Klasszikus

Családi vonósok – Kokas Dóra-interjú

2019.07.13. 10:30
Ajánlom
Májusban a bécsi Vienna Classic Strings különdíját nyerte el Kokas Dóra, akit a Fesztivál Akadémia több koncertjén is hallhatunk a nyáron. A fiatal csellóművész mindig is a színpadon létezett igazán, és hálás, amiért a családjában mindig jelen volt a zene.

Hogyan viszonyulsz a zenei versenyzéshez és a versenyhelyzethez?

Az első versenyemen 6-7 évesen vettem részt, de ahogy „öregszem”, úgy egyre rosszabbul viselem. Sok stressz és bizonyítási vágy társul egy ilyen helyzethez, holott rengeteget is tanul közben a muzsikus.

Olyan munkát kíván meg tőlünk, amit csak a verseny nyomására tudunk elvégezni.

Kevésbé felszabadultan játszol, de inkább a tökéletességre törekszel?

Bármikor lépek is színpadra, egészséges drukk van bennem, ami egy versenyen hatványozódik. Ilyenkor úgy kell játszani, hogy minél inkább tetsszen a zsűrinek, szemben a hangversenyekkel, ahová azért jön a közönség, mert szeret, mert érdekli őket, amit csinálsz.

A színpadon érzem igazán, hogy lélegzem, hogy oxigénhez jutok. Nem jó, ha az embert méricskélik.

Kokas-Dora-2-150448.jpg

Kokas Dóra (Fotó/Forrás: Zeneakadémia / Kondella Misi)

Fiatalon váltál aktívan koncertező muzsikussá. Mit jelentett ez az életedben?

Szerencsés voltam: hiába kezdtem fiatalon a versenyzést és a koncertezést, de soha nem árasztottak el a koncertfelkérések. Az, hogy tizenhét évesen kvartettezni kezdtem, biztonságot adott. Nem kellett félnem attól, hogy kiégek, nem faltam fel a csellórepertoárt húszéves koromra. A kamarazenélés viszont olyan tapasztalatot adott, ami a zenélés egészen más dimenzióját jelentette. Gyakran eszembe jut, hogy milyen mázlista vagyok, hogy öt évig az egyik legnagyszerűbb vonósnégyesben játszhattam olyan zenéket Beethoventől Bartókig, amelyeket a leggyönyörűbbnek nevezhetek. Arról nem is beszélve, hogy a kvartettben családtagjaim is játszottak – Kokas Katalin, Kelemen Barnabás –, az ő hatásuk végigkíséri az életemet.

Most épp a szólóirodalomban merülsz el inkább. A repertoár melyik része áll közel hozzád?

Mindig az, amit játszom, és mindig egészként tekintek a zenetörténetre. Szeretem párosítani a korszakokat, Bach és Sosztakovics például kiválóan működik együtt.

Egyébként siettette a felnövésedet az, hogy hamar megtaláltad a hivatásod?

Amikor ötévesen elkezdtem csellózni, alig vártam, hogy színpadra álljak, és a tanároknak leesett tőle az álluk, de nekem ez volt természetes. Sportoltam, nem csak zenéltem, mégis a zene volt az első. A nővérem, Kati (Kokas Katalin hegedűművész) illetve Barnabás (Kelemen Barnabás hegedűművész, Katalin férje – a szerk.), aki már tizenéve a családunk tagja – az ő példájuk állt előttem. Persze nem mondom, hogy könnyű volt magántanulónak lenni, az osztálytársaim fele utált, a másik fele csak nem értette, a Kokas Dóri miért nem jár be az órákra. Amikor zeneakadémista lettem, akkor indult be a kvartettünk, és az egyetemen rengeteg támogatást kaptam, hogy a tanulmányaim sem akadjanak meg. Nem volt egyszerű, de sok támogatást kaptam.

Kokas-Dora-3-150448.jpg

Kokas Dóra (Fotó/Forrás: Zeneakadémia / Kondella Misi)

Te is fellépsz a Fesztivál Akadémia koncertjein. Milyen művekben hallunk majd?

Nagyon várom A négy évszakot a nyitókoncerten, amelyhez egy kedves kaposvári emlék köt. Párommal, Maxim Rysanovval (brácsa) és José Gallardóval (zongora) Brahms klarinéttrióját adjuk elő július 21-én, ez kivételes alkalom, mert a cselló-brácsa közös repertoárja nem túl nagy, most viszont együtt játszhatunk. Balogh Máté zeneszerző a fesztivál tematikájának, a káosz és a harmónia jegyében ír darabot. Bartók V. vonósnégyesét Katival és Barnabással adjuk elő, mert habár a Kelemen Kvartett már feloszlott, ők még sokat vonósnégyeseznek – ezúttal Dimitry Smirnov (hegedű) a partnerünk.

Hogyan kapcsolódsz ki?

Általában versenyek után érzem úgy, hogy képtelen vagyok hangszert venni a kézbe. Olvasni, sétálni, futni szoktam, a sport feltölt. Nyaralni Horvátországba megyünk, úgy tűnik, idén még hangszert sem kell vinnem. Nagy család vagyunk, velük együtt lenni valódi kikapcsolódás.

Jön a Kelemen-Kokas házaspár nyári fesztiválja, a Fesztiválakadémia

Kapcsolódó

Jön a Kelemen-Kokas házaspár nyári fesztiválja, a Fesztiválakadémia

A július 20-28. között megrendezett Fesztiválakadémia Budapest fellépői között van Joshua Bell és José Gallardo is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Napokon belül eldőlhet, hogy ki kapja a Nemzet Színésze címet

Törőcsik Mari halálával nem csupán egy kivételes művész távozott, a Nemzet Színészei is kevesebben lettek. Az új tag személyéről várhatóan május 11-én döntenek majd.
Színház

Kulka Jánossal látható online A nép ellensége

A Katona József Színház 2013-ban bemutatott Ibsen-darabját Zsámbéki Gábor rendezte, az előadás felvétele megtekinthető május 6. 19 órától május 8. 23 óráig az eszinhaz.hu-n.
Zenés színház

Sába a mikrofon előtt

Lemezfelvétel készült Goldmark Károly legismertebb operájából, a Sába királynőjéből, az Eiffel Műhelyház Fricsay stúdiójában. A munkáról és az új helyszínről Csurgó Tamás zenei rendezőt, Kondás Ferenc hangmérnököt, valamint Gál Erika operaénekest, Sába megformálóját kérdeztük.
Vizuál

A mentális egészség megőrzéséről szól az újranyíló Capa Központ csoportos kiállítása

Hat hónap után új kiállításokkal nyitja meg kiállítótereit a Capa Központ, ahol május 4-től látható Halász Dániel Budapest Ösztöndíjas sorozata, a Pécsi József Fotóművészeti Ösztöndíjasok fotográfiái és természetesen Robert Capa képei.
Plusz

Időutazás Rómában: újjáépítik a Colosseum arénáját

A Római Colosseum eredeti fapadlózatát még a 19. században szedték fel, amikor régészeti munkálatokat végeztek az arénában. A felújítás után a látogatók lehetőségük nyílik arra is, hogy beléphessenek a föld alatti tárnákba.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

5+1 kihagyhatatlan cikk a Bartók Tavasz friss-ropogós magazinjából

Kíváncsi vagy, hogy a színpadi művészek hogyan élik meg, ha üres nézőtér előtt játszanak? Mindig is érdekelt, hogyan készülnek a közvetítések vagy mit csinál egy online stream rendezője? Tudni szeretnéd, miért olyan egyedülálló és fontos Bartók Béla népzenegyűjtői munkássága? Mi az a világzene, és mit csinál Vaszilij Petrenko, amikor nem vezényel? A hamarosan kezdődő Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek frissen elkészült magazinjából most minden kiderül!
Klasszikus hír

Kihirdették a 2021-es Artisjus-díjazottak névsorát

Könnyű- és komolyzenei alkotókat díjazott idén is az Artisjus. Fábri Pétert zenei munkásságáért életműdíjjal tüntették ki, az év zeneszerzője a világhírű dobos Borlai Gergő lett, míg a tragikusan fiatalon elhunyt Siklósi Örs előtt, posztumusz Junior Artisjus-díjjal tisztelegtek.
Klasszikus hír

Bartók-kotta, Wagner-album, akár egy órán belül! – Házhoz jön a Rózsavölgyi kínálata

Mostantól még kényelmesebben juthatunk hozzá a Rózsavölgyi Zenemű- és Könyvesboltban fellelhető zenei kiadványokhoz és sikerkönyvekhez, ugyanis a Wolt futárai szállítják azokat házhoz, akár a rendeléstől számított egy órán belül.
Klasszikus ajánló

Bartók és a tavasz – mindent egy új fesztiválról

Hogyan hat ránk Bartók Béla példaértékű kulturális öröksége 2021-ben, miben érhető tetten a zeneszerző szellemisége, és miért az ő nevét viseli a Müpa új, összművészeti fesztiválja? Hogy jön ide a világ végtelensége, hogyan kapcsolódhatunk össze Európa nagyvárosaival, és egyáltalán: mi az a Bartók Tavasz? Itt az ideje, hogy minden kiderüljön!
Klasszikus ajánló

Notte Magica – Online vetítés az Il Volo együttes és Plácido Domingo Három Tenor-emlékkoncertjéről

Luciano Pavarotti, José Carreras és Plácido Domingo legendás triója, a Három Tenor 1990. júliusában adta első koncertjét a római Caracalla termákban. 26 évvel később, 2016. nyarán a fiatal olasz tenor csillagokból álló, nemzetközi platinalemezes Il Volo együttes Plácido Domingo zenei rendezésében emlékkoncertet adott a 20. század egyik legkiemelkedőbb komolyzenei kezdeményezése előtt tisztelegve. A koncertről készült mozifilm május 1-2-án online elérhető.