Az Európa Koncerteket két, a kilencvenes évek eleje óta működő, magántulajdonban lévő hangversenyiroda, a Jakobi Koncert Kft. és a Strém Koncert Kft. közösen szervezi. Jakobi László a Magyar Hírlap kérdésére elmondta: évekkel ezelőtt felismerték, hogy nem szerencsés, ha egymás versenytársaiként jelennek meg a hangversenyrendezés – üzleti alapon csak igen nehezen, sőt gyakran egyáltalán nem működtethető – piacán, ezért a mostanihoz hasonló nagyobb sorozatok alkalmával egyesítik erőforrásaikat. Az európai uniós csatlakozást köszöntő hangversenysorozat támogatói között a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, a Nemzeti Kulturális Alapprogram, a Mol Rt., a Magyar Villamos Művek Rt. és a GlaxoSmithKline gyógyszergyár is megtalálható.
A Budapestre látogató londoni Philharmonia Orchestra az elmúlt évszázad egyik legsikeresebb szimfonikus zenekara. Olyan karmester-egyéniségekkel dolgoztak együtt, mint Wilhelm Furtwängler, Richard Strauss, Arturo Toscanini, Herbert von Karajan vagy Otto Klemperer. A közelmúltban Lorin Maazel, Riccardo Muti és Giuseppe Sinopoli volt a Philharmonia Orchestra zeneigazgatója, 1997 óta pedig Christoph von Dohnányi tölti be ezt a tisztséget. A zenekar hangversenyeinek állandó helyszíne a londoni Royal Festival Hall, de rendszeresen fellépnek a Bedford Corn Exchange-ben és a leichesteri De Montfort Hallban is; emellett évadonként legalább négy-öt hosszabb külföldi turnén vesznek részt. A zenekar az elmúlt évtizedekben több mint ezer hangfelvételt készített; folyamatos együttműködést alakítottak ki a BBC-vel és a Classic FM rádióval. Mai budapesti hangversenyüket – melynek a kongresszusi központ ad otthont – kortárs kompozíció, a Németországban élő kiváló észt zeneszerző, Arvo Pärt vonósokra és ütőhangszerekre írt darabja (Fratres) nyitja; ezt követi Prokofjev I. (Klasszikus) szimfóniája és Mahler I. (Titán) szimfóniája.
Az Európa Koncertek sorozata április 20-án folytatódik a Zeneakadémia nagytermében, ahol a Tokyo Quartet lép színpadra Beethoven, Schubert és Debussy vonósnégyeseivel. A harmincöt éve működő, világszerte elismert kvartettben ma már csak két japán muzsikus játszik: a második hegedűs Kikuei Ikeda és a brácsás Kazuhide Isomura. A prímhegedű szólamát 2002 óta Martin Beaver, a csellót pedig 1999 óta Clive Greensmith játssza. A New York Times kritikusának megfogalmazása szerint a Tokyo Quartet játékát "kristálytiszta és kifogástalan együtthangzás", illetve "a szólamok közti finom egyensúly" jellemzi. A koncertsorozat harmadik estjét (április 21., Zeneakadémia) a nagyszerű zongoraművész házaspár, Klukon Edit és Ránki Dezső adja, akik Bartók, Debussy és Ravel kompozícióit játsszák. Egy héttel később a Londonban élő, nemzetközi hírű hegedűművész, Pauk György és Jandó Jenő zongoraművész ad szonátaestet a Zeneakadémián. Beethoven, Brahms és Janácek alkotásai után hangversenytermi bemutatóként hangzik fel Szőllősy András Addio című darabja. A z utolsó est május 21-én lesz a Zeneakadémián, francia zeneszerzők (Saint-Saëns, Debussy, Ravel, Ibert) műveiből. Közreműködik Vigh Andrea (hárfa), Hajnóczy Júlia (ének), Adorján András (fuvola), David Grimal (hegedű), Pierre Lénert (brácsa) és Perényi Miklós (cselló).