Klasszikus

Cikluszárás

2005.04.21. 00:00
Ajánlom
Tizennégy dal, utólag összeállított ciklusban: ez Schubert Hattyúdala, melyet április 18-án Polgár László és Klukon Edit adott elő a Zeneakadémia Nagytermében. Az ötven perc zene Schubert legenigmatikusabb dalait tartalmazza. A szerelem és a halál (illetve ezek keveredése) persze más Schubert-műveknek is alaptémája, de talán sehol sem olyan mellbevágó, mint e dalok egyikében-másikában. A legkönnyedebbnek induló dalok is meg-megakadnak, akár a csörgedező patak (pl. Frühlingssehnsucht), a kérdőjelek nem csak a versekben, hanem a zenében is túltengenek.

Polgár László különösen e bizonytalanságok, útkeresések, a reménytelenség tolmácsolásában jeleskedett a mostani koncerten. Meglepően kis hangon énekelt, mégsem éreztem mindig elég finomnak. E kis hang a művészi megformálás része, semmiféleképpen sem képességbeli hiányosság: nyilvánvaló, hogy Polgár a mostanában megszokott, kiabálós Schubert-interpretációkkal szemben egy emberibb, természetesebb, közvetlenebb tolmácsolást tart helyesnek.

A Ständchen azonban ezáltal túl negédessé vált, ami talán Rellstab versétől nem áll távol, de Schubert zenéje annyival több színt, távolabbi rálátást sugall. Általában a Heine-versek, a koncert második fele sokkal meggyőzőbb volt. A legmegrázóbbnak a két legsötétebb, legmodernebb dal (Die Stadt, Der Doppelgänger) előadását éreztem, a levegő is megdermedt az amúgy fülledt teremben. És szép volt a záró dal, a Seidl versére komponált Die Taubenpost előadása is, nagy szükségünk volt e feloldásra, és itt a másutt hiányolt természetes kedvesség is tökéletesen átjött.

A koncert után két benyomás maradt bennem: a lényegesebb, hogy nagyon szép hangversenyt hallottam. Polgár Lászlónak gyönyörű orgánuma van, emellett kiváló zenész, és elég sokat tapasztalt ahhoz, hogy manírok és túlzások nélkül adja elő ezeket a dalokat. Klukon Edit pedig ideális zongorakísérő, de jóval több is: a bevezetőkön, a befejezéseken hallhattuk, mennyi múlik rajta. Érzésem szerint ott is tökéletesen fogta meg a dalok hangulatát, ahol Polgár kevésbé, anélkül, hogy magára terelte volna a figyelmet.

És a másik benyomásom: hogy akinek olyan szép orgánuma van, mint Polgárnak, aki ennyire nem akarja magát előtérbe tolni, aki ennyit tud Schubertről, a zenéről, szerelemről és halálról: hogy lehet, hogy olykor mégis kiesik a szerepből? Kiesik, mert nem elég kedves, ahol pedig épp úgy kellene énekelnie, mint a sötétebb dalokban: manírok, érzelgősségek, túlzások nélkül. És kiesik, mert olykor hamis. Különösen a könnyű fekvésekben, a középlágékban. Mintha technikailag nem lenne elég alapos, mintha a támasz megszűnne ott, ahol nem elengedhetetlen ahhoz, hogy fizikailag megszólaljon a hang. Félreértés ne essék: az ötven perc alatt három-négy ilyen hamis pillanat volt, nem rosszul eltalált hangok, bakik, hanem alulintonált kitartott hangok. Nem annyiszor, hogy a koncert egészére rányomta volna a bélyegét az alulintonáltság – csak az ember azt gondolná, valaki vagy tisztán énekel, vagy hamisan. Úgy látszik, mégis lehet is-is.

De ne ezt a tanulságot vigyük magunkkal, talán inkább azt, hogy érdemes Schubertet állandóan műsoron tartani, újra felfedezni, újraértelmezni – és ebből a szempontból Polgár László és Klukon Edit hangversenye éppoly hasznos és szép volt, mint a négy koncertből álló ciklus egésze.

(2005. április 18. 19:30 Zeneakadémia Nagyterem – Polgár László dalestje; Schubert: Schwanengesang - dalciklus, D 957; km.: Klukon Edit (zongora)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.
Plusz

Szabó T. Anna: „Elkötelezem magam az irodalommal. Mindörökké.”

Egy 1988-ból származó naplórészletet osztott meg néhány nappal ezelőtt közösségi oldalán Szabó T. Anna költő.
Plusz

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

A Kossuth-díjas művészt egy rádióműsorban kérdezték halhatatlanságról és a Nagy utazás című számáról, válaszul azonban az egyik legkedveltebb Cseh Tamás-dal, a Csönded vagyok keletkezésének történetét osztotta meg, amelynek versszakaiban valójában párbeszédet folytat egy elhunyt fiúval.
Plusz

Cate Blanchett Virág Emesétől tanult zongorázni a Tár című filmhez

A színésznő egy fiktív női karmestert alakít a Todd Field által rendezett életrajzi filmben. A figura életre keltéséhez karmesteri és zongoratanulmányokat is folytatott, ez utóbbit Virág Emese segítségével.
Zenés színház

Nézze vissza Mundruczó Kornél müncheni Lohengrin-rendezését!

December 3-án mutatta be a Bajor Állami Opera Wagner Lohengrinjét Mundruczó Kornél rendezésében. Az előadást a színház saját streamingfelülete és a BR-Klassik is közvetítette, ahol vissza is nézhető a produkció.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Az intuíció vezet” – Beszélgetés Tabajdi Ádám orgonaművésszel

Tabajdi Ádám az orgonistavilág sokoldalú alakja. Kívül-belül ismeri a hangszert és irodalmát, gyakornok volt a párizsi Notre-Dame-ban, számos rangos, nemzetközi versenyen szerepelt már sikerrel és előkészületben van egy átiratának kottás kiadása. Az MVM Zrt. jóvoltából Junior Prima Díjjal kitüntetett művész azt is elárulta, mit gondol a versenyekről, és milyen orgonát választana magának.
Klasszikus videó

Három nyelven csendül fel a Csendes éj a Danubia Zenekar és a Máltai Szimfónia videójában

Hátrányos helyzetű gyerekekkel rögzítették a Csendes éj című klasszikus karácsonyi dalt, amely lovári, angol és magyar nyelven csendül fel Lakatos Mónika, Nótár Mary és Takács Nikolas, valamint a Szent Efrém Férfikar közreműködésével.
Klasszikus hír

Elmarad Nina Stemme áriaestje a Müpában

Az intézmény tájékoztatása alapján a világhírű svéd szoprán lemondta december 7-re tervezett Wagner-estjét, így a koncertre szóló jegyeket az intézmény visszaváltja.
Klasszikus ajánló

Kállai Ernő lesz az Anima Musicae vendége

December 9-én egy újabb zseniális művész, Kállai Ernő foglalja el az Anima Musicae kamarazenekar koncertmesteri székét a Nádor Teremben, ahol szólójátékával is megajándékozza a közönséget.
Klasszikus magazin

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.