Klasszikus

"Csináld jól az egyiket és élvezd a másikat!"

2008.12.01. 00:00
Ajánlom
Hétvégi mókának indult, majd jöttek az eredmények, a felkérések, a koncertek sora, az ősbemutatók. Idén már 20 éves jubileumát ünnepelheti a Banchieri Énekegyüttes, melynek művészeti vezetőjét kérdeztük a jeles évforduló kapcsán.

Szabó Soma

Fidelio Súgó: Magyarországon az elsők között voltatok, akik a King's Singers mintájára énekegyüttest alakítottatok, ráadásul nem is a fővárosban, hanem Nyíregyházán. Húsz év távlatából hogyan emlékszel vissza a kezdetekre?

Szabó Soma: Nem tudom, mennyire voltunk mi az elsők, de nem is ez foglalkoztatott bennünket. Ha az ember a nyíregyházi Kodály Zoltán Általános Iskolában, illetve a Cantemus Gyermekkórusban tapasztalja meg az együtténeklés varázsát, akkor 14 évesen nem nagyon lát más utat maga előtt, minthogy énekeljen, akkor is, ha tovább kell tanulnia másutt. Mivel a lányoknak már akkoriban is lehetősége volt a Pro Musica Leánykarban tovább énekelni, nekünk fiúknak is kezdenünk kellett magunkkal valamit. Nyolcadik év végén körülbelül 11-en gondoltuk úgy, hogy énekelni fogunk, a nyári szünet aztán hatra faragta a létszámot. Ezért léptünk a King's Singers nyomdokába. Az egész nem volt más, mint hétvégi móka, együttlét a barátokkal, nagyon produktív, öt-hatórás próbákkal. Az első év végére meg is tanultunk vagy 15 percnyi műsort…, de nagyon szerettük csinálni. Aztán jöttek a megmérettetések, ahol szép eredményeket értünk el: érdemes volt a sok felesleges óra mellett a munkát is elvégezni.

FS: Miért éppen Adriano Banchieri nevét választottátok húsz évvel ezelőtt?

SzS: A név is puszta ragadvány, mint a naiv 14 éveseknél minden. A nyolcadikos osztályhangversenyen 11 fiúval előadott híres Banchieri-móka (Az állatok rögtönzött ellenpontja) volt az együttes megalakulásának gyújtópontja. Ezért ragadt ránk, a Banchierit éneklőkre a név, és mi nem tiltakoztunk. Később találkoztunk valahol Banchieri jópofa mondatával: „A komoly és drámai művek mellett az embereknek szükségük van vidám, szórakozást nyújtó darabokra is. Csináld jól az egyiket és élvezd a másikat!” Ez nagyon illett a gondolkodásunkhoz, így később tudatosan ragaszkodni kezdtünk a névhez.


A Banchieri Énekegyüttes

FS: Vannak-e olyan darabok, amelyek hozzátok köthetők, mert ti kezdtétek el megismertetni mind a közönséggel, mind muzsikustársaitokkal?

SzS: A repertoár a húsz év során rengeteget változott, hatalmasra nőtt. A kezdeti King's Singers példát szép lassan kiegészítették egyéb kiváló együttesek, majd főleg a Zeneakadémia könyvtárának köszönhetően olyan darabokkal is megismerkedtünk, amit előtte senkitől nem hallottunk. Egyik kedvencem Gombert volt egy időben. Aztán a viszonylagos ismertséggel a magyar és japán zeneszerzők látókörébe is bekerültünk. Orbán György, Tóth Péter, Balázs Árpád, Hollós Máté, Nógrádi Péter, illetve Wakamatsu Masashi, Yamamoto Naozumi, Takatomi Nobunaga több művének ősbemutatója, vagy kifejezetten nekünk ajánlott darabja lett az eredménye. Saját könnyű- vagy népzenei átdolgozásaink száma is jelentősnek mondható, van például átdolgozott Illés-lemezünk.

FS: 2000-ben megváltoztattátok az együttes felállását. Ennek mik voltak az okai?

SzS: Az együttesben kétszer történt jelentős változás. Először a középiskola végeztével: a megváltozott életkörülmények szükségszerűen eredményezték az együttes változását is. Akkor két alapító tag, Marik Sándor és Pálinkás Róbert is Amerikába költözött. A másik csere az egyetemi tanulmányok végeztével történt, amikor Nagyváti Zsolt és Rohály Tibor döntött úgy, hogy Budapesten folytatják életüket. Akkor ez áthidalhatatlan nehézségnek tűnt. Így kapcsolódott a munkába Földesi Ildikó és Major Olga szopránként.

FS: Mennyiben befolyásolta a repertoár alakulását a hölgyek bevonása a csapatba?

SzS: Az új hangfaj új kapukat nyitott meg, mind a hangzás, mind a repertoár terén, ami nagy lendületet adott az együttesnek. A kiszélesített hangterjedelem szinte teljesen átformálta a repertoárt, olyan művek is műsorra kerülhettek, amiről azelőtt álmodni sem mertünk. Utólag kifejezetten végzetszerűnek érzem, hogy ez a váltás megtörtént. Akkor kicsit kétségbe voltunk esve, most úgy érzem, lehet, hogy a fiús összeállítás a repertoár szűkössége miatt nem biztos, hogy megérte volna a huszadik évfordulót. A koncerteken még a legkedvesebb darab is elhasználódik bizonyos idő alatt.

FS: Ha nem is az elkövetkező húsz évre, de a közeljövőre nézve milyen terveitek vannak?

SzS: Régóta foglalkoztat egy magyar szerzők műveiből összeállított lemez elkészítése, valamint a régi álom, az abszolút piacképtelen Gesualdo-madrigálok gyűjteménye. Mivel a repertoár már mindkét lemezhez készen áll, csak az anyagi fedezet hiányzik, most a reménykedés fázisánál tartunk, hogy valaki egyszer csak meglátja a fantáziát a terveinkben.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Jazz/World

Engedd, hogy a dolgok megtörténjenek veled! – születésnapi beszélgetés Horgas Eszterrel

„Úgy érzem, másképp fuvolázom. Mást gondolok minden egyes hangról, mint korábban” – vallotta meg interjúnkban Horgas Eszter, aki A nő arcai címmel ad koncertet – Koós Réka társaságában – augusztus 2-án, a Városmajori Szabadtéri Színpadon.
Könyv

Több mint tizenöt év kutatás és felkészülés előzte meg Grecsó Krisztián új regényét

Novemberben jelenik meg a József Attila-díjas író, költő legújabb, Apám üzent című család- és identitásregénye, amelyben a szerző a családi múlt felkutatására tesz kísérletet.
Jazz/World

„A zene lényege a töltekezés” – beszélgetés Weisz Gábor jazzszaxofonossal

A koronavírus idején asztalosnak állt, de az állandóan zsongó kereskedelmi rádió elkergette a műhelyből. Szerencsére Weisz Gábor ismét a szaxofonjával keresi a kenyerét. Számos formációban játszik, egyre sikeresebb, és már pontosan tudja, hogy a zene nem csak technikai tudásból áll.
Színház

Elhunyt Dobos Ildikó színművész

A Jászai Mari-díjas színművész hosszan tartó betegség után, 82 éves korában hunyt el. Drámai erejű alakításaira az eszköztelenség, a szereppel való teljes azonosulás volt jellemző.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Huszadik alkalommal rendezik meg a Crescendo Nyári Akadémiát

Július 21-én kezdődik a 20. Crescendo Nyári Akadémia és Fesztivál, melyre rekordszámú hallgató jelentkezett, hogy a mesterkurzus és fellépéseik által fejlődhessenek, és közösen ünnepelhessék a jubileumi eseménysorozatot.
Klasszikus ajánló

Európai és argentin tánczenék találkozása – Pápán lép fel a Pannon Ifjúsági Zenekar

Július utolsó előtti vasárnapján különleges zenei programra várja a hallgatóságot a Pannon Ifjúsági Zenekar Pápán, a lenyűgöző Esterházy-kastély udvarán: az elmúlt évszázadok dél-amerikai és európai zenéje ad egymásnak randevút az együttes tolmácsolásában.
Klasszikus kritika

Világrengető dallamok – az elmúlt száz évből származó zenéket játszottak a Berlini Konzerthausban

A modern kor mesterművei – ezzel a címmel hirdette évadzáró koncertjét a Berlini Konzerthaus Zenekara. Az együttes idén nagy hangsúlyt fektetett a 20-21. századi alkotásokra, már a szezon elején is hangversenyt szenteltek a témának.
Klasszikus hír

Osztrák és román versenyzők nyertek az 5. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyen

A Kokas Katalin és Kelemen Barnabás által kilenc éve életre hívott Fesztivál Akadémia Budapest keretében rendezték meg július 4. és 14. között Budapesten a 22 év alattiaknak szóló 5. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyt.
Klasszikus ajánló

Idén is régizenei hétvégék várják a közönséget Eszterházán

Idén nyáron is Eszterházára invitálja a közönséget a Haydneum – Magyar Régizenei Központ, ahol július 19. és augusztus 25. között hat hétvégén keresztül magas színvonalú, korhű hangszeres régizenei hangversenyeket rendeznek.