Klasszikus

Cselló és vidéke

2004.01.13. 00:00
Ajánlom
Megpróbáltam elfelejteni, hogy Perényi Miklós a világ egyik legjobb csellistája, mert arra voltam kíváncsi, hogy vajon magamtól is rájön- nék-e. Azt hiszem, igen, de nem olyan könnyen. Nem Perényi miatt, mert ő vitathatatlanul tisztán, nemesen, természetesen játszott a Zeneakadémián, csupán annyit hibázva, amennyit még jólesik észre sem venni. Csak néha egyszerűen nem lehetett hallani őt a zongorától. Pedig Várjon Dénes nem egy oroszlán a hangszer mögött, de az arányok ezen az estén nem feltétlenül voltak csellóbarátok.

Két trükkös darab hangzott el a hangverseny első részében. Mendelssohn Gordonkaszonátájában az a trükk, hogy kedves és egyszerű kis szalondarabnak látszik, közben mégis nagy, szép, mély. Csak Mendelssohn szeret bujkálni, nem a kabátján kívül hordja a szívét. Britten Szonátáját úgy játszották az előadók, mintha ők is olvasták volna a műsorfüzetben Szuromi Fruzsina írását arról, hogy a mű karakterdarabok fűzére, inkább szvit, mint szonáta. Élesen elváltak egymástól tételek, nagy szüneteket tartottak közöttük, amelyekben közönség nemcsak kiköhécselhette magát, de még eszmecserét is folytathatott. A Szonáta C–ben azonban olyan, mintha Britten előzőleg sokat hallgatta volna Bartók Concertóját, és azt fogalmazta volna át csellóra és gordonkára. Van ugyan egy szórakoztató, virtuóz olvasata is a műnek, ez meg is szólalt, az utolsó tétel után Várjon Dénes szinte leszédült a zongora mellől, úgy belefáradt a darabba, de a tételek együtt mintha többet akarnának mondani, mint egymástól így elválasztva.

Az akusztikai össze nem illés mellett volt még egy különös tapasztalat: Perényi Miklós mintha nem várt volna sokat zongorapartnerétől, csak a megbízható alap szolgáltatását, mintha a zongoraszólam lenne a fehér alapozó festék, amelyre fölfesthetné a maga elképzelését a művekről. Az első rész alapján megkockáztatnám, hogy igaza van: Várjon Dénes derekasan dolgozott, de mondjuk a Mendelssohn-szonáta második tételében, ahol nála szólalt meg először a dallam, nem lehet azt mondani, hogy különlegesen inspiratív lett volna a játéka.

Sok minden változott a második részben, Dvorák Esz-dúr zongoranégyesében. Mindenekelőtt az arányok: Perényi Miklóshoz még két vonós társult, Takács-Nagy Gábor a hegedűjével és Papp Sándor brácsával. A hangerőviszonyok ezzel rendbe is jöttek, a három vonós között jobban is lehetett érzékelni az együttes játék, az egymás gondolataira való reagálás örömét. Papp Sándor látszólag egyszerű, sallangmentes játéka mögött nagy tartalékokat lehet sejteni, ha visszafogott is a muzsikus, van mit visszafognia. Takács-Nagy Gábor természetesen nagy és érzékeny zenész, remek partner, de időnként anynyira fájdalmasan hamisan játszott, hogy nehéz volt a hangokban megtalálni az örömöt. De ha sikerült, akkor megérte a fáradságot.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Könyv

Feleannyian olvasnak rendszeresen könyvet, mint 15 éve

A Tárki kutatása szerint 2005 óta majdnem megfeleződött a rendszeres könyolvasók száma. Átlagosan 37 könyvet olvasnak évente azok, akik olvasnak.
Vizuál

Átadták a legjobb magyar filmelőzetesnek járó díjakat

Az idei Arany Blende a zsűri szavazatai szerint A létezés eufóriája-trailerhez került, míg a közönségdíj az Apró mesék előzeteséé lett. Mutatjuk a nyertes videókat!
Vizuál

Akár telefonról is bejárhatóak a Nyitott Műhelyek az idei Budapest Design Weeken

Online cukorvirág-készítés, környezettudatos esőkabát előállítás, vicces kerámiák vagy kézműves cipők műhelytitkai. Az idei Design Hét félig a netre költözött, így a nyitott műhelyekbe akár otthonról is bepillanthatunk! Mutatjuk, hogyan!
Vizuál

Angyallal a vállán – Hajduk Károly a Kult50-ben

Hisz benne Hajduk Károly, hogy a színész, amikor valami igazán lényegit érez meg szerepében, akkortól az a nehezen megmagyarázható „valami” kisangyalként ül a vállán, és játéka minden egyes pillanatában a fülébe sugdos. Hajduk Károly alakítását látva, minden bizonnyal ezt a segítséget is megkapta, amikor az Akik maradtak című, számtalan rangos elismerést begyűjtő film főszerepét forgatta.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.
Klasszikus hír

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Klasszikus magazin

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.