Klasszikus

Chopin és a dobos torta

2007.12.10. 00:00
Ajánlom
Chopint nehéz jól játszani. Legalább olyan nehéz, mint dobos tortát készíteni. Utóbbinál nagyban befolyásolja a kulináris élvezetet a piskótarétegek száma és a köztük lévő krém vastagsága, és egyáltalán nem mindegy, hogy mennyi máz borítja a torta tetejét. Az arányok mennyisége a Chopin-interpretációban is kulcsfontosságú.

Nem mindegy ugyanis, milyen felfogást tesz magáévá a pianista. Az előadás egyik ilyen sarkalatos kérdése, hogy a Chopin-zenét meghatározó dallami díszítéseket, a megannyi girlandot, fioriturát hogyan értelmezi az előadó, a dallam díszítőelemének, vagy hangsúlyozottan, a dallam szerves részeként. Szilasi Alexnek nemcsak ebben a kérdésben kellett határoznia, mikor arra adta a fejét, hogy Chopin összes művét műsorára tűzi, hanem abban is, hogy milyen koncepciót követ az egyes koncertek programjainak összeállításában. A homogén, egyszerzős zongoraesteknek megvan az a veszélye, hogy túlságosan egysíkúra sikeredik a műsor, nem éppen a legelőnyösebb oldaláról, netán unalmasan bemutatva az adott zeneszerzőt.

Nagyjából kétféle utat lehet követni. Vagy úgy válogat az előadó az oeuvre-ből, hogy azonos műfajokat köt egy csokorba. Így ugyanazokat az alapgondolatokat más-más oldalról megvilágítva egyfajta műfajtörténeti utazásként élheti meg a hallgató a szerzői életművön belül. Vagy pedig a minél változatosabb és színesebb műsor érdekében keveredhetnek a műfajok, olykor még az előadói apparátus is bővülhet. Szilasi Alex a „Chopin-összes” második évadjának négy hangversenyén mindkét utat kipróbálja. Április 18-i hangversenyén például a dalok és a huszonnégy prelűd (op. 28) fog majd megszólalni. A sorozat többi három estjén pedig az alkotói termés változatosságát mutatta-mutatja a zongoraművész. A legutóbbi, az MTA dísztermében rendezett december 7-i hangverseny ezen túl is kitűnt a többiek sorából, mivel – az op. 3-as Introduction et Polonaise Brillante-ot leszámítva – nemcsak kibővült az előadói apparátus Maróth Bálint közreműködésével, hanem a többi hangversenytől eltérően kronológiájában is az életmű egy szűkebb, 1844-1846 között keletkezett darabjainak bemutatása állt a műsora középpontjában.

Köztudott, hogy a lengyel származású zeneköltő műveinek többségét szólózongorára, vagy zongorára és zenekarra írta, és csak elvétve találunk opuszai között egy-egy dalt, csellóra vagy fuvolára írott kompozíciót. Éppen ezért volt különleges csemege a hangversenyt nyitó g-moll cselló-zongora szonáta (op. 65). Illetve, lehetett volna, mert bizony a megszólaltatás nem volt teljesen makulátlan. Nem az intonáció, vagy a technikai kivételezés hibádzott, hiszen mindkét művész legjobb tudása szerint teljesítette feladatát. Hanem – vélhetőleg a csellista indiszpozíciója miatt – már-már közömbösen mentek el egymás mellett a két hangszer szólamai. Nem éltek-lélegeztek együtt, mindegyik mondta a magáét, anélkül, hogy figyelt volna arra, mit csinál a másik. A szonáta 3. tételéig kellett várni, hogy megnyíljon és szárnyaljon a cselló hangja – és a lelke is. Onnét kezdve aztán valóban Chopin szólt hozzánk. Az volt az érzésem, hogy ebben a tételben fedezte fel magának a komponista a gordonka barnán bársonyos hangját, és lehet, hogy ő maga is elcsodálkozott, hogy nemcsak a zongora, de a cselló is éppoly alkalmas a lélek legbensőbb rezdüléseinek kifejezésére.

Az Introduction et Polonaise Brillante (op. 3) a szonátánál jóval csillogóbb, ugyanakkor felszínesebb mű, ahol a díszítések valóban nem többek könnyed dísznél, és jóval kevésbé líraiak, mint a csellószonátában, ahol minden hangnak jelentősége van. (Talán érdemesebb lett volna a hangversenyt ezzel a művel kezdeni.) Itt már mindketten chopin-ül beszéltek, kiválóan ráérezve az elegáns, úri polonéz világára, melyet a később hozzákomponált bevezetés oly módon vezetett be, mint mikor a bálteremben széthúzzák a tánc kezdetekor a nehéz bársonyfüggönyöket.

A hangverseny második fele a pianista jutalomjátéka volt. Itt érvényesült csak igazán a francia szalonok világára emlékeztető elrendezés, ahogy a közönség székei félkörben körülölelték a zongorát. Az op. 63-as három mazurka (H, f, cisz) után a monumentális h-moll szonáta (op. 58) hangzott fel. Chopin zongorázhatott így: szenvedélyesen dübörgött az 1. tétel főtémája, a melléktémában az álmatag, szelíd noktürnök világa tárult fel, zakatolt a scherzo, és a Vihar-etűdhöz (op. 25/11) hasonlatosan kavargott a zárótétel. A legemlékezetesebb azonban a 3. tétel volt, mely minimalista eszközökkel maximális információkat mondott el az emberi lét értelméről. Szilasi Alex e tétel megformálásával alighanem beírta nevét a nagy Chopin-előadók pantheonjába. A közönség hosszú, kitartó ünneplését a c-moll (Forradalmi) etűddel (op. 10/12), majd az Asz-dúr keringővel (op. 70/2) köszönte meg a művész.

(2007. december 7. 19:30 MTA Díszterem (Budapest) - Chopin összes zongoraműve - Szilasi Alex (zongora) koncertje; g-moll cselló-zongora szonáta; Grand Duo Brillant; Három mazurka, op. 63; h-moll szonáta; km: Maróth Bálint)

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Klasszikus

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Magyar Valentin: „Minél szélesebb repertoár kiépítése a célom”

Az ifjú zongoraművész neve nemcsak a szakmabeliek, de a zenerajongók körében is egyre ismerősebben cseng. Rendszeres szereplője a hazai és külföldi koncertéletnek, feltűnt a Virtuózok televíziós tehetségkutatóban is, nemrég pedig weimari versenyeredményétől volt hangos a sajtó. Most az MVM Zrt. jóvoltából frissen átadott Junior Prima díja kapcsán beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Koncerttel és parfümmel ünnepli 210 éves jubileumát a Pannon Filharmonikusok

A december 9-én a Kodály Központban és december 10-én a Müpában elhangzó est programján a zenekar alapítójának, Lickl Györgynek egy ősbemutatója is szerepel.
Klasszikus hír

Próbaéneklést hirdet a Magyar Rádió Énekkara

A Magyar Rádió Énekkara próbaéneklést hirdet határozott idejű munkaszerződéssel foglalkoztatott tenor és basszus énekművész állásra. Jelentkezési határidő: 2022. január 6.
Klasszikus magazin

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.