Klasszikus

Con tempo

2010.03.19. 12:08
Ajánlom
Megújult az MR3-Bartók Rádió kortárs hangversenyciklusa. Con tempo: Együtt az idővel. A cím azt is jelzi, hogy a „nagy öregek” és a tehetséges fiatalok – a magyar kortárs zene külföldön is legismertebb alakjai és a kortárs zeneszerzés ’30-as nemzedéke – egyaránt hangot kapnak az ötrészes sorozatban. A fiatal tehetségekkel az MR3-Bartók Rádió egyre szorosabb kapcsolatot épít ki.

Az UMZE Kamaraegyüttes és az MR3-Bartók Rádió közös programjával indul a ciklus a Millenáris Teátrumban, március 22-én este. A fiatal generáció két tagja, Varga Judit és Megyeri Krisztina egy-egy kompozíciója nyitja a két félidőt. Itt hangzik el magyarországi bemutatóként Kurtág György Anna Ahmatova versekre írt négy dala. Ez a zene úgyszólván a versből, a szavakból születik. A darab  ősbemutatója a New York-i Carnegie Hallban volt, tavaly januárban. A hangversenyt megelőzően, a helyszínen Ahmatova költészetének és Kurtág zenéjének kapcsolatáról beszélget Szilágyi Ákos költő és Papp Márta zenetörténész. A koncert egyik érdekessége a nagyszerű gordonkaművész, Perényi Miklós Sections (Szakaszok) című művének bemutatója. Az estet Eötvös Péter zongoraversenyének kamaraváltozata, a két zongorát, keyboardot és ütősöket felvonultató Sonata per sei zárja. A Budapesti Tavaszi Fesztivál 2010  programjába illeszkedő koncert karmestere Eötvös Péter. 

A sorozat második koncertjét a 25 éves Intermoduláció Együttes (alapító karmestere Tihanyi László) és a 85 éves zeneszerző, Pierre Boulez születésnapjának találkozása fémjelzi az MR 6-os stúdiójában. A francia mestertől, a 20. század neo-avantgarde emblematikus komponistájától A gazdátlan kalapács (Le marteau sans maître) című legendásan nehéz, s épp ezért igen ritkán hallható kompozíciója hangzik el Csordás Klára énekszólójával. A műsorban Franco Donatoni és Toshio Hosokawa egy-egy műve mellett egy rejtélyes, huszonéves német fiatalember - a nevét és szerzeményei címét egyaránt gyakran megváltoztató - Genoel von Lilienstern the severed garden című művével is találkozhat a közönség. 

A harmadik esten a kortárs zene kiváló és nagy népszerűségnek örvendő előadói, a Trió Lignum muzsikusai játszanak. Klenyán Csaba, Rozmán Lajos és Lakatos György április 21-én este Szathmáry Zsigmond művének ősbemutatójával, három kortárs angolszász zeneszerző kompozíciójával és Perotinus-átiratokkal jelentkezik, szintén az MR 6-os stúdiójából. 

Az MR3-Bartók Rádió felkérésére írt művek a május 26-i stúdiókoncerten hangzanak el. Ezek a darabok a klasszikus zene rádiója és az Ensemble Intercontemporain nyilvános workshopjára, a kortárs zene egyik legkiemelkedőbb előadó-együttesének tagjaiból álló, nem mindennapi hangszer-összeállításra - klarinét, harsona, hegedű, cselló és ütőhangszerek - készültek. A 2009. szeptember 21-én, a Trafóban megrendezett workshop alkalmával végzett közös munka igen jelentős szakmai tapasztalatot jelentett a fiatal alkotóknak. Ez alkalommal magyar előadók mutatják be a művek végleges változatát, hangversenytermi formában. A műsorban szereplő öt fiatal, tehetséges  zeneszerző Bella Máté, Dinyés Dániel, Horváth Balázs, Megyeri Krisztina és Zombola Péter. 

A ciklus záróhangversenyén kizárólag magyar zeneszerzők művei szerepelnek. Az MR Énekkar Somos Csaba vezényletével Csemiczky Miklós, Vajda János, Gyöngyösi Levente, Orbán György, Selmeczi György,  Ligeti György és Beischer-Matyó Tamás kompozícióit adja elő. Selmeczi János három, hegedűre készült szóló-darabot mutat be, amelyek közül Csemiczky Miklós szonátája ősbemutatóként hangzik el. A kórusművek és a hegedűdarabok egységes, egymással részben közös stíluskörbe tartozó, nemzedékeken átívelő, változatos programot kínálnak. 

www.mr3.hu
www.radio.hu

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Klasszikus

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus koktélparti

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Klasszikus magazin

Kórusok lepik el a Palotanegyed utcáit

A Kórusok Éjszakájáról Tóth Árpád, a Csíkszerda kórus vezetője beszél a Fidelio Klasszik május 25-ei adásában, amiben Havas Ágnes, Hegyi Barbara és Novák Péter is megszólal.
Klasszikus ajánló

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.
Klasszikus bonn

700 apró Beethoven-szoborral ünnepel Bonn városa az évfordulón

Hétszáz mosolygó Beethoven-szobrot tervezett Ottmar Hörl a zeneszerző születésének 250. évfordulójára.
Klasszikus interjú

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.