Klasszikus

Carlo Ponti Jr: "Híres szülők utódaként nagyobb elvárásoknak kell megfelelnem"

2012.12.20. 07:10
Ajánlom
Izgalmas élete van Carlo Ponti Jr. olasz karmesternek. A kétgyerekes, magyar feleséget választó muzsikus tavasszal tért vissza svájci otthonába a tengeren túlról, és január 1-jén a budapesti Corinthia Grand Hotelben fogja vezényelni a Budapesti Vonósokat. Nem mellesleg a többszörös Oscar-díjas olasz filmszínésznő, Sophia Loren és a szintén Oscar-díjas Carlo Ponti fia. Volt miről kérdezni tehát.

- 1994 óta dolgozott Amerikában, mintegy tizenkét évig vezette a San Bernardino Szimfonikusokat, ahonnan idén májusban távozott. Mi volt a döntés oka és milyen tervekkel vágott neki az új életnek?

- Az az időszak, amit a San Bernardino Szimfonikusokkal tölthettem, kiváltságos szakasza volt az életemnek. Jó érzéssel tölt el, hogy hatással volt rám ez az egészen speciális közösség, akikkel több mint egy évtizedig dolgozhattam együtt izgalmas előadásokon. Részt vettem a zenekar edukációs programjában, létrehoztam egy alapítványt és kiszélesítettem a zenekar hallgatói bázisát is. A kaliforniai székhelyű zenekar és zenészei, továbbá a vezetők, a stáb mind-mind fontos helyet kaptak a szívemben. Büszke vagyok a zenére, amit együtt hoztunk létre. Az utódom Frank Fetta lett, aki a Torrance Szimfonikusokat dirigálta korábban, és vezényelte Honolulu, Irvine, Santa Barbara, Fresno és San Diego együtteseit is.

- Hol vezényel most, milyen feladatai vannak jelenleg?

- Továbbra is teljesítem karmesteri kötelezettségeimet szerte a világban, de a legfontosabb feladatomnak most azt tartom, hogy a családommal legyek.

- A január 1-jei, a Budapesti Vonósokkal adott Újévi koncert műsorán az ilyenkor gyakran játszott Strauss-polkák mellett többek között Kreisler, Piazzolla és Joplin művei is elhangzanak. Milyen koncepció alapján állította össze a hangverseny műsorát?

- Magam és a Vonósok olyan programmal szerettünk volna közönség elé lépni, ami kellően ünnepélyes és a könnyed repertoár kontrasztba kerülhet pár bensőséges, csendesebb alkotással. Ezzel együtt valóban hangsúlyos szerepet kapnak az életvidám, táncos művek.

- Ezen a hangversenyen egy Puccini-mű is megszólal. Minden nemzet zenéjének megvannak a maga sajátos, csak rá jellemző jegyei. Az olasz muzsikának mi a veleje?

- Mindig is vonzott az olasz zene szenvedélyessége és komolysága, mely magával ragadja a hallgatót egy érzéki és félreérthetetlenül romantikus világba. Puccini zenéje sem kivétel: számos alkalommal az olasz emberek szenvedélyét mutatja be a zenén keresztül.

- Szülei filmes szakmában dolgoztak, honnan jött az inspiráció, hogy ön mégis muzsikus legyen?

- Az édesapám gyakran figyelmeztetett arra, hogy inkább karmesterséggel foglalkozzak, és nagyon hálás vagyok neki ezekért a tanácsokért. A szüleim egész karrierem során fontos inspirálóim voltak: az ő művészi ösztönük állandó vezércsillagom volt a profivá válás nehéz útján és számos döntése között. A mai napig gyakran bízom magam édesanyám megérzéseire, ha a munkámról van szó.

- Milyen előnyeit tapasztalta annak, hogy édesanyja, Sophia Loren híres színésznő és édesapja, Carlo Ponti szintén magasan jegyzett producer volt? Hátrányai is voltak ennek?

- Híres szülők gyerekének lenni kiváltság, hiszen számos ajtó nyílik meg így az ember előtt, de sokkal többet kellett nyújtanom, amikor beléptem ezeken a kapukon. Ha neves művészek utódaként valaki pozíciót vagy egy előadás megvalósításának lehetőségét kapja, akkor annak az illetőnek sokkal magasabb szinten kell megfelelnie az elvárásoknak. Ez bizonyos szempontból szerencsés is, mert ez a szituáció tesz engem állandó igyekvővé arra, hogy a legjobb legyek a szakmámban és ez motivál arra is, hogy soha ne dőljek hátra.

- A karmesteri szakma mennyiben hasonlít a színészmesterséghez?

- Mindig is azt gondoltam, hogy ez a két foglalkozás szorosan összefügg, majdhogynem testvére egymásnak: mindkét művészeti formára jellemző, hogy a vizualitáson keresztül ad át érzelmeket. Egy karmester sokban hasonlít mind a színészhez, mind a rendezőhöz: eldöntheti, hogy melyik interpretációt választja a munka során, miközben komoly fizikai munkát is végez, hogy esetében a zenei karaktereket átadja a zenészeknek és a hallgatóknak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Kezdenek visszaköszönni a ’70-es évek” – színházi emberek tiltakoznak

Kováts Adél, Mácsai Pál, Pintér Béla és Ónodi Eszter is megszólal abban a videóban, amelyet a Nemzeti Kulturális Alap kiszivárgott, radikális átalakítása miatt meghirdetett december 9-i demonstráció kapcsán tettek közzé.
Színház

Vidnyánszky az igazságtalanságok megszüntetését várja a törvénytervezettől

A Magyar Teátrumi Társaság elnöke az M1-nek nyilatkozott az új színháztörvénnyel kapcsolatban.
Plusz

Használt a tiltakozás? Végül nem bántaná az NKA-t az új törvényjavaslat

Nem szerepel a Nemzeti Kulturális Alap átalakítása a Nemzeti Kulturális Tanácsról szóló törvényjavaslatban, de a színházaknak közös fenntartási megállapodást kell kötniük a kormánnyal.
Színház

„Tudsz még hallgatni?” – Beszámoló a színházi alkotók tüntetéséről

A szabad színházért, a kultúra függetlenségéért szerveztek tüntetést december 9-én estére a Madách térre, és noha a bírált törvényjavaslat időközben módosult, sokan úgy érezték, ott a helyük a megmozduláson.
Színház

SZFE: Gothár Péter ügyét ürügyként használják fel az egyetem lejáratására

Közleményben tiltakoznak a Színház- és Filmművészeti Egyetem tanárai az egyetem lejáratása, ellehetetlenítése, a színházvezetői kinevezések befolyásolása és a független színházi szféra sarokba szorítása ellen.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Liszt mindig forrófejű lázadó maradt – interjú Borbély Lászlóval

Liszt idős korában is forradalmár maradt, csak másért küzdött. Ez derül ki Borbély László új albumából, amelyen a mester kései műveit hallhatjuk. De a zongoraművésznek egy második lemeze is megjelent a napokban, ezen a Goldberg-variációkat találjuk.
Klasszikus gyász

Elhunyt Friedrich Ádám Liszt-díjas kürtművész

Életének 82. évében elhunyt Friedrich Ádám Liszt-díjas kürtművész - közölte hétfőn a Zeneakadémia.
Klasszikus ajánló

Áthallások – az Egri & Pertis Zongoraduó új koncertsorozata a BMC-ben

Milyen maszkban pantomimozott volna Debussy? Mi köze volt Faurénak a bergamaszkokhoz? Sétált-e Händel London komédiás negyedében, és mit talált Sztravinszkij Petruska szobájában?
Klasszikus galéria

Láttál már hangszobrot?

Élmény marad – különleges hangszobor-kiállítással készül az ünnepekre a Müpa és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat. Világsztárok által aláírt hangszobrokból és egy közel öt méter magas, függesztett elemből álló grandiózus installáció várja a látogatókat az ünnepi készülődés jegyében a Müpa Zászlóterében december 5-től.
Klasszikus gyász

Elhunyt Bónis Ferenc zenetörténész

Kodály Zoltán és Szabolcsi Bence egykori tanítványa 87 éves volt.