Klasszikus

"Csak azért is flamenco"

2004.07.23. 00:00
Ajánlom
Szép, sudár, szerény, elhivatott. Táncol, koreografál, tanít, utazik, szervez, maga tervezi a ruháit, a színpadképet és a koreográfiákat. Kurzusok és fellépések váltakozásában kutatja és interpretálja a flamencót, e megfejthetetlen csodát. Az Antonio Gades-féle színpadi, művészi vonalat tartja példaképének. Lippai Andrea évek óta a flamenco elkötelezettje. Nemrégiben a rangos EuroPas-díjban részesült flamencotáncos kategóriában.

A műfaj számos elismert mestere vezette be a flamenco titkaiba: Carmen Segura, Miguel Vargas Matilde Coral, Angelita Gomez, Timo Lozano vagy a Bécsben élő Gertraud Maar mesternő, akinek meghívására már több bécsi fesztiválon fellépett. Időről időre ő is önerőből vállalja, hogy meghív mestereket Magyarországra, kurzusokat tartani és a jó kapcsolatokat kialakítani. Az andalúz cigányság önkifejezéséből született, és időközben profeszszionális tánccá vált flamenco változatait próbálja minél jobban megismerni, elsajátítani és itthon zenész társaival közösen saját produkciókat létrehozni. Legutóbb a Budafest keretében lépett közönség elé július 10-én a Hilton Szálló Dominikánus udvarában a Latidos zenekar közreműködésével és tanítványaival.

- Milyen gyűjtésekből, miként született meg a Flamenco-est című előadás?

- Tanulmányaim során gyűjtött élményeim, tapasztalataim alapján készítem a koreográfiákat, és aztán ezekhez komponáljuk a zenét a Latidos együttessel, ami nagyon aprólékos munkát, koncentrált egymásra figyelést és rengeteg gyakorlást igényel. A flamenco táncok és zenék jellegzetes típusaiból igyekszünk ízelítőt adni, lehetőségeink szerint kicsit a saját ízlésvilágunkat is hozzátéve. A legmélyebb érzéseket kifejező Cante jondót énekelni a legnehezebb feladat, és itthon nem is meri vállalni senki. Speciális hangképzést és nagyon szokatlan technikát igényel. Így mi inkább a "középnehéz", ún. Cante flamenco és a Cante festeros kategóriából állítjuk össze műsorszámainkat. A nagyon jellegzetes dallamú és ritmikájú soleá-ból, a siguiríya-ból, ami a magányt, a szomorúságot fejezi ki, csak a ritmusokat és a gitár dallamait használjuk fel, hiszen ez az egyik legnehezebb válfaja a flamencónak.

- Klasszikus baletten nevelkedett táncművészként hogyan, milyen hatásokra jegyezted el magad az andalúz cigányok autentikus életérzésével, a flamencóval?

- Ez nemcsak az andalúz cigányok életérzése, hiszen az ott élő más népek kultúrája is nagyon meghatározó volt a flamenco kialakulásában, ezért úgy gondolom, hogy az életérzés mindenkiben ott lakozik, csak mindenki másképp fejezi ki. A flamenco egy sajátos expresszív forma mindezeket megmutatni. Itthon elvégeztem egy kéthetes nyári tánckurzust 1991-ben a Műszaki Egyetemen /IDMC/, aminek a célja, hogy Magyarországon ismeretlen táncműfajokba lehet belekóstolni neves külföldi tanárok közreműködésével. Annyira megtetszett a flamenco zenéje, mozdulatai, érzelmi kifejezőereje, hogy utána már tudatosan kerestem a továbbtanulás lehetőségét. Legközelebb Bécsben vannak flamencoiskolák, és engem az a megtiszteltetés ért, hogy Gertraude Maar mesternő meghívott az együttesébe, ahol időszakonként felléphettem és tanulhattam spanyol mesterektől is. Apránként, kis morzsákból raktam össze a tudásomat. Nyaranta néhány hetet töltök Sevillában, ahol sikerült rátalálnom olyan tanárokra, akikkel egyre gyakrabban én is szervezek idehaza kurzusokat tanítványaimnak és az érdeklődőknek. Tudni kell, hogy a flamenco mind a mai napig szinte néphagyomány útján terjed. Eleinte nehéz eligazodni ebben a zűrzavaros világban, amíg nem ismered meg, hogy mi az, ami hozzád a legközelebb áll. Én például alkatomat figyelembe véve nem a népies vonalat képviselem, hanem az Antonio Gades-féle klasszikus elegáns, színpadias vonalat. Csodálatos, hogy ebben a táncban mindenki kifejezheti a saját egyéniségét. Hiszen a flamenco alapvetően nem tánc, hanem életérzés.

- Talán soha nem élték ilyen reneszánszukat világszerte a latin-amerikai és a spanyol táncok, mint manapság. Profi és amatőr szinten a kluboktól a mesterkurzusokig egyaránt hódít a tangó, a flamenco. Mivel magyarázod ezt a jelenséget?

- Az érzelmekkel, a kellemes dallamokkal, egzotikus ritmusokkal. Mind a zene, mind a mozdulat, mind az arckifejezés az érzelmekre hat. Ha megnézel egy versenytáncot, bármilyen szép is, valamilyen szempontból mégis stilizált lépések szép egymásutánja. Nem úgy jelennek meg benne az érzelmek, mint a flamenco táncban, ahol a lépéskombinációk az érzelmek alárendeltjei és abszolút a zene kerül kifejezésre a tánc által. A táncos próbálja a testével megjeleníteni a zenét, mintha benne születne meg. Kevés táncnak van ennyire szoros kapcsolata a zenével. Az érzelmeken túl mindenkire hat a dinamika, az erő, a visszafojtott energia. A flamencóban férfi és nő nem érinti egymást, és ez olyan feszültséget okoz, ami hihetetlen kisugárzást ad a táncnak. A flamenco eredendően nem páros tánc, sokkal inkább szóló műfaj, amelyik a zenészek és a táncos kapcsolatáról szól. Régen örömeiket és a bánataikat kis közösségekben vagy a családon belül csakis egymásnak adták elő. A flamenco történetében először csak az ének volt, majd a tánc, a gitár és a tapskíséret, mára viszont már sokféle hangszerrel kibővült. Ez egy olyan befogadó műfaj, mint például a dzsessz, sokféle hatást magába tud olvasztani.

- Ennek az elhivatottságnak, elkötelezettségnek a fényében a flamenco mellett hogyan tekintesz vissza korábbi szakmai életedre, arra a kényszerűségre, ami végül is a pálya módosítására ösztönzött?

- Világéletemben táncművésznek készültem. Már hároméves koromban eldöntöttem, hogy balett-táncos leszek, amikor Jánoshalmán a televízióban láttam a Fából faragott királyfit. Tízéves koromig kérleltem az édesanyámat, amíg végül felvételiztem a Táncművészeti Főiskolára, és bejutottam. Nekem az a problémám a klasszikus balettel, hogy túl magas vagyok, ami hátránnyal járt a partnerek szempontjából. Hat év munka után a Győri Balett táncosaként lábközépcsonttörést szenvedtem, abba kellett hagynom a klasszikus táncot. Nagyon megrettentem, hogy nem állhatok színpadra többé. Aztán megszületett az első kislányom, és miközben otthon voltam vele, próbáltam kitekinteni más irányba. A flamencóval új világ nyílt meg előttem, úgy érzem, nekem találták ki ezt a műfajt.

- Amennyire tudom, idehaza nincsenek "riválisaid" a flamenco műfajában.

- Inkább azt mondanám, hogy a profi táncszakmában egyedül én foglalkozom jelenleg ezzel ilyen komolyan.

- Nemcsak táncolod, de tanítod is a flamencót. Hogyan jött a pedagógiai tevékenység?

- Még a Győri Balett mellett elvégeztem a Táncművészeti Főiskola klasszikus balett és társastánc pedagógia szakát. A tanítás vezetett át a lábsérülésemet követő nehéz krízisszakaszon. Szentendrén nyitottam egy tánciskolát, ahol társastáncot, balettet, aerobicot tanítottam. Később a Nádasdy Kálmán művészeti iskolában tanítottam, és mind a mai napig oktatok felnőtteknek tornát, kisgyerekeknek balettet. Jelenleg négy privát flamencocsoportom van, emellett a Táncművészeti Egyetemen is tanítok flamencót. Van egy együttesem, koreografálok, a szervezési, menedzselési munkát is magam végzem férjem segítségével. Ha valaki szeretne megtanulni flamencót táncolni, korhatártól függetlenül jelentkezhet a III. kerületi Goli tánciskolában, ahol tanév közben hétfőn és szerdán tartok órákat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Keller András: A zenekar a kedvenc hangszerem

Vonósnégyesével, a Keller Quartettel elért világsikerek után Keller András karmesterként építi és irányítja tizenhárom éve a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekart. Úgy véli, jobban kellene figyelnünk saját, hazai kincseinkre, a kortárs zenére és egyáltalán – a zenére.
Fidelio Tours

Tudod, hol áll Petőfi, Erkel és Anne Frank fája?

Naponta sétálunk el óriási törzsű, sokat megélt fák mellett, ám szinte sosem gondolunk bele, hogy mennyi történetet, mennyi legendát hordozhatnak magukban. Ha a fák mesélni tudnának, talán többet mondanának, mint a legtöbbet megélt nagyszülők. Most összegyűjtöttünk 8 híres fát, amelyeknek érdemes megismerni a történetét.
Zenés színház

Csábító francia dallamok a Benczúr Kertben

Három fiatal, de a startvonalon már túl járó művész, madarak kórusától kísért estjét élvezhetik augusztus 16-án a lombok alatt. Offenbachtól Delibes-ig, a zenés színházi irodalom legjavából válogatva tíz népszerű operaária, illetve duett szólal meg Horti Lilla és Lusine Sahakyan előadásában.
Plusz

Fáy Miklós: Férfias erények

Fáy Miklós kritikus ezúttal a Robert Capa Központ új kiállításával, a Zeneakadémia szeptemberi Bartók-hangversenyével, Az öreg halász és a tenger új kiadásával, valamint egy Maria João Pires összkiadással foglalkozik.
Klasszikus

A koronavírus ellen harcol, most koncertet ad a Medikus Zenekar

A koronavírus-járvány kezdete óta először lép színpadra teljes létszámmal a Medikus Zenekar augusztus 18-án a Pesti Vármegyeháza Díszudvarában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

A koronavírus ellen harcol, most koncertet ad a Medikus Zenekar

A koronavírus-járvány kezdete óta először lép színpadra teljes létszámmal a Medikus Zenekar augusztus 18-án a Pesti Vármegyeháza Díszudvarában.
Klasszikus interjú

Keller András: A zenekar a kedvenc hangszerem

Vonósnégyesével, a Keller Quartettel elért világsikerek után Keller András karmesterként építi és irányítja tizenhárom éve a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekart. Úgy véli, jobban kellene figyelnünk saját, hazai kincseinkre, a kortárs zenére és egyáltalán – a zenére.
Klasszikus hír

A Balatonon is koncerteznek a BFZ zenészei

Bár az augusztus még nem az aktív koncertszezon hónapja, a Budapesti Fesztiválzenekar több nyári programmal is készül közönségének Budapesten, a Balatonon és a Dunakanyarban.
Klasszikus hír

Különleges koncertpárral indítja új évadát a Zeneakadémia

A Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar közös hangversenyén a Kossuth-díjas Balázs János szólójával hallható Rahmanyinov összes zongoraversenye és a virtuóz Paganini-variációk augusztus 18-án és 19-én a Nagyteremben. A vendégkarmester a kanadai Charles Olivieri-Munroe lesz.
Klasszikus ajánló

Fesztivál egy nappali szobában – Kezdődik az Altalena Zenei Fesztivál

Szerdától hamisítatlan szalonhangulattal és a klasszikus zenei élet legkiválóbb előadóival várja közönségét az Altalena Zenei Fesztivál. A kamarazenéé és a szólóhangszereké a főszerep, de a programban néptáncos-népzenés est és zenés beszélgetések is helyet kapnak.