Klasszikus

„Csárdás kisangyalom” – énekelte a dél-koreai Asan város kórusa a Bartók Plusz Operafesztiválon

2019.06.20. 13:50
Ajánlom
8644 kilométert tett meg az Asan Civic Choir, hogy hangversenyt tartson a Bartók Plusz Operafesztiválon. Műsorukban magyar szerzők művei mellett koreai és magyar népdalfeldolgozások hangzottak el.

Miskolc testvérvárosának, Asannak kórusa 2000-ben alakult és évente több mint nyolcvan koncertet ad, állandó jellegű aktivitásuk és minőségi munkájuk által a kórus Dél-Korea vezető művészcsoportjai közé tartozik.

Repertoárjukban nyugati és keleti könnyű- és klasszikus zene egyaránt szerepel. E színes repertoárral örvendeztette meg a kórus a miskolci közönséget a fesztivál negyedik napján, június 17-én. A koncert első felét három különböző „csokor” képezte: „A capella kórusművek latinul”, „A capella kórusművek Észak-Kelet Európából” – többek között Orbán György és Bárdos Lajos művei – és „Könnyebb vizeken...”, avagy könnyedebb, főként a jazz műfajában megírt és előadott művek együttese.

64765281_3118970214809807_8945558412389777408_o-133848.jpg

Az Asan Civic Choir a Bartók Plusz Operafesztiválon (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

A koncertnek helyet adó Miskolc-Belvárosi Református Templom előnyös akusztikája, illetve a kórus tökéletes intonációjának és szövegkiejtésének közös játéka a tökéletességet súrolta, vagy inkább lágyan belesimult abba. A szólamok homogén hangzására tökéletesen érvényesült a már-már közhellyé vált kifejezés, hogy mindegyik szólam „egy emberként” szólalt meg.

A makulátlanul tiszta intonációt a magas regiszterben szóló üveges hangok fokozták,

amelyeket – főként a szoprán szólam – mintha a semmiből teremtett volna elő természetes könnyedséggel, így még selymesebbé és kifinomultabbá varázsolva az összképet, összhangot.

64349198_3118969244809904_6089005032806547456_o-133847.jpg

Az Asan Civic Choir a Bartók Plusz Operafesztiválon (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

A második rész a műsor tradicionálisabb felét képezte, amint az nemcsak füllel volt hallható, hanem szemmel is látható volt a kórus bevonulásakor, ugyanis ellentétben az első részben viselt elegáns, fekete, visszafogott stílusú egyenruhával, a szünetet követően színes népviseletben sorakozott és pompázott a vegyeskar.

Elsőként három tradicionális koreai kórusművet hallhatott a közönség, többek között régi zenés népi játékok feldolgozásait, illetve a koreai népzenére jellemző ritmussal ellátott műveket, amelyeknek dalszövegei – ellentétben a vidám hangzásvilággal – szomorúságról szólnak, így mély filozofikus értelmet nyer az emberi lét üressége, világnézete. A XXI. századi modern technológia eredményeként a Kelet és a Nyugat között tátongó szakadék már nem is olyan áthidalhatatlan mint egykor, az Asan Civic Choir most mégis elhozta és megmutatta a kultúrájuknak azt a bizonyos autentikus, szeplőtlen karakterét, amelynek előteremtéséhez nem csupán az eszményi kórusművek hangzása járult hozzá, hanem a páratlanul színvonalas előadásmód is.

Az utolsó és egyben a miskolci közönség számára legsikeresebb műsorpont a „Magyar népdalok vegyeskari feldolgozásai” volt.

64929247_3118969298143232_364202588066807808_o-133847.jpg

Az Asan Civic Choir a Bartók Plusz Operafesztiválon (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

A két testvértelepülés nemcsak a nyomorúságban és a megpróbáltatásokban fejezi ki egymás iránti tiszteletét és együttérzését, hanem a testvéri köteléket a zene építő csodájában is felfedezte: három ismert magyar népdalt három különböző zeneszerző feldolgozásában adott elő a kórus. Az 1914-ben Kodály Zoltán által gyűjtött, majd feldolgozott A csitári hegyek alatt című népdalt a Kangvondo Arirang című koreai spirituáléval párosított Lee Bumjun zeneszerző. A frig modális hangsor rendkívül szomorkás dallamot eredményez. Bár a magyar népdalnak csak kezdő és végső hangja egyezik meg a mi hangon alapuló frig skálával, szomorkás hangulata nagyon is egyezik a koreai testvérének hangulatával. Kihasználva ezt a hasonlóságot, a feldolgozás valódi katarzist váltott ki a közönségben.

A második ismert magyar népdal, az Erdő, erdő, erdő feldolgozása lassú, harmonikus nyitása később szvinges ritmusra váltott. Az újított forma kissé eltért a szerelmét hiányoló katona szomorúságáról szóló hangulattól, de a nyitott közönség szívesen fogadta be ezen új koncepciójú átdolgozást.

64614476_3118969231476572_5682501616784113664_o-133848.jpg

Soonjung Kim, az Asan Civic Choir karvezetője (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

A már világszerte ismert Tavaszi szél vizet áraszt című dal szintén újító feldolgozásának előadása után a közönség háromszor is visszatapsolta a kórust. Soonjung Kim karvezetőnő nemcsak a karvezetés mesterségében mutatta meg magas szintű tudását, hanem a koncert végén felszínre került az egész kórust átfogó lelkisége is, meghatódottan köszönve meg a szíves befogadást és szeretetet.

Szerző: Kálló Zsuzsanna, muzikológus

Hallgasson bele a koncertbe:

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Távozó ügyvezető, elmaradó programok a Fesztiválzenekarnál

Számos jövőre tervezett programot, köztük az idősotthonokba és kisgyermekeknek szervezett koncerteket kénytelen lemondani a Budapest Fesztiválzenekar a kieső TAO-forrás miatt. Leépítés kezdődött meg a háttérstábban.
Klasszikus

Bösendorfer zongorát hallunk Érdi Tamás új Beethoven-lemezén

Mindig, mindenhol a Steinway, most viszont egy olyan lemez jelent meg, amelyen Bösendorfer-zongora szól. De korántsem ez Érdi Tamás felvételének érdeme.
Klasszikus

Ha a rezesek viccelni kezdenek...

... csinálják úgy, mint ez az öt plusz egy fickó. Most, amikor kis hangszórókon hallgatunk zenét, mindennél fontosabb, hogy megismertessük a legkisebbekkel az élő zene izgalmait. A Brass In Five harsány humorral és a hangszereik sokféle hasznosításával végzik ezt a munkát.
Vizuál

Milyen volt Jeney Zoltán kapcsolata a filmmel?

Jeney Zoltánra emlékezik a Magyar Nemzeti Filmalap. Az október végén elhunyt zeneszerzőt talán sokan a Jób lázadása, a Szindbád és a Kincskereső kisködmön filmzenéiért ismerték. Négy alkotása most ingyen elérhető az interneten.
Klasszikus

A karmester nem közlekedési rendőr

Kitűnő hegedűsből lett rendkívüli karmester. Takács-Nagy Gábor energiája a színpadon a zenét szolgálja, interjú közben pedig az őszinte beszélgetés záloga. Október elején, egy budapesti zenekari próba és egy mesterkurzus közben kerestük fel az Egyesült Királyságban élő művészt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Decemberi kínálat az Óbudai Társaskörben

Japán kamaraestek, zenetörténeti előadás, négykezes zongoraest, régizenei koncert – az Óbudai Társaskör színes programajánlattal vár mindenkit decemberben is.
Klasszikus hamburg

Az Elbphilharmonie épületéről készült az év egyik díjnyertes fotója

Az Elba partján fekvő koncertterem a felhők között tör a magasba. Konstantin Beck nyerte a legjobb PR-fényképnek járó díjat Németországban.
Klasszikus ajánló

Csengő kalendárium

Robin Peter Müller zenei vezetésével a La Folia Barockorchester Dresden ad koncertet november 23-án a kismartoni Esterházy-kastély Empire-termében.
Klasszikus mti

Online elérhető Mozart apjának hegedűtankönyve

Háromszáz éves a papa, így ünnepel a Mozarteum Alapítvány.
Klasszikus hír

Távozó ügyvezető, elmaradó programok a Fesztiválzenekarnál

Számos jövőre tervezett programot, köztük az idősotthonokba és kisgyermekeknek szervezett koncerteket kénytelen lemondani a Budapest Fesztiválzenekar a kieső TAO-forrás miatt. Leépítés kezdődött meg a háttérstábban.