Klasszikus

Cikluszárás

2005.04.21. 00:00
Ajánlom
Tizennégy dal, utólag összeállított ciklusban: ez Schubert Hattyúdala, melyet április 18-án Polgár László és Klukon Edit adott elő a Zeneakadémia Nagytermében. Az ötven perc zene Schubert legenigmatikusabb dalait tartalmazza. A szerelem és a halál (illetve ezek keveredése) persze más Schubert-műveknek is alaptémája, de talán sehol sem olyan mellbevágó, mint e dalok egyikében-másikában. A legkönnyedebbnek induló dalok is meg-megakadnak, akár a csörgedező patak (pl. Frühlingssehnsucht), a kérdőjelek nem csak a versekben, hanem a zenében is túltengenek.

Polgár László különösen e bizonytalanságok, útkeresések, a reménytelenség tolmácsolásában jeleskedett a mostani koncerten. Meglepően kis hangon énekelt, mégsem éreztem mindig elég finomnak. E kis hang a művészi megformálás része, semmiféleképpen sem képességbeli hiányosság: nyilvánvaló, hogy Polgár a mostanában megszokott, kiabálós Schubert-interpretációkkal szemben egy emberibb, természetesebb, közvetlenebb tolmácsolást tart helyesnek.

A Ständchen azonban ezáltal túl negédessé vált, ami talán Rellstab versétől nem áll távol, de Schubert zenéje annyival több színt, távolabbi rálátást sugall. Általában a Heine-versek, a koncert második fele sokkal meggyőzőbb volt. A legmegrázóbbnak a két legsötétebb, legmodernebb dal (Die Stadt, Der Doppelgänger) előadását éreztem, a levegő is megdermedt az amúgy fülledt teremben. És szép volt a záró dal, a Seidl versére komponált Die Taubenpost előadása is, nagy szükségünk volt e feloldásra, és itt a másutt hiányolt természetes kedvesség is tökéletesen átjött.

A koncert után két benyomás maradt bennem: a lényegesebb, hogy nagyon szép hangversenyt hallottam. Polgár Lászlónak gyönyörű orgánuma van, emellett kiváló zenész, és elég sokat tapasztalt ahhoz, hogy manírok és túlzások nélkül adja elő ezeket a dalokat. Klukon Edit pedig ideális zongorakísérő, de jóval több is: a bevezetőkön, a befejezéseken hallhattuk, mennyi múlik rajta. Érzésem szerint ott is tökéletesen fogta meg a dalok hangulatát, ahol Polgár kevésbé, anélkül, hogy magára terelte volna a figyelmet.

És a másik benyomásom: hogy akinek olyan szép orgánuma van, mint Polgárnak, aki ennyire nem akarja magát előtérbe tolni, aki ennyit tud Schubertről, a zenéről, szerelemről és halálról: hogy lehet, hogy olykor mégis kiesik a szerepből? Kiesik, mert nem elég kedves, ahol pedig épp úgy kellene énekelnie, mint a sötétebb dalokban: manírok, érzelgősségek, túlzások nélkül. És kiesik, mert olykor hamis. Különösen a könnyű fekvésekben, a középlágékban. Mintha technikailag nem lenne elég alapos, mintha a támasz megszűnne ott, ahol nem elengedhetetlen ahhoz, hogy fizikailag megszólaljon a hang. Félreértés ne essék: az ötven perc alatt három-négy ilyen hamis pillanat volt, nem rosszul eltalált hangok, bakik, hanem alulintonált kitartott hangok. Nem annyiszor, hogy a koncert egészére rányomta volna a bélyegét az alulintonáltság – csak az ember azt gondolná, valaki vagy tisztán énekel, vagy hamisan. Úgy látszik, mégis lehet is-is.

De ne ezt a tanulságot vigyük magunkkal, talán inkább azt, hogy érdemes Schubertet állandóan műsoron tartani, újra felfedezni, újraértelmezni – és ebből a szempontból Polgár László és Klukon Edit hangversenye éppoly hasznos és szép volt, mint a négy koncertből álló ciklus egésze.

(2005. április 18. 19:30 Zeneakadémia Nagyterem – Polgár László dalestje; Schubert: Schwanengesang - dalciklus, D 957; km.: Klukon Edit (zongora)

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

„Akik pörgetik a kultúrát” – Itt a Kult50 idei névsora!

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Ezúttal is tíz kategóriában választottuk ki az alkotókat és alkotócsoportokat védnökeink segítségével.
Vizuál

Budapest legmesésebb tetőteraszai

A Budapest100 csodája, hogy kinyitsz egy átlagos kaput a bulinegyed közepén és besétálsz egy 1800-as években épült ház ősfás udvarába. Vagy kijutsz egy tetőre és új perspektívát kapsz az egész városról. Galéria!
Vizuál

Nézd meg online Szabó Magda Pilátusát a IV. Hét Domb Filmfesztiválon!

A koronavírus-járvány miatt az interneten tekintheti meg a közönség hétfőtől a IV. Hét Domb Filmfesztivál döntős filmjeit, és a rendezvény történetében először szavazhat is a döntőbe jutott alkotásokra - közölték a fesztivál szervezői.
Klasszikus

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.
Színház

A két pápa – Magyarországon először a Rózsavölgyiben

Vecsei H. Miklós igazi színászlegendákkal állítja színpadra XVI. Benedek és Ferenc pápa különleges kapcsolatát.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.
Klasszikus magazin

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.
Klasszikus hír

Kilép az ország határain a Virtuózok novemberben induló új évada

A nemzetközivé bővülő klasszikus zenei televíziós tehetségkutató hatodik évada november 27-től látható a Duna Televízióban.