Klasszikus

Carpe diem

2008.01.01. 00:00
Ajánlom
Előre kell nézni – mondjuk a gyász napjaiban, nyilván így könnyebb, bámuljunk csak mereven előre, és ne gondoljunk arra, ami már soha nem lesz!

Így okos és talán így is helyes, de az utóbbi időben mintha túlzásba vinnénk ezt az előrenézést; úgy hagyjuk hátra a holtakat, mint valami menetelő hadsereg, nem érünk most rá az elesettekkel foglalkozni. Mintha valóban mennénk valahová, valamit el kellene érnünk, és nem az lenne az életünk értelme, hogy együtt lehetünk ezekkel a zenészekkel, és örülhetünk egymásnak.

Vállvonogatva nézzük halottainkat. Rosztropovics? Csak a világ legnagyobb csellistája. Pavarotti? Csak a legfantasztikusabb tenorhang (na, jó, az egyik legfantasztikusabb), és ahelyett, hogy arról beszélnénk, micsoda Donizettik, micsoda Verdik, milyen valószínűtlenül szép és teljes Bohémélet fűződik hozzá, milyen áradó életörömmel tudott énekelni akár olyan semmiséget is, mint a Funiculí, funiculá, azt emlegetjük, hogy az utolsó tizenöt évben már nem erőltette meg magát, és hogy mennyi minden lehetett volna. Hogyan lehet több az ember, mint saját maga? És a veszteséglistát folytathatjuk: Palánkay Klára, Beverly Sills, Menotti, Stockhausen, Szőllősy András, Michael Brecker és Joe Zawinul. Gondolunk rájuk? Eleget gondolunk rájuk? Hallgatjuk őket? Tudom, előre kell nézni, nyilván előre is kell hallgatni, nem kell folyton a múlttal foglalkozni, de ha majd lesz még valaki, aki úgy énekli a Nessun dormát, mint Pavarotti, akkor lelkesebben tekintgetek a jövőbe.

Addig pedig a jelenben nyugtalankodjunk. Kérdezzük meg magunktól újra és újra: eléggé örülünk azoknak, akik velünk vannak, és akiknek a jelenlétét és a zenélését olyan természetesnek vesszük, ahogy húsz éve Rosztropovicsot és Pavarottit is sérthetetlennek éreztük? Amikor azt hittük, megengedhetjük magunknak, hogy csak félszívvel legyünk ott a koncertjeiken, hiszen úgyis jönnek még. Amikor úrinak képzelt gesztussal legyintettünk: mi nem hajszoljuk az élményeket, az is elég, amennyi utolér bennünket. Úrnak hittük magunkat, pedig csak tékozoltunk, mint az őrült kártyavitéz, aki egy lapra teszi föl házát, mezejét. A közös időt szórtuk el fi gyelmetlenül. Mert persze, hogy előre kell nézni, de az előrenézésben az is benne van, hogy egy év múlva új neveket fogunk sorolni a halottak között.

Fáy Miklós
zenekritikus
(A Fidelio Súgó 2008. januári számának Prelűdje)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Plusz

Új kutatás bizonyítja a komolyzene felszabadító hatását

A válaszadók 82 százaléka érzi úgy, hogy a komolyzene megnyugtatja, 67 százalékukat pedig inspirálják a klasszikus dallamok - derül ki a Liszt Ferenc Kamarazenekar megbízásából készült reprezentatív felmérés adataiból.
Zenés színház

Orfeum a háború árnyékában – interjú Laki Péterrel

Laki Péter 2012 óta számos szerepben bizonyított már a Budapesti Operettszínházban, legutóbb a Marica grófnő Zsupánjaként láthatta őt a közönség. Ezúttal az operettirodalom egyik legismertebb darabja, a Csárdáskirálynő Bónijaként áll a nézők elé – online. Az elmúlt időszakról, a zene iránti szeretetéről és az előadás történelmi hátteréről beszélgettünk.
Vizuál

Ilyen volt a karantén nyolc képzőművész szemével

Vírushelyzet alatt készült kortárs műveket mutat be a MANK Karantén-naplók címmel. Az új online kiállításon a művészek naplószerűen fogalmazzák meg hogyan hatott életükre, gondolkodásukra a vírus és az elmúlt egy év.
Klasszikus

Várjon Dénes szólóestjével folytatódik az MVM Koncertek

A Kossuth-díjas zongoraművész live-streaming módon közvetített koncertjét április 20-án tartják Zeneakadémia Nagytermében.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

„A klasszikus zene a feleségem, a jazz a szeretőm” - Gyenyisz Macujev a Müpa Home műsorán

Április 22-én a kivételes tehetségű orosz zongorista Gyenyisz Macujev ad online koncertet a Müpa Home közönségének, de ezúttal nem a klasszikus zenei repertoárjának darabjai lesznek hallhatók, hanem megvillantva könnyedebb oldalát, exkluzív jazz-koncerttel jelentkezik.
Klasszikus ajánló

Várjon Dénes szólóestjével folytatódik az MVM Koncertek

A Kossuth-díjas zongoraművész live-streaming módon közvetített koncertjét április 20-án tartják Zeneakadémia Nagytermében.
Klasszikus nekrológ

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Klasszikus hír

Kamara a karmesterrel - Új online sorozatot indít az Óbudai Danubia Zenekar

Vasárnap este 18 órakor debütál a zenekar Facebook-oldalán az ÓDZ legújabb sorozata. Hámori Máté vezetésével kötetlen beszélgetések és kamarazenélés során ismerkedhetünk meg a muzsikusok zenéhez fűződő viszonyával és az újrakezdés terveivel.  
Klasszikus hír

Fiatalítást ígér Gustavo Dudamel, a Párizsi Opera új zeneigazgatója

A venezuelai karmestert nevezték ki a Párizsi Opera zeneigazgatójának, aki hat évre szóló szerződést kötött az intézménnyel – írta meg a Papageno, a Slipped Disc zenei portálra hivatkozva.