Klasszikus

Családi vonósok – Kokas Dóra-interjú

2019.07.13. 10:30
Ajánlom
Májusban a bécsi Vienna Classic Strings különdíját nyerte el Kokas Dóra, akit a Fesztivál Akadémia több koncertjén is hallhatunk a nyáron. A fiatal csellóművész mindig is a színpadon létezett igazán, és hálás, amiért a családjában mindig jelen volt a zene.

Hogyan viszonyulsz a zenei versenyzéshez és a versenyhelyzethez?

Az első versenyemen 6-7 évesen vettem részt, de ahogy „öregszem”, úgy egyre rosszabbul viselem. Sok stressz és bizonyítási vágy társul egy ilyen helyzethez, holott rengeteget is tanul közben a muzsikus.

Olyan munkát kíván meg tőlünk, amit csak a verseny nyomására tudunk elvégezni.

Kevésbé felszabadultan játszol, de inkább a tökéletességre törekszel?

Bármikor lépek is színpadra, egészséges drukk van bennem, ami egy versenyen hatványozódik. Ilyenkor úgy kell játszani, hogy minél inkább tetsszen a zsűrinek, szemben a hangversenyekkel, ahová azért jön a közönség, mert szeret, mert érdekli őket, amit csinálsz.

A színpadon érzem igazán, hogy lélegzem, hogy oxigénhez jutok. Nem jó, ha az embert méricskélik.

Kokas-Dora-2-150448.jpg

Kokas Dóra (Fotó/Forrás: Zeneakadémia / Kondella Misi)

Fiatalon váltál aktívan koncertező muzsikussá. Mit jelentett ez az életedben?

Szerencsés voltam: hiába kezdtem fiatalon a versenyzést és a koncertezést, de soha nem árasztottak el a koncertfelkérések. Az, hogy tizenhét évesen kvartettezni kezdtem, biztonságot adott. Nem kellett félnem attól, hogy kiégek, nem faltam fel a csellórepertoárt húszéves koromra. A kamarazenélés viszont olyan tapasztalatot adott, ami a zenélés egészen más dimenzióját jelentette. Gyakran eszembe jut, hogy milyen mázlista vagyok, hogy öt évig az egyik legnagyszerűbb vonósnégyesben játszhattam olyan zenéket Beethoventől Bartókig, amelyeket a leggyönyörűbbnek nevezhetek. Arról nem is beszélve, hogy a kvartettben családtagjaim is játszottak – Kokas Katalin, Kelemen Barnabás –, az ő hatásuk végigkíséri az életemet.

Most épp a szólóirodalomban merülsz el inkább. A repertoár melyik része áll közel hozzád?

Mindig az, amit játszom, és mindig egészként tekintek a zenetörténetre. Szeretem párosítani a korszakokat, Bach és Sosztakovics például kiválóan működik együtt.

Egyébként siettette a felnövésedet az, hogy hamar megtaláltad a hivatásod?

Amikor ötévesen elkezdtem csellózni, alig vártam, hogy színpadra álljak, és a tanároknak leesett tőle az álluk, de nekem ez volt természetes. Sportoltam, nem csak zenéltem, mégis a zene volt az első. A nővérem, Kati (Kokas Katalin hegedűművész) illetve Barnabás (Kelemen Barnabás hegedűművész, Katalin férje – a szerk.), aki már tizenéve a családunk tagja – az ő példájuk állt előttem. Persze nem mondom, hogy könnyű volt magántanulónak lenni, az osztálytársaim fele utált, a másik fele csak nem értette, a Kokas Dóri miért nem jár be az órákra. Amikor zeneakadémista lettem, akkor indult be a kvartettünk, és az egyetemen rengeteg támogatást kaptam, hogy a tanulmányaim sem akadjanak meg. Nem volt egyszerű, de sok támogatást kaptam.

Kokas-Dora-3-150448.jpg

Kokas Dóra (Fotó/Forrás: Zeneakadémia / Kondella Misi)

Te is fellépsz a Fesztivál Akadémia koncertjein. Milyen művekben hallunk majd?

Nagyon várom A négy évszakot a nyitókoncerten, amelyhez egy kedves kaposvári emlék köt. Párommal, Maxim Rysanovval (brácsa) és José Gallardóval (zongora) Brahms klarinéttrióját adjuk elő július 21-én, ez kivételes alkalom, mert a cselló-brácsa közös repertoárja nem túl nagy, most viszont együtt játszhatunk. Balogh Máté zeneszerző a fesztivál tematikájának, a káosz és a harmónia jegyében ír darabot. Bartók V. vonósnégyesét Katival és Barnabással adjuk elő, mert habár a Kelemen Kvartett már feloszlott, ők még sokat vonósnégyeseznek – ezúttal Dimitry Smirnov (hegedű) a partnerünk.

Hogyan kapcsolódsz ki?

Általában versenyek után érzem úgy, hogy képtelen vagyok hangszert venni a kézbe. Olvasni, sétálni, futni szoktam, a sport feltölt. Nyaralni Horvátországba megyünk, úgy tűnik, idén még hangszert sem kell vinnem. Nagy család vagyunk, velük együtt lenni valódi kikapcsolódás.

Jön a Kelemen-Kokas házaspár nyári fesztiválja, a Fesztiválakadémia

Kapcsolódó

Jön a Kelemen-Kokas házaspár nyári fesztiválja, a Fesztiválakadémia

A július 20-28. között megrendezett Fesztiválakadémia Budapest fellépői között van Joshua Bell és José Gallardo is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Szabadon hozzáférhető Sára Sándor hét emblematikus filmje

A közelmúltban elhunyt Sára Sándor emléke előtt tisztelegve, hét emblematikus filmjét mától 20 napon át szabadon elérhetővé teszi a Magyar Nemzeti Filmalap.
Klasszikus

RENDKÍVÜLI: Ázsiai turnéra indulunk a Concerto Budapesttel

Három nagyvárosba, Bangkokba, Fucsouba és Sanghajba kísérjük el a világhírű magyar szimfonikus zenekart, amely többek között Bartók mesterművével, a Concertóval a bőröndben utazik.
Zenés színház

A János vitéz az Operettszínházban – negyven év után

Kacsóh Pongrác daljátéka, a János vitéz novemberben tér vissza a Budapesti Operettszínház színpadára. Szeptember 30-án sajtónyilvános olvasópróbával vette kezdetét a munka, ahol számos érdekesség kiderült az előadásról és az alkotógárdáról.
Klasszikus

Kicsoda Hildur Guðnadóttir, a Joker zeneszerzője?

Egy nő a férfidominálta zeneszerzőszakmában, aki a Chernobyl után a Joker eredeti filmzenéjével új színt hoz a film világába.
Zenés színház

A punktól az opera felé – Kérdések és válaszok az operajátszásról

Új sorozat indult az Opera Magazinban, amelyben a színházi szakma képviselői beszélnek arról, szerintük hogyan érdemes operát játszani, mitől jó egy előadás, valamint mivel lehet megszólítani a fiatalokat és megtartani az idősebbeket. Az első részben Kiss Eszter Veronika és Fáy Miklós kritikusokat kérdezték.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus Nők a zenében

Kicsoda Hildur Guðnadóttir, a Joker zeneszerzője?

Egy nő a férfidominálta zeneszerzőszakmában, aki a Chernobyl után a Joker eredeti filmzenéjével új színt hoz a film világába.
Klasszikus ajánló

Simic Aleksander a Carnegie Hall előtt Budapesten ad koncertet

A fiatal csellista, a Virtuózok harmadik évadának döntőse és kétszeres különdíjasa október 13-án a Benczúr Házban ad szólókoncertet.
Klasszikus turné

RENDKÍVÜLI: Ázsiai turnéra indulunk a Concerto Budapesttel

Három nagyvárosba, Bangkokba, Fucsouba és Sanghajba kísérjük el a világhírű magyar szimfonikus zenekart, amely többek között Bartók mesterművével, a Concertóval a bőröndben utazik.
Klasszikus ajánló

Rolla János az életéről mesél a Fidelio Klasszikban

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása október 12-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Fila Balázsal, Hámori Mátéval és Rolla Jánossal.
Klasszikus felhívás

Október 11-én különleges szakmai nappal indul Müpa kritikaíró pályázata, a Karc

A Müpa a 2019/2020-as évadban negyedik alkalommal hirdeti meg a Karc kritikaíró pályázatot. A szervezők ismét a Müpa teljes programpalettájához kapcsolódóan várják a fiatal szerzők jelentkezését, valamint 2019. október 11-én rendezik meg a kritikaírással foglalkozó szakmai napot, mely komoly segítséget nyújt a pályázóknak.