Klasszikus

„Con amabilità”

2005.01.01. 00:00
Ajánlom
Ezt a különös előadói utasítást írta Beethoven az op. 110-es Asz-dúr zongoraszonátájának élére. Amabile azt jelenti: szeretetreméltó, így a „con amabilità” kifejezést talán leginkább úgy lehetne magyarra fordítani: „szeretetteljesen”. Nos, Piotr Anderszewski egész művészi attitűdjét, az általa játszott művekhez fűződő viszonyát szerintem ez a szó jellemzi a legszebben.

Számtalan csodálatos felvétel készült már Beethoven utolsó előtti zongoraszonátájából, de „szeretetteljesebb”, mint Anderszewskié, aligha. Mert mit jelent igazán szeretni valakit? Teljes odaadást és figyelmet a másik iránt, gyönyörködést benne, hosszan elidőző tekintetet… Az Asz-dúr szonáta első tételét hallgatva mindannyiszor úgy érzem, mintha egy intim dialógust hallgatnék ki, mely Anderszewski és a mű közt zajlik. Mert Anderszewski valóban teljes odaadással és – mind intellektuális, mind érzelmi – figyelemmel közeledik a darabhoz. Varázslatosan szép, bensőségesen gyöngéd zongorahangon játszik, „tekintete” hosszabban elidőzik a tétel egy-egy különösen szeretett fordulatán. De az általa választott alaptempó is lassabb a szokásosnál, lassabb, hogy jusson idő mindenre, hogy tovább gyönyörködhessen (gyönyörködhessünk) a tételben. Talán nem erőletett a párhuzam: az Asz-dúr szonáta első tételének Anderszewski-féle interpretációja engem a Fischer Annie-éra emlékeztet. Csakhogy míg Fischer Annie megközelítése „klasszikus”, addig Anderszewskié teljesen „romantikus”. Nagyobbak a lassítások, jelentősebbek a tételen belüli tempókülönbségek, összességében szélsőségesebb, „szerelmesebb” előadás a lengyel-magyar zongoristáé. Ez a megállapítás talán még inkább áll a zárótételre. Az „Arioso dolente” már-már zavarbaejtően őszinte, személyes és fájdalmas, mellyel szembeállítva a két fúgaszakasz nyugodtsága jelent csak vigaszt – valódi pokoljárás után valódi felemelkedéssel ér véget a darab.

Piotr Anderszewski 1996-ban készült első lemezén a Beethoven-szonátát két mű, Bach d-moll Angol szvitje és Webern Variációk című darabja (op. 27) keretezi. Mindkét felvétel rendkívüli – bár talán nem annyira, mint az Asz-dúr szonáta előadása. Anderszewski hasonlóan közelíti meg e műveket is, mint Beethovent: teljes odaadással és szeretettel. Nyilván ezzel áll kapcsolatban, hogy olvasata alapvetően lírai; azokban a Bach-tételekben, ahol az előadó választhat a kétféle megközelítés között, Anderszewski rendre a lírait részesíti előnyben a drámaival szemben. Előadásában a Prélude pregnáns ritmikai profilja, az Allemande érzékenysége és megfoghatatlansága valamint a Gavotte-ok eleganciája és játékossága remekül érvényesül. (A trióként funkcionáló második Gavotte-ban még azt is megengedi magának, hogy ismétléskor a jobb kéz szólamát egy oktávval feljebb játssza!). A szvit hangulati súlypontja a gyönyörűen vigasztalan Sarabande tételre és Double-jára esik.

Anton Webern Variációi zárják a lemez műsorát. Ha hallaná Anderszewski interpretációját, bizonyára örülne neki a szerző: végre egy muzsikus, aki nemcsak érti, de megérti a művet. Végre egy élő előadás a sok merev és steril Webern-interpretáció után. Anderszewski ugyanis tudja: nem a struktúráért van a zene, hanem fordítva. Tudja, hogy a darab amellett, hogy bámulatra méltó dodekafón szerkezet, elsősorban mégiscsak zene, mégpedig egy romantikus hagyományon nevelkedett zeneszerző muzsikája. A zene pedig élő dolog: lélegzik, tagolódik és állandó mozgásban van. Piotr Anderszewski Webern-játéka természetes és érzékeny. Személyes. Mert tudja, hogyan érdemes muzsikálni: con amabilità.

(Bach: d-moll Angol szvit, BWV 811; Beethoven: Asz-dúr szonáta, op. 110; Webern: Variációk, op. 27; km.: Piotr Anderszewski (zongora); EMI 5 45632 2)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Vizuál

Fedezd fel Frida Kahlo életének helyszíneit!

Lehet-e még újat mondani arról a nőről, aki az életét és az érzéseit ilyen mélységben tárta a nyilvánosság elé, aki saját személyét is a művészete részévé változtatta? Az ikonikus képzőművészek életét bemutató filmek sorában ezúttal a mexikói festőművésznő nyomában járunk.
Fidelio Tours

A Gyógyítókerttől a Pajtaszínházig – Partitúra az Őrségben

Az Őrségben kalandozik a Partitúra kulturális felfedezőműsor szeptember 26-án, szombaton 14.30-tól a Duna tévén. Egyébként az Őrség onnan kapta a nevét, hogy a honfoglaló magyarok őrállókat telepítettek ide az ország nyugati kapujának védelmére.
Színház

Hát én nem vagyok magyar? – Kondor Ernő, a pesti kabaré „feltalálója”

A magyar kabaré története szomorú históriákkal teli, a nagy nevettetők élete sokszor egyáltalán nem volt vidám. De talán az egyik legigazságtalanabb sors a honi kabaré alapítójának, Kondor Ernőnek jutott. Őt már az életében elfelejtették. Pedig pályatársa, Kellér Dezső joggal nevezte őt a műfaj feltalálójának, ugyanis az általa megteremtett irodalmi kabaré a világon egyedülálló volt.
Jazz/World

Frissítette minden idők legjobb 500 albumának listáját a Rolling Stone

Tizenhét évvel első kiadása után napra kész állapotba hozta a Rolling Stone magazin minden idők legjobb 500 albumának listáját, amelynek élén Marvin Gaye What's Going On című albuma felváltotta a Beatles együttes Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band című albumát.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Klasszikus magazin

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.