. Csajkovszkij esz-moll vonósnégyesének előadását messze a nyaram eddigi legjobb koncertélményei közé sorolnám. Az együttes produkciója nemcsak azért hagyott mély nyomott bennem, mert tagjai szólista viszonylatokban is világszínvonalon kezelik hangszereiket, az igazi élményt számomra az jelentette, hogy mindezt a zenei funkciók legtökéletesebb arányú kiemelésével tették. Kezük által minden egyes kottába írt hang értelmet nyert, egyetlen kósza hangjegy nem maradt, mely ne illeszkedett volna a zenei megoldások végletegesen változatos kivitelezéséhez. Ha nagyon akarom, akkor talán csak azt lehetne felhozni hátrányként, hogy a harmóniaarányok telt kicsengését egy kicsivel több csellóhang még fényesebbre színezhette volna. De ez még bőven ráér a jövő nyárra is, Kaposváron ugyanis egy olyan klasszikus zenei fesztivál vert gyökeret, mely túl fogja élni a hazai kulturális élet összes gazdasági viszontagságát. Erre garanciaként a színvonal mellett olyan értékék szolgálnak, mint a lokális és a globális zenébe zárt egység, és az együttmuzsikálás mindenkivel megosztható, univerzális öröme.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus fesztivál

A zene mellett a tánc és a képzőművészet is megjelenik a Zempléni Fesztiválon

A 10 napos rendezvény 37 helyszínen 60 programmal várja látogatókat augusztus 10. és 19. között.
Klasszikus humor

Molto scherzando: Ilyen, ha a karmester szelfibotra cseréli a pálcát

Persze csak a Photoshop segítségével, egy komoly karmester soha nem tenne ilyet!
Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.