Klasszikus

"Csak le kell játszani..."

2014.03.15. 06:58
Ajánlom
Malcolm Bilson nem specialista; Vashegyi György szerint minden olyan zene régizene, amelynek szerzője nem él; hiába vannak "tankönyvek", amit nem érzünk magunkénak, azt nem szabad az előírások szerint játszani. A legendás fortepiano-játékos és az Orfeo Zenekar közös hangversenyt adott a Zeneakadémia nagytermében. KRITIKA

A cím és a bevezető gondolatok a koncertet követő Kóda nevű pódiumbeszélgetés keretein belül hangzottak el. Mindkét művészből irigylésre méltóan áradt a zene szeretete, és bárhonnan is közelített a beszélgetőtárs, a végeredmény mindig az volt: nincs különbség, ezt is „csak le kell játszani." Bilson játéka épp attól vált lenyűgözővé, hogy nem tett bele semmi többet s legfőképp semmi mást, mint amit Mozart a kottába írt. Pontosan ismeri hangszere határait és képességeit, és a lehető legintenzívebb hangzást hozza / hozta ki belőle.

A fortepianó kapcsán muszáj szót ejtenem Mozart zsenijéről. A szerző zongoraversenyeinek modern zongorán való interpretációihoz szokott fülünk evidensnek veszi, hogy a szólóhangszer mindig kihallatszik a zenekari anyagból. Csak a jóval kisebb hangerőre és zengésre képes fortepianónál tűnik ki, milyen okosan rakta fel Mozart a szólamokat. Ahogy azt Bilson is megjegyezte, a szólisztikus szakaszok mindig kisebb dinamikával, míg a tutti részek fortissimo szólalnak meg. Utóbbiban a szólóhangszer beleolvad a zenekarba, egyesül vele, míg előbbiben az együttes alkalmazkodik a fortepiano dinamikai képességeihez. Ezúttal ez a gyakorlati kényszer szülte találékonyság a szokásosnál jobban megjelent és elbűvölt.

A műsoron két szimfónia és két zongoraverseny szerepelt. A tisztán zenekari szimfóniák nem hordoztak magukban olyan tüzet, ami a „csak le kell játszani"-módszerhez elengedhetetlenül szükséges, nehogy unalmassá, szürkévé váljon a darab. Bár Vashegyi Györgyön látszott a maximálisan igényes zenei formálás és tolmácsolás szándéka, együttese ez alkalommal nem tudta hangzó élményre váltani a karmester elképzeléseit. A néhány pontatlan belépés és a fúvós szekció (elsősorban a natúrkürtök) mindvégig gikszeres játéka is okozott némi csalódást, de a fő problémát a zenekar megszokottnál kevésbé expresszív hangzása jelentette.

Ösztönzőleg hathatott az Orfeo Zenekarra a szólista jelenléte, mindkét zongoraversenyben erőre kaptak. Vashegyi magával ragadóan érzékeny muzikalitása és a fortepianóval való zenei kommunikáció egyedi-klasszikus hangzást eredményezett. Változatos dinamikák és egymást kiegészítő hangszínjátékok jellemezték a versenyműveket. Bilson keze épp olyan könnyedén siklott hangszere billentyűi felett, mint ahogy azt a Kódában ideális játéktechnikaként imitálta. Nem kellett erőlködnie az érvényesülésért, egy kiváló együttes biztosította számára a legelőnyösebb hangzásbeli arányokat. Játéka mentes volt minden sallangtól. Még apró tévesztései és egyenetlenségei sem zökkentettek ki mintaszerűen laza és egyszerű stílusának hatása alól. "Csak le kell játszani..." - mondta, és csak lejátszotta. Mozart zenéje pedig önmagáért beszélt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Meglepetés lánykérés volt a pécsi koncerten

Filmekbe illő romantikus jelenet zajlott le a Pannon Filharmonikusok koncertjén Valentin-napon a Kodály Központban.
Klasszikus

Milyen tempóban játsszuk a Kilencedik szimfóniát?

Őrületesen gyors Kilencediket játszott az Óbudai Danubia Zenekar a Zeneakadémián, egy órán belül végeztek a szimfóniával. Beethoven nem forog a sírjában, sőt, valószínűleg ezzel lenne elégedett.
Klasszikus

Mi van, ha a Tavaszi áldozat botrányos premierje meg sem történt?

Lehet, hogy a bemutató karmestere terjesztette el, hogy összeverekedtek Sztravinszkij balettje közben a nézők? Úgy tűnik, a Sacre botránya csak egy jól csengő reklámszöveg.
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Mi inspirálja Harcsa Veronikát?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának február 16-i adásában vendégünk lesz Harcsa Veronika énekesnő, Sümegi Eszter opera-énekesnő, Juhász Anna irodalmár és Oberfrank Pál, a Veszprémi Petőfi Színház igazgatója.
Vizuál

Elhunyt Bruno Ganz, aki játszott angyalt, vámpírt és Hitlert is

A Bukás című filmben Adolf Hitlert alakító színész 77 éves volt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör márciusi programjából

Korcsolán Orsolya, Kristóf Réka, az Anima Musicae, Fejérvári Zoltán és a Mini Acoustic Trio koncertjeit ajánlja az Óbudai Társaskör márciusban.
Klasszikus virtuózok

Már lehet jelentkezni a Virtuózok ötödik évadába

A Virtuózok következő, Kamara Virtuózok elnevezésű ötödik évadába február 15-től jelentkezhetnek olyan muzsikáló csoportok, amelyekben családtagok és iskolatársak, barátok, tanár-diák kapcsolatok mutatkoznak meg a klasszikus zenén keresztül.
Klasszikus koktélparti

Milyen tempóban játsszuk a Kilencedik szimfóniát?

Őrületesen gyors Kilencediket játszott az Óbudai Danubia Zenekar a Zeneakadémián, egy órán belül végeztek a szimfóniával. Beethoven nem forog a sírjában, sőt, valószínűleg ezzel lenne elégedett.
Klasszikus ajánló

Indul a Cziffra Fesztivál

Filmvetítéssel kezdődik vasárnap a Cziffra György Fesztivál, amely február 25-ig klasszikus zenei koncertekkel, improvizációs esttel, hangszerbemutatóval és báresttel is várja a közönséget.
Klasszikus szerelem

Meglepetés lánykérés volt a pécsi koncerten

Filmekbe illő romantikus jelenet zajlott le a Pannon Filharmonikusok koncertjén Valentin-napon a Kodály Központban.