Klasszikus

"Cor mio volunturioso"

2008.03.21. 00:00
Ajánlom
Reneszánsz zene a nápolyi királyi udvarban – ezt az alcímet viseli a különleges hangot, különleges világot képviselő olasz Micrologus Együttes koncertje. Műsoraikon a középkori hangszeres és vokális zenét szólaltatják meg. Minden koncertjük egy középkori kódex megelevenedésével, egy ősi rítus feléledésével, a hallatlanul gazdag, színes és izgalmas középkori mindennapok újraélésével jár együtt. Az időutazásra, a misztikus kalandokra fogékony 21. századi közönség a felfedezés izgalmát éli át minden Micrologus-koncerten.

A 15. századi udvari világ és táncélet meghatározó személyisége Domenico da Piacenza (1400–1470), a reneszánszkori Itália táncmestere volt. Piacenzában született, de Domenico de Ferrara néven is emlegetik a korabeli források. Tanítványai közül többen is keresett tánctanárokká lettek: Guglielmo Ebreo da Pesaro és Antonio Cornazano a 15. század második felének leghíresebb olasz táncmesterei lettek. Domenico da Piacenza humanista műveltségű mesterember, a tánc, s mellékesen a vívás, lovaglás oktatójaként, ünnepi látványosságok rendezőjeként vált ismertté. A kor neoplatonista szemléletének, misztikus látásmódjának megfelelően a "mértékek" tiszteletére, a táncművészet titkaira oktatta tanítványait.

A korabeli felfogás szerint a természet, az univerzum és a jól kormányozott állam harmóniájában egyfajta misztikus tánc tükröződik, amelynek az isteni lényként tisztelt ember is szerves része. A harmonikus tánc titkai (misteri): a ritmus és tempó megtartása (misura), a test mozdulatainak összehangolása (maniera), a mozdulatok helyes sorrendjének megtartása (memoria), a tér megfelelő kihasználása (partire del terreno), a lelki adottságok, a finomság, a kecsesség (aere) és a testi adottságok, az életerő és az egészség (movimento corporeo). Domenico és tanítványainak a 15. század során közreadott írásai (pl. Domenico da Piacenza: De arte saltandi et choreas ducendi; Guglielmo Ebreo da Pesaro: De pratica seu arte tripudii) az egyetemes európai táncművészet alapdokumentumainak tekinthetők.

Az itáliai és a francia udvari táncoknak a 15. században két altípusa létezett: a bassadanza, basse danse (vonuló páros vagy hármas-tánc) és a ballo, balletto (több részből álló tánckompozíció). A basse szó jelentése "mély", ami a tánc lassúságára, méltóságteljes voltára utal. Ez a mozgásmód összefüggésben volt a kor öltözködési divatjával (a hosszú, súlyos textíliákból készült ruhák, hosszú csőrős orrú cipők, súlyos fejékek), és az ennek megfelelő kifinomult viselkedéssel.

A ballo, balletto három, négy, hat, esetleg több táncosra készített kompozíció, amely négy egymástól eltérő ritmusú, tempójú, karakterű tételből (misurából) állt. Itáliában e tételek leggyakrabban a következők voltak: bassadanza, quadernaria, saltarello és píva. Ezek közül a bassadanza és a saltarello páratlan, a quadernaria és a píva páros lüktetésű, s ezen belül a saltarello kétszer olyan gyors, mint a bassadanza, és a píva kétszer sebesebb a quadernalianál.

Johannes Cornago nem a tánc területén alkotott maradandót. 1450 és 1475 között Cornago muzsikája a korabeli spanyol zene legmagasabb minőségét képviselte. Legtermékenyebb korszakában a nápolyi spanyol udvarhoz kötődött. Miséi (pl. a Missa de la mapa mundi) a legkorábbi spanyol miseciklusok közé tartoznak. Cornago iskolázottságáról és zenei orientációjáról egyértelmű képet alkothatunk abból, hogy jól ismerte Dufay művészetét (Dufay híres chanson-miséjéhez hasonlóan a spanyolok közül ő használt elsőként világi dallamot cantus firmusként), valamint Ocheghem miséit. Néhány világi dal is fennmaradt tőle, valamennyi kiváló minőséget képvisel.

(2008. március 21. 19:30 Olasz Kultúrintézet (Budapest) - "Cor mio volunturioso" - az Ensemle Micrologus koncertje)

 
 

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Nézze meg Törőcsik Mari három felejthetetlen alakítását

Törőcsik Mari emléke előtt tiszteleg a Nemzeti Filmintézet streaming platformja, a Filmio, ahol szerda éjfélig ingyenesen megtekinthető a pénteken hajnalban elhunyt színművész három meghatározó filmje.
Színház

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.
Színház

Az emlékezés rózsái a Nemzeti Színház előtt

Gyűlnek a virágok a Nemzeti Színház épülete előtt, ahol a pénteken elhunyt Nemzet Színésze, Törőcsik Mari tisztelői róhatják le kegyeletüket.
Klasszikus

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Jazz/World

„A jazz passzol a lázadáshoz” – Harcsa Veronikával indul a Fidelio új podcastja, a Fülbemászó

Örök kísérletező, akinek nem kell kompromisszumokat kötnie, ha jazzről van szó. Pályája szorosan összefügg a budapesti Fringe Fesztivállal, ahol először adhatta elő saját dalait közönség előtt, mégpedig komoly sikerrel. Harcsa Veronikával Tompa Diána beszélgetett a Fülbemászóban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Várjon Dénes szólóestjével folytatódik az MVM Koncertek

A Kossuth-díjas zongoraművész live-streaming módon közvetített koncertjét április 20-án tartják Zeneakadémia Nagytermében.
Klasszikus nekrológ

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Klasszikus hír

Kamara a karmesterrel - Új online sorozatot indít az Óbudai Danubia Zenekar

Vasárnap este 18 órakor debütál a zenekar Facebook-oldalán az ÓDZ legújabb sorozata. Hámori Máté vezetésével kötetlen beszélgetések és kamarazenélés során ismerkedhetünk meg a muzsikusok zenéhez fűződő viszonyával és az újrakezdés terveivel.  
Klasszikus hír

Fiatalítást ígér Gustavo Dudamel, a Párizsi Opera új zeneigazgatója

A venezuelai karmestert nevezték ki a Párizsi Opera zeneigazgatójának, aki hat évre szóló szerződést kötött az intézménnyel – írta meg a Papageno, a Slipped Disc zenei portálra hivatkozva.
Klasszikus hír

Idén is tehetségek után kutat a Virtuózok

2021-ben is várja a fiatal előadóművészek jelentkezését a legnépszerűbb hazai komolyzenei tehetségkutató. A felhívás már elérhető a műsor oldalán.