Klasszikus

Csellózni arany

2004.09.28. 00:00
Ajánlom
Nagyon kínálja magát az öszszehasonlítás a Cseh Filharmonikusok karmestere és vendégszólistája között. A karmester, Zdenrek Mácal klasszikus antisztár.

Nem jóképű, nem megnyerő, nem reprezentatív, nincsenek híres bolondságai, csak zenész. Annak viszont első osztályú. A Cseh Filharmonikusok évfordulós hazai szerzőkből (Smetana 180, Janácek 150 éves lenne idén, Dvorák pedig 100 éve halt meg) összeállított programja nagy, súlyos árnyékot vetett nemcsak a Danubia szimfonikusok a héten korábban, hasonló tárgykörben elhangzott koncertjére, de általában a hazai zenekari helyzetre.

Tényleg: miért vagyunk olyan nagyra? Ez a vonóshangzás, a tökéletes együtt játék természetessége, az a megnyugtató érzés, hogy a szimfonikus zenekar alapját mégis a vonósok jelentik, belátható időn belül nem várható el az itthoniaktól. És mindez náluk nem mutogatnivaló, hanem kiindulási alap, azért játszanak annyira jól a hegedűsök, hogy átélhető legyen az Eladott menyasszony nyitánya. Később kiderül, hogy szólistaként is milyen erőteljesek a tagok, a hangversenymester a Dvorák Csellóversenyben úgy veszi át a csellótól a szólót, ahogyan azt Dvorák kívánta: emelkedik a dallam, feszíti a mondanivaló, cselló helyett már hegedű kell hozzá, de az átmenet zökkenőmentes, ugyanazt a tónust, ugyanazt a hangerőt, ugyanazt a biztos kezű, bátor játékot kapjuk a névtelen zenekari tagtól, mint a világhírű szólistától.

Ebben a képben a karmester, Mácal úr szinte elbújik. Nagyon tisztán, pontosan, klasszikus stílusban vezényel, nincs show, ő itt csak azért van jelen, hogy a többieket maximális teljesítményre segítse. Óriási szenvedéllyel és tudással, de végig azt a benyomást keltve, hogy most nem az ő értelmezését halljuk a Tarasz Bulbáról, hanem ez a darab leghitelesebb interpretációja.

A csellista Mischa Maisky ennek viszonylag pontos ellentéte. Neki van története, megjárta a szovjet munkatábort is, mielőtt Izraelbe emigrált volna a lettországi születésű művész. Ő az egyetlen olyan csellista, aki Rosztropovicsnál és Pjatyigorsz-kijnál is tanult, és múltjánál csak a jelene fényesebb. Három nagy lemeztársaságnak is dolgozik, a leghíresebb karmesterekkel megy stúdióba, most vette föl másodszor a Dvorák Csellóversenyt, amit nekünk most eljátszik. Egyébként is érdekes jelenség, szép ezüsthaja megy utána a szélben, a nyakában akkora aranylánc, amekkora talán Tutanhamon fáraó múmiáját ékesítette, fellépőruháit japán designer tervezi, de a hétköznapi gönce is valami pliszírozott selyemöltöny. A pódiumra aranyszínű kabátban érkezik.

A két zenészt, Mácalt és Maiskyt mégsem lehet olyan könnyen egymás ellen kijátszani. Egyrészt azért, mert Maisky is jó muzsikus, igazi szólistaalkat, úgy esik neki a csellóversenynek, hogy az ember nem biztos benne, a darab végére lesz még hangszer a művész kezében. Bátran, jól játszik, szélsőségesen romantikusan - valahogyan. Az indulat hevében időnként nem egészen tiszta hangok jönnek elő a keze alól, ám ez csellistáknál gyakran megesik, nem sérül tőle a hallgatói élmény, legfeljebb azok kapaszkodhatnak ebbe, akiket zavar Maisky személye vagy zenélése. A Mácal vezette filharmonikusok jól kísérnek, nem ellenkeznek, viszont nem is adják föl az álláspontjukat, és bármilyen látványos is Maisky pódiumi léte, mégsem feledteti el, hogy zenekar nélkül nincs versenymű. Ráadás persze van: egy Bach-tétel, nem éppen a legízlésesebb előadásban, mégis nagyon hatásosan. Maisky nem emeli föl a vonót, kúszik a zene, egyik hangtól átfolyik a másikba, közben szélsőséges dinamikai tartományokat érint. Kicsit játék, kicsit öncél, de nem hazug.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Klasszikus

Ez a nagybőgő elfér egy kézitáskában

A nagybőgősnek soha nem könnyű dolog az utazás, ezen segít a TravelBass nevű olasz cég. Persze egy kis trükk van a dologban.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Ilyen lenne a #10éveskihívás kedvenc zeneszerzőinkkel

A közösségi médiában hódít a 10 éves kihívás, azaz a #10yearschallange. Megnéztük, milyen lenne, ha a legnagyobb zeneszerzők is posztolnának fotót és szöveget.
Klasszikus óbudai danubia zenekar

Baráth Emőke és az Óbudai Danubia koncertjét közvetítjük élőben

Pénteken este Händel műveiből ad koncertet a világszerte ismert magyar énekesnő az ÓDZ kíséretével. Ha nem tud ott lenni a BMC-ben, kövesse az eseményt a Fidelio Facebook oldalán.
Klasszikus magazin

Így szóltak azok a hangszerek, amikre Mozart, Haydn, Händel vagy Beethoven komponáltak

A Felvilágosodás Korának Zenekara jóvoltából most egyesével meghallgathatjuk, milyen hangszerekre írták műveiket a legnagyobb klasszicista és barokk szerzők.
Klasszikus ajánló

Könnyed kortárs kalandok az Óbudai Társaskörben

A Budapest Saxophone Quartet szaxofonosaival folytatódik a kortárszenei sorozat, először ad magyar nyelvű sanzonestet Szilágyi Enikő, lesz filmvetítés, visszatérnek Seress Rezső-slágerei, nem maradnak el az operarészletek, lesz medley és mashup – az Óbudai Társaskör februári kínálatából szemezgettünk.
Klasszikus ajánló

Berlioz ritkán hallható brácsaversenyét adja elő Szűcs Máté

A Harold Itáliában is elhangzik a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén, amelyet a Müpa után a Pesti Vigadóban is megismétel az együttes.