Klasszikus

„Con amabilità”

2005.01.01. 00:00
Ajánlom
Ezt a különös előadói utasítást írta Beethoven az op. 110-es Asz-dúr zongoraszonátájának élére. Amabile azt jelenti: szeretetreméltó, így a „con amabilità” kifejezést talán leginkább úgy lehetne magyarra fordítani: „szeretetteljesen”. Nos, Piotr Anderszewski egész művészi attitűdjét, az általa játszott művekhez fűződő viszonyát szerintem ez a szó jellemzi a legszebben.

Számtalan csodálatos felvétel készült már Beethoven utolsó előtti zongoraszonátájából, de „szeretetteljesebb”, mint Anderszewskié, aligha. Mert mit jelent igazán szeretni valakit? Teljes odaadást és figyelmet a másik iránt, gyönyörködést benne, hosszan elidőző tekintetet… Az Asz-dúr szonáta első tételét hallgatva mindannyiszor úgy érzem, mintha egy intim dialógust hallgatnék ki, mely Anderszewski és a mű közt zajlik. Mert Anderszewski valóban teljes odaadással és – mind intellektuális, mind érzelmi – figyelemmel közeledik a darabhoz. Varázslatosan szép, bensőségesen gyöngéd zongorahangon játszik, „tekintete” hosszabban elidőzik a tétel egy-egy különösen szeretett fordulatán. De az általa választott alaptempó is lassabb a szokásosnál, lassabb, hogy jusson idő mindenre, hogy tovább gyönyörködhessen (gyönyörködhessünk) a tételben. Talán nem erőletett a párhuzam: az Asz-dúr szonáta első tételének Anderszewski-féle interpretációja engem a Fischer Annie-éra emlékeztet. Csakhogy míg Fischer Annie megközelítése „klasszikus”, addig Anderszewskié teljesen „romantikus”. Nagyobbak a lassítások, jelentősebbek a tételen belüli tempókülönbségek, összességében szélsőségesebb, „szerelmesebb” előadás a lengyel-magyar zongoristáé. Ez a megállapítás talán még inkább áll a zárótételre. Az „Arioso dolente” már-már zavarbaejtően őszinte, személyes és fájdalmas, mellyel szembeállítva a két fúgaszakasz nyugodtsága jelent csak vigaszt – valódi pokoljárás után valódi felemelkedéssel ér véget a darab.

Piotr Anderszewski 1996-ban készült első lemezén a Beethoven-szonátát két mű, Bach d-moll Angol szvitje és Webern Variációk című darabja (op. 27) keretezi. Mindkét felvétel rendkívüli – bár talán nem annyira, mint az Asz-dúr szonáta előadása. Anderszewski hasonlóan közelíti meg e műveket is, mint Beethovent: teljes odaadással és szeretettel. Nyilván ezzel áll kapcsolatban, hogy olvasata alapvetően lírai; azokban a Bach-tételekben, ahol az előadó választhat a kétféle megközelítés között, Anderszewski rendre a lírait részesíti előnyben a drámaival szemben. Előadásában a Prélude pregnáns ritmikai profilja, az Allemande érzékenysége és megfoghatatlansága valamint a Gavotte-ok eleganciája és játékossága remekül érvényesül. (A trióként funkcionáló második Gavotte-ban még azt is megengedi magának, hogy ismétléskor a jobb kéz szólamát egy oktávval feljebb játssza!). A szvit hangulati súlypontja a gyönyörűen vigasztalan Sarabande tételre és Double-jára esik.

Anton Webern Variációi zárják a lemez műsorát. Ha hallaná Anderszewski interpretációját, bizonyára örülne neki a szerző: végre egy muzsikus, aki nemcsak érti, de megérti a művet. Végre egy élő előadás a sok merev és steril Webern-interpretáció után. Anderszewski ugyanis tudja: nem a struktúráért van a zene, hanem fordítva. Tudja, hogy a darab amellett, hogy bámulatra méltó dodekafón szerkezet, elsősorban mégiscsak zene, mégpedig egy romantikus hagyományon nevelkedett zeneszerző muzsikája. A zene pedig élő dolog: lélegzik, tagolódik és állandó mozgásban van. Piotr Anderszewski Webern-játéka természetes és érzékeny. Személyes. Mert tudja, hogyan érdemes muzsikálni: con amabilità.

(Bach: d-moll Angol szvit, BWV 811; Beethoven: Asz-dúr szonáta, op. 110; Webern: Variációk, op. 27; km.: Piotr Anderszewski (zongora); EMI 5 45632 2)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Klasszikus

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Jazz/World

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.
Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.
Klasszikus ajánló

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát június 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Klasszikus fszek

Új helyre költözik a FSZEK Zenei Gyűjteménye

Épületfelújítás miatt augusztus 6-ától várhatóan 2019 augusztusáig a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Központi Könyvtárának épületében működik a Zenei Gyűjtemény.
Klasszikus díszpolgár

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.