Klasszikus

"Csak le kell játszani..."

2014.03.15. 06:58
Ajánlom
Malcolm Bilson nem specialista; Vashegyi György szerint minden olyan zene régizene, amelynek szerzője nem él; hiába vannak "tankönyvek", amit nem érzünk magunkénak, azt nem szabad az előírások szerint játszani. A legendás fortepiano-játékos és az Orfeo Zenekar közös hangversenyt adott a Zeneakadémia nagytermében. KRITIKA

A cím és a bevezető gondolatok a koncertet követő Kóda nevű pódiumbeszélgetés keretein belül hangzottak el. Mindkét művészből irigylésre méltóan áradt a zene szeretete, és bárhonnan is közelített a beszélgetőtárs, a végeredmény mindig az volt: nincs különbség, ezt is „csak le kell játszani." Bilson játéka épp attól vált lenyűgözővé, hogy nem tett bele semmi többet s legfőképp semmi mást, mint amit Mozart a kottába írt. Pontosan ismeri hangszere határait és képességeit, és a lehető legintenzívebb hangzást hozza / hozta ki belőle.

A fortepianó kapcsán muszáj szót ejtenem Mozart zsenijéről. A szerző zongoraversenyeinek modern zongorán való interpretációihoz szokott fülünk evidensnek veszi, hogy a szólóhangszer mindig kihallatszik a zenekari anyagból. Csak a jóval kisebb hangerőre és zengésre képes fortepianónál tűnik ki, milyen okosan rakta fel Mozart a szólamokat. Ahogy azt Bilson is megjegyezte, a szólisztikus szakaszok mindig kisebb dinamikával, míg a tutti részek fortissimo szólalnak meg. Utóbbiban a szólóhangszer beleolvad a zenekarba, egyesül vele, míg előbbiben az együttes alkalmazkodik a fortepiano dinamikai képességeihez. Ezúttal ez a gyakorlati kényszer szülte találékonyság a szokásosnál jobban megjelent és elbűvölt.

A műsoron két szimfónia és két zongoraverseny szerepelt. A tisztán zenekari szimfóniák nem hordoztak magukban olyan tüzet, ami a „csak le kell játszani"-módszerhez elengedhetetlenül szükséges, nehogy unalmassá, szürkévé váljon a darab. Bár Vashegyi Györgyön látszott a maximálisan igényes zenei formálás és tolmácsolás szándéka, együttese ez alkalommal nem tudta hangzó élményre váltani a karmester elképzeléseit. A néhány pontatlan belépés és a fúvós szekció (elsősorban a natúrkürtök) mindvégig gikszeres játéka is okozott némi csalódást, de a fő problémát a zenekar megszokottnál kevésbé expresszív hangzása jelentette.

Ösztönzőleg hathatott az Orfeo Zenekarra a szólista jelenléte, mindkét zongoraversenyben erőre kaptak. Vashegyi magával ragadóan érzékeny muzikalitása és a fortepianóval való zenei kommunikáció egyedi-klasszikus hangzást eredményezett. Változatos dinamikák és egymást kiegészítő hangszínjátékok jellemezték a versenyműveket. Bilson keze épp olyan könnyedén siklott hangszere billentyűi felett, mint ahogy azt a Kódában ideális játéktechnikaként imitálta. Nem kellett erőlködnie az érvényesülésért, egy kiváló együttes biztosította számára a legelőnyösebb hangzásbeli arányokat. Játéka mentes volt minden sallangtól. Még apró tévesztései és egyenetlenségei sem zökkentettek ki mintaszerűen laza és egyszerű stílusának hatása alól. "Csak le kell játszani..." - mondta, és csak lejátszotta. Mozart zenéje pedig önmagáért beszélt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kórus

Solti Árpád nyerte a Mátrai Művészeti Napok zeneszerzői pályázatát

Solti Árpád műve nyerte el a Vox Mirabilis és a Muzsikál az Erdő Alapítvány zeneszerzői pályázatának fődíját, amelyet a Mátrai Művészeti Napok jubileuma alkalmából hirdettek meg
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus molnár anna

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus ajánló

Így telik a Klassz a pARTon! fesztivál (és ajánlunk néhány következő koncertet is)

Július 8-án a Pesti Vigadóban startolt a Klassz a pARTon! fesztivál, amelynek a következő héten Szigligeten, Balatonfüreden és Paloznakon lesznek koncertjei. A Danubia Zenekar, Érdi Tamás, Vásáry Tamás és a Concerto Budapest a fellépők között.
Klasszikus hír

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.