Klasszikus

Csoda és realitás - interjú Takács-Nagy Gáborral

2010.07.21. 07:49
Ajánlom
Szeptember 1-jétől Takács-Nagy Gábor lesz a MÁV Szimfonikusok művészeti vezetője és vezető karmestere. A Genfben élő művészt telefonon kérdeztük a terveiről, zenei céljairól, valamint a zenekari kultúra és a kamarazene közötti kapcsolatról.

- Bár beszélgetésünk apropójául az szolgál, hogy nemrégiben nevezték ki a MÁV Szimfonikusok élére, a kapcsolata a zenekarral nem most kezdődött. 

- kapcsolat évekkel korábbra nyúlik vissza. Lendvai György, aki most a MÁV Szimfonikusok ügyvezető igazgatója, 2004 végén még a Weiner-Szász Kamaraszimfonikusoknál hegedült, ott ismerkedtünk meg. Ennek köszönhető a zenekarral végzett eddigi munkám is, meg ez a mostani felkérés is.

- Művészeti vezetőként milyen tervei vannak?  

- Az első évben Haydn-, Beethoven- és Schubert-szimfóniákat szeretnék vezényelni, míg a nagy romantikus repertoár dirigálását átengedem Kesselyák Gergelynek, a második évadban pedig Bach, Mozart és Brahms műveire akarok koncentrálni. Rengeteg lehetőséget látok az együttesben, de általában is, ma Magyarországon látványos virágzásnak indult a zenekari kultúra, kiváló muzsikusok kerülnek a zenekarok élére, így minden okom megvan rá, hogy optimista legyek. 

- Meglehetősen gyakori jelenség már évtizedek óta, hogy hangszeres szólisták idővel karmesterként folytatják a pályafutásukat, mégis állandóan érdekes marad a kérdés, hogy milyen szellemi-szakmai kihívást jelent, ha az ember egy másik szakterületen próbálhatja ki magát?  

- Ez egy nagyon izgalmas váltás. Egyrészt mert teljesen más a repertoár, de azért is, mert hegedűsként, hangszeres zenészként az ember maga játszik, karmesterként azonban másokat kell megszólalásra bírnia, másokon keresztül kell megvalósítania az elképzeléseit. 

- Autoritatív karmesternek tartja magát, vagy inkább a kamarazenész énjét hagyja érvényesülni, amikor dirigál?   

- Egyértelműen az utóbbit. A MÁV Szimfonikusokkal való munkám során is arra törekszem, hogy egy szakmai műhelyt hozzak létre, nem valami katonai tábort. Rengeteg szólampróbát akarok és fogok is tartani ősztől, és erről, a zenekari játékról, a hangzás kialakításáról és a műhelymunka jelentőségéről egy dolgozatot is szándékozom írni szeptemberre, elsősorban a zenészek számára, persze. A zenekari játék szerintem óriási kamarazenélés. Az álmom egy olyan szimfonikus zenekar, amelynek a tagjai hallgatják is egymást, nem csak a karmesterre figyelnek. Az ideális az, ha egymással is tudatos kapcsolatban vannak, mint a kamaramuzsikusok. Ez egy magasabb színvonalat képvisel. Ezt is le szeretném majd írni, azt, hogy az igazi hangzáshoz a játékmódok tökéletes egyezésére van szükség. Olyan ez, tudja, mint az ütők a golfban: sokféle van belőlük, és a golfjátékos a terepviszonyoknak, a labda és a lyuk távolságának megfelelően választja ki azt, amelyik az adott helyzetben a legalkalmasabb. Lefordítva ez azt jelenti, hogy a karmester az, aki elképzeli a darabot (remélve, hogy az interpretációja hasonlít a szerzőéhez), a játékmód kialakítása viszont a zenészek feladata. A karmester a terep, de a zenész választja az ütőt. 

- Milyen célokat szeretne elérni ezzel az interpretációs hozzáállással, hová szeretné pozicionálni a zenekart a hazai zenei életben?  

- Az elsődleges cél az, hogy egyre inkább maguk a darabok váljanak mércévé, és semmi más. A karmesternek amellett, hogy kétségtelen tekintélyt kell képviselnie, az előadás során el kell nyomnia a saját egóját, hogy a művek érvényesülhessenek, hogy az „előadás" valóban „adás" legyen. A valódi cél nem a siker és a hatalom, hanem a művek megvalósítása, életre keltése, és a hallgató fölemelése egy olyan spirituális magasságba, ahol nem számítanak a hétköznapi élet bosszúságai. A MÁV Szimfonikusok létezése végtére is erről szólt kezdettől, 1945-ös megalapításuktól fogva. Az egész egy gyönyörű misszió volt, szó szerint elvitték a zenét az emberekhez mindenhová az országban.  

- Azért egy világi hívságra, pénzre minden együttesnek szüksége van a fennmaradásához. Anyagi szempontból mire számíthat a zenekar a jövőben?  

- Pozitívan tekintünk előre: remek a társaság, nagyszerű közönségünk van, és ez egyszerűen nem szűnhet meg. Természetesen Lendvai Györgynek is nagy szerepe van ebben az optimizmusban, mert ő is muzsikus, teljes szívvel végzi a munkáját, és félszavakból is értjük egymást. Száz százalékos garanciák, persze, nincsenek semmire, de pánikra sincs okunk. Ahogyan Ben-Gurion mondta egyszer, „az életben reálisnak kell lenni, de az nem realista, aki nem hisz a csodákban".

www.mavzenekar.hu

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Elhunyt Vadász Zsolt, az Operettszínház művésze

A Budapesti Operettszínház egyik legfoglalkoztatottabb művészét 51 éves korában érte a halál június 21-én, adta hírül a Szinház Online.
Vizuál

Öt Donald Sutherland-film, amit látni kell

Filozofikus sci-fi, háborús szatíra, feszült kémjátszma vagy éppen sokkoló erejű horrordráma: Donald Sutherland számtalan műfajban bizonyította rendkívüli tehetségét. Kedvenc filmjeinkkel emlékezünk a kanadai színészlegendára.
Zenés színház

„Brünnhilde szerepe olyan, mintha maratont futnánk” – villáminterjú Iréne Theorinnal

A kiváló svéd szoprán a Budapesti Wagner-napok rendszeresen visszatérő vendége, akit a magyar közönség különösen érzékeny, lelki finomságokra kihegyezett szerepformálása miatt zárt a szívébe. Iréne Theorin egy nappal színpadra lépése előtt válaszolt kérdéseinkre.
Vizuál

Wim Wenders-filmhetet tartanak az Art+ Cinemában

Június 28. és július 2. között a német rendező 1984 és 2000 közötti filmográfiájából öt alkotást lehet majd elcsípni mozivásznon szinkronnal, majd ezek után legfrissebb alkotását, immár felirattal.
Klasszikus

Ifjú versenygyőztesek hangversenye a Pesti Vigadóban

Június 25-én este a Szent István Filharmonikusok fiatal tehetségei mutatkozhatnak be a Pesti Vigadóban. Az eseményen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Ifjú versenygyőztesek hangversenye a Pesti Vigadóban

Június 25-én este a Szent István Filharmonikusok fiatal tehetségei mutatkozhatnak be a Pesti Vigadóban. Az eseményen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. 
Klasszikus interjú

„A művek mélyebb megértését tartom a legfontosabbnak” – beszélgetés Szalai Molli zongoraművésszel

Külföldön értük utol a friss Junior Prima-díjas zongoraművészt, aki jövőre már második mesterdiplomáját szerzi. Az MVM Zrt. jóvoltából idén megemelt, hárommillió forinttal járó elismerést ezért felkészülésre, új hangszerre és megszakítás nélküli, folyamatos munkára fordítja majd.
Klasszikus hír

Balogh Máté olasz zeneszerzőversenyen nyert első díjat

A trieszti Friedrich Schiller Kulturális Társaság által kiírt dalversenyen a nagy német költő szövegeit kellett megzenésíteni. A megmérettetést az első alkalommal rendezték meg, Jörg Widmann fővédnöksége alatt.
Klasszikus ajánló

Stradivari, Guadagnini és Guarneri hangszerei varázsolnak el az idén tizenöt éves Kaposfesten

Tizenötödik alkalommal, augusztus 12-18. között rendezik meg idén az ország egyik legjelentősebb komolyzenei eseményét, a Kaposfestet. Most is számos meglepetéssel készülnek a rendezők a kaposvári fesztiválra.
Klasszikus interjú

„Emberi kapcsolat nélkül nem lehet tanítani” – interjú Szecsődi Ferenccel

Kortárs vonóshangszer-kiállítással nyílik meg A magyar hegedű ünnepe június 22-én délelőtt az MMA székházában, a Pesti Vigadóban. A kétnapos összművészeti esemény idén összekapcsolódik Szecsődi Ferenc hetvenedik születésnapi ünneplésével.