Klasszikus

Chopin pianóban

2010.02.26. 10:35
Ajánlom
Szerény javaslatom: legyen inkább 200. Mármint a ruhatár a Müpában. Mert most 180, s szegény ruhatáros néni becsületesen visszaadogat, megolvassa az aprót, közben áll a sor. Rettenetes sor, hiszen Barenboim Chopin-estjére gyűlik ama Cézár jó kétezer feje. KRITIKA

Soha nem láttam még ekkora tömeget a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. Teltházat már igen, nem is egyszer, de ez ezúttal teltebb ház: a pódiumon is ülnek, meg pótszékeken is (az utóbbin becses személyem és némely kritikus-kolléga többek közt). Hiába: Daniel Barenboim neve fogalom, no és Chopiné sem éppen riasztóan hat. 

És most veszek egy mély levegőt. Figyelem, tisztelt olvasó, készülődjék nyugodtan arra, hogy hozzászólást ír, mérgeset persze, a kritikus értelmi és egyéb képességeit kétségbe vonót. Elő a billentyűzettel! Mert nyilvánosan bevallom, mea maxima culpa, nem voltam teljesen elragadtatva. Nem csalódtam, de csak azért nem, mert nagyjából az történt, amire némi előzetes tapasztalat, DVD-koncertfelvétel alapján számítottam. 

Barenboim nagyszerű muzsikus, percig sem vitatom. Az idő azonban kegyetlen. Kikezdi az izmokat. És ekkor jön a pianóba, meg a még pianóbba való menekülés. A nagy énekes maximálisan artikulálja a szöveget, csattanós "t"-vel, és suttogni kezd. A nagy zongorista pedig fuvolázik hangszerén. Odaleheli a dallamot. Csodát, varázslatot teremt, ha melódiákat és finom jobbkéz-futamokat játszik. Egy Noktürnnél, vagy a nyitószámnál, a ritkán hallható f-moll fantáziánál ez elég is. A b-moll szonátánál nem. Az előzetes műsor szerint csak a gyászinduló hangzott volna el. Barenboim végül vállalkozott a teljes, négy tételes mű előadására. Ám az elsőből hiányzott a robusztus szenvedély (amellyel szemben óriási kontraszt a melléktéma dallamossága), a scherzóban pedig zavarok mutatkoztak. Nem kínos melléütések, csak éppen az látszott, a pianista már nem fölényes ura a kegyetlenül kényes játszanivalónak. Igaz, ami igaz: a furán rövid, talányos, unisono finálét fantasztikusan szólaltatta meg, egyetlen általam ismert felvételen sem hangzik ennyire sejtelmesen, titokzatosan. A gyászindulóban viszont adós maradt azzal a megrendítő modulációval, amely a b-moll zenét Desz-dúrba vezeti. Kétszer hangzik el az elején (és kétszer a visszatérésnél). A legtöbb zongorista már az első "emelkedésnél" ellövi a puskaporát, a fűszeresebb, különlegesebb másodikra nem marad ereje. Barenboim, úgy tűnt, nem követi el ezt a hibát.  Nem vágott nagyon bele elsőre. De aztán másodikra sem.

A napokban - véletlenül - egy nálunk kevésbé ismert angol pianista, Martin Roscoe felvételét hallgattam. Meg kíváncsiságból, immár a koncert után késő este Szokolovét. Döbbenetesen zeng a hangszer ennél a résznél mindkettőjük keze alatt. Szíven üt a gyász hangja. Odaér hozzánk a messzebbről induló gyászmenet és mi, hallgatók lélekben csatlakozunk hozzá. Barenboim végig tisztes távolból, együttérző kívülállóként láttatta a lassú vonulást. Valahogy úgy, ahogy a tv-híradók közvetítenek, megrázó, ám távoli eseményekről. Hogy utána csodálatos piano középrésszel ajándékozott meg? Vigasztaló, gyengéd, szinte simogató dallamokkal? Nos, igen, ebben ő valóban felülmúlhatatlan. Nem mondanám azonban, hogy ez az érzéki gyönyörűség kiegyenlítette volna a veszteséget. 

A második félidőben csupa olyan darab következett egymás után, amelyben Barenboim a legelőnyösebb tulajdonságait mutathatta be. A gyengéd Barcarola, három keringő (nem az előre meghirdetett három, illetve abból csak egy, a cisz-moll, mellette a Gesz-dúr és a különösen poétikus a-moll „Grande valse" - nem tudom, miért nem lehetett erről a publikumot értesíteni, hozzám minden esetre nem jutott el efféle információ), majd a Berceuse, végül a lendületesebb, energikusabb Asz-dúr polonéz. Picit egysíkúnak találtam ezt a menüt - jó a habos sütemény, még mogyoró is van az ő tetején, ám ismerjük a mondást, allzuviel ist ungesund. Szerencsére Barenboim nem bánt bőkezűen a porcukorral. Ízlésen, fegyelmezetten, a szerző iránti alázattal és mégis fantáziadúsan, egyénien játszott. Mindig is ezt a mértéktartást tiszteltem benne. A hálás közönség persze tombolt, és a művész nem sokat kérette magát. Jöttek a ráadások sorban (köztük az eredetileg főműsorban ígért perckeringő is). Soha ne legyen rosszabb esténk. 

Daniel Barenboim Chopin-estje

2010. február 23. 19:30

Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Chopin: f-moll fantázia, op. 49; Desz-dúr noktürn, op. 27/2; b-moll szonáta, op. 35; Fisz-dúr barcarola, op. 60; Három keringő; Desz-dúr berceuse, op. 57; Asz-dúr polonéz, op. 53

www.mupa.hu

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Vizuál

Kiállítják Freud titkos gyűrűit

Az osztrák neurológus és pszichiáter a megajándékozotthoz kötődő mitológiai alakot vésetett az ékszerbe, amelyet csak a kiválasztottaknak ajándékozott.
Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Gödöllőn megfér egymás mellett Bach és Django Reinhardt

Klasszikus műveket és crossover produkciókat is bemutat a Barokk Randevú elnevezésű zenei fesztivál augusztus 10-én és 12-én a Gödöllői Királyi Kastélyban.
Klasszikus Beatrice Rana

Piknik Beethovennel a kastélyparkban, a zene szárnyán Párizsba és Londonba

Július 21-én szombaton este és július 22-én vasárnap délelőtt újra piknikkoncertek a kismartoni Esterházy-kastély parkjában.
Klasszikus ajánló

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Társaskör kertje, ahol július 4. és augusztus 5. között tizenhét estén át klasszikus és könnyűzenei koncertek, zenés színház, opera és színházi előadás közül válogathatnak az érdeklődők.
Klasszikus magazin

A minimalista zene már 1797-ben létezett

Ismerősen cseng Anton Reicha neve? Ugye, hogy nem. Épp ezért döntött úgy Ivan Ilić zongoraművész, hogy a videósorozatban mutatja be ennek a cseh-francia zeneszerzőnek az életét.
Klasszikus magazin

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.