Klasszikus

Capriccio

2007.04.30. 00:00
Ajánlom
… csökkentjük, leépítjük, megszűnik – e szavak mostanság gyakran tűnnek fel kulturális (és persze nemcsak kultúra közeli) híradásokban sajnálkozó, kéztördelő, lehangolt kommentárok kíséretében.

Magam nem szeretnék a hírvivő sorsára jutni, ezért jó híreket hozok. Például azt, hogy több tízezer háztartás – nem utolsó sorban a Fidelión kibontakozott mozgalom eredményeként – visszakapta napi kulturális betevőjét, az egyetlen klasszikus zenét sugárzó tévéprogramot. Ujjongunk, tapsolunk, diadalmámorban úszunk. Helyreállt az eredeti állapot. A pénzünkért azt kapjuk, ami nekünk tetszik, nem azt, ami a statisztikának. Nyakig ülünk a kismagyar abszurdban.

Mielőtt lefejeznének, van valóban jó hírem is. Amolyan eredendően jó. Egy kereskedelmi (!) rádió hamisítatlan kereskedelmi filozófiával, profitérdekelt tulajdonosokkal, fiatalfelnőtt célcsoporttal, enyhe alter hangvétellel, igényes könnyűzenei profillal – klasszikus zenét (is) sugároz. Immáron négy esztendeje.

Tudták? Valószínűleg a legtöbben nem. Pedig április 23-án 200. adásához érkezett a Capriccio, a radiocafe klasszikus zenei kávézója. 2003. április 8-án volt az első adás, amit eddig 199 követett. Több mint 1000 klasszikus zenei részlet hangzott el, több mint 150 vendég fordult meg a stúdióban, akik kivétel nélkül a magyar művészeti élet jelentős szereplői. Köztük olyanok, akik ritkán nyilatkoznak: Sass Sylvia, Komlóssy Erzsébet, Oláh Kálmán, Rockenbauer Zoltán, olyanok, akiket legendásan szórakoztató kommunikátorok lévén gyakran szólaltatnak meg: Batta András, Kocsis Zoltán, Petrovics Emil, Kovalik Balázs és olyanok is, akik nem szorosan komolyzenei kötődésűek: Ákos, Szulák Andrea, Böhm György vagy Bálint András és Für Anikó.

Folytassuk a névsort Oscarosan, de műkönnyek morzsolása nélkül azok nevével, akik nélkül a radiocafe enyhén missziós szagú vállalkozása nem jöhetett volna létre. A három éve elhunyt Feyér Zoltán szerkesztő, műsorvezető, újságíró, mókamester, rádiósguru, latinzene és dzsesszrajongó, laza kötődéssel a "komoly" műfajhoz. Éveken keresztül rágta a fülem, szüljek egy komolyzenei műsort. Talán azért is, mert mindennapos reggeli sziporkázása (ő volt a Forintos Percek műsorának legendás showmanje) estére sem merítette le kicsorduló poéngyárát. Kádár Tamás, a radiocafe tulajdonosa és szelleme. Üzletember, marketing szakember, házigazdakánt a műsor befogadója. Saját bevallása szerint nem klasszikus zene fogyasztó, "csak" értékérzékeny. Elmondhatja, hogy rádiója az egyedüli a műfajban, ahol a komolyzene helyet kap. Reklámnak sem utolsó. Nesta, alias Machán Frigyes, a rádió zenei arca és vezetője. Ő a harmadik a sorban, akiről leírhatom: nem a komolyzenei műfajban utazik. A "könnyebb" műfaj koronázatlan királya. Beengedte a klasszikus zenét a radiocafeba, amelynek zenei profilját aprólékosan, fanatikus következetességgel varázsolta unikummá. Mint anglomán, jó néven veszi, ha Purcellt is játszunk. Zsoldos Dávid, szerkesztő-műsorvezető társam, a Fidelio zenei portál és magazin alapítója. A Capriccio környékén az egyedüli, akinek papírja van arról, hogy ért a klasszikus zenéhez.

A Capriccio 200. adása számomra azt üzeni, hogy Bach, Beethoven, Bartók, Wagner és a többiek semmilyen közegben nem idegen testek. Mindössze a hozzájuk vezető utak különbözőek. Létrejött egy klasszikus zenei műsor, amely körül szinte egyetlen diplomás zenész sem bábáskodott. A Kodály-évben az ő szavaival köszönti az adást és mindenkit, aki életben tartja, Nagy Bálint, a Capriccio ötletgazdája, szerkesztője és műsorvezetője:

Legyen a zene mindenkié!

(A Fidelio 2007. májusi számának Prelűdje)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Az egyetlen Bach-darab, amit Glenn Gould utált

Mindig kerülte, hogy játszania kelljen ezt a darabot, egyszer, egy tévéműsorban meggyőzték, hogy tegye meg mégis. Nem volt benne öröme.
Vizuál

Elhunyt a művész, aki épületeket csomagolt be és emberek ezreinek segített vízen járni

84 évesen, május 31-én New York-i otthonában elhunyt Christo. A tájépítész és térművész, valamint felesége és alkotótársa, Jeanne-Claude nevéhez olyan műalkotások fűződtek, mint 1985-ben a párizsi Pont Neuf és 1995-ben a berlini Reichtstag becsomagolása vagy egy olasz tavon úszósétány építése.
Vizuál

Hollywood legkeményebb pisztolyhőse ma is aktív - Clint Eastwood 90 éves

Karrierjét kis híján megakadályozta a saját ádámcsutkája, a hatvanas éveiben járva pedig kiderült, hogy rendezői tehetsége vetekszik a színészivel. Május 31-én lesz kilencvenéves Clint Eastwood.     
Klasszikus

Igor Levit 16 óra után befejezte 20 órásra tervezett zongoramaratonját

A művész Erik Satie francia zeneszerző Vexations című művét tervezte előadni, a legendás zongoradarab teljes verziója 20 órás.
Vizuál

Morgan Freeman 83 éves

Morgan Freeman nem átlagos karriert futott be, 50 éves volt amikor a filmszakma igazán felfigyelt rá, azóta viszont több mint kilencven filmet forgatott és ma 83 éves.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Igor Levit 16 óra után befejezte 20 órásra tervezett zongoramaratonját

A művész Erik Satie francia zeneszerző Vexations című művét tervezte előadni, a legendás zongoradarab teljes verziója 20 órás.
Klasszikus pályázat

Zeneszerző-pályázatot hirdet a Budapesti Vonósok és a Szegedi Tudományegyetem

Új művek komponálására hívja a 18-35 év közötti magyar zeneszerzőket a Magyar Művészeti Akadémia, a Szegedi Tudományegyetem Bartók Béla Művészeti Kar és a Budapesti Vonósok Kamarazenekar, az alkotásokat szeptember 1-je éjfélig várják.
Klasszikus koktélparti

Az egyetlen Bach-darab, amit Glenn Gould utált

Mindig kerülte, hogy játszania kelljen ezt a darabot, egyszer, egy tévéműsorban meggyőzték, hogy tegye meg mégis. Nem volt benne öröme.
Klasszikus hír

Szavazzon, kié legyen az Óbudai Danubia Zenekar Arany Karantén Díja!

Az Óbudai Danubia Zenekar vezetése ezzel a díjjal szeretné meghálálni a zenekar muzsikusainak kitartó munkáját, kreativitását a koronavírus-járvány kapcsán kialakult helyzetben.
Klasszikus interjú

Hatalmas előrelépés a zenekarnak: a Mezzo TV sugározza a Concerto Budapest koncertfilmjét

Több hónapos munka eredménye, hogy a zenekar saját gyártású koncertfilmmel mutatkozhat be a Mezzo TV műsorán. A filmet, amelyet Szabó Stein Imre rendezett, a magyar közönség is láthatja az interneten. Kulisszatitkokról a vezető rendezőt kérdeztük.