Klasszikus

Csaba Péter: „Az építő jellegű jelenlétet szeretem”

2017.06.18. 09:42
Ajánlom
Közel harminc éve Lyonban él, de évekig dolgozott Svédországban és Finnországban, öt éve pedig a MÁV Szimfonikus Zenekar vezető karmestere Csaba Péter. Június 23-i koncertje és januári Becsületrendje kapcsán beszélgettünk vele.
Csaba Péter

Csaba Péter (Fotó/Forrás: Rózsa Zsuzsanna)

Fidelio: A június 23-i koncerten egy olyan szimfónia hangzik el, amely közel áll önhöz: Mahler Titán-szimfóniája.

Csaba Péter: Ez Mahler első szimfóniája, és érződik rajta, hogy nagyot akart alkotni a szerző. Mindent beleírt, amit abban a korban, abban az életkorban csak lehetett, ráadásul sikerrel. Nagyon ritka, hogy valaki egy ilyen hatalmas szimfóniával kezdjen. Frissesség, fiatalság van ebben a műben, az is érződik, hogy egy karmester írta, egy olyan lángész, aki az egyik századból a másikba akar átlépni.

F: A koncert érdekessége, hogy egy kürt- és egy trombitaversenyt szerepeltet, mindkettőben David Guerrier játssza a szólót.

CsP:

Guerrier egy igazi fenomén,

nem is csak azért, mert két hangszeren játszik, hanem azért, ahogy játszik rajtuk! Majdnem húsz éve ismerem, 14-15 éves kora óta, a lyoni főiskolán tanult trombitálni. 2003-ban elment a müncheni ADR Nemzetközi Zenei Versenyre, és

megnyerte az első díjat, amelyet Maurice André óta nem adtak ki trombitásnak.

Néhány hét múlva az Alpesi szimfóniát játszottuk az én vezényletemmel és az ő trombitaszólójával, és a próbák alatt azt láttam, hogy babrál a kürttel. Mondta, hogy picit akar kürtön is játszani, a repertoár miatt. Másnap megint azt láttam, hogy a kürtöt fogja, hamarosan pedig azzal szembesültem, hogy a kürt van a neve mellé írva a zenekarban. Fél évre rá már ezzel a hangszerrel felvételizett Kurt Masurnál az Orchestre National de France-ba. Így aztán most lesz szerencsénk eljátszani vele Richard Strauss I. kürtversenyét és Arutjunjan Trombitaversenyét.

F: Három évtizede él Lyonban, közben pedig más országok között is megosztja az idejét. Úgy él, mint egy világpolgár.

CsP: Valóban így van, a világ nyolcvan országában megfordultam. Az építő jellegű jelenlétet szeretem, bárhol is legyek. Ha valamit elkezdek csinálni, azzal szeretek közép- vagy hosszú távon tervezni. Svédországban másfél évtizeden át voltam zeneigazgató, Finnországban a nyolcvanas évek végén fiatalokból álló kamarazenekart alapítottam, amely most is működik még. Rengeteg lehetőséget kaptam, de mindig vittem is valami értéket. Sok ország kifejezte már a köszönetét a munkámért, észrevették, hogy

nem csak a pár napos csillogásért, sikerért megyek, nem átutazóban koncertezem, hanem valóban tenni akarok valamit.

Amikor közel harminc éve Finnországban kezdtem tevékenykedni, még közel sem voltak ilyen szinten a finn előadók, mint most. Persze az ő munkájuk révén zenélnek most magasabb színvonalon, de egyike vagyok azoknak, akik éveken át dolgoztak náluk, éveken át vezényeltem és hegedültem az országukban, és zenekart is alapítottam. Kiváló lehetőségeim voltak Svédországban, kreatív munkát végezhettem, és a tiszteletet is megkaptam, a Stockholmi Királyi Akadémia pedig a tagjává választott.

F: Januárban a Francia Köztársaság Becsületrendjét is megkapta. Hogy fogadta ezt az elismerést?

CsP: Nagyon meglepett, de őszintén szólva én annyira elfoglalom magam a zenével, hogy nem igazán gondolok erre. Persze nem mondom, hogy nem esik jól, de csodálkozom, hogy észrevettek engem, holott a franciák a Csaba nevet sem tudják kimondani rendesen. Mostanában egyébként Spanyolországban dolgozom sokat, júliusban rendezzük a santanderi Encuentro de Música Y Academia fesztivált, ahol sok fiatal művész bemutatkozhat, köztük magyarok is, akiknek a szereplését anyagilag is segítjük. Illetve – kicsit megkésve – a magyarországi MÁV Szimfonikus Zenekarnál is munkát tudtam vállalni.

Csaba Péter

Csaba Péter (Fotó/Forrás: MÁV Szimfonikusok)

F: A kolozsvári származása mellett mi az, ami Budapesthez köti?

CsP: A nyolcvanas években Kocsis Zoltán szerette volna, ha Budapestre jövök, de az élet máshogy alakult. Azért vettem át öt éve a MÁV-zenekart, mert húzott ide a szívem, és nem érdekelt, hogy nyugatabbra többet tudnék keresni. Budapesten megvan bennem az otthon érzése, de ez nem egy fájó vagy melankolikus érzés.

Nincs is időm melankóliára, engem a zene köt le, és az ugyanúgy érdekel, ha Kínában vagy Angliában zenélek.

És Budapestre vonz a hazai környezet: máshogy néznek ki az utcák, mások az emberek, magyar beszédet hallok, itt van a magyar irodalom, a magyar zene, a művészet. És persze a Zeneakadémia, amelyre a mai napig a zene templomaként tekintek, és ahol már gyermekkoromban többször jártam.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Böröndi Tamás, a Vidám Színpad igazgatója

Az ismert és sokak által szeretett színész, színházigazgató 65 éves volt.
Klasszikus

Levelei bizonyíthatják Chopin homoszexualitását

Több férfihoz is szerelem fűzte a nagy lengyel zeneszerzőt, Frédéric Chopint. Mindezt olyan levelek bizonyítják, amelyeket eddig szándékosan rejtettek el, fordítottak vagy magyaráztak félre.
Színház

„Csönd, zokogás, fájdalom” – Böröndi Tamásra emlékezik Bodrogi Gyula

Rövid, versnek is beillő nekrológot közölt kollégájáról a Kossuth-díjas, Nemzet Művésze címmel kitüntetett Bodrogi Gyula. Az éjjel elhunyt Böröndi Tamásra emlékezik,
Színház

Otthonában köszöntötte Törőcsik Marit a Nemzeti társulata

A művészek a járványhelyzetben is teljesítették Törőcsik Mari tavalyi kívánságát, mely szerint nem kér mást, csak hogy idén is eljöjjön hozzá az ő drága Nemzetije.
Színház

Koronavírusban halt meg Böröndi Tamás

A Vidám Színpad 65 éves igazgatójának nem volt alapbetegsége - tudta meg a Blikk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Olasz világsztárral és adventi koncerttel folytatódik a Müpa Home műsora

Olasz világsztárral és adventi koncerttel folytatódik a Müpa Home közvetítéssorozat: szerdán Mario Biondi baritont, szombaton a Budafoki Dohnányi Zenekart, vasárnap az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus adventi koncertjét hallhatja a közönség.
Klasszikus interjú

Karmester negyven év alatt – interjú Rajna Martinnal

Úgy véli, ilyen nincsen: karmester negyven alatt. Ő ennél még fiatalabb, viszont egyre gyakrabban halljuk a nevét. Rajna Martin a legfiatalabb dirigens volt, aki Junior Príma-díjat kapott, számos hazai zenekarral dolgozott már együtt. Azt mondja, ehhez a szakmához nem lehet eleget tudni, és éppen ez benne a jó.
Klasszikus magazin

Levelei bizonyíthatják Chopin homoszexualitását

Több férfihoz is szerelem fűzte a nagy lengyel zeneszerzőt, Frédéric Chopint. Mindezt olyan levelek bizonyítják, amelyeket eddig szándékosan rejtettek el, fordítottak vagy magyaráztak félre.
Klasszikus ajánló

Nagy dobásra készül a Virtuózok – Indul a hatodik évad!

November 20-án, péntek este egy felvezető adással veszi kezdetét a népszerű komolyzenei tehetségkutató műsor legújabb évada, amely idén átlépi az ország határait.
Klasszikus hír

Újabb nemzetközi díjat hozott el a Concerto Budapest, Keller András és Szabó Stein Imre koncertfilmje

A Bronz Lovie Award és egyben a nemzetközi közönségszavazás nyertese lett a Concerto Budapest és Keller András, Szabó Stein Imre által rendezett koncertfilmje.