Klasszikus

Cselló és vidéke

2004.01.13. 00:00
Ajánlom
Megpróbáltam elfelejteni, hogy Perényi Miklós a világ egyik legjobb csellistája, mert arra voltam kíváncsi, hogy vajon magamtól is rájön- nék-e. Azt hiszem, igen, de nem olyan könnyen. Nem Perényi miatt, mert ő vitathatatlanul tisztán, nemesen, természetesen játszott a Zeneakadémián, csupán annyit hibázva, amennyit még jólesik észre sem venni. Csak néha egyszerűen nem lehetett hallani őt a zongorától. Pedig Várjon Dénes nem egy oroszlán a hangszer mögött, de az arányok ezen az estén nem feltétlenül voltak csellóbarátok.

Két trükkös darab hangzott el a hangverseny első részében. Mendelssohn Gordonkaszonátájában az a trükk, hogy kedves és egyszerű kis szalondarabnak látszik, közben mégis nagy, szép, mély. Csak Mendelssohn szeret bujkálni, nem a kabátján kívül hordja a szívét. Britten Szonátáját úgy játszották az előadók, mintha ők is olvasták volna a műsorfüzetben Szuromi Fruzsina írását arról, hogy a mű karakterdarabok fűzére, inkább szvit, mint szonáta. Élesen elváltak egymástól tételek, nagy szüneteket tartottak közöttük, amelyekben közönség nemcsak kiköhécselhette magát, de még eszmecserét is folytathatott. A Szonáta C–ben azonban olyan, mintha Britten előzőleg sokat hallgatta volna Bartók Concertóját, és azt fogalmazta volna át csellóra és gordonkára. Van ugyan egy szórakoztató, virtuóz olvasata is a műnek, ez meg is szólalt, az utolsó tétel után Várjon Dénes szinte leszédült a zongora mellől, úgy belefáradt a darabba, de a tételek együtt mintha többet akarnának mondani, mint egymástól így elválasztva.

Az akusztikai össze nem illés mellett volt még egy különös tapasztalat: Perényi Miklós mintha nem várt volna sokat zongorapartnerétől, csak a megbízható alap szolgáltatását, mintha a zongoraszólam lenne a fehér alapozó festék, amelyre fölfesthetné a maga elképzelését a művekről. Az első rész alapján megkockáztatnám, hogy igaza van: Várjon Dénes derekasan dolgozott, de mondjuk a Mendelssohn-szonáta második tételében, ahol nála szólalt meg először a dallam, nem lehet azt mondani, hogy különlegesen inspiratív lett volna a játéka.

Sok minden változott a második részben, Dvorák Esz-dúr zongoranégyesében. Mindenekelőtt az arányok: Perényi Miklóshoz még két vonós társult, Takács-Nagy Gábor a hegedűjével és Papp Sándor brácsával. A hangerőviszonyok ezzel rendbe is jöttek, a három vonós között jobban is lehetett érzékelni az együttes játék, az egymás gondolataira való reagálás örömét. Papp Sándor látszólag egyszerű, sallangmentes játéka mögött nagy tartalékokat lehet sejteni, ha visszafogott is a muzsikus, van mit visszafognia. Takács-Nagy Gábor természetesen nagy és érzékeny zenész, remek partner, de időnként anynyira fájdalmasan hamisan játszott, hogy nehéz volt a hangokban megtalálni az örömöt. De ha sikerült, akkor megérte a fáradságot.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A londoni és a New York-i operaház is kirúgta Vittorio Grigolót

„Helytelen és agresszív viselkedése miatt” megválik Vittorio Grigolo olasz tenortól a londoni Royal Opera House és a New York-i Metropolitan Opera.
Színház

Petíció indult és tüntetést szerveznek a kulturális élet totális átszervezése ellen

Teljesen ellehetetlenítené a függetlenek működését, de a kőszínházak műsorpolitikáját is felülről irányítaná a kormány egy új törvényjavaslat szerint. Ennek megakadályozására szerveznek december 9-én tüntetést a fővárosi kőszínházak – emellett petíció is indult a törvényjavaslat elfogadása ellen. FRISSÍTVE
Plusz

Átadták az idei Prima Primissima Díjakat

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában megtartott pénteki gálaesten.
Színház

„Kezdenek visszaköszönni a ’70-es évek” – színházi emberek tiltakoznak

Kováts Adél, Mácsai Pál, Pintér Béla és Ónodi Eszter is megszólal abban a videóban, amelyet a Nemzeti Kulturális Alap kiszivárgott, radikális átalakítása miatt meghirdetett december 9-i demonstráció kapcsán tettek közzé.
Vizuál

Online elérhető magyar filmek (nem csak) külföldieknek

Mindig is meg akartad mutatni a külföldi ismerőseidnek, hogy miért jók a hazai mozifilmek? Itt a lehetőség!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus galéria

Láttál már hangszobrot?

Élmény marad – különleges hangszobor-kiállítással készül az ünnepekre a Müpa és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat. Világsztárok által aláírt hangszobrokból és egy közel öt méter magas, függesztett elemből álló grandiózus installáció várja a látogatókat az ünnepi készülődés jegyében a Müpa Zászlóterében december 5-től.
Klasszikus gyász

Elhunyt Bónis Ferenc zenetörténész

Kodály Zoltán és Szabolcsi Bence egykori tanítványa 87 éves volt.
Klasszikus hír

Európai diadalútról tért haza a Fesztiválzenekar

Fontos európai turnén van túl Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar és Schiff András. Rezidens zenekarként adtak dupla koncertet a londoni Barbicanben és a hamburgi Elbphilharmonie-ban is, de a kultikus bécsi Musikvereint is kétszer megtöltötték, és Baden-Badenben is koncerteztek.
Klasszikus gyász

Elhunyt Meizl Ferenc klarinétművész

Életének 96. évében elhunyt Meizl Ferenc klarinétművész, a Zeneakadémia nyugalmazott tanszékvezető tanára, Bácsbokod díszpolgára.
Klasszikus hír

Kelemen Gáspár nyerte az Országos Koncz János Hegedűversenyt

Kelemen Gáspár nyerte a XVI. Országos Koncz János Hegedűverseny nagydíját, a megmérettetést november 29. és december 1. között rendezték Szombathelyen.