Klasszikus

Csak Schubert és Jandó

2004.03.02. 00:00
Ajánlom
Aki a meteorológiai tavasz első napján este hét előtt benézett a Zeneakadémia nagytermébe, öt embert láthatott különféle foglalatosságokba merülten. Egyikük a színpadon elhelyezett székek közötti távolságot igyekezett nanométernyi pontossággal beállítani. Hárman a pódium közepére szánt virágdíszt készítették: a baloldalon álló adogatta, a középső tűzte a szálakat, a harmadik pedig kritikus szemmel pásztázta a csokrot, s itt-ott finom igazításokat javasolt.

Az ötödik ember, Jandó Jenő a zongoránál ült, hol egy kevés Beethovent, hol pár oldalnyi Schubertet játszva – nem gyakorlás volt ez, inkább csak az egyes motívumok megfelelő világításáról gondoskodó reflektorok beállítása. Nem kívánnék romantikus ömlengésbe kezdeni rögtön az első bekezdésben, de volt valami nagyon harmonikus e párhuzamosan zajló eseményekben: ahogy valamennyi szereplő figyelme az apró részletek tökéletesítésére irányult.

Jandó Jenő előadásában Beethoven-, Brahms- és Schubert-műveket hallhatott „A zongora” címet viselő hangversenysorozat utolsó koncertjének közönsége. Egy ilyen fantasztikusan színvonalas és sikeres koncertszéria záró estjén színpadra lépni még a szokásosnál is nagyobb lelki terhet jelenthet az előadónak. Talán ennek tudható be a Beethoven op. 7-es Esz-dúr szonátájának első tételében felbukkanó pillanatnyi zavar, amelyből azonban olyan elképesztő biztonsággal vágta ki magát az előadó, hogy a „plusz” szakasz a művet kevéssé ismerők számára fel sem tűnt (és szerintem a többieknek sem esett nehezükre repetázni.) Úgy tűnik, Jandó Jenő osztja a műismertető írójának felfogását, s e viszonylag korai szonátát „robusztus megfogalmazásban” tálalta. Ez különösen az első és negyedik tételben, előbbinek is az ex- és reexpozíciót záró szakaszaiban volt tetten érhető: a balkéz sforzato hangjaira félelmetesen kemény csapásokat mért a jandói kéz. A két középső tételben az összevont szemöldökű Beethoven után a lírai poétával is találkozhattunk; különösen tetszett, ahogy Jandó a harmadik tétel főrészében a tempó finom módosításaival „játszott rá” a hallgató várakozásait minduntalan kicselező formai poénokra.

Egyik kedves tanárom egyszer azt mondta: az az egy problémája van a Brahms-művekkel, hogy előbb-utóbb legtöbbjükben „kitör a menetrendszerű fúga”. A német zeneszerző Händel témájára írt variációsorozatával sincs ez másképp. A variáció szót nehéz lenne Brahmsnál tágabban értelmezni: a kezdetben még többé-kevésbé felismerhető harmóniasorból, ritmikai kapaszkodókból hamarosan csak az egységnyi idő felénél kitett kérdő- és a végére írt felkiáltójel marad. Most, hogy először hallgattam élőben ezt az elképesztő agyi kapacitást kívánó művet, éreztem meg: a monumentális tobzódás után Źmilyen jólesően tesz rendet a fúga fejemben, fülemben. A kavalkádból a 7. variációt kemény riadó-hangja, a 10.-et ropogós arpeggiói, a 24.-et pedig démoni crescendói emelték ki.

Mivel boldogult konzis éveim egyik legszebb koncertélménye Schubert Moments musicaux-jának Jandó-féle előadása volt, valamennyi mű közül az osztrák mester c-moll szonátáját vártam a legjobban. Az volt az érzésem, a szólista is. Mintha egy másik, az előzőnél sokkalta színgazdagabb zongorát hoztak volna be a második félidőre; s a sűrű, tömény forték után csodálatos puhaságú pianok is megszólaltak Jandó érzékeny ujjai alatt. Akik hallották, sokáig fognak emlékezni az első tétel crescendóiból árnyékként kibúvó hirtelen pianissimokra, a második tétel végén mollba forduló téma szívszorító melankóliájára, a zárótétel fegyelmezettségében is félelmetes tarantellájára.

Mióta befejeztem egy gyermekkoncert-kritika sorozatot, megtanultam: egy hangverseny minősége többek között a publikum és a generálpauzák találkozásán mérhető le. Schubert c-moll szonátájának váratlan szünetei az általában rendületlenül köhögő-szörcsögő zeneakadémiai közönséget olyan dermedt csöndben találták, mintha nem is lett volna más a nagyteremben, csak Schubert és Jandó.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A londoni és a New York-i operaház is kirúgta Vittorio Grigolót

„Helytelen és agresszív viselkedése miatt” megválik Vittorio Grigolo olasz tenortól a londoni Royal Opera House és a New York-i Metropolitan Opera.
Klasszikus

Európai diadalútról tért haza a Fesztiválzenekar

Fontos európai turnén van túl Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar és Schiff András. Rezidens zenekarként adtak dupla koncertet a londoni Barbicanben és a hamburgi Elbphilharmonie-ban is, de a kultikus bécsi Musikvereint is kétszer megtöltötték, és Baden-Badenben is koncerteztek.
Színház

Kiállnak Upor László rektorjelölt mellett kollégái és hallgatói 

Több mint nyolcvan színházi dramaturg, és az SZFE Doktori Iskolájának negyven hallgatója állt ki nyilatkozataiban a Színház- és Filmművészeti Egyetem múlt héten megszavazott rektorjelöltje, Upor László dramaturg, fordító és egyetemi tanár szakmai és emberi integritása mellett.
Színház

Mégsem szűnik meg az NKA?

Az EMMI hivatalos közleményt adott ki az állami kulturális támogatások jelentős részét szétosztó Nemzeti Kulturális Alappal kapcsolatban megjelent hírekre válaszul.
Színház

Petíció indult és tüntetést szerveznek a kulturális élet totális átszervezése ellen

Teljesen ellehetetlenítené a függetlenek működését, de a kőszínházak műsorpolitikáját is felülről irányítaná a kormány egy új törvényjavaslat szerint. Ennek megakadályozására szerveznek december 9-én tüntetést a fővárosi kőszínházak – emellett petíció is indult a törvényjavaslat elfogadása ellen. FRISSÍTVE

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus galéria

Láttál már hangszobrot?

Élmény marad – különleges hangszobor-kiállítással készül az ünnepekre a Müpa és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat. Világsztárok által aláírt hangszobrokból és egy közel öt méter magas, függesztett elemből álló grandiózus installáció várja a látogatókat az ünnepi készülődés jegyében a Müpa Zászlóterében december 5-től.
Klasszikus gyász

Elhunyt Bónis Ferenc zenetörténész

Kodály Zoltán és Szabolcsi Bence egykori tanítványa 87 éves volt.
Klasszikus hír

Európai diadalútról tért haza a Fesztiválzenekar

Fontos európai turnén van túl Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar és Schiff András. Rezidens zenekarként adtak dupla koncertet a londoni Barbicanben és a hamburgi Elbphilharmonie-ban is, de a kultikus bécsi Musikvereint is kétszer megtöltötték, és Baden-Badenben is koncerteztek.
Klasszikus gyász

Elhunyt Meizl Ferenc klarinétművész

Életének 96. évében elhunyt Meizl Ferenc klarinétművész, a Zeneakadémia nyugalmazott tanszékvezető tanára, Bácsbokod díszpolgára.
Klasszikus hír

Kelemen Gáspár nyerte az Országos Koncz János Hegedűversenyt

Kelemen Gáspár nyerte a XVI. Országos Koncz János Hegedűverseny nagydíját, a megmérettetést november 29. és december 1. között rendezték Szombathelyen.