Klasszikus

Családi vonósok – Kokas Dóra-interjú

2019.07.13. 10:30
Ajánlom
Májusban a bécsi Vienna Classic Strings különdíját nyerte el Kokas Dóra, akit a Fesztivál Akadémia több koncertjén is hallhatunk a nyáron. A fiatal csellóművész mindig is a színpadon létezett igazán, és hálás, amiért a családjában mindig jelen volt a zene.

Hogyan viszonyulsz a zenei versenyzéshez és a versenyhelyzethez?

Az első versenyemen 6-7 évesen vettem részt, de ahogy „öregszem”, úgy egyre rosszabbul viselem. Sok stressz és bizonyítási vágy társul egy ilyen helyzethez, holott rengeteget is tanul közben a muzsikus.

Olyan munkát kíván meg tőlünk, amit csak a verseny nyomására tudunk elvégezni.

Kevésbé felszabadultan játszol, de inkább a tökéletességre törekszel?

Bármikor lépek is színpadra, egészséges drukk van bennem, ami egy versenyen hatványozódik. Ilyenkor úgy kell játszani, hogy minél inkább tetsszen a zsűrinek, szemben a hangversenyekkel, ahová azért jön a közönség, mert szeret, mert érdekli őket, amit csinálsz.

A színpadon érzem igazán, hogy lélegzem, hogy oxigénhez jutok. Nem jó, ha az embert méricskélik.

Kokas-Dora-2-150448.jpg

Kokas Dóra (Fotó/Forrás: Zeneakadémia / Kondella Misi)

Fiatalon váltál aktívan koncertező muzsikussá. Mit jelentett ez az életedben?

Szerencsés voltam: hiába kezdtem fiatalon a versenyzést és a koncertezést, de soha nem árasztottak el a koncertfelkérések. Az, hogy tizenhét évesen kvartettezni kezdtem, biztonságot adott. Nem kellett félnem attól, hogy kiégek, nem faltam fel a csellórepertoárt húszéves koromra. A kamarazenélés viszont olyan tapasztalatot adott, ami a zenélés egészen más dimenzióját jelentette. Gyakran eszembe jut, hogy milyen mázlista vagyok, hogy öt évig az egyik legnagyszerűbb vonósnégyesben játszhattam olyan zenéket Beethoventől Bartókig, amelyeket a leggyönyörűbbnek nevezhetek. Arról nem is beszélve, hogy a kvartettben családtagjaim is játszottak – Kokas Katalin, Kelemen Barnabás –, az ő hatásuk végigkíséri az életemet.

Most épp a szólóirodalomban merülsz el inkább. A repertoár melyik része áll közel hozzád?

Mindig az, amit játszom, és mindig egészként tekintek a zenetörténetre. Szeretem párosítani a korszakokat, Bach és Sosztakovics például kiválóan működik együtt.

Egyébként siettette a felnövésedet az, hogy hamar megtaláltad a hivatásod?

Amikor ötévesen elkezdtem csellózni, alig vártam, hogy színpadra álljak, és a tanároknak leesett tőle az álluk, de nekem ez volt természetes. Sportoltam, nem csak zenéltem, mégis a zene volt az első. A nővérem, Kati (Kokas Katalin hegedűművész) illetve Barnabás (Kelemen Barnabás hegedűművész, Katalin férje – a szerk.), aki már tizenéve a családunk tagja – az ő példájuk állt előttem. Persze nem mondom, hogy könnyű volt magántanulónak lenni, az osztálytársaim fele utált, a másik fele csak nem értette, a Kokas Dóri miért nem jár be az órákra. Amikor zeneakadémista lettem, akkor indult be a kvartettünk, és az egyetemen rengeteg támogatást kaptam, hogy a tanulmányaim sem akadjanak meg. Nem volt egyszerű, de sok támogatást kaptam.

Kokas-Dora-3-150448.jpg

Kokas Dóra (Fotó/Forrás: Zeneakadémia / Kondella Misi)

Te is fellépsz a Fesztivál Akadémia koncertjein. Milyen művekben hallunk majd?

Nagyon várom A négy évszakot a nyitókoncerten, amelyhez egy kedves kaposvári emlék köt. Párommal, Maxim Rysanovval (brácsa) és José Gallardóval (zongora) Brahms klarinéttrióját adjuk elő július 21-én, ez kivételes alkalom, mert a cselló-brácsa közös repertoárja nem túl nagy, most viszont együtt játszhatunk. Balogh Máté zeneszerző a fesztivál tematikájának, a káosz és a harmónia jegyében ír darabot. Bartók V. vonósnégyesét Katival és Barnabással adjuk elő, mert habár a Kelemen Kvartett már feloszlott, ők még sokat vonósnégyeseznek – ezúttal Dimitry Smirnov (hegedű) a partnerünk.

Hogyan kapcsolódsz ki?

Általában versenyek után érzem úgy, hogy képtelen vagyok hangszert venni a kézbe. Olvasni, sétálni, futni szoktam, a sport feltölt. Nyaralni Horvátországba megyünk, úgy tűnik, idén még hangszert sem kell vinnem. Nagy család vagyunk, velük együtt lenni valódi kikapcsolódás.

Jön a Kelemen-Kokas házaspár nyári fesztiválja, a Fesztiválakadémia

Kapcsolódó

Jön a Kelemen-Kokas házaspár nyári fesztiválja, a Fesztiválakadémia

A július 20-28. között megrendezett Fesztiválakadémia Budapest fellépői között van Joshua Bell és José Gallardo is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Kényszerhelyzetbe kerültem” – megszólalt Horváth Lajos Ottó a Nemzetiben történt balesete után kapott összegek kapcsán

A balesetben megsérült színművész azután lépett a nyilvánosság elé, hogy Vidnyánszky Attila a neki és Szász Júliának adott pénzbeli juttatásokkal kapcsolatban nyilatkozott. Közleményére a Nemzeti Színház is reagált.
Vizuál

Ezekről a kultfilmekről ma már mindenki szuperlatívuszokban beszél, pedig megbuktak a premierjük idején

Ma már nehéz elhinni, de számos kultikus remekmű alulteljesített premierje idején a mozikban. Cikkünkben ezek közül mutatunk be néhányat, rávilágítva arra is, milyen tényezők befolyásolhatják egy-egy produkció pénzügyi sikerét. 
Klasszikus

Fischer Iván lett az Európai Unió Ifjúsági Zenekarának zeneigazgatója

Az együttes bejelentette, július 10-től Fischer Ivánt nevezik ki zeneigazgatójuknak. A dirigens a pozícióban Vaszilij Petrenkót váltja, aki tíz sikeres éven át volt a társulat vezető karmestere.
Színház

Közülük kerül ki a Kaszás Attila-díj idei nyertese

Balla Esztert, Ecsedi Erzsébetet és Tóth Ildikót jelölték idén a Kaszás Attila-díjra. A színművészekre a közönség szavazatait augusztus 23-án éjfélig várják a díj weboldalán.
Könyv

Vámos Miklós: Szívbe markoló az írói padlások posztumusz lesöprése

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal Gabriel García Márquez posztumusz kiadású, Találkozunk augusztusban című kisregényével foglalkozik. Gondolataira a Magvetőnél megjelent kötet kontrollfordítója, Kutasy Mercédesz reagál.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Idén is régizenei hétvégék várják a közönséget Eszterházán

Idén nyáron is Eszterházára invitálja a közönséget a Haydneum – Magyar Régizenei Központ, ahol július 19. és augusztus 25. között hat hétvégén keresztül magas színvonalú, korhű hangszeres régizenei hangversenyeket rendeznek.
Klasszikus beszámoló

Kobayashi Ken-Ichiróval turnézott Japánban a MÁV Szimfonikus Zenekar

A MÁV Szimfonikus Zenekar a legutóbbi, 2019-es nagy sikerű japán turné után idén június 17-től július 7-ig újra a „felkelő nap országának” nagyvárosaiban vendégszerepelt, Kobayashi Ken-Ichiro vezényletével.
Klasszikus kritika

Sorscsapások két kalapácsütésben – Mahler-koncert Szombathelyen

Mahler 6. szimfóniája nem tartozik a szerző leggyakrabban játszott művei közé, a Tragikus melléknév azonban félrevezető lehet azoknak, akik először találkoznak a darabbal. Az alkotás ezúttal Szombathelyen, a Savaria Szimfonikus Zenekar előadásában hangzott el.
Klasszikus ajánló

Varázslatos tájakon várnak a Zempléni Fesztivál koncertjei

Az idén augusztus 9–19. között tartott Zempléni Fesztivál célja, hogy sokszínű műsor-összeállítással, valamint a kultúra és a turizmus összekapcsolása irányába mutatott elkötelezettségével megismertesse a régió történelmi és kulturális értékeit a világgal.
Klasszikus hír

Fischer Iván lett az Európai Unió Ifjúsági Zenekarának zeneigazgatója

Az együttes bejelentette, július 10-től Fischer Ivánt nevezik ki zeneigazgatójuknak. A dirigens a pozícióban Vaszilij Petrenkót váltja, aki tíz sikeres éven át volt a társulat vezető karmestere.