Klasszikus

Csalló Roland: "Könnyű így jó zenésznek lenni"

2015.06.10. 06:24
Ajánlom
A Budapesti Fesztiválzenekar június 11-14. között a Haydn-Mozart Plusz sorozattal zárja a koncerttermi évadat. A szólista ezúttal az együttes klarinétművésze Csalló Roland lesz. INTERJÚ

- A zenekar évadzáró koncertjén szólószerepben hallhat majd a közönség. Hogy kaptad a lehetőséget?

- A Fesztiválzenekar kétévente rendezi meg a Végh Sándor Versenyt, amelynek keretében szólóban mutathatják meg tehetségüket az együttes művészei, illetve mindazok, akik valaha megfordultak a BFZ-nél kisegítőként. A versenyre egy teljesen szabadon választott darabbal lehet jelentkezni, amit zongorakísérettel kell eljátszani egy szakmai zsűri és a közönség előtt, akik szintén pontozhatnak. A győztes darab mindig megtalálja a maga helyét az együttes szezonjának koncepciójában, illetve a koncertnaptárban. A legutóbbi megmérettetésen a hat döntős közül három produkció kapott lehetőséget, hogy a darab nagyzenekari kísérettel is elhangozzon. Én június második hetében négy alkalommal állok majd a színpadra.

- Milyen darabot választottál a versenyre?

- Weber II. klarinétversenyét játszottam a versenyprogramomban és a koncerten is ezt adjuk majd elő. Valójában a darab ugyanúgy versenyzik mint az előadó. A verseny díjazottja mindig a Haydn-Mozart Plusz sorozat egy adott koncertjén lép fel, vagyis a két klasszikus mű mellett most Weber darabja találta meg a helyét. Ez a versenymű engem éppen a verseny előtti hónapokban foglalkoztatott, lapozgattam a kottáimat, majd ráakadtam, erre az egyébként ritkábban játszott műre, és rögtön támadt néhány ötletem. Webernek a többi klarinétra írt versenyműve ismert művek, de persze a nagyok, mint Wenzel Fuchs vagy Sabine Meyer folyamatosan a repertoáron tartják az Esz-dúrt is. Elkezdtem tehát foglakozni a művel, közben pedig jöttek az újabb és újabb elképzelések, míg végül úgy éreztem érdemes bemutatnom a darabot a Végh Sándor Versenyen. Az eredmény számomra egy nagyon kellemes visszaigazolás volt, hogy működnek a darabbal kapcsolatos elképzeléseim.

- Hogyan értékeled a versenyt mint lehetőséget?

- Az elsődleges cél talán az, hogy bárki bárhol ül a zenekarban több vagy kevesebb szólólehetőséggel a nagyzenekari repertoárban, ha érez indíttatást, akkor meg tudja mutatni a képességeit. Egy versenyművet eljátszani a zenekarmi művésznek teljesen mást jelent, hiszen még ha - és itt most a fúvósokról tudok beszélni - van esetleg egy-egy hosszabb szóló a zenekari anyagban, említhetném a Kodály Galántai táncokat vagy Rachmaninov II. szimfóniáját, ahol percekig szólózik a klarinétos, ezek még mindig csak rövidke megvillanások egy teljes koncerthez képest. A szerep emiatt nekem is új, még akkor is, ha második szólamot játszva a váltóhangszerek révén van lehetőségem a szólókra.

- Milyen hatással van a zenekarra, hogy az egyes muzsikusoktól a versenyhelyzet és a szóló lehetősége immár nem idegen?

- Biztos vagyok benne, hogy ez a lehetőség emeli a színvonalat és az együttes kohézióját is. Ez ugyanis nem egy külső kényszer, hanem csak egy lehetőség, ami fontos, és a tagok készültéségnek ez csak a hasznára válik.

- Hogyan értékeled a BFZ koncerttermen kívüli programjait?

- Tavaly elég aktívan részt vettem a Zsinagógakoncertekben. Ezek az események több okból is hasznosak lehetnek, hiszen sok koncertünk van Budapesten, ahová a közönség egy jelentős része nem jut el túl gyakran, illetve mi is felfedezzük az ország rejtett, különleges hangulatú szegleteit. Volt szerencsém a keszthelyi zsinagógában is játszani, amire mindig vágytam, hiszen ebben a városban születtem, de még sosem volt alkalmam fellépni ezen a helyszínen. Az ötleteket, a sorozatokat gyakorlatilag mi magunk alakítjuk ki, amit aztán egyeztetünk a vezetőséggel. Ez a felállás egy nagyfokú bizalmon alapul, ami azt gondolom, hogy a Fesztiválzenekar egyik alappillére. Bizalmat érez a zenekar iránt Fischer Iván, legyen szó akár a szervezésről vagy akár egy kamarafellépésről. Ez egy nagyon ösztönző érzés a zenekari muzsikus számára, könnyebb így jó zenésznek lenni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Plusz

Új remény – Művészek a rákkal küzdő magyar kajakosért

A Fidelio kezdeményezésére művészek is segítik Tóth Róbert ifjúsági Európa- és többszörös magyar bajnok kajakos gyógykezelését. Már felajánlotta segítségét Miklósa Erika, Polyák Lilla, Náray Erika és Józan László. A Fidelio örömmel fogadja a további művész támogatókat!
Klasszikus

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus molnár levente

Megjelent Molnár Levente első szólóalbuma

A Liszt-díjas bariton több mint 70 perces, 13 áriát és egy duettet tartalmazó nagylemeze a Nagyok, melankolikusok, vidámak, hősök címet viseli.
Klasszikus kritika

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.