Klasszikus

"Csak azért is flamenco"

2004.07.23. 00:00
Ajánlom
Szép, sudár, szerény, elhivatott. Táncol, koreografál, tanít, utazik, szervez, maga tervezi a ruháit, a színpadképet és a koreográfiákat. Kurzusok és fellépések váltakozásában kutatja és interpretálja a flamencót, e megfejthetetlen csodát. Az Antonio Gades-féle színpadi, művészi vonalat tartja példaképének. Lippai Andrea évek óta a flamenco elkötelezettje. Nemrégiben a rangos EuroPas-díjban részesült flamencotáncos kategóriában.

A műfaj számos elismert mestere vezette be a flamenco titkaiba: Carmen Segura, Miguel Vargas Matilde Coral, Angelita Gomez, Timo Lozano vagy a Bécsben élő Gertraud Maar mesternő, akinek meghívására már több bécsi fesztiválon fellépett. Időről időre ő is önerőből vállalja, hogy meghív mestereket Magyarországra, kurzusokat tartani és a jó kapcsolatokat kialakítani. Az andalúz cigányság önkifejezéséből született, és időközben profeszszionális tánccá vált flamenco változatait próbálja minél jobban megismerni, elsajátítani és itthon zenész társaival közösen saját produkciókat létrehozni. Legutóbb a Budafest keretében lépett közönség elé július 10-én a Hilton Szálló Dominikánus udvarában a Latidos zenekar közreműködésével és tanítványaival.

- Milyen gyűjtésekből, miként született meg a Flamenco-est című előadás?

- Tanulmányaim során gyűjtött élményeim, tapasztalataim alapján készítem a koreográfiákat, és aztán ezekhez komponáljuk a zenét a Latidos együttessel, ami nagyon aprólékos munkát, koncentrált egymásra figyelést és rengeteg gyakorlást igényel. A flamenco táncok és zenék jellegzetes típusaiból igyekszünk ízelítőt adni, lehetőségeink szerint kicsit a saját ízlésvilágunkat is hozzátéve. A legmélyebb érzéseket kifejező Cante jondót énekelni a legnehezebb feladat, és itthon nem is meri vállalni senki. Speciális hangképzést és nagyon szokatlan technikát igényel. Így mi inkább a "középnehéz", ún. Cante flamenco és a Cante festeros kategóriából állítjuk össze műsorszámainkat. A nagyon jellegzetes dallamú és ritmikájú soleá-ból, a siguiríya-ból, ami a magányt, a szomorúságot fejezi ki, csak a ritmusokat és a gitár dallamait használjuk fel, hiszen ez az egyik legnehezebb válfaja a flamencónak.

- Klasszikus baletten nevelkedett táncművészként hogyan, milyen hatásokra jegyezted el magad az andalúz cigányok autentikus életérzésével, a flamencóval?

- Ez nemcsak az andalúz cigányok életérzése, hiszen az ott élő más népek kultúrája is nagyon meghatározó volt a flamenco kialakulásában, ezért úgy gondolom, hogy az életérzés mindenkiben ott lakozik, csak mindenki másképp fejezi ki. A flamenco egy sajátos expresszív forma mindezeket megmutatni. Itthon elvégeztem egy kéthetes nyári tánckurzust 1991-ben a Műszaki Egyetemen /IDMC/, aminek a célja, hogy Magyarországon ismeretlen táncműfajokba lehet belekóstolni neves külföldi tanárok közreműködésével. Annyira megtetszett a flamenco zenéje, mozdulatai, érzelmi kifejezőereje, hogy utána már tudatosan kerestem a továbbtanulás lehetőségét. Legközelebb Bécsben vannak flamencoiskolák, és engem az a megtiszteltetés ért, hogy Gertraude Maar mesternő meghívott az együttesébe, ahol időszakonként felléphettem és tanulhattam spanyol mesterektől is. Apránként, kis morzsákból raktam össze a tudásomat. Nyaranta néhány hetet töltök Sevillában, ahol sikerült rátalálnom olyan tanárokra, akikkel egyre gyakrabban én is szervezek idehaza kurzusokat tanítványaimnak és az érdeklődőknek. Tudni kell, hogy a flamenco mind a mai napig szinte néphagyomány útján terjed. Eleinte nehéz eligazodni ebben a zűrzavaros világban, amíg nem ismered meg, hogy mi az, ami hozzád a legközelebb áll. Én például alkatomat figyelembe véve nem a népies vonalat képviselem, hanem az Antonio Gades-féle klasszikus elegáns, színpadias vonalat. Csodálatos, hogy ebben a táncban mindenki kifejezheti a saját egyéniségét. Hiszen a flamenco alapvetően nem tánc, hanem életérzés.

- Talán soha nem élték ilyen reneszánszukat világszerte a latin-amerikai és a spanyol táncok, mint manapság. Profi és amatőr szinten a kluboktól a mesterkurzusokig egyaránt hódít a tangó, a flamenco. Mivel magyarázod ezt a jelenséget?

- Az érzelmekkel, a kellemes dallamokkal, egzotikus ritmusokkal. Mind a zene, mind a mozdulat, mind az arckifejezés az érzelmekre hat. Ha megnézel egy versenytáncot, bármilyen szép is, valamilyen szempontból mégis stilizált lépések szép egymásutánja. Nem úgy jelennek meg benne az érzelmek, mint a flamenco táncban, ahol a lépéskombinációk az érzelmek alárendeltjei és abszolút a zene kerül kifejezésre a tánc által. A táncos próbálja a testével megjeleníteni a zenét, mintha benne születne meg. Kevés táncnak van ennyire szoros kapcsolata a zenével. Az érzelmeken túl mindenkire hat a dinamika, az erő, a visszafojtott energia. A flamencóban férfi és nő nem érinti egymást, és ez olyan feszültséget okoz, ami hihetetlen kisugárzást ad a táncnak. A flamenco eredendően nem páros tánc, sokkal inkább szóló műfaj, amelyik a zenészek és a táncos kapcsolatáról szól. Régen örömeiket és a bánataikat kis közösségekben vagy a családon belül csakis egymásnak adták elő. A flamenco történetében először csak az ének volt, majd a tánc, a gitár és a tapskíséret, mára viszont már sokféle hangszerrel kibővült. Ez egy olyan befogadó műfaj, mint például a dzsessz, sokféle hatást magába tud olvasztani.

- Ennek az elhivatottságnak, elkötelezettségnek a fényében a flamenco mellett hogyan tekintesz vissza korábbi szakmai életedre, arra a kényszerűségre, ami végül is a pálya módosítására ösztönzött?

- Világéletemben táncművésznek készültem. Már hároméves koromban eldöntöttem, hogy balett-táncos leszek, amikor Jánoshalmán a televízióban láttam a Fából faragott királyfit. Tízéves koromig kérleltem az édesanyámat, amíg végül felvételiztem a Táncművészeti Főiskolára, és bejutottam. Nekem az a problémám a klasszikus balettel, hogy túl magas vagyok, ami hátránnyal járt a partnerek szempontjából. Hat év munka után a Győri Balett táncosaként lábközépcsonttörést szenvedtem, abba kellett hagynom a klasszikus táncot. Nagyon megrettentem, hogy nem állhatok színpadra többé. Aztán megszületett az első kislányom, és miközben otthon voltam vele, próbáltam kitekinteni más irányba. A flamencóval új világ nyílt meg előttem, úgy érzem, nekem találták ki ezt a műfajt.

- Amennyire tudom, idehaza nincsenek "riválisaid" a flamenco műfajában.

- Inkább azt mondanám, hogy a profi táncszakmában egyedül én foglalkozom jelenleg ezzel ilyen komolyan.

- Nemcsak táncolod, de tanítod is a flamencót. Hogyan jött a pedagógiai tevékenység?

- Még a Győri Balett mellett elvégeztem a Táncművészeti Főiskola klasszikus balett és társastánc pedagógia szakát. A tanítás vezetett át a lábsérülésemet követő nehéz krízisszakaszon. Szentendrén nyitottam egy tánciskolát, ahol társastáncot, balettet, aerobicot tanítottam. Később a Nádasdy Kálmán művészeti iskolában tanítottam, és mind a mai napig oktatok felnőtteknek tornát, kisgyerekeknek balettet. Jelenleg négy privát flamencocsoportom van, emellett a Táncművészeti Egyetemen is tanítok flamencót. Van egy együttesem, koreografálok, a szervezési, menedzselési munkát is magam végzem férjem segítségével. Ha valaki szeretne megtanulni flamencót táncolni, korhatártól függetlenül jelentkezhet a III. kerületi Goli tánciskolában, ahol tanév közben hétfőn és szerdán tartok órákat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.
Klasszikus

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus

Ez az első élvonalbeli vonósnégyes, amelyben többségben vannak a nők

Az Artemis Quartetből kilépett két tag, nők érkeztek a helyükre. Ilyenkor felvetődik a kérdés: miért a férfiak uralják a kamarazenét?
Klasszikus

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Tánc

Februárban megnyit a Nemzeti Táncszínház várva várt új épülete

Négy év bizonytalan helyzet után február 15-én a Budapest Táncfesztivállal egybekötve adják át a nagyközönségnek az intézmény új épületét a Millenáris Parkban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus icma

Rangos nemzetközi díjat kapott Várjon Dénesék lemeze

Várjon Dénesé mellett Bartók-művek felvételeit is díjazta a rangos ICMA zsűrije.
Klasszikus virtuózok

Plácido Domingo koncertjén álló tapsot kaptak a Virtuózok

A legendás tenor Gertler Teóval, Abouzahra Amirával és Abouzahra Mariammal lépett fel Dániában. A kis virtuózok álló ovációt kaptak, és hatalmas motivációt az előttük álló feladatokhoz.
Klasszikus hír

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Klasszikus videó

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus ajánló

Adj hangot a térnek és a télnek!

Második alkalommal rendezik meg február 9-én a nagy népszerűségnek örvendő nyárindító fesztivál téli változatát, a Kórusok Téli Éjszakáját.  Tekintettel az időjárásra, a szabadtéri helyszínek helyett ezúttal a barátságos hangulatú MagNet Közösségi Ház ad otthont az eseménynek.