Klasszikus

„Con spirito” – Elfogódott beszámoló Pauk György mesterkurzusáról

2020.01.08. 16:35
Ajánlom
„Pauk György játéka a mai napig hordozza az érthető, beszédes, rácsodálkozó játék izgalmas elemeit.” – Deák Márta, a Pannon Filharmonikusok koncertmestere ott volt egykori mestere kurzusán. Megírta.

Mintha az idő kereke visszafele mozdult volna, szédületes sebességgel röpített oda abba a terembe a londoni királyi zeneakadémia emeletre. Ugyanaz a megszállottság, ugyanaz a lendület. Minden észrevétel találó, célratörő. A legfőbb téma ismét a zene lényegén van: a levegőn, a hang testén, a tagoláson, a hangok mögötti univerzumon. Mintha a zene, mint igazi beszélgetőpartner közvetlenül szólna a művészhez. A ködös sziluett egyre pontosabb körvonalat kap, és a test annak minden tagjával láthatóvá válik. Attól függ, hogy hova irányítjuk a fényt: közelítve kiemelkednek a részletek, de távolodva összeállnak egységgé. Így váltja a művész mesterien a fókuszt, és teszi átélhetővé a lebilincselő folyamatot a kívülállónak. A folyamat tanulható, és tanítható. A tanár pedig beavat a figyelem irányításának, az értelmezésnek technikai rejtelmeibe.

E sorok írója két évet töltött abban a teremben, ahol valóság a megszemélyesített zene.

Pauk György játéka a mai napig hordozza az érthető, beszédes, rácsodálkozó játék izgalmas elemeit.

A kurzus alatt, a hangszerén nyilvánosan 12 éve nem játszó művész egyre magabiztosabb, egyre meggyőzőbb előjátszásai magyarázat nélkül is napnál világosabbak. Hozzászólásainak visszatérő elemei a hangok súlyának, testének kialakítása (bármilyen hangszerről legyen is szó), a vonókezelés egyenletessége vagy variabilitása (esete válogatja, hogy melyik kerül előtérbe), a karakterek, hangszínek éltető, lelket adó ereje, a zongora basszusának tiszta artikulálása, a magától értetődő játék mellőzése (nincsenek sablonok, közhelyek) és a frázisok közti lélegzés.

pauk-2-120051.jpg

Pauk György (Fotó/Forrás: Dimény András / Zeneakadémia)

A darabok bőven adnak lehetőséget ezen eszközök széles körű tárgyalására a kurzus első napján, december 5-én. (A mesterkurzus további két napon át látta el munícióval a növendék palántákat.) Brahms, Beethoven, Mozart és Smetana zenéjét hallgatni is öröm, hát még játszani! Az ifjú zenészek lelkesedve hozták zenei magánvéleményüket megvitatni a hegedűművészként világhírű életpályát magáénak tudó, tapasztalt kamarazenésszel. (Pauk György nemzetközi karrierjét a Pauk Vonósnégyes sikereivel indította.  Évekig adott koncerteket zongorás triójával, melynek tagjai Ralph Kirshbaum és Frankl Péter voltak. A zeneirodalom szonátaremekeit pedig állandóan repertoáron tartotta.) A hallgatók nyitottsága, érdeklődése inspirálóan hatott. Brahms klarinét triója nagy kihívás elé állítja a muzsikusokat a hangszerek tónusának eltérő jellege miatt (máshogy szól például az espressivo a csellón, a zongorán és a klarinéton). A klarinét vezető szerepének megtartása az alsó regiszterekben nem egyszerű feladat a szonórus csellóval szemben. A nagy ívek kivitelezésénél kiderül, hogy mennyire hangszerüknek urai a játékosok. Rögtön hallható, hogy a mennyire képesek a technika eszközeit a zenei folyamatok szolgálatába állítani, gondoljunk csak a fekvésváltásra, vagy a pedál használatára. Kiemelkedő pillanatok adódtak Egyed Hunor (klarinét), Dolfin Balázs (gordonka) és Szilasi Dávid (zongora) érzékenységének, pianossimóinak és időhasználatának köszönhetően. Beethoven F-dúr gordonkaszonátájában Pauk lényegi elemként emelte ki a különbséget a sforzato és fortepiano között, mely értelmezés az elsőt az akcentushoz hasonlítja, utóbbit pedig egy halkulással vegyített, gesztus jellegű kiemelésként fogalmazza meg.  Mesterét, Weiner Leót idézte, amikor a sostenuto megvalósításához a zongorán való „omlasztást” ecsetelte a tömör, sötét hangszín és a drámai jelleg elérése érdekében.

Pauk arra serkentette a muzsikusokat, hogy merjenek élettelibb, merészebb előadást létrehozni.

A zongora a megfelelő részeknél bátran vegye fel a szólista attitűdöt, skáláit, futamait értelmezze, a csellista változatos súlykezeléssel hangképzését színesítse. Blahunka Flóra (gordonka) és Horváth Ábel (zongora) játéka az új javaslatok beépítése mellett végig kiegyenlített és alázatos maradt. Ugyancsak a con spiritót hiányolta Pauk tanár úr Mozart G-dúr szonátájának első tételéből. Rámutatott, hogy bár „nincs benne a kottában, de az zene azt mondja”, hogy az íveket, vonalakat fel kell építeni. A hangszín szerepét nagyra értékeli a visszatérés előtti előkészítésben is – ugyanúgy, mint az egész darabban -, és a tempó lassítása ellenében favorizálja. Haraszti Violetta (hegedű) és Minya Flóra (zongora) azonnal tapasztalhatta is a szóbeli gondolatok audiovizuális átültetését, amikor Pauk György előjátszott nekik - enyhén túlzó, de – annyira beszédes, érdekes és érthető módján. A számomra eddig ismeretlen Trió Smetana tollából igazi csemegének tűnt a kurzus végére. Sasazuka Midori (hegedű), Gál Kinga (gordonka) és Niinomi Takuya (zongora) is látható odaadással adta elő első és második tételét. A vastag szövetben nem könnyű tiszta és érthető frázisokat alkotni. Tanár úr vagány mozdulata, ahogy a G-húron elkapott egy egyvonalas H-t tízből tízszer, ismét arra buzdította a növendékeket, hogy merjenek színeket adni a leírt anyaghoz. A színek, karakterek fontossága a második tételben is központi kérdés: a báj a lényegi szervező erő.

S hogy én mivel lettem gazdagabb?

A kotta a szerző szándékát tükrözi, de csak foszlányai annak, amit ő maga átélhetett. Az előadó dolga, hogy a térképet élménnyé varázsolja az út menti virágokkal, fákkal, házakkal, emberekkel, történetekkel. Erre hívott Pauk György mindenkit, aki jelen volt ezen a napon a Zeneakadémia X. termében. Ehhez az utazáshoz adott ő útjelzőket és nagyítós szemüveget, hiszen Aranyosi Ervin szavaival élve:

A „hegedűd néhány szál dróttal”,
csak szép, de mégis hallgatag,
ha nincs ki játsszon a vonóval,
a csodás dallam benn marad…

(Részlet a Hegedű és hegedűművész című versből.)

 

Pauk György mesterkurzusa a Zeneakadémián zajlott, 2019. december 5-7. között.

Pauk György:

Kapcsolódó

Pauk György: "A magyar hegedűsök jövője érdekel" I.

Játszi könnyedséggel, közvetlen stílusban tanít, fejből játszik, kifejező gesztusai, intései nyomán helyre kerülnek a zenei frázisok. Az Óbudai Társaskörben rendezett kurzus szüneteiben régi barátok, kollégák veszik körül: ölelgetik, ajándékokat hoznak, üdvözleteket adnak át. Hogy mi az oka, hogy itthon az utóbbi időben mégis ritkán láthatjuk, nos, ezt is megkérdeztük a hetvenhét éves muzsikustól. INTERJÚ

Pauk György:

Pauk György: "A magyar hegedűsök jövője érdekel” II.

A világhírű hegedűművész több évtized után június 23-29. között tartott mesterkurzust Budapesten az Óbudai Társaskörben. A művész-pedagógussal a szakmai kihívások és a felnövekvő hangszeres generáció lehetőségei mellett, tanítási módszerről, személyes éléményekről és élettapasztalatokról is beszélgettünk. INTERJÚ

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

„Írás és olvasás ikrek” - Vámos Miklós a Lírástudókban

A könyvesboltok újdonságai között segít eligazodni a Líra Könyv és a Fidelio május 12-én, szerda este fél 8-kor jelentkező irodalmi podcastja. A friss könyvajánlókat és tartalmas beszélgetéseket kínáló műsor házigazdája Szabó T. Anna, az adás vendége Vámos Miklós író.
Színház

Gyabronka József, Háy János és Alföldi Róbert az újranyitó Átrium színpadán

Május 21-től újra élő előadásokat tart az Átrium. A budai intézmény első produkciója a Fehér nyuszi, vörös nyuszi című darab Gyabronka József előadásában, ezt követően egy Háy János-premierrel, valamint a Mefisztó című kortárs zenés kabaréval várják a közönséget.
Színház

Eredeti Örkény-egypercessel köszöntötték Mácsai Pált a jubileumi Azt meséld el Pista! után

Május 12-én különleges évfordulót ünnepelt az Örkény Színház, ugyanis 700. alkalommal tűzték műsorra Mácsai Pál egyszemélyes előadását, az Azt meséld el, Pista!-t.
Klasszikus

A Budapesti Fesztiválzenekar emlékkoncertet tart a koronavírus áldozatainak emlékére

A május 26-i ingyenes emlékkoncertet a Budapest Kongresszusi Központban rendezik meg, ahol a Budapesti Fesztiválzenekar és egy erre az alkalomra összeálló kórus, Fischer Iván vezényletével Mozart Requiemjét adja elő. A koncertet aznap az RTL Klub-on is meg lehet tekinteni.
Jazz/World

"Tragikus végű játszma" – A kékszakállú herceg várát új formába öntötte Sárik Péter

Bartók Béla A kékszakállú herceg vára című operájára Sárik Péter zeneszerző, jazz-zongoraművész készített jazzátiratot, melyet először élőben augusztusban hallhat a közönség a Zempléni Fesztiválon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Cziffra és Liszt műveket játszik a két zongoravirtuóz, Boris Berezovsky és Balázs János

Június 9-én Liszt Ferenc és Cziffra György szólózongora művei és négykezes átiratai hangoznak el Boris Berezovsky és Balázs János zongoraestjén. A Cziffra György-emlékév kiemelt eseményét a MOMkultban rendezik meg, melyet a közönség már élőben élvezhet.
Klasszikus hír

Magyar népdalt énekel Emma Kirkby a Kórusok Éjszakája jóvoltából

A Kórusok Éjszakája kórusfesztivál megálmodói a Csíkszerda Egyesület tagjai, akik a világhírű angol szopránnal, Emma Kirkbyvel készítenek közös videót, melyben a Csillagok, csillagok kezdetű magyar népdalt éneklik közösen.
Klasszikus gyász

Elhunyt Balassa Sándor zeneszerző, a nemzet művésze

Életének 87. évében, hosszan tartó betegség után elhunyt Balassa Sándor Erkel Ferenc- és Kossuth-díjas zeneszerző, a nemzet művésze, a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) egyik alapítója és rendes tagja – közölte az MTI-vel az MMA.
Klasszikus hír

A Budapesti Fesztiválzenekar emlékkoncertet tart a koronavírus áldozatainak emlékére

A május 26-i ingyenes emlékkoncertet a Budapest Kongresszusi Központban rendezik meg, ahol a Budapesti Fesztiválzenekar és egy erre az alkalomra összeálló kórus, Fischer Iván vezényletével Mozart Requiemjét adja elő. A koncertet aznap az RTL Klub-on is meg lehet tekinteni.
Klasszikus hír

Haydn és magyar nóta az Óbudai Danubia Zenekar online kínálatában

Az Óbudai Danubia Zenekar május 15-én a Best of BMC sorozat keretében Haydn műveit szólaltatja meg, míg május 22-én a magyar nóta értékeit felvillantva, Liszt Ferenc valamint Brahms művei mellett, Ott Rezső kifejezetten erre az alkalomra írt szimfonikus magyar nótacsokrát játssza.