Klasszikus

Csellóközelben

2005.03.03. 00:00
Ajánlom
Perényi Miklós mostanában előszeretettel játszik hangversenyein nem gordonkára, hanem „csellóközeli” hangszerekre komponált műveket. A múlt héten Schubert Arpeggione-szonátáját, február utolsó estéjén pedig Bach Gambaszonátáit hallhattuk előadásában a Zeneakadémia Nagytermében. A 28-i koncerten zongorista partnere Szokolay Balázs volt.

Vannak, akik rosszallóan húzzák a szájukat, ha a Bach gamba-csembaló szonátákat zongorán és gordonkán vagy brácsán hallják. A hétfői hangversenyen azonban ismét bebizonyosodott: a stílus és az átélés nem instrumentum kérdése. Hanem művészi kvalitásé.

A műsort nem Bachhal, hanem Beethovennel kezdték. A Júdás Maccabeus egyik témájára készült variációsorozat nem tartozik azon művek közé, amelyeket szerzője érdemesnek talált opus-számmal ellátni. Ennek ellenére Perényi Miklós és Szokolay Balázs interpretálásában gusztusos kis koncertdarab vált belőle, nem überelve persze mondjuk az op. 69-es Cselló-zongora szonátát.

Egész más tónussal gordonkázott Perényi Miklós a Bach-szerzeményekben. A különbséget megfogalmazni nehezen lehet, hiszen mindkét hangszín érzékeny volt, természetes, élő és manírmentes. A barokk művekben talán könnyedebben játszott, mintha kevésbé lett volna „benne” a hangszerben. Szokolay Balázs zongorájának érzékeny hangja ennek ellenére nem nyomta el, pedig (talán a rádiófelvétel miatt?) a teteje teljesen ki volt nyitva. Ha akadtak is olyan pillanatok, amelyekben a cselló kevésbé hallatszott, soha nem szorult a háttérbe, jelenléte mindig eleven maradt.

Két elképzelés találkozott a Zeneakadémia színpadán február 28-án este. Találkoztak. Tehát nem mentek el egymás mellett, nem fordítottak hátat egymásnak és nem is álltak harcban egymással, de hallhatóan különböztek egy kicsit. Nem zavaróan, csak észrevehetően. Nem egy kamarapáros, hanem két művész játszotta – ugyanazt a művet.

A legihletettebb pillanatok mégis azok voltak, amikor a két elképzelés, a két egyéniség egymásra talált. Például a G-dúr szonáta harmadik tételében. A végtelenbe mutató zenei folyamat motívumai mint esőcseppek követték egymást a legteljesebb összhangban és a legfinomabb pianóban. Nem is mert köhécselni senki az utolsó két tétel között; a közönség lélegzetvisszafojtva várta a folyatatást. Számos másik mellett ilyen kiemelkedő momentum volt még, amikor a D-dúr szonáta utolsó tételében a virtuóz zongorakadencia után ujjongva berobbant a cselló.

A g-moll darab kicsit zaklatottan indult, Perényi Miklós ugyanis a műsorvégi két Beethoven-műre, a Varázsfuvola-változatokra készült mind kottával, mind pedig lelkileg. Hamar helyrezökkent azonban a rend és a barokk hangképzés. De a kottalapokkal nem csak neki volt afférja. További derültséget okozott a teremben a lapozó néhány malőrje, amikor a kettősvonal után továbbfordította a kottát az üres oldalra, vagy amikor megreptette az egyik lapot.

A g-moll szonáta utolsó tételének sötét tónusú záró hármashangzat-felbontása után nem esett jól a Beethoven F-dúr variáció elejének játszi könnyedsége. Utólag túlzásnak tűnik, de abban a percben arra emlékeztetett, mint amikor valaki komolyan megfontolandó dolgokról beszél, majd hirtelen inkább az időjárásra tereli a szót.

De az is tud érdekfeszítő lenni, ha úgy adják elő. Márpedig Perényi Miklós és Szokolay Balázs ráirányította a figyelmet a két darab minden apró gesztusára és különlegességére.

(2005. február 28. Zeneakadémia Nagyterem; Perényi Miklós és Szokolay Balázs hangversenye; Beethoven: Variációk a Júdás Maccabeus egyik témájára, WoO 45; Bach: Gambaszonáták, BWV 1028, 1027, 1029; Beethoven: Változatok a Varázsfuvola témáira, op. 66)

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Vizuál

„Ég a napmelegtől a kopár szík sarja” – Online nézhető Jankovics Marcell Toldi-sorozata

A Duna Televízió vetítéssorozatát követően a Médiaklikk oldalra költözött Jankovics Marcell nagyszabású, utolsó animációs sorozata, a Toldi. Az Arany János eposzából készült, festői látványvilágú animációs film igazi mestermű, amelyből már készül az egész estés változat is. 
Jazz/World

Magyarországon lép fel a norvég jazzdíva, Rebekka Bakken

November 2-án pótolja tavaly elmaradt koncertjét a Müpában Rebekka Bakken, aki zenéjével előszeretettel távolodik el a hagyományos műfaji kategóriáktól és otthonosan mozog a pop, illetve blues világában is.
Klasszikus

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.
Vizuál

Ahol a diákok szombaton is iskolába akarnak járni - Erős István rektor a Képzőművészeti Egyetem jubileumi évéről

A jubileumi, 150. tanév gazdag programsorozatáról, a képzőművészet újrapozicionálásáról, pedagógiai módszerekről és új tanszékek indításáról beszélgettünk a Magyar Képzőművészeti Egyetem nemrég kinevezett rektorával, Erős Istvánnal, aki azt is elárulta, hogy mitől tart a legjobban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Lájkszámot a vérképleletbe

A Zeneakadémia Kamarazene Tanszékének vezetője. Szólistaként megfordult Európa rangos koncerttermeiben, bemutatkozott Tokióban, Moszkvában, New Yorkban; turnézott Indiában; Vietnámban pedig az első magyar muzsikus volt, aki megszólaltatta Bartók műveit. A Liszt-díjas zongoraművésszel, Fülei Balázzsal, Liszt Ferenc születésének napján, október 22-én beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Az ítélet harsonái – emlékezés Verdi gyászmiséjével

Halottak napjához közeledve Verdi nagyszabású gyászmiséjét, a Requiemet adja elő a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar a Müpában, a fiatal olasz karmester, Giacomo Sagripanti vezényletével.
Klasszikus videó

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.
Klasszikus interjú

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.
Klasszikus ajánló

Díjnyertes női zeneszerzők az Óbudai Danubia Zenekar műsorán

Missy Mazzoli és Dobrinka Tabakova műve is szerepel azon a Zeneakadémiai koncerten, melynek karmestere és brácsaszólistája az Óbudai Danubia Zenekar visszatérő vendége, Maxim Rysanov lesz.