Klasszikus

Csellóközelben

2005.03.03. 00:00
Ajánlom
Perényi Miklós mostanában előszeretettel játszik hangversenyein nem gordonkára, hanem „csellóközeli” hangszerekre komponált műveket. A múlt héten Schubert Arpeggione-szonátáját, február utolsó estéjén pedig Bach Gambaszonátáit hallhattuk előadásában a Zeneakadémia Nagytermében. A 28-i koncerten zongorista partnere Szokolay Balázs volt.

Vannak, akik rosszallóan húzzák a szájukat, ha a Bach gamba-csembaló szonátákat zongorán és gordonkán vagy brácsán hallják. A hétfői hangversenyen azonban ismét bebizonyosodott: a stílus és az átélés nem instrumentum kérdése. Hanem művészi kvalitásé.

A műsort nem Bachhal, hanem Beethovennel kezdték. A Júdás Maccabeus egyik témájára készült variációsorozat nem tartozik azon művek közé, amelyeket szerzője érdemesnek talált opus-számmal ellátni. Ennek ellenére Perényi Miklós és Szokolay Balázs interpretálásában gusztusos kis koncertdarab vált belőle, nem überelve persze mondjuk az op. 69-es Cselló-zongora szonátát.

Egész más tónussal gordonkázott Perényi Miklós a Bach-szerzeményekben. A különbséget megfogalmazni nehezen lehet, hiszen mindkét hangszín érzékeny volt, természetes, élő és manírmentes. A barokk művekben talán könnyedebben játszott, mintha kevésbé lett volna „benne” a hangszerben. Szokolay Balázs zongorájának érzékeny hangja ennek ellenére nem nyomta el, pedig (talán a rádiófelvétel miatt?) a teteje teljesen ki volt nyitva. Ha akadtak is olyan pillanatok, amelyekben a cselló kevésbé hallatszott, soha nem szorult a háttérbe, jelenléte mindig eleven maradt.

Két elképzelés találkozott a Zeneakadémia színpadán február 28-án este. Találkoztak. Tehát nem mentek el egymás mellett, nem fordítottak hátat egymásnak és nem is álltak harcban egymással, de hallhatóan különböztek egy kicsit. Nem zavaróan, csak észrevehetően. Nem egy kamarapáros, hanem két művész játszotta – ugyanazt a művet.

A legihletettebb pillanatok mégis azok voltak, amikor a két elképzelés, a két egyéniség egymásra talált. Például a G-dúr szonáta harmadik tételében. A végtelenbe mutató zenei folyamat motívumai mint esőcseppek követték egymást a legteljesebb összhangban és a legfinomabb pianóban. Nem is mert köhécselni senki az utolsó két tétel között; a közönség lélegzetvisszafojtva várta a folyatatást. Számos másik mellett ilyen kiemelkedő momentum volt még, amikor a D-dúr szonáta utolsó tételében a virtuóz zongorakadencia után ujjongva berobbant a cselló.

A g-moll darab kicsit zaklatottan indult, Perényi Miklós ugyanis a műsorvégi két Beethoven-műre, a Varázsfuvola-változatokra készült mind kottával, mind pedig lelkileg. Hamar helyrezökkent azonban a rend és a barokk hangképzés. De a kottalapokkal nem csak neki volt afférja. További derültséget okozott a teremben a lapozó néhány malőrje, amikor a kettősvonal után továbbfordította a kottát az üres oldalra, vagy amikor megreptette az egyik lapot.

A g-moll szonáta utolsó tételének sötét tónusú záró hármashangzat-felbontása után nem esett jól a Beethoven F-dúr variáció elejének játszi könnyedsége. Utólag túlzásnak tűnik, de abban a percben arra emlékeztetett, mint amikor valaki komolyan megfontolandó dolgokról beszél, majd hirtelen inkább az időjárásra tereli a szót.

De az is tud érdekfeszítő lenni, ha úgy adják elő. Márpedig Perényi Miklós és Szokolay Balázs ráirányította a figyelmet a két darab minden apró gesztusára és különlegességére.

(2005. február 28. Zeneakadémia Nagyterem; Perényi Miklós és Szokolay Balázs hangversenye; Beethoven: Variációk a Júdás Maccabeus egyik témájára, WoO 45; Bach: Gambaszonáták, BWV 1028, 1027, 1029; Beethoven: Változatok a Varázsfuvola témáira, op. 66)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Tudsz még hallgatni?” – Beszámoló a színházi alkotók tüntetéséről

A szabad színházért, a kultúra függetlenségéért szerveztek tüntetést december 9-én estére a Madách térre, és noha a bírált törvényjavaslat időközben módosult, sokan úgy érezték, ott a helyük a megmozduláson.
Színház

„A mi generációnk nem kapható a gyűlölködésre” – A 30 év alatti színművészek levele az Országgyűléshez

A december 9-én a szabad színházakért és a kultúra függetlenségéért meghirdetett tüntetésen Sodró Eliza, a Radnóti Színház művésze olvasta fel 111 harminc év alatti színművész levelét az Országgyűléshez.
Színház

Vidnyánszky az igazságtalanságok megszüntetését várja a törvénytervezettől

A Magyar Teátrumi Társaság elnöke az M1-nek nyilatkozott az új színháztörvénnyel kapcsolatban.
Plusz

Használt a tiltakozás? Végül nem bántaná az NKA-t az új törvényjavaslat

Nem szerepel a Nemzeti Kulturális Alap átalakítása a Nemzeti Kulturális Tanácsról szóló törvényjavaslatban, de a színházaknak közös fenntartási megállapodást kell kötniük a kormánnyal.
Színház

Újszínház: Nincs tudomásunk szexuális zaklatási ügyről

Közleményt adott ki az Újszínház, amelyben azt írják, nem történt hivatalos bejelentés zaklatási ügyben.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Pozsonyi kórusversenyt nyert a Magnificat Leánykar

Kortárs és szakrális kategóriában is első helyezést ért el a Magnificat Leánykar egy pozsonyi kórusversenyen.
Klasszikus interjú

Liszt mindig forrófejű lázadó maradt – interjú Borbély Lászlóval

Liszt idős korában is forradalmár maradt, csak másért küzdött. Ez derül ki Borbély László új albumából, amelyen a mester kései műveit hallhatjuk. De a zongoraművésznek egy második lemeze is megjelent a napokban, ezen a Goldberg-variációkat találjuk.
Klasszikus gyász

Elhunyt Friedrich Ádám Liszt-díjas kürtművész

Életének 82. évében elhunyt Friedrich Ádám Liszt-díjas kürtművész - közölte hétfőn a Zeneakadémia.
Klasszikus ajánló

Áthallások – az Egri & Pertis Zongoraduó új koncertsorozata a BMC-ben

Milyen maszkban pantomimozott volna Debussy? Mi köze volt Faurénak a bergamaszkokhoz? Sétált-e Händel London komédiás negyedében, és mit talált Sztravinszkij Petruska szobájában?
Klasszikus galéria

Láttál már hangszobrot?

Élmény marad – különleges hangszobor-kiállítással készül az ünnepekre a Müpa és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat. Világsztárok által aláírt hangszobrokból és egy közel öt méter magas, függesztett elemből álló grandiózus installáció várja a látogatókat az ünnepi készülődés jegyében a Müpa Zászlóterében december 5-től.