Klasszikus

"Családfák" köré összpontosul az idei Fesztivál Akadémia Budapest programkínálata

2021.05.29. 12:55
Ajánlom
Július 16-25. között tartják a főváros egyik legjelentősebb nyári kamarazenei fesztiválját a Kokas Katalin és Kelemen Barnabás által alapított Fesztivál Akadémia Budapestet. A fesztivál idei tematikája a rokoni szálakra épül: a hangversenyeken zenész családok állnak színpadra, míg a repertoárban nagy zeneszerző dinasztiák tagjai mellett, család tematikájú kompozíciók is szerepelnek.

A Fesztivál Akadémia Budapest BMC-ben megrendezett sajtótájékoztatóján Fekete Péter kultúráért felelős államtitkár hangsúlyozta, hogy az elmúlt egy évben az egészségügyi és a rendvédelmi dolgozók mellett, a kulturális élet szereplői is aktívan részt vettek a járvány elleni harcban, hiszen hozzájárultak az emberek lelki egyensúlyának megőrzéséhez.

A művészeknek most, az újranyitáskor is komoly feladatuk van: ki kell csalogatni az embereket az otthonaikból és a hitet adni abban, hogy az élet visszaáll a normál kerékvágásba.

A kulturális államtitkár zárásképp hozzátette: a fesztiválalapító Kokas Katalin és Kelemen Barnabás házaspár hol azzal tesznek jót, hogy járják a világot és megmutatják, kik is vagyunk mi, magyarok, hol azzal, hogy idehozzák a világot nekünk.

FA_sajtotajekoztato_posztosjanos_061-172452.jpeg

Kelemen Barnabás, Kokas Katalin,Fazekas Gergely, Fekete Péter (balról) (Fotó/Forrás: Posztós János/Fesztivál Akadémia Budapest)

A Fesztivál Akadémia Budapest idei "Családfák" tematikájáról Kokas Katalin elmondta, hogy a fellépők sok szállal kapcsolódnak az idei témához, nemcsak zenész családok muzsikálnak majd, hanem család témájú kompozíciók is megszólalnak.

A fesztivál illusztris névsora kapcsán a művész házaspár megjegyezte, mindegyik fellépő művészhez kötődnek valamilyen formában, sokakkal személyes kapcsolatot ápolnak, illetve vannak, akikkel a zenei karrierjükben találhatók egyezések, sőt akár mesterik személyében. A programban szereplő Gidon Kremernek köszönhetik például, hogy a Budapesti Fesztiválzenekarral szorosabbra fűzhették az együttműködést, hiszen 2007-ben, amikor felléptek a világhírű hegedűművész által alapított Lockenhausi Kamarazenefesztiválon, találkoztak Fischer Ivánnal is, aki - habár már régebbről ismerték - egyéb elfoglaltságai miatt korábban nem tudott részt venni a koncertjeiken, Ausztriában viszont lehetőség adódott arra, hogy beüljön egy próbájukra.

Jelentős szólisták, a világ élvonalából

A július 16. és 25 között meghirdetett esemény fellépőinek listája a legnagyobb koncerttermek egész évados kínálataként is megállná a helyét: Gidon Kremer és a Kremerata Baltica, Joshua Bell, Patricia Kopatchinskaja, Vilde Frang, Nicolas Altstaedt, Alexander Lonquich, Jonathan Cohen, José Gallardo, Mate Bekavac, Philippe Tondre, Maxim Rysanov, Jonathan Cohen nevét találjuk a külföldi művészek között.

A magyar zenei életet pedig a művészeti vezetők, Kokas Katalin és Kelemen Barnabás mellett többek között Rados Ferenc, Baráti Kristóf, Várdai István, Horti Lilla, Kokas Dóra, Fejérvári Zoltán, Balog József, Fenyő László, Langer Ágnes képviseli,hogy az olyan nemzetközi társulásokról, mint a fesztivál művészeti vezetőit, valamint Jonian Ilias Kadeshát és Vashti Mimosa Huntert magában foglaló, újjáalakult Kelemen Kvartett, ne is beszéljünk.

A fesztivál központi helyszíne a Zeneakadémia, de lesznek hangversenyek a Budapest Music Centerben, a nemrégiben felújított, egyedülállóan szép Rumbach Sebestyén Utcai Zsinagógában, az ELTE Központi Könyvtárának gyönyörű olvasótermében, a Benczúr Házban és a Károlyi Palota udvarán is.

A tíz nap alatt lezajló tizenhárom hangversenyt kerekasztal beszélgetések, zenetörténeti előadások, a Várfok Galériában rendezett kortárs képzőművészeti kiállítás, a Fortepan anyagából összeállított fotókiállítás, vezető magyar színészek részvétele és népzenei gálakoncert avatja valódi fesztivállá.

Az esti hangversenyek gazdag műsorából érdemes kiemelni a legendás litván hegedűművész, Gidon Kremer és együttese, a Kremerata Baltica vendégjátékát.

GK_Blackwhite-183024.jpg

Gidon Kremer (Fotó/Forrás: Fesztivál Akadémia Budapest)

Izgalmasnak ígérkezik Joshua Bell koncertje is, aki Piazzollát, Chaussont és Brahmsot játszik majd, de a zseniális moldáviai hegedűművész,

Patricia Kopatchinskaja fellépése is sokakat érdekelhet, aki nemcsak Schönberg Holdbéli Pierrot című dalciklusát adja elő, hanem édesapjával, a zseniális cimbalmossal, Viktor Kopatchinsky-val is játszik.

Berliner-Konzerthaus-oben-beschnitten-scaled-182703.jpg

Patricia Kopatchinskaja (Fotó/Forrás: Fesztivál Akadémia Budapest)

A fesztiválon lesz hallható élőben először az újjáalakult Kelemen Kvartett előadásban Bartók 3. vonósnégyese. Érdekesség, hogy az újjáalakult formáció bemutatkozásként a Bartók Tavasz keretében két koncerten eljátszotta Bartók mind a hat kvartettjét.

Száz plusz egy érv Bartók mellett – a Kelemen Kvartett koncertjéről

Kapcsolódó

Száz plusz egy érv Bartók mellett – a Kelemen Kvartett koncertjéről

Gigászi vállalással ünnepelte visszatérését a Kelemen Kvartett, Bartók hat vonósnégyesét adták elő két este, május 20-án és 23-án a BMC-ben. Sűrű, nehéz művek ezek, de annál több örömet tartogatnak. Kritika a Bartók Tavasz hangversenyéről.

A fesztiválon fellép a legendás Rados Ferenc is, aki Kelemen Barnabással Stravinskyt játszik. Kelemen Barnabás, Vilde Frang, Kokas Katalin, Nicolas Altstaedt és Alexander Lonquich két éve vette lemezre Bartók ifjúkori C-dúr zongoraötösét, ezt a ritkán hallható, posztromantikus remekművet. Albumuk számos díjat elnyert, és idén végre élőben is hallhatjuk produkciójukat.

A Fesztivál Akadémián már megszokott, hogy a zenéhez minden alkalommal felolvasás is társul, mégpedig neves színészek közreműködésével. Ez idén sem lesz másként!

A magyar színészvilág meghatározó alakjai közül Hámori Gabriella, Kováts Adél, Haumann Péter, Haumann Máté, Mácsai Pál, ifj. Vidnyánszky Attila és Vecsei H. Miklós adnak elő.

Haumann Péter

Haumann Péter (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

 

„Családfák”

A családfa fogalma sokféleképpen kapcsolódik a zenéhez és a zenéléshez, és egészen konkrétan a Fesztivál Akadémia Budapesthez. Az alapítók, Kokas Katalin és Kelemen Barnabás maguk is egy négygyerekes családot alkotnak, s mindketten zenész családból származnak. De a fesztiválon rajtuk kívül is rendszeresen fellépnek zenész családok, férjek feleségekkel, szülők gyerekekkel.

A „családfa” tágabb értelemben is meghatározza a fesztivál programját, hiszen a műsorban nagy zeneszerző dinasztiák tagjai éppúgy szerepelnek, mint család-tematikájú kompozíciók J. S. Bachtól Mozarton át Brahmsig, Schumannig, Bartókig és kortárs zeneszerzőkig.

Ha a kört tovább tágítjuk, a családfa metaforája akár a különböző kamarazenei hagyományokra is ráilleszthető, s ekként beszélhetünk a kamarazenejáték sajátosan magyar „családjáról”, amely a fesztiválon fellépő Rados Ferencen keresztül az 1950-es években aktív mesterekig, s egészen Weiner Leóig visszavezethető. Ha pedig a klasszikus zenei előadók teljes nemzetközi közösségére egyetlen családként tekintünk, akkor a fesztivált akár afféle családi találkozónak is tekinthetjük, amelyen évente egyszer összejönnek testvérek, unokatestvérek, másod-unokatestvérek, távolabbi rokonok, akik ugyanannak a nagy hagyománynak az örökösei.

Végső soron tehát a fesztivál idei témája az lesz, hogy mit kaptunk a megelőző nemzedékektől, mit viszünk tovább, és mit adunk át az utánunk következőknek. Mik a gyökereink, milyen a törzsünk, merre nyúlnak az ágaink.

A járványhelyzet miatt idén a fesztivál idején nem lesz ifjúsági hegedűverseny, de május 25-től lehet jelentkezni a 2021 decemberében megrendezendő Hubay Jenő Hegedűversenyre, amelyen közép-európai országok húszévesnél fiatalabb hegedűsei mérhetik össze tudásukat. A nemzetközi zsűri elnöke Boris Kuschnir lesz, az összdíjazás 8500 euró, a nyertesek pedig automatikus meghívást kapnak a 2022-es Nemzetközi Fehér Ilona Hegedűversenyre, amelynek zsűrielnöke Shlomo Mintz lesz.

A sajtótájékoztatón ezzel kapcsolatban Kelemen Barnabás kiemelte, hogy azért is szívügyük a fiatalok számára megrendezett hegedűverseny, mert gyerekként számukra is sokat jelentettek az ilyen típusú megmérettetések, miután ezek lehetőséget biztosítanak arra, hogy a fiatal zenészek feltérképezzék a környezetüket, megismerkedjenek egymással, barátokra leljenek. Emellett a hegedűt tanuló kisfiúk által közvetlenül a bőrükön érzik, mennyire nagy szükség van az ilyen versenyekre. Kokas Katalin hozzátette, hogy ezek a megmérettetések nagyon fontos inspirációk a zenét tanuló gyereknek: „ők főképp egymásnak akarnak megfelelni, egymás előtt akarnak jól teljesíteni.”

A Fesztivál Akadémia Budapest arculatát és kommunikációját 2019-től vezető Szabó Stein Imre és Cuba Gergő vezető grafikus munkája az a „húrfa”, amely a családfa tematikára válaszoló képi-gondolati metafora, valamint a „hang” születését megfogalmazni kívánó új arculati jel. Ebben az évben többek között a BBC, a StradGramophone vagy a Spiegel és a hazai média felületein feltűnő „húrfa” a zene-kamarazene-húr-hang reductio ad absurdumán keresztül készteti megtorpanásra a nemzetközi médiasztrádán száguldó leendő nézőt, hallgatót, fesztivállátogatót.

A Fesztivál Akadémia Budapest imázsfilmje:

A Fesztivál Akadémia Budapest részletes programkínálata itt elérhető

Fejléckép: Kokas Katalin és Kelemen Barnabás (forrás: Fesztivál Akadémia Budapestet)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Csákányi Eszter Kulka Jánosról: „Negyvenéves barátság a miénk”

Zenés premiert tart Csákányi Eszter és Kulka János a Pozsonyi Pikniken, az újlipótvárosi „falunapon”. Szeptember 7-én, szombaton újra együtt énekelnek a színpadon. Csákányi Eszter a szeptember 5-én megjelent XIII. kerületi lapnak, a Hírnöknek mesélt arról, mennyire boldog, hogy manapság csomó jó dolog történik barátjával, Kulka Jánossal.
Klasszikus

Koreai tenor nyerte a 6. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyt

A szeptember 7-én a Zeneakadémia Nagytermében tartott döntőn tizenkét énekes mutathatta meg tehetségét, amely után a zsűri a koreai Jihoon Parkot találta a legjobbnak.
Színház

Kortárs és klasszikus darabokkal vág neki az új évadnak a Budaörsi Latinovits Színház

Alföldi Róbert újra Székely Csaba-darabot visz színre, Hegymegi Máté először rendez – évadot nyitott a Budaörsi Latinovits Színház. A társulat három új taggal vág neki a 2024/25-ös szezonnak.
Könyv

Az Angelus-díj rövidlistájára is felkerült Totth Benedek kötete

Továbbra is szoríthatunk a magyar szerzőért, akinek itthon Margó-díjjal kitüntetett Holtverseny című regénye versenyben van rangos lengyel elismerésért. A végső nyertes nevét októberben jelentik be. 
Vizuál

Fordított tárgyak – a kortárs művészet kontextusát vizsgáló kiállítás nyílt a Ludwig Múzeumban

Mintegy háromszáz műtárgyon keresztül a kortárs képzőművészetben egyre elterjedtebbé váló hagyományos kézművestechnikák jelenlétének okait és különféle jelentéseit vizsgálja a Fordított tárgyak című új időszaki kiállítás a Ludwig Múzeumban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Elizaveta Kulagina nyerte a Fidelio különdíját a 6. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyen

A huszonhat éves orosz szoprán a döntőben Offenbach és Sztravinszkij áriáit adta elő. A különdíjakat a szeptember 8-i, operaházi gálán adták át a versenyzőknek.
Klasszikus hír

Koreai tenor nyerte a 6. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyt

A szeptember 7-én a Zeneakadémia Nagytermében tartott döntőn tizenkét énekes mutathatta meg tehetségét, amely után a zsűri a koreai Jihoon Parkot találta a legjobbnak.
Klasszikus ajánló

Három felnőtteknek szóló és két ifjúsági bérletsorozattal várja a közönséget a Szegedi Szimfonikus Zenekar

Kiváló szólistákkal, öt bérleti sorozattal, különleges koncertprogramokkal várja a közönséget az ország egyik legnagyobb szimfonikus együttese, akik évente több mint harminc iskolába viszik el a zene szeretetét.
Klasszikus ajánló

Csabai Máté: „Túl kicsi ez az ország, hogy elviseljük egymástól a kritikát”

Gyávák-e a kritikusok? Mikor változott meg a zenetörténet? Mi a nagy siker és a nagy bukás Magyarországon? Ezekről a kérdésekről beszélgetett Csabai Máté kulturális újságíróval, a Fidelio korábbi rovatvezetőjével Szatmári Róbert a radiocafé Enyhe katarzis című műsorában.
Klasszikus hír

Tizenketten jutottak a 6. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny döntőjébe

A csütörtöki középdöntő után a zsűri hat női és hat férfi versenyzőt választott ki, hogy 7-én, szombat este megmérkőzzenek a Zeneakadémia Nagytermében tartott döntőn.