Klasszikus

Csellisták generációinak példaképe: Jacqueline du Pré

2020.01.26. 09:55
Ajánlom
Tragikusan fiatalon hunyt el, de egyetlen évtized alatt beírta nevét a legfontosabb modern előadóművészek közé. Jacqueline du Pré inspiráció sokak számára ma is, egykori hangszerén pedig magyar művész játszik.

Oxfordban született 1945. január 26-án egy középosztálybeli családban. Francia hangzású nevét a Csatorna-szigetekről származó édesapjának köszönheti, anyja tehetséges zongorista és kiváló zenetanár volt.

Négyévesen hallotta először a gordonka hangját a rádióban, és nyomban ilyen hangszert kért szüleitől.

Hatévesen adta első nyilvános koncertjét, fuvolista nővérével többször is együtt léptek fel.

Londonban, Párizsban, Svájcban és Moszkvában tanult, a hangszer két legnagyobb virtuóza, Pablo Casals és Msztyiszlav Rosztropovics is mestere volt. Tizenhat évesen debütált a londoni Wigmore Hallban, egy évvel később első szólóestjén a BBC zenekarával Edward Elgar Csellóversenyét adta elő. Húszévesen készített első lemezén is a brit komponista művét játszotta a Sir John Barbirolli által dirigált Londoni Szimfonikusokkal, a felvétel meghozta számára a nemzetközi elismerést. Elgar szerzeményét élete folyamán a legkiválóbb karmesterekkel és zenekarokkal játszotta, így például 1965 májusában is, első amerikai fellépésén Doráti Antal vezényletével a New York-i Carnegie Hallban.

100 éves a csellóverseny, amelyet Jacqueline du Pré fedezett fel újra

Kapcsolódó

100 éves a csellóverseny, amelyet Jacqueline du Pré fedezett fel újra

Edward Elgar egyetlen csellóversenye avíttasnak tűnt az ősbemutatón, majd’ fél évszázadot kellett várni arra, hogy megjelenjen Jacqueline du Pré, aki a világ számára felfedezte az értékeit.

A legenda szerint Rosztropovics a művet Du Pré előadásában annyira tökéletesnek találta, hogy ő maga többé nem is vette repertoárjára.

1968-ban lépett fel először a Berlini Filharmonikusokkal, Zubin Mehta dirigálásával Dvorák h-moll gordonkaversenyét játszotta. A leghíresebb zenekarokkal és karmesterekkel koncertezett, leggyakrabban Bach, Händel, Haydn, Schumann, Brahms, Dvorák, Britten és Elgar csellóversenyeit játszotta. Mély átélésű interpretációit érzékeny hangzás és határozottság jellemezte.

A fiatal gordonkaművésznő 1969. augusztus 30-án a hegedűs Itzhak Perlman és Pinchas Zukerman, az ezúttal nagybőgőn játszó Zubin Mehta és a zongorista Daniel Barenboim társaságában adta elő a londoni Queen Elizabeth Hallban Schubert Pisztrángötösét. A próbákat, a koncert előtti perceket és a hangversenyt megörökítő dokumentumfilm mára a zene- és televíziótörténet része lett, amelyen utólag sem javítottak egyetlen hangot sem. (A filmet alább lehet megtekinteni.)

Barenboim ekkor már két éve a férje volt: 1966 karácsonyán ismerkedtek meg, és 1967-ben Izraelben házasodtak össze.

Ezzel olyan zenetörténeti jelentőségű személyes és szakmai kapcsolat kezdődött, amilyenre Clara és Robert Schumann házassága óta nem volt példa. Számtalan alkalommal zenéltek együtt, Barenboim zongoraművészként és karmesterként is fellépett feleségével, számos lemezfelvételük is készült.

Du Pré üstökösszerű pályafutása tragikusan fiatalon szakadt félbe. Az 1970-es évek elején arról kezdett panaszkodni, hogy csökken ujjainak érzékenysége, végtagjait ólomnak kezdte érezni, s az orvosok 1973 októberében gyógyíthatatlan autoimmun betegséget, szklerózis multiplexet állapítottak meg. Utoljára huszonhat évesen, 1971 decemberében Chopin és César Franck szonátáit vette lemezre, a koncertteremtől 1973 februárjában Londonban a karrierjét meghatározó Elgar versenyművel búcsúzott a Zubin Mehta vezényelte New Philharmonia Orchestrával, New Yorkban pedig Pinchas Zukerman hegedűművésszel játszotta Brahms Kettősversenyét, Leonard Bernstein vezényletével. A tervezett négy koncertből már csak hármat tudott vállalni, a negyediken Isaac Stern lépett fel helyette Mendelssohn Hegedűversenyével, de a tanítással élete végéig nem szakított.

JacquelineduPre-120132.jpg

Jacqueline du Pré

Jacqueline du Pré tizenegy évesen – a mai napig legifjabbként – kapta meg a csellisták legnevesebb, Guilhermina Suggia portugál gordonkaművésznőről elnevezett ösztöndíját, átvehette a Brit Birodalom Rendje kitüntetést (1976) és a legrangosabb brit zenei díjat, a Brit Awardst (1977).

Egy rózsafajtát is elneveztek róla, 2012-ben pedig az elsők között került be a Gramophone Hírességek Csarnokába.

Tragikusan fiatalon, mindössze 42 évesen halt meg 1987. október 19-én Londonban. Életét több könyv, dokumentum- és játékfilm is feldolgozta. Az 1998-ban készült Hilary és Jackie című alkotást ugyan testvére visszaemlékezései alapján forgatták, de a film pontatlansága és szenzációéhsége miatt vegyes fogadtatásra talált, mert főként magánéletével foglalkozott. (A testvérpárt megszemélyesítő Emily Watsont és Rachel Griffithst Oscar-díjra jelölték.)

jacqueline-du-pre-125918.jpg

Jacqueline du Pré az 1673-as Stradivari-csellójával

Du Pré 1712-ben készült Davidov Stradivarius csellóját Yo-Yo Mára hagyta, 1673-ban készült Antonio Stradivariusát az amerikai Lynn Harrell vásárolta meg, aki előző birtokosa tiszteletére du Pré Stradivariusnak nevezte el, a hangszeren ma Várdai István Liszt Ferenc-díjas gordonkaművész játszik. (Érdekesség, hogy ez volt az első cselló, amelyet Stradivari tanulóévei után saját műhelyében, önállóan készített, a hangszer fája már akkor ötvenéves volt, amikor hozzáfogott a munkához.) Bronzszobra, amely a rá jellemző szenvedélyes játék közben örökíti meg, Sdyney egyik elővárosában áll 2018 óta. A brit Royal Ballet idei évadában mutatják be az életéről szóló balettet The Cellist címmel, a kísérőzenében olyan dallamok is felhangzanak, amelyek du Pré repertoárjának részét alkották, így természetesen Elgar Csellóversenye is.

Mindenki azt játssza, ami önmaga – interjú Várdai Istvánnal

Kapcsolódó

Mindenki azt játssza, ami önmaga – interjú Várdai Istvánnal

Miután lenyűgözött Bach hat csellószvitjével, úgy éreztem, érdemes lenne beszélgetni Várdai Istvánnal, aki harmincnégy évével megkérdőjelezhetetlen tekintély a szakmában. Tehetséggondozásról, játéktechnikáról, fegyelemről és bohémságról is szó esett.

Fejléckép: Ken Veeder/Warner Classics

A Virtuózok fiatal csellistája megkapta Jacqueline du Pré egykori hangszerét

Kapcsolódó

A Virtuózok fiatal csellistája megkapta Jacqueline du Pré egykori hangszerét

Simic Aleksander játékát a tehetségkutató zsűritagja, Várdai István különösen nagyra tartotta. A fiatal csellista most egy olyan hangszeren játszhat, amely hatalmas eszmei értékkel bír.

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

A tudattalan titkos tempója - interjú Enyedi Ildikóval

Az Ezeregyéjszaka-szerűen dús, titokzatos szerelmi történet álarcában, Enyedi Ildikó új filmje, A feleségem története – Füst Milán regényéhez hűen – az élet összetettségéről, titokzatosságáról, uralhatatlan jellegéről mesél. A vetítés után kérdeztük a rendezőt.
Színház

„Csodálatos ez a bohóc-létezés” – Beszélgetés Mertz Tiborral

Szeptember 18-án mutatta be Székely Csaba Öröm és boldogság című drámáját a Budaörsi Latinovits Színház, Alföldi Róbert rendezésében. Mertz Tiborral, az előadás egyik szereplőjével beszélgettünk kíváncsiságról, társulati létezésről és véleménynyilvánításról.
Vizuál

Szabó Eszter nyerte el a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat 

Hatodik alkalommal adták át a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat, amit az alapító ír házaspár azzal a céllal hozott létre, hogy támogassa a kortárs magyar képzőművészeket, és jelenlétüket erősítse a nemzetközi művészeti világban.
Színház

Spiró György „sötét kalandregénye” és Garaczi László karanténdrámája nyerte a Kortárs Magyar Dráma-díjat

A Radnóti Zsuzsa alapította kuratórium 2019 óta díjjal jutalmazza a legkiemelkedőbb drámaírókat, hagyományosan február 24-én. Az apropót Örkény István Tóték című drámájának bemutatója adja, amely 1964. február 24-én volt. Idén Spiró György és Garaczi László vehette át az elismerést a Rózsavölgyi Szalonban, ezúttal a magyar dráma napján, szeptember 21-én.
Jazz/World

„Fúvom az énekem” - a Hajdu Klára Quartet új lemezre készül

A következő év elején jelenik meg a Hajdu Klára jazz díva legújabb lemeze, amelynek zenei világa az énekesnő gyerekkori zenei élményeiből és a magyar népdalkincsből építkezik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

A zene fölszabadít – jótékonysági koncert neves fellépőkkel a Zeneakadémián

Október 3-án délután neves zenészek adnak jótékonysági koncertet a Zeneakadémia Nagytermében. Olyan muzsikusok, mint Vásáry Tamás, Sümegi Eszter, Rajk Judit, Rolla János és a művésszé érett „csodagyerek”, Gertler Teo. A jegybevételt az EKC Szent János Kórház I. Belgyógyászati-Gasztroenterológiai osztálya kapja. Az eseményről, valamint a zene és a gyógyítás kapcsolatáról az osztályvezető főorvossal, egyben a rendezvény házigazdájával, dr. Székely Györggyel beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Csodagyerekeket hív új évadjába a Pannon Filharmonikusok

Az élet sója mesei motívuma kíséri végig a zenekar 2021/22-es évadát, amely során a fiatalok nem csupán a közönség soraiban, de a színpadon is helyet foglalnak. A Varga Tibor hegedűművész és tanár emlékének szentelt koncerten versenygyőztes ifjú szólisták lépnek fel.
Klasszikus ajánló

Hátrányos helyzetű fiatalok a Zeneakadémia színpadán

Szeptember 23-án debütál az Óbudai Danubia Zenekar és Hámori Máté új kezdeményezése, a Közös Hang projekt, amelynek célja, hogy elősegítse a nehezebb sorsú zenét tanuló gyerekek integrációját.
Klasszikus gyász

68 éves korában elhunyt Ligeti András

A Kossuth-díjas karmester, hegedűművész súlyos betegség következtében, váratlanul hunyt el, tudatta családja.
Klasszikus interjú

„Szeretnék ajtóstul rontani a házba” – beszélgetés Rajna Martinnal

Mindössze huszonöt évesen lett a Győri Filharmonikus Zenekar vezető karmestere, az évadnyitó koncerten Kodály és Bartók művei mellett Balogh Máté új kompozícióját is vezényli, amelyet a zeneszerző számukra írt. Rajna Martinnal győri tervei mellett a modern zene fontosságáról is beszélgettünk.