Klasszikus

Csak jó és rossz zene létezik – Makláry László és Hámori Máté a Kult50-ben

2020.01.31. 13:50
Ajánlom
Hámori Máté karmester az Óbudai Danubia Zenekar művészeti vezetője. Makláry László negyven éven át vezette az Operettszínház zenekarát. Mindkettőjüket beválasztottuk 2019-ben a Kult50-be, és most leültünk velük, hogy közösen beszélgessünk.

Nézze meg videósorozatunk legújabb részét:

Hámori Máté

Huszonöt év fiatal kor egy szimfonikus zenekarnál: épp ennyi idős az Óbudai Danubia Zenekar, amely Hámori Máté művészeti vezetésével virágkorába lépett.

Az 1983-as születésű karmester öt éve igazgatja az óbudai együttest. Már gimnazistaként külön énekórákat tartott az osztályának, később, még zeneakadémistaként alapította első zenekarát – hogy legyen mit vezényelnie. Megesett, hogy az autóját is eladta, hogy finanszírozni tudjon egy koncertet, és azt sem bánta, hogy a zenekar azóta feloszlott: a zene szenvedélye megmaradt. Az Óbudai Danubia élén a szimfonikus repertoár ismeretlenebb területeire vezeti közönségüket, egyaránt játszanak a barokk és a klasszika elfeledett kincseiből és a modern és kortárs zene felfedezésre váró remekműveiből. Együttesként képben vannak, résen vannak: 2020-ban az ő közreműködésükben hangzik el hazánkban Kurtág György tavalyi, világsikert aratott operája, A játszma vége.

hamorimate-133728.jpg

Hámori Máté (Fotó/Forrás: ÓDZ)

Amit a karmester csinál, az jelentősen befolyásolja, hogy a zenész hogyan viszonyul a saját hangszeréhez és az előadott műhöz

– nyilatkozta a Fideliónak. Igazi 21. századi maestro, aki nem öncélú erőfitogtatással, tekintélyelvűséggel igazgatja a zenekart, hanem invencióval, kreativitással jár elöl. A zenekar tematikus évadai, a már ismert remekművek radikálisan új, élő olvasatai erről a leleményről tanúskodnak, és egy olyan energiáról, amelynek szükségéről sokszor elfeledkeznek ebben a műfajban.

Hámori Máté 2017-ben az Arany Érdemkereszt polgári tagozatában, 2019-ben pedig Liszt-díjban részesült, de sem a karmesteri pulpitusra, sem a próbákra nem viszi magával a plecsnit. Nem értékek ellen, hanem értékekért érdemes lázadni, vallja, a nyugati világnak az utolsó nagy fogódzója a kultúra. Szerinte azt a misztériumot kell megteremteni a koncertteremben, amit a régiek a templomokban tapasztaltak.

Makláry László

Az Operettszínház doyenjének titka fő-zeneigazgatóként az volt, hogy az emberi oldalát is megragadta a feladatainak.

Makláry László vérmérséklete alapján is a zenés színház pergő forgatagába való, szédítő zenei tempóit egyszerre rettegik és csodálják az énekesek és a táncosok a színpadon. Ez persze sokszor a siker egyik záloga, az általa igazgatott zenekar dinamikája több mint negyven éve sodorja magával az Operettszínház közönségét, valahogy úgy, ahogy az ő vitorlását a szél. Ez – a sebesség, a tempó – hobbijának és munkájának közös lényege.

MaklaryLaszlo-105924.jpg

Makláry László (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Művészi karrierje korai, sorsdöntő momentuma volt, amikor a New York-i Broadwayn megismerkedett Leonard Bernsteinnel. 1978-tól a Budapesti Operettszínház karmestere, ’83-tól zeneigazgatója, később fő-zeneigazgatója. 1983-ban az ő vezényletével mutatta be a Szörényi–Bródy-páros a legendás István, a királyt.

A büszkeség mindig ott van a szeme sarkában, joggal: az ő érdeme is, hogy a rockopera a mai fülnek is fantasztikusan szól.

A művet legutóbb 2018-ban az Operettszínház új produkciójában vezényelte.

Azt mondja, épp azt szereti a legjobban, amin dolgozik, legyen az Lehár Ferenc, Kálmán Imre vagy Andrew Lloyd Webber. Odafigyel a zenekarára, mindenkit a keresztnevén szólít, és tudja, hogy csak úgy lehet maximalista, ha a muzsikusokkal emberként bánik. Nála a humor, a közvetlenség az, ami összetart egy együttest. Több évtizedes tapasztalata nem merevedett dogmává, nyitottsága, frissessége mögött viszont rutin és tudás rejlik. Megkerülhetetlen doyenjévé vált a magyar zenés színházi életnek. Az Operettszínház fő-zeneigazgatói posztjától a világhírű Liliom-adaptációval, a Carousellel búcsúzik, és 2019-ben az ő pálcájára csendültek fel először Dubajban A víz özvegy hangjai.

(szöveg: Csabai Máté)

Sorozatunk előző részei

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

„Azért élek, mert valamit el akarok mondani” – interjú Mészáros Mártával

Mészáros Márta szeptember 19-én ünnepli 90. születésnapját. Ebből az alkalomból kerestük fel a rendezőt, akivel a film lényegéről, filmtörténeti csókjeleneteiről, a valósághoz vezető lépésekről és új filmtervéről is beszélgettünk. 
Színház

Kováts Adél egy mázsás jégtömböt tolt keresztül Budapesten

A Radnóti Színház igazgatója a nyár legforróbb hetére időzítette performanszát, a Margit hídtól a Radnóti Tesla Laborig tolta jeget, míg a melegben az teljesen semmivé nem vált.
Színház

Vidnyánszky válasza Wilsonnak: „Sajnálom, hogy egyoldalúan tájékozódott”

A Nemzeti Színház igazgatója azután reagált, hogy a MITEM fesztiválra meghívott rendező, Robert Wilson közleményben tudatta, előadása után járó honoráriuma felét a FreeSZFE egyesületnek ajánlja fel.
Színház

Híd, ami összeköt: a tehetség – új tagokat avatott a Halhatatlanok Társulata

„Jó egészséget kívánok mindenkinek, pályatársaimnak remek előadásokat és boldogságot, boldogságot, boldogságot” – tolmácsolta Lázár Kati szavait Jordán Tamás szeptember 18-án a Budapesti Operettszínház előtti Halhatatlanok sétányán, ahol nyolc művész csatlakozott a Halhatatlanok Társulatához.
Klasszikus

„Szeretnék ajtóstul rontani a házba” – beszélgetés Rajna Martinnal

Mindössze huszonöt évesen lett a Győri Filharmonikus Zenekar vezető karmestere, az évadnyitó koncerten Kodály és Bartók művei mellett Balogh Máté új kompozícióját is vezényli, amelyet a zeneszerző számukra írt. Rajna Martinnal győri tervei mellett a modern zene fontosságáról is beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

68 éves korában elhunyt Ligeti András

A Kossuth-díjas karmester, hegedűművész súlyos betegség következtében, váratlanul hunyt el, tudatta családja.
Klasszikus interjú

„Szeretnék ajtóstul rontani a házba” – beszélgetés Rajna Martinnal

Mindössze huszonöt évesen lett a Győri Filharmonikus Zenekar vezető karmestere, az évadnyitó koncerten Kodály és Bartók művei mellett Balogh Máté új kompozícióját is vezényli, amelyet a zeneszerző számukra írt. Rajna Martinnal győri tervei mellett a modern zene fontosságáról is beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Rabulejtő átváltozások szóban, képen és hangban

A HERBSTGOLD Fesztivált 2017 óta rendezik meg minden év szeptemberében Kismartonban, az idén szeptember 15-től 26-ig. A Fesztivál mottója, Metamorfózisok, új művészeti vezetője, Julian Rachlin hegedűművész.
Klasszikus hír

Indul a Zeneakadémia új évada: Liszt Fesztivált és Bartók Világversenyt rendeznek

A Zeneakadémia koncertjei védettségi igazolvány nélkül látogathatók, de a maszk viselése ajánlott.
Klasszikus interjú

Nagyon hiányzott a közönség – Beszélgetés Érdi Tamással

Először játszik Budapesten a járványhullámok után Érdi Tamás. Szeptember 19-én az Óbudai Társaskörben Mozart A-dúr zongoraversenyét és D-dúr Koncertrondóját adja elő az Óbudai Kamarazenekarral. A Prima Primissima-díjas művész eddig huszonhét országban koncertezett – most utazásról, az elmúlt másfél évről és sok másról mesélt.