Klasszikus

"Csak le kell játszani..."

2014.03.15. 06:58
Ajánlom
Malcolm Bilson nem specialista; Vashegyi György szerint minden olyan zene régizene, amelynek szerzője nem él; hiába vannak "tankönyvek", amit nem érzünk magunkénak, azt nem szabad az előírások szerint játszani. A legendás fortepiano-játékos és az Orfeo Zenekar közös hangversenyt adott a Zeneakadémia nagytermében. KRITIKA

A cím és a bevezető gondolatok a koncertet követő Kóda nevű pódiumbeszélgetés keretein belül hangzottak el. Mindkét művészből irigylésre méltóan áradt a zene szeretete, és bárhonnan is közelített a beszélgetőtárs, a végeredmény mindig az volt: nincs különbség, ezt is „csak le kell játszani." Bilson játéka épp attól vált lenyűgözővé, hogy nem tett bele semmi többet s legfőképp semmi mást, mint amit Mozart a kottába írt. Pontosan ismeri hangszere határait és képességeit, és a lehető legintenzívebb hangzást hozza / hozta ki belőle.

A fortepianó kapcsán muszáj szót ejtenem Mozart zsenijéről. A szerző zongoraversenyeinek modern zongorán való interpretációihoz szokott fülünk evidensnek veszi, hogy a szólóhangszer mindig kihallatszik a zenekari anyagból. Csak a jóval kisebb hangerőre és zengésre képes fortepianónál tűnik ki, milyen okosan rakta fel Mozart a szólamokat. Ahogy azt Bilson is megjegyezte, a szólisztikus szakaszok mindig kisebb dinamikával, míg a tutti részek fortissimo szólalnak meg. Utóbbiban a szólóhangszer beleolvad a zenekarba, egyesül vele, míg előbbiben az együttes alkalmazkodik a fortepiano dinamikai képességeihez. Ezúttal ez a gyakorlati kényszer szülte találékonyság a szokásosnál jobban megjelent és elbűvölt.

A műsoron két szimfónia és két zongoraverseny szerepelt. A tisztán zenekari szimfóniák nem hordoztak magukban olyan tüzet, ami a „csak le kell játszani"-módszerhez elengedhetetlenül szükséges, nehogy unalmassá, szürkévé váljon a darab. Bár Vashegyi Györgyön látszott a maximálisan igényes zenei formálás és tolmácsolás szándéka, együttese ez alkalommal nem tudta hangzó élményre váltani a karmester elképzeléseit. A néhány pontatlan belépés és a fúvós szekció (elsősorban a natúrkürtök) mindvégig gikszeres játéka is okozott némi csalódást, de a fő problémát a zenekar megszokottnál kevésbé expresszív hangzása jelentette.

Ösztönzőleg hathatott az Orfeo Zenekarra a szólista jelenléte, mindkét zongoraversenyben erőre kaptak. Vashegyi magával ragadóan érzékeny muzikalitása és a fortepianóval való zenei kommunikáció egyedi-klasszikus hangzást eredményezett. Változatos dinamikák és egymást kiegészítő hangszínjátékok jellemezték a versenyműveket. Bilson keze épp olyan könnyedén siklott hangszere billentyűi felett, mint ahogy azt a Kódában ideális játéktechnikaként imitálta. Nem kellett erőlködnie az érvényesülésért, egy kiváló együttes biztosította számára a legelőnyösebb hangzásbeli arányokat. Játéka mentes volt minden sallangtól. Még apró tévesztései és egyenetlenségei sem zökkentettek ki mintaszerűen laza és egyszerű stílusának hatása alól. "Csak le kell játszani..." - mondta, és csak lejátszotta. Mozart zenéje pedig önmagáért beszélt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„A mi generációnk nem kapható a gyűlölködésre” – A 30 év alatti színművészek levele az Országgyűléshez

A december 9-én a szabad színházakért és a kultúra függetlenségéért meghirdetett tüntetésen Sodró Eliza, a Radnóti Színház művésze olvasta fel 111 harminc év alatti színművész levelét az Országgyűléshez.
Színház

„Tudsz még hallgatni?” – Beszámoló a színházi alkotók tüntetéséről

A szabad színházért, a kultúra függetlenségéért szerveztek tüntetést december 9-én estére a Madách térre, és noha a bírált törvényjavaslat időközben módosult, sokan úgy érezték, ott a helyük a megmozduláson.
Színház

Vidnyánszky az igazságtalanságok megszüntetését várja a törvénytervezettől

A Magyar Teátrumi Társaság elnöke az M1-nek nyilatkozott az új színháztörvénnyel kapcsolatban.
Plusz

Használt a tiltakozás? Végül nem bántaná az NKA-t az új törvényjavaslat

Nem szerepel a Nemzeti Kulturális Alap átalakítása a Nemzeti Kulturális Tanácsról szóló törvényjavaslatban, de a színházaknak közös fenntartási megállapodást kell kötniük a kormánnyal.
Színház

Ezekre az előadásokra küldenék el a politikusokat a színészek

Szégyen, Hamlet, A bajnok, Az ember tragédiája – többek között ezeket a produkciókat ajánlották azok a színházi alkotók, akiket a december 9-i tüntetésen kérdeztünk meg arról, mire hívnák el a politikai döntéshozókat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Itt követheti élőben Martha Argerich koncertjét, ha már nem kapott jegyet!

December 12-én este fél 8-kor a Liszt Ferenc Kamarazenekarral lép fel Martha Argerich. A hangverseny teltházas, de a Medici TV közvetíti. Mutatjuk, hol.
Klasszikus advent

Mozart átiratában hallható Händel Messiása

Az átirat Anger Ferenc rendezésében, Nádasdy Ádám új magyar fordításával csendül fel december 21-én az Erkel Színházban. A karácsonyi négy előadás szólistái Rácz Rita, Schöck Atala, Horváth István és Cser Krisztián, az Opera Zenekart és az Énekkart Kesselyák Gergely vezényli.
Klasszikus hír

Pozsonyi kórusversenyt nyert a Magnificat Leánykar

Kortárs és szakrális kategóriában is első helyezést ért el a Magnificat Leánykar egy pozsonyi kórusversenyen.
Klasszikus interjú

Liszt mindig forrófejű lázadó maradt – interjú Borbély Lászlóval

Liszt idős korában is forradalmár maradt, csak másért küzdött. Ez derül ki Borbély László új albumából, amelyen a mester kései műveit hallhatjuk. De a zongoraművésznek egy második lemeze is megjelent a napokban, ezen a Goldberg-variációkat találjuk.
Klasszikus gyász

Elhunyt Friedrich Ádám Liszt-díjas kürtművész

Életének 82. évében elhunyt Friedrich Ádám Liszt-díjas kürtművész - közölte hétfőn a Zeneakadémia.