Klasszikus

Csak a zongora

2010.04.13. 00:33
Ajánlom
Gyakran látott vendég Budapesten Grigory Sokolov, a billentyűs muzsika kedvelői közül bizonyára nem kevesen hallották már játékát élőben. Április 15-i zongoraestjére azonban érdemes nekik is ellátogatniuk, a kiváló orosz zongoraművész ugyanis ezúttal jellegzetes stílusához talán a legjobban illő darabokat válogatta össze széles repertoárjáról.

Grigory Sokolov nemzetközi sikerei akkor indultak el, amikor Emil Gilels tanítványaként mindössze 16 évesen megnyerte az 1966-os Nemzetközi Csajkovszkij Zongoraversenyt. A kritikusok azóta is elsősorban hihetetlenül pontos, túlzásoktól és sallangoktól mentes előadásmódjáért, légies billentéséért, áttetsző pedálhasználatáért és kifogástalan technikájáért tartják nagyra. Sokolov sikerének másik titka abban rejlik, hogy a zongoraestek gerincét adó romantikus darabok mellé gyakran választ stílusához kiválóan illő, ám az ünnepelt sztárzongoristák repertoárjáról a régizenei fordulat óta elmaradozó barokk műveket. 

Idei szólókoncertjét Bach c-moll partitájával kezdi majd az orosz pianista. Lemezfelvételei és korábbi budapesti koncertjei alapján csembalós hangvételű, szikárságával és őszinteségével lenyűgöző, ugyanakkor sodró lendületű előadásra számíthatunk - többen egyenesen Glenn Gould vagy éppen Szvjatosztlav Richter játékához hasonlítják Sokolov Bach-interpretációit. A BWV 826-os szvit érdekessége, hogy öt másik partitával együtt 1731-ben az opus 1-es szám alatt adta közre a már 46 éves Bach - akkoriban ugyanis csak a nyomtatásban megjelent műveket látták el számozással. 

A partita hat tétele után Brahms Hét fantáziáját játssza Sokolov. Az op. 116-os számot viselő három capriccio és négy intermezzo Brahms életének utolsó évtizedében keletkezett. Míg a capricciókra a viharos érzelemkitörések jellemzők, a tétova, improvizációszerű intermezzókra a közelgő elmúlás előérzete nyomja rá bélyegét. Az alig néhány perces darabokból álló sorozatot - és talán Sokolov előadóművészi attitűdjét is - találóan jellemzik Pándi Marianne második, a-moll intermezzóra vonatkozó szavai: „lefojtott indulatok forrnak a simának tűnő felszín alatt: a kései zongoradarabok szemérmes lírája". 

A szólóest zárószámaként Schumann Versenymű zenekar nélkül alcímet viselő f-moll szonátája (op. 14) csendül fel. A végleges formáját 1862-ben elnyerő művet Brahms mutatta be Bécsben, aki - nem mellesleg - hosszú időn át gyengéd viszonyt ápolt Schumann feleségével, a szintén zongorista Clarával. Érdekesség, hogy a szonáta variációs formában kidolgozott lassú tételének témája, amely felismerhető a két szélső tételben is, éppen Clarától származik. Az alcímet a bécsi kiadó javasolta a közönség lenyűgözésére, miután meggyőzte a szerzőt arról, hogy dolgozza át a szonátát a versenyművekre jellemző háromtételes szerkezetűre. A zenekart nem igénylő kvázi-zongoraversenyhez minden bizonnyal azért is vonzódik Sokolov, mert ő maga nem szeret zenekarral játszani. Néhány évvel ezelőtt egy interjúban elmondta, azért vállal ritkán zongoraversenyeket, mert azt az időt és energiát, amit a művekről gyökeresen eltérő koncepcióval rendelkező karmesterekkel, és különböző felkészültségű együttesekkel való próbálás megkíván, szívesebben fordítja csak a zongorára, a szólóművekben való elmélyedésre. Elméletét igazolni látszik, hogy Sokolov valóban elmélyült, részletgazdag Schumann-játékán még legvájtfülűbb kritikusai sem igen találnak fogást. 

Bár a Schumannhoz hasonlóan kétszáz évvel ezelőtt született Chopin művei ezúttal ugyan nem szerepelnek a különc orosz zongoraművész programján, szinte bizonyosak lehetünk abban, hogy a ráadásszámok között felcsendülnek Chopin-dallamok is.

2010. április 15. 19:30
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Grigory Sokolov zongoraestje 

Bach: c-moll partita, BWV 826 No. 2
Brahms: Hét fantázia, op. 116
Schumann: f-moll szonáta, op. 14

www.mupa.hu

www.jakobikoncert.hu

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Vizuál

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Klasszikus

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.
Klasszikus hír

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Klasszikus ajánló

Megértés és tolerancia a középpontban – évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Don Giovanni-minifesztivál, A kékszakállú herceg vára, Wagner, Mahler, Mozart, világhírű énekes szólisták és hegedűművészek sora várja a BFZ közönségét a 2025–26-os évadban.
Klasszikus ajánló

Tavaszi tobzódás a romantikában – Farkas Gábor lép fel a Budapesti Vonósokkal

A koncerten egy korai, de meglepően érett Mendelssohn-darab mellett Anton Arenszkij és Anton Webern romantikus ihletésű művei hangoznak el, április 4-én a Zeneakadémia Solti Termében.
Klasszikus beszámoló

15 sor klasszikus: Tenor-Passió

A Fidelio 15 sor címmel futó rovatát azért indítottuk el, hogy szubjektív módon mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás Orosz Balázs énekművész diplomahangversenyéről szól. 15 sor klasszikus zene.