Klasszikus

Carl Dahlhaus: Az abszolút zene eszméje

2004.12.31. 00:00
Ajánlom
Carl Dahlhaus, a huszadik századi német zenetudomány egyik legsokoldalúbb és legeredetibb egyénisége e kötetében arra vállalkozott, hogy felvázolja annak az esztétikatörténeti fordulatnak főbb tendenciáit, amely a 19. századi zenefelfogást meghatározta (és korunk zenével kapcsolatos általános vélekedéseit és tudományos igényű reflexióit is közvetlenül vagy közvetve befolyásolja).

A zene és a nyelv, a zenei és a konkrét fogalmi (mint tartalmi mozzanat) viszonyának évszázadokon át meghatározó szemlélete a 18-19. század fordulóján bomlásnak indult, teret engedve első sorban a tisztán hangszeres zene (és annak vonatkozásában más zenei formák) új értelmezésének. A szerző ezt a folyamatot tárja fel, alapos vizsgálatnak vetve alá az új szemlélet kialakulását meghatározó filozófiai, esztétikai, irodalmi előzményeket és társadalmi körülményeket. Az abszolút zene eszméjét meghatározó mozzanatok sokrétűsége és szövevényes egymásra hatása (valamint a Dahlhausra jellemző szisztematikus gondolkodás) indokolja a kötet felépítését: tíz fejezetben, egy-egy lényegi szempont figyelembevételével kerül vizsgálatra a tisztán hangszeres zenéhez való viszony alakulásának a 19. századot átívelő folyamata.

A 18. században uralkodó zeneszemlélet – amely az antikvitásból ismert harmonia-rhütmosz-logosz hármas egységének paradigmájában alapozódott meg – a hangszeres zenét illetően azt tartotta, hogy az a logosz (nyelvi alakot öltő konkrét fogalmiság) hiányában korlátozott érvényű zene. A kor morálfilozófiájával összefonódott esztétika a hangszeres zenét a fül számára pusztán nem kellemetlen zörejként definiálta. Ez az elgondolás a század végére – részben irodalomelméleti impulzusok hatására – gyökeresen megváltozott. A tisztán hangszeres zenében a logosz, a konkrét fogalmiság hiánya előnnyé vált: a meghatározatlanság a nyelv feletti, az empirikusan megragadható világ mögött húzódó lényeg, az abszolútum megsejtését lehetővé tevő jelenséggé nyilvánította a hangszeres zenét. Ez az elmélet összekapcsolódott a szimfóniával, mint a nyilvános zenei élet legrangosabb hangszeres műfajával, és lassanként általánossá vált. Az önmagáért hallgatható, önmagában zárt, autonóm, fogalom nélküli világot alkotó zenemű, az abszolút zene, amely metafizikai többletre tett szert, a művészetvallásban teológiai megalapozottságot is kapott.

Dahlhaus annak érdekében, hogy részletesen bemutassa a 19. századi zenefelfogást meghatározó mozzanatok sokféleségét és azok kölcsönhatásait, olvasóját nem kímélve számos filozófiai, esztétikai, irodalomelméleti, nyelvelméleti munkát idéz. Ez a fordító munkáját bizonyára nem könnyítette meg. Minden elismerés megilleti. A könyv használatát jelentősen megkönnyítette volna – noha az eredeti kiadásból is hiányzik –, ha a kiadó lehetővé teszi egy tárgy- és egy névmutató csatolását.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Elhunyt Venczel Vera

A Jászai Mari-díjas színművész idén márciusban töltötte be 75. életévét. Több mint ötven éven át volt a Vígszínház tagja, halálának hírét színháza tette közzé.
Zenés színház

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Vizuál

„Ég a napmelegtől a kopár szík sarja” – Online nézhető Jankovics Marcell Toldi-sorozata

A Duna Televízió vetítéssorozatát követően a Médiaklikk oldalra költözött Jankovics Marcell nagyszabású, utolsó animációs sorozata, a Toldi. Az Arany János eposzából készült, festői látványvilágú animációs film igazi mestermű, amelyből már készül az egész estés változat is. 
Jazz/World

Magyarországon lép fel a norvég jazzdíva, Rebekka Bakken

November 2-án pótolja tavaly elmaradt koncertjét a Müpában Rebekka Bakken, aki zenéjével előszeretettel távolodik el a hagyományos műfaji kategóriáktól és otthonosan mozog a pop, illetve blues világában is.
Vizuál

Ahol a diákok szombaton is iskolába akarnak járni - Erős István rektor a Képzőművészeti Egyetem jubileumi évéről

A jubileumi, 150. tanév gazdag programsorozatáról, a képzőművészet újrapozicionálásáról, pedagógiai módszerekről és új tanszékek indításáról beszélgettünk a Magyar Képzőművészeti Egyetem nemrég kinevezett rektorával, Erős Istvánnal, aki azt is elárulta, hogy mitől tart a legjobban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Lájkszámot a vérképleletbe

A Zeneakadémia Kamarazene Tanszékének vezetője. Szólistaként megfordult Európa rangos koncerttermeiben, bemutatkozott Tokióban, Moszkvában, New Yorkban; turnézott Indiában; Vietnámban pedig az első magyar muzsikus volt, aki megszólaltatta Bartók műveit. A Liszt-díjas zongoraművésszel, Fülei Balázzsal, Liszt Ferenc születésének napján, október 22-én beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Az ítélet harsonái – emlékezés Verdi gyászmiséjével

Halottak napjához közeledve Verdi nagyszabású gyászmiséjét, a Requiemet adja elő a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar a Müpában, a fiatal olasz karmester, Giacomo Sagripanti vezényletével.
Klasszikus videó

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.
Klasszikus interjú

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.
Klasszikus ajánló

Díjnyertes női zeneszerzők az Óbudai Danubia Zenekar műsorán

Missy Mazzoli és Dobrinka Tabakova műve is szerepel azon a Zeneakadémiai koncerten, melynek karmestere és brácsaszólistája az Óbudai Danubia Zenekar visszatérő vendége, Maxim Rysanov lesz.